Národní divadlo [Stavovské divadlo]

Bakchantky

Premiéra: 16.2.2023 | 1:50x
Překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda. Dramaturgie: Nina Jacques. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Marek Cpin. Hudba: Jakub Kudláč. Režie: Jan Frič.
Svébytná interpretace antické hry, která se zabývá tématy pokory a msty, davového šílenství, ale i travestie. Jde v ní totiž o konflikt, který vzniká nejen v jednotlivci, ale rovněž i v celém společenství v důsledku popření náboženství. A klade nadčasové otázky. Považujeme se za ateisty, ale v hloubi své duše se víry chtě nechtě stále dotýkáme, transcendence je přece stále přítomná i dnes. Jde o rozměr života, který nelze pojmenovat, ale pouze prožít. V době masivního šíření informací a dat všeho druhu, kdy se virtuálním prostorem šíří nevyvratitelné „pravdy“, kdy racionalita vyklízí pole nepodloženým tvrzením a bludům, se zdá, že naše civilizace nevyhnutelně míří do záhuby. Lidé se požírají mezi sebou navzájem, bijí se kyji, koušou si hlavy, ztrácejí se v nezadržitelném běsnění...
15!    
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
70 %
Uživatelé
68 %
náš tip
Tip od redaktorů: Jiří Landa, Helena Grégrová, Jan Pařízek  Tip od redaktorů: Jiří Landa, Helena Grégrová, Jan Pařízek  Tip od redaktorů: Jiří Landa, Helena Grégrová, Jan Pařízek
kontroverzní inscenace (82.)
68301000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
13.6.Út19:00 vstupenky
17.10.Út19:00 vstupenky
18.10.St19:00 vstupenky
20.10.19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (37)

HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák  70 %
7.4.2023 | 1124 hodnocení
+ souhlasím
Téměř neuváděná antická tragédie, kterak Dionýsos přichází…co vlastně? V tvaru, kdy užaslý divák je na jevišti Stavovského divadla konfrontován s „muzikálovou“ a nedeptající formou, tato motivace zanikne jako první. Unášení hudebními výstupy a mozaikovou obrazivostí ale nakonec vypoví velice přesně o pohnutkách, charakterech postav nebo „životě“ dezinformací, bludů a zároveň ponížení racionality. Uvedení Bakchantek dává v dnešní době smysl velký. Hudební stránku bych označil za zajímavou, ne strhující. Pozlátkové téma vsazené do promyšlené progresivní formy má tentokrát potenciál oslovit širší publikum, což podtrhnou i skvělé herecké výkony.
Pavel Širmer  60 %
27.3.2023 | 1919 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Pro tragédii o pomstě boha Dionýsa není snadné najít klíč. Režisér J. Frič a dramaturgyně N. Jacques přicházejí s kombinací zdánlivě nesourodých přístupů, které se překvapivě daří zkoordinovat v konzistentní tvar. Zaujmou výprava, zhudebněné pasáže ve skvělé pěvecké interpretaci s živou hudbou i práce herců předávajících aktualizované či relativizované myšlenky. Přestože se tvůrci obsahem viditelně zabývali, ocitl se v závěsu za oslnivou a vyladěnou formou, která se dostala až příliš do popředí. Očekávání a preference publika jsou různorodé, zpracování nemusí každého nadchnout, ale pravděpodobně jím pohrdne málokdo.
