Národní divadlo [Nová scéna]
BatoLaterna >>
Roland Schimmelpfennig
100 songů
Premiéra: 30.10.2024 | 1:30x
Překlad: Jana Slouková. Dramaturgie: Ilona Smejkalová. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Natálie Rajnišová. Světelný design: Tereza Bartůňková. Hudba: Jonatán Pastirčák. Pohybová spolupráce: Tereza Ondrová. Režie: Štěpán Gajdoš.
Magdaléna Borová, Jindřiška Dudziaková, Veronika Lazorčáková, Berenika Anna Mikeschová, Pavlína Štorková, Johanna Tesařová, Kateřina Winterová, Martina Znamenáčková, Vladislav Beneš, Jan Bidlas, Šimon Krupa, David Matásek, Michal Sikora, Milan Vedral...
Hra úspěšného německého dramatika s osobitou poetikou, jenž se inspiroval teroristickým útokem v Madridu roku 2004. Minutu po minutě nás provází příběhem nazpět a odkrývá myšlenky, touhy, vášně a sny všech nic netušících lidí, osudy, které se v okamžiku výbuchu spojují a zároveň mizí. Hektické a přitom krásné zářijové ráno. Nádraží, nástupiště, za dvě minuty zazní signál k odjezdu. Každý cestuje se svým příběhem, za svým snem, se svou starostí. Ti, co necestují, vnímají bzukot kolem. A pak se svět zastaví. Je 8.55 a vlak exploduje...
Termíny představení
10.1. | Pá | 20:00 | vstupenky | ||
So | 20:00 | zrušeno | |||
18.3. | Út | 20:00 | vstupenky | ||
22.4. | Út | 20:00 | vstupenky | ||
23.4. | St | 20:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
Volby
Hodnocení (14)
HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová 70 %
21.11.2024 | 605 hodnocení
+ souhlasím
75% - Mozaika osudů, řady okamžiků, různě důležitých, řetězících a opakujících se a stále dokola, jak se střídají úhly pohledu, se dostávajících v těch několika málo minutách a delších ohlédnutích k osudovému momentu, tvoří Schimmelpfennigovu jevištní báseň, jak tvůrci svou inscenaci nazývají. Oprávněně. Sem tam vyvolá úsměv i pobavení, především však z vědomí onoho osudového momentu často mrazí a doléhá tíseň. Ucelený příběh se nekoná (což je ke sledování náročnější), přesto jednotlivé střípky působí ve své nedokončenosti velmi intenzivně. Scénické ukotvení i řada hudebních vstupů, které zůstávají v hlavě, intenzivní dojmy ještě posilují.
Jan Pařízek 70 %
14.11.2024 | 928 hodnocení
+ souhlasím
Dobře zvolený formát, v němž se postupně nahlíží na příběhy a poslední okamžiky jednotlivých postav. Střídaná herců, poloh a pohledů na ně. Daří se budování atmosféry a postupné, čím dál intenzivnější, vtahování diváka do jednotlivých osudů. Líbilo se mi propojení s jednotlivými songy a jejich různé ztvárnění. Hudební složka výtečná a správně dopomáhá budování potřebné intenzity a hloubky. Snad jen škoda, že inscenace není o něco kratší, neb v závěru se přeci jen již malinko vyčerpala. Nicméně po herecké stránce krásná souhra všech aktérů, jež se navzájem velmi dobře doplňují. 75%
Lukáš Dubský 70 %
4.11.2024 | 1206 hodnocení
+ souhlasím
Po formální stránce tradičně zajímavě pojatý text. Pojednává o několika málo minutách v životech lidí čekajících na odjezd vlaku a je inspirován teroristickým útokem na nádraží v Madridu. Textová mozaika zachycuje úlomky příběhů cestujících, jejichž náladu dokládají písně, které se jim zrovna honí v hlavě (odtud název hry). Škoda, že se autor nesoustředil na menší množství postav, jejich životní příběhy by mohl rozehrát ve větších náznacích a více do hloubky. Režisér Š.Gajdoš dovedl herce k fungující spolupráci, z níž je vytvarován místy odlehčený a jindy lehce nostalgický celek. Nejvíce z této polyfonie vyniká trefně pointující J.Tesařová.
Helena Grégrová 70 %
31.10.2024 | 1723 hodnocení
+ souhlasím
Schimmelpfennigovy texty se vyznačují svébytným stylem, strukturou a poetikou, vyžadujících od publika i tvůrců neméně svébytný sugestibilní a interpretační klíč. 100 songů v jakési repetetivní smyčce prolíná ozvěny myšlenek, nálad a pocitů několika lidí při čekání na vlak, a to pouze během tří minut před tím, než se jejich osudy tragicky protnou. Na Nové scéně ND se hra dočkala empatického výkladu, každý hlas působivého chóru rezonuje a nechá inscenaci vyznít jako jevištní básni, s neokázalou, citlivou upomínkou na oběti teroristických útoků, stejně tak na ty úplně obyčejné, všední okamžiky našich životů. Jaký song běží hlavou právě teď vám?
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Andělka 60 %
19.11.2024 | 29 hodnocení
+ souhlasím
Výběr tématu aktuální, dokáže oslovit. Herecky velice příjemné - radost pohledět:) Všichni herci musejí být trvale ve střehu a statečně situaci zvládají. Nápad situovat děj do prostředí kavárny Nona a inspirovat se oblečením návštěvníků této komunitní kavárny je skvělý (společenství převážně mladých lidí má svou energii i pro nás starší). Dramaturgicky by prospělo zrychlení tempa a výraznější gradace. V určité fázi představení dějově stagnuje. Mé díky patří tvůrcům za naději, byť všichni víme, že realita je jiná...
Nikoss 50 %
14.11.2024 | 126 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
I krátký časový úsek života několika obyčejných lidí lze zpracovat originální literární formou a zajímavě myšlenkově naplnit. Jenže každý holt není James Joyce.
Téma obětí teroristického útoku tentokrát pojaté autorem ve stylu co se honí hlavou ve stejných čtyřech minutách patnácti lidem (spojených jen následným tragickým osudem) kromě pop a rock songů, aneb nevíme dne ani hodiny. Poněkud plochá poetika, které se rychle vyčerpá a pak se jen dost úmorně opakuje. Režijně nijak nápadité, herci dělají co můžou. Smysl scény jako repliky divadelní kavárny mi asi unikl.
Téma obětí teroristického útoku tentokrát pojaté autorem ve stylu co se honí hlavou ve stejných čtyřech minutách patnácti lidem (spojených jen následným tragickým osudem) kromě pop a rock songů, aneb nevíme dne ani hodiny. Poněkud plochá poetika, které se rychle vyčerpá a pak se jen dost úmorně opakuje. Režijně nijak nápadité, herci dělají co můžou. Smysl scény jako repliky divadelní kavárny mi asi unikl.
J.anek 80 %
31.10.2024 | 517 hodnocení
+ souhlasím
Schimmelpfennigova jevištní báseň má na Nové scéně lehkost a hravost, i krutost blížící se tragédie. 15 hlasů, 15 songů, 15 příběhů. Lidé spojení smrtí, která se blíží. Ještě ovšem musí na zem dopadnout šálek kávy.
Mám rád tyhle nedramatické, a přece tak dramatické texty. A je skvělé, že je něco podobného k vidění i v Národním divadle.
Mám rád tyhle nedramatické, a přece tak dramatické texty. A je skvělé, že je něco podobného k vidění i v Národním divadle.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.