Národní divadlo [Stavovské divadlo]
<< Audience u královny | Cherry Man >>
Eurípidés
Bakchantky
Premiéra: 16.2.2023 | 1:50x
Překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda. Dramaturgie: Nina Jacques. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Marek Cpin. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Jan Frič.
Petr Vančura, Miloslav König, Saša Rašilov, David Prachař, Jana Pidrmanová, Kateřina Císařová, Jindřiška Dudziaková, Veronika Lazorčáková, Pavlína Štorková...
Svébytná interpretace antické hry, která se zabývá tématy pokory a msty, davového šílenství, ale i travestie. Jde v ní totiž o konflikt, který vzniká nejen v jednotlivci, ale rovněž i v celém společenství v důsledku popření náboženství. A klade nadčasové otázky. Považujeme se za ateisty, ale v hloubi své duše se víry chtě nechtě stále dotýkáme, transcendence je přece stále přítomná i dnes. Jde o rozměr života, který nelze pojmenovat, ale pouze prožít. V době masivního šíření informací a dat všeho druhu, kdy se virtuálním prostorem šíří nevyvratitelné „pravdy“, kdy racionalita vyklízí pole nepodloženým tvrzením a bludům, se zdá, že naše civilizace nevyhnutelně míří do záhuby. Lidé se požírají mezi sebou navzájem, bijí se kyji, koušou si hlavy, ztrácejí se v nezadržitelném běsnění...
15! Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
68 %
kontroverzní inscenace (82.)
Hodnocení redakce
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 60 %
Iva Bryndová 60 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Landa 80 %
Helena Grégrová 80 %
Jan Pařízek 80 %
Michal Novák 70 %
Pavel Širmer 60 %
Iva Bryndová 60 %
Lukáš Dubský 60 %
Jiří Landa 80 %

Helena Grégrová 80 %

Jan Pařízek 80 %

Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
Volby
Hodnocení (37)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 70 %
7.4.2023 | 1124 hodnocení
+ souhlasím
Téměř neuváděná antická tragédie, kterak Dionýsos přichází…co vlastně? V tvaru, kdy užaslý divák je na jevišti Stavovského divadla konfrontován s „muzikálovou“ a nedeptající formou, tato motivace zanikne jako první. Unášení hudebními výstupy a mozaikovou obrazivostí ale nakonec vypoví velice přesně o pohnutkách, charakterech postav nebo „životě“ dezinformací, bludů a zároveň ponížení racionality. Uvedení Bakchantek dává v dnešní době smysl velký. Hudební stránku bych označil za zajímavou, ne strhující. Pozlátkové téma vsazené do promyšlené progresivní formy má tentokrát potenciál oslovit širší publikum, což podtrhnou i skvělé herecké výkony.
Pavel Širmer 60 %
27.3.2023 | 1919 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Pro tragédii o pomstě boha Dionýsa není snadné najít klíč. Režisér J. Frič a dramaturgyně N. Jacques přicházejí s kombinací zdánlivě nesourodých přístupů, které se překvapivě daří zkoordinovat v konzistentní tvar. Zaujmou výprava, zhudebněné pasáže ve skvělé pěvecké interpretaci s živou hudbou i práce herců předávajících aktualizované či relativizované myšlenky. Přestože se tvůrci obsahem viditelně zabývali, ocitl se v závěsu za oslnivou a vyladěnou formou, která se dostala až příliš do popředí. Očekávání a preference publika jsou různorodé, zpracování nemusí každého nadchnout, ale pravděpodobně jím pohrdne málokdo.