Iva Bryndová  60 %
22.3.2023 | 441 hodnocení
+ souhlasím
Jan Frič inscenuje antickou tragédii ve velmi moderním hávu: za zvuků hudby, jako by se chtěla stát spíš muzikálem, v barevné scénografii odkazující k sedmdesátým létům, promlouvající o stále aktuálních tématech dnešním jazykem v novém překladu. Herci předvádějí velmi vyrovnané výkony, poněkud odcizené, v mnoha momentech jako by jen s ironickým nadhledem glosovali jevištní dění. Do jisté míry to funguje. Barevné pozlátko, flitry, hudba a zpěv, vše dokonale připomíná atmosféru oslav Dionýsa a společně se všemi vtípky to k divákům zjevně efektně promlouvá. Na můj vkus ve vší té umírněné zábavě ovšem poněkud zapadají zásadní myšlenky hry. (více v článku na blogu)
Lukáš Dubský  60 %
19.3.2023 | 1039 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
65%. Je to svižné, celkem zábavné, ale emocionálně mě to nějak minulo. Dobrým nápadem bylo zhudebnění některých částí textu, odpadla deklamace a žánrově se kus posunul blízko k muzikálu s povedenou hudbou J.Kudláče, blýskavými kostýmy M.Cpina a funkční scénou D.Stojčevského. Střet fanatismu a racionality je čitelný, stejně jako aktuální téma, jak davy podléhají charismatickým vůdcům, ale jednoduchému racionálnímu uchopení se Fričova inscenace brání. Z herců nejvíc zaujme M.König jako král Pentheus, zábavnou forbínu hned zpočátku vystřihnou starci v podání S.Rašilova a D.Prachaře. Představitelky bakchantek potěší intonačně zdařilým zpěvem.
Jiří Landa  80 %  Tip Jiří Landa
22.2.2023 | 2975 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Režisér antickou tragédii inscenuje jako scénický koncert s výtečnou pop-hudbou J. Kudláče, přičemž jsou některé pasáže Eurípidových textů zhudebněny. Jedná se o prototyp moderní inscenace, která je však prosta prvoplánových režijních schválností, neoklešťuje děj, dá se v ní orientovat a zároveň vyvodit, o čem se hraje. To bohužel není samozřejmostí, jak by se mohlo zdát. Soubor ND se prezentuje ve skvělé formě, navíc všichni s lehkostí zvládají i pěvecké výstupy. Ačkoli se jedná o tragédii a mnohá zjištění, k nimž nás Bakchantky dovádějí, nejsou dvakrát veselá, má inscenace dar dobít pozitivní energií. Jako by z ní sálala radost z tvorby…?
Helena Grégrová  80 %  Tip Helena Grégrová
18.2.2023 | 1575 hodnocení
+ souhlasím
Doba šílí. A my v ní z ní. A my s ní v ní.

Hraje se kromě jiného o pokoře, zpupnosti, pošetilosti, podlehnutí laciným efektním pozlátkům, o věčném konfliktu víry, řádu a chaosu, o revoltě, o svobodě, o slastném nevědomí i mnohdy bolestném prozření, o lidské nepoučitelnosti, o odplatě bohů síly blesku z čistého nebe i o tom, že každý extremismus a fanatismus má svou mez. Antické drama pokropené osvěžující živou vodou progresivního, moderního divadla s mnoha originálními nápady, které promlouvá k dnešku a otevírá zajímavé souvislosti. Audiovizuální koncert, v tomto případě absolutně a doslova. Skvělá hudba Jakuba Kudláče.
Jan Pařízek  80 %  Tip Jan Pařízek
17.2.2023 | 858 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Opravdu vydařené zpracování, jež bezesporu utkví v paměti. Rozhodně kvituji nápad převést některé pasáže do písní, neb tyto části za mě patřily k nejlepším. Výborná živá hudba, společně s povedenými zpěvy, jsou velkou devízou této inscenace. Ale ta funguje dobře i v čistě činoherních pasážích a bez větších problémů udrží pozornost po celou svoji délku. Působí srozumitelně a není problém se v ní orientovat. Svou zásluhu na tom mají i zdařilé herecké výkony, v čele s vynikajícím M. Königem. Velmi dobří též J. Pidrmanová, P. Štorková a S. Rašilov. Moc se mi líbila i samotná scéna, jež krásně přispěla k celkovému pozitivnímu dojmu. 85%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Vladimír Rogalewicz  0 %
4.6.2023 | 753 hodnocení
+ souhlasím
Vrchol dekadence.To už není umění.Formou se jedná o nepřiznaný pokus o muzikál-k tomu ale chybí hudba.To,co zní,nemá jedinou rozpoznatelnou melodii,takto si představuji hudbu složenou(a také zahranou)umělou inteligencí.I po shlédnutí představení a přečtení programové brožury nevím,o čem se vlastně hrálo(pokud to nemá být ono moudro o Bohu promítnuté na závěr-nicméně se to vztahovalo k antickým bohům,zatímco nám je blízký náš křesťansko-židovský Bůh/Hospodin;vůči němu bylo ale promítnuté poučení dosti kontroverzní).Scéna byla povedená,ale Cpinovy kostýmy byly za hranicí dobrého vkusu.Hercům není co vytknout,ale v hodnocení se to už nepromítne.
MarekM  10 %
13.5.2023 | 7 hodnocení
+ souhlasím
Dobrá(ale nadužívaná hudba)
Pár zajímavých režijních nápadů
Zajímavá Jana Pidrmanová a Jindřiška Dudziaková

jinak děsná nuda (klacek s břečťanem nechci už ani vidět ani slyšet!)
a šišlající Vanšščšurščra k tomu
Petrj  100 %
24.4.2023 | 13 hodnocení
+ souhlasím
Po všech stránkách vydařené představení. Výborná scéna, režie, kostýmy... Herecké obsazení skvostné v čele s Petrem Vančurou, který si to prostě užívá a dokáže svou radost předat. Pěvecká čísla také skvělá, kapela famózní. Vše dopilované - půjdu znovu.
Franz.K  100 %
1.4.2023 | 35 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Úplná přehlídka super kostýmů! Ale celé - hudba, jak říkají ty antické verše současně, rozuměl jsem všemu a to mě antika už ze školy dost nudí. Herecky skvělé, asi jsem nepochopil všechny náznaky, co se tam děly, ale to nevadí, užil jsem si to strašně.
Juagustin  50 %
24.3.2023 | 15 hodnocení
+ souhlasím
Odcházel jsem rozpačitý, představení mi připadalo roztříštěné a působilo jako nedotažený muzikál. Zpěv z reproduktorů, mluvené slovo aktusticky, herci pobíhající s mikrofony v rukou... Hudební složka mě zaujala, výkony hudebníků dobré, ale strhli na sebe tolik mé pozornosti, že vlastně nevím, co bylo obsahem samotné hry, to mi partnerka musela převyprávět cestou domů;-)
(Stavovské divadlo, 14.3.2023).
Nikoss  90 %
17.3.2023 | 102 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Muzikální uchopení inscenace byl skvělý nápad navíc velmi zdařile realizovaný. Eurípidés je zábavný možnostmi interpretace nejednoznačného obsahu. Tvůrci se nesnaží o žádný kategorický výklad, což je sympatické. Aktuálnost hry je nesporná. Manipulace davu, fanatismus a problém jak na něj rozumně reagovat (...i kdyby nebyl bůh, říkej, že jím je!), střet racionálna s emocionálním "užíváním dne", atd. Herci výborní, stejně jako kapela.
Jaroslavz  50 %
17.3.2023 | 62 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Miloslav König je ten, kvůli komu stojí za to představení vidět. Jinak ale při nejlepší vůli nenacházím, o čem a proč to celé bylo. Ačkoliv skvěle hrající a zpívající herci se sebevíc tváří, že vědí, o čem se hraje, divákům to předat nedokážou. Což není chyba jejich, nýbrž režiséra a dramaturgyně. Sám text o třeštících ženách a krutém bohu je problematicky nejasný a ani tenhle polomuzikálový projekt jeho smysl, natož aktuálnost, odhalit nedokázal.
J.anek  90 %
15.3.2023 | 424 hodnocení
+ souhlasím
Dost pochybuji, že se v Česku najde herec s hezčíma nohama, než má Petr Vančura. To je nutno konstatovat především.
A potom je nezbytné říct, že má tahle inscenace dost blízko k dokonalosti. Je aktuální, a přece ani v nejmenším nepohrdá antickou předlohou. Respektuje ji maximálně - však patřil Eurípidés k experimentátorům, k hledačům.