Iva Bryndová 60 %
22.3.2023 | 441 hodnocení
+ souhlasím
Jan Frič inscenuje antickou tragédii ve velmi moderním hávu: za zvuků hudby, jako by se chtěla stát spíš muzikálem, v barevné scénografii odkazující k sedmdesátým létům, promlouvající o stále aktuálních tématech dnešním jazykem v novém překladu. Herci předvádějí velmi vyrovnané výkony, poněkud odcizené, v mnoha momentech jako by jen s ironickým nadhledem glosovali jevištní dění. Do jisté míry to funguje. Barevné pozlátko, flitry, hudba a zpěv, vše dokonale připomíná atmosféru oslav Dionýsa a společně se všemi vtípky to k divákům zjevně efektně promlouvá. Na můj vkus ve vší té umírněné zábavě ovšem poněkud zapadají zásadní myšlenky hry. (více v článku na blogu)
Lukáš Dubský 60 %
19.3.2023 | 1039 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Je to svižné, celkem zábavné, ale emocionálně mě to nějak minulo. Dobrým nápadem bylo zhudebnění některých částí textu, odpadla deklamace a žánrově se kus posunul blízko k muzikálu s povedenou hudbou J.Kudláče, blýskavými kostýmy M.Cpina a funkční scénou D.Stojčevského. Střet fanatismu a racionality je čitelný, stejně jako aktuální téma, jak davy podléhají charismatickým vůdcům, ale jednoduchému racionálnímu uchopení se Fričova inscenace brání. Z herců nejvíc zaujme M.König jako král Pentheus, zábavnou forbínu hned zpočátku vystřihnou starci v podání S.Rašilova a D.Prachaře. Představitelky bakchantek potěší intonačně zdařilým zpěvem.
Jiří Landa 80 % 

22.2.2023 | 2975 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režisér antickou tragédii inscenuje jako scénický koncert s výtečnou pop-hudbou J. Kudláče, přičemž jsou některé pasáže Eurípidových textů zhudebněny. Jedná se o prototyp moderní inscenace, která je však prosta prvoplánových režijních schválností, neoklešťuje děj, dá se v ní orientovat a zároveň vyvodit, o čem se hraje. To bohužel není samozřejmostí, jak by se mohlo zdát. Soubor ND se prezentuje ve skvělé formě, navíc všichni s lehkostí zvládají i pěvecké výstupy. Ačkoli se jedná o tragédii a mnohá zjištění, k nimž nás Bakchantky dovádějí, nejsou dvakrát veselá, má inscenace dar dobít pozitivní energií. Jako by z ní sálala radost z tvorby…?
Helena Grégrová 80 % 

18.2.2023 | 1575 hodnocení
+ souhlasím
Doba šílí. A my v ní z ní. A my s ní v ní.
Hraje se kromě jiného o pokoře, zpupnosti, pošetilosti, podlehnutí laciným efektním pozlátkům, o věčném konfliktu víry, řádu a chaosu, o revoltě, o svobodě, o slastném nevědomí i mnohdy bolestném prozření, o lidské nepoučitelnosti, o odplatě bohů síly blesku z čistého nebe i o tom, že každý extremismus a fanatismus má svou mez. Antické drama pokropené osvěžující živou vodou progresivního, moderního divadla s mnoha originálními nápady, které promlouvá k dnešku a otevírá zajímavé souvislosti. Audiovizuální koncert, v tomto případě absolutně a doslova. Skvělá hudba Jakuba Kudláče.
Hraje se kromě jiného o pokoře, zpupnosti, pošetilosti, podlehnutí laciným efektním pozlátkům, o věčném konfliktu víry, řádu a chaosu, o revoltě, o svobodě, o slastném nevědomí i mnohdy bolestném prozření, o lidské nepoučitelnosti, o odplatě bohů síly blesku z čistého nebe i o tom, že každý extremismus a fanatismus má svou mez. Antické drama pokropené osvěžující živou vodou progresivního, moderního divadla s mnoha originálními nápady, které promlouvá k dnešku a otevírá zajímavé souvislosti. Audiovizuální koncert, v tomto případě absolutně a doslova. Skvělá hudba Jakuba Kudláče.
Jan Pařízek 80 % 

17.2.2023 | 858 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Opravdu vydařené zpracování, jež bezesporu utkví v paměti. Rozhodně kvituji nápad převést některé pasáže do písní, neb tyto části za mě patřily k nejlepším. Výborná živá hudba, společně s povedenými zpěvy, jsou velkou devízou této inscenace. Ale ta funguje dobře i v čistě činoherních pasážích a bez větších problémů udrží pozornost po celou svoji délku. Působí srozumitelně a není problém se v ní orientovat. Svou zásluhu na tom mají i zdařilé herecké výkony, v čele s vynikajícím M. Königem. Velmi dobří též J. Pidrmanová, P. Štorková a S. Rašilov. Moc se mi líbila i samotná scéna, jež krásně přispěla k celkovému pozitivnímu dojmu. 85%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír Rogalewicz 0 %
4.6.2023 | 753 hodnocení
+ souhlasím
Vrchol dekadence.To už není umění.Formou se jedná o nepřiznaný pokus o muzikál-k tomu ale chybí hudba.To,co zní,nemá jedinou rozpoznatelnou melodii,takto si představuji hudbu složenou(a také zahranou)umělou inteligencí.I po shlédnutí představení a přečtení programové brožury nevím,o čem se vlastně hrálo(pokud to nemá být ono moudro o Bohu promítnuté na závěr-nicméně se to vztahovalo k antickým bohům,zatímco nám je blízký náš křesťansko-židovský Bůh/Hospodin;vůči němu bylo ale promítnuté poučení dosti kontroverzní).Scéna byla povedená,ale Cpinovy kostýmy byly za hranicí dobrého vkusu.Hercům není co vytknout,ale v hodnocení se to už nepromítne.
MarekM 10 %
13.5.2023 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Dobrá(ale nadužívaná hudba)
Pár zajímavých režijních nápadů
Zajímavá Jana Pidrmanová a Jindřiška Dudziaková
jinak děsná nuda (klacek s břečťanem nechci už ani vidět ani slyšet!)
a šišlající Vanšščšurščra k tomu
Pár zajímavých režijních nápadů
Zajímavá Jana Pidrmanová a Jindřiška Dudziaková
jinak děsná nuda (klacek s břečťanem nechci už ani vidět ani slyšet!)
a šišlající Vanšščšurščra k tomu
Petrj 100 %
24.4.2023 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Po všech stránkách vydařené představení. Výborná scéna, režie, kostýmy... Herecké obsazení skvostné v čele s Petrem Vančurou, který si to prostě užívá a dokáže svou radost předat. Pěvecká čísla také skvělá, kapela famózní. Vše dopilované - půjdu znovu.
Franz.K 100 %
1.4.2023 | 35 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Úplná přehlídka super kostýmů! Ale celé - hudba, jak říkají ty antické verše současně, rozuměl jsem všemu a to mě antika už ze školy dost nudí. Herecky skvělé, asi jsem nepochopil všechny náznaky, co se tam děly, ale to nevadí, užil jsem si to strašně.
Juagustin 50 %
24.3.2023 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Odcházel jsem rozpačitý, představení mi připadalo roztříštěné a působilo jako nedotažený muzikál. Zpěv z reproduktorů, mluvené slovo aktusticky, herci pobíhající s mikrofony v rukou... Hudební složka mě zaujala, výkony hudebníků dobré, ale strhli na sebe tolik mé pozornosti, že vlastně nevím, co bylo obsahem samotné hry, to mi partnerka musela převyprávět cestou domů;-)
(Stavovské divadlo, 14.3.2023).
(Stavovské divadlo, 14.3.2023).
Nikoss 90 %
17.3.2023 | 102 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Muzikální uchopení inscenace byl skvělý nápad navíc velmi zdařile realizovaný. Eurípidés je zábavný možnostmi interpretace nejednoznačného obsahu. Tvůrci se nesnaží o žádný kategorický výklad, což je sympatické. Aktuálnost hry je nesporná. Manipulace davu, fanatismus a problém jak na něj rozumně reagovat (...i kdyby nebyl bůh, říkej, že jím je!), střet racionálna s emocionálním "užíváním dne", atd. Herci výborní, stejně jako kapela.
Jaroslavz 50 %
17.3.2023 | 62 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Miloslav König je ten, kvůli komu stojí za to představení vidět. Jinak ale při nejlepší vůli nenacházím, o čem a proč to celé bylo. Ačkoliv skvěle hrající a zpívající herci se sebevíc tváří, že vědí, o čem se hraje, divákům to předat nedokážou. Což není chyba jejich, nýbrž režiséra a dramaturgyně. Sám text o třeštících ženách a krutém bohu je problematicky nejasný a ani tenhle polomuzikálový projekt jeho smysl, natož aktuálnost, odhalit nedokázal.
J.anek 90 %
15.3.2023 | 424 hodnocení
+ souhlasím
Dost pochybuji, že se v Česku najde herec s hezčíma nohama, než má Petr Vančura. To je nutno konstatovat především.
A potom je nezbytné říct, že má tahle inscenace dost blízko k dokonalosti. Je aktuální, a přece ani v nejmenším nepohrdá antickou předlohou. Respektuje ji maximálně - však patřil Eurípidés k experimentátorům, k hledačům.
Efektní forma netlumí poselství, spíš mu pomáhá proklubat se na svět. Hra o fanatismu a hledání rovnováhy ostatně sotva kdy vyjde z módy.
Obsazení je luxusní, výkony precizní, už dlouho jsem nebyl v divadle tak šťastný.
A potom je nezbytné říct, že má tahle inscenace dost blízko k dokonalosti. Je aktuální, a přece ani v nejmenším nepohrdá antickou předlohou. Respektuje ji maximálně - však patřil Eurípidés k experimentátorům, k hledačům.
Efektní forma netlumí poselství, spíš mu pomáhá proklubat se na svět. Hra o fanatismu a hledání rovnováhy ostatně sotva kdy vyjde z módy.
Obsazení je luxusní, výkony precizní, už dlouho jsem nebyl v divadle tak šťastný.
Guildenstern 100 %
15.3.2023 | 406 hodnocení
+ souhlasím
Díky, pane (Frič), za ty dary!!
Tohle je za mě Gesamtkunstwerk, synergie všech složek představení a čirá divadelní radost.
Tohle je za mě Gesamtkunstwerk, synergie všech složek představení a čirá divadelní radost.
Karel Toman 80 %
5.3.2023 | 53 hodnocení
+ souhlasím
Naštěstí dnešní Národní divadlo nejsou jen inscenace Hordubal a Naši furianti. Moderní, plná režie, skvělá a nápaditá scénografie, herci, kteří hrají rádi a ví co. Katarzní divadlo, i když divák ani neví proč.
RaB 60 %
26.2.2023 | 314 hodnocení
+ souhlasím
Snad první představení od Friče, kde jsem nechtěl utéct po prvních pár minutách.
Funkční scéna, složitý text převeden do hratelné podoby a dobré herecké výkony.
Bohužel (zejména dámské obsazení) má obrovský problém se zpíváním - pakliže režíruji hru, kde se většinově zpívá, tak by to chtělo obsadit herce, kteří ze sebe něco jako zpěv vydávají (nikoliv však pokusy o něj - nejlépe to vyšlo stabilně výborné Štorkové).
Ještě by to chtělo o 20 minut zkrátit a dokončit závěr - ten je hodně useknutý (jak kdyby režisérovi došly nápady).
Funkční scéna, složitý text převeden do hratelné podoby a dobré herecké výkony.
Bohužel (zejména dámské obsazení) má obrovský problém se zpíváním - pakliže režíruji hru, kde se většinově zpívá, tak by to chtělo obsadit herce, kteří ze sebe něco jako zpěv vydávají (nikoliv však pokusy o něj - nejlépe to vyšlo stabilně výborné Štorkové).
Ještě by to chtělo o 20 minut zkrátit a dokončit závěr - ten je hodně useknutý (jak kdyby režisérovi došly nápady).
Teejaa 80 %
21.2.2023 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedený scénický koncert. Baví, dobře se poslouchá, krásně se dívá. Sbor perfektní. Úvodní "předscéna" Rašilov-Prachař skvostná. Women power jak blázen. Doporučuju!
Divadelnik 50 %
18.2.2023 | 138 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
generálka 15.2.2023 - Inscenace by se spíše hodila na Novou scénu.
LavinieCamui 90 %
17.2.2023 | 705 hodnocení
+ souhlasím
Geniální nápad spojit hru s touto hudbou. Vynikající herecké výkony všech zúčastněných. Skvělá scéna a kostýmy. Čistá krása.
Gimli35 60 %
16.2.2023 | 196 hodnocení
+ souhlasím
Po slibně rozjetém začátku s výborným výstupem D. Prachaře a S. Rašilova se inscenace bohužel nějak zadrhla a i přes dílčí povedené momenty (např. Pentheova smrt) a dobrou hudbu už jsem se na ni nedokázal naladit. Sáhodlouhé monology tomu bohužel opravdu nepomohly. Přesto jsem ale rád, že i v nové dramaturgii ND je místo pro podobně nezvyklé počiny.
Vitousek 80 %
5.4.2023 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Jedno velký dobrý. Antika, ale moderna, skvelej bizar. Bert and Friends k tomu! I like it
Emanuelka 90 %
16.2.2023 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Celkově mám z inscenace dobrý pocit. Hudba, scéna, kostýmy, ale hlavně herecké výkony mě mile překvapily. Některé monology ke konci byly trochu zdlouhavé, ale jinak nemám co vytknout.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.