Efektní forma netlumí poselství, spíš mu pomáhá proklubat se na svět. Hra o fanatismu a hledání rovnováhy ostatně sotva kdy vyjde z módy.
Obsazení je luxusní, výkony precizní, už dlouho jsem nebyl v divadle tak šťastný.
Guildenstern  100 %
15.3.2023 | 406 hodnocení
+ souhlasím
Díky, pane (Frič), za ty dary!!

Tohle je za mě Gesamtkunstwerk, synergie všech složek představení a čirá divadelní radost.
Karel Toman  80 %
5.3.2023 | 53 hodnocení
+ souhlasím
Naštěstí dnešní Národní divadlo nejsou jen inscenace Hordubal a Naši furianti. Moderní, plná režie, skvělá a nápaditá scénografie, herci, kteří hrají rádi a ví co. Katarzní divadlo, i když divák ani neví proč.
RaB  60 %
26.2.2023 | 314 hodnocení
+ souhlasím
Snad první představení od Friče, kde jsem nechtěl utéct po prvních pár minutách.
Funkční scéna, složitý text převeden do hratelné podoby a dobré herecké výkony.
Bohužel (zejména dámské obsazení) má obrovský problém se zpíváním - pakliže režíruji hru, kde se většinově zpívá, tak by to chtělo obsadit herce, kteří ze sebe něco jako zpěv vydávají (nikoliv však pokusy o něj - nejlépe to vyšlo stabilně výborné Štorkové).
Ještě by to chtělo o 20 minut zkrátit a dokončit závěr - ten je hodně useknutý (jak kdyby režisérovi došly nápady).
Teejaa  80 %
21.2.2023 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Velmi povedený scénický koncert. Baví, dobře se poslouchá, krásně se dívá. Sbor perfektní. Úvodní "předscéna" Rašilov-Prachař skvostná. Women power jak blázen. Doporučuju!
Divadelnik  50 %
18.2.2023 | 138 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
generálka 15.2.2023 - Inscenace by se spíše hodila na Novou scénu.
LavinieCamui  90 %
17.2.2023 | 705 hodnocení
+ souhlasím
Geniální nápad spojit hru s touto hudbou. Vynikající herecké výkony všech zúčastněných. Skvělá scéna a kostýmy. Čistá krása.
Gimli35  60 %
16.2.2023 | 196 hodnocení
+ souhlasím
Po slibně rozjetém začátku s výborným výstupem D. Prachaře a S. Rašilova se inscenace bohužel nějak zadrhla a i přes dílčí povedené momenty (např. Pentheova smrt) a dobrou hudbu už jsem se na ni nedokázal naladit. Sáhodlouhé monology tomu bohužel opravdu nepomohly. Přesto jsem ale rád, že i v nové dramaturgii ND je místo pro podobně nezvyklé počiny.
Vitousek  80 %
5.4.2023 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Jedno velký dobrý. Antika, ale moderna, skvelej bizar. Bert and Friends k tomu! I like it
Emanuelka  90 %
16.2.2023 | 3 hodnocení
+ souhlasím
Celkově mám z inscenace dobrý pocit. Hudba, scéna, kostýmy, ale hlavně herecké výkony mě mile překvapily. Některé monology ke konci byly trochu zdlouhavé, ale jinak nemám co vytknout.
SBN  50 %
21.5.2023 | 161 hodnocení
Lucie Melicharová  80 %
25.4.2023 | 16 hodnocení
CercaTrova  50 %
17.4.2023 | 63 hodnocení
dwarfal  90 %
25.3.2023 | 97 hodnocení
Jakub Vladimír  90 %
17.3.2023 | 15 hodnocení
Leova.qa  50 %
16.3.2023 | 9 hodnocení
Braddy  70 %
15.3.2023 | 126 hodnocení
Peetra  70 %
14.3.2023 | 163 hodnocení
Alorinka  10 %
1.3.2023 | 18 hodnocení
Suzana  60 %
28.2.2023 | 320 hodnocení
Adam Zelinka  80 %
20.2.2023 | 104 hodnocení
Yabba  50 %
19.2.2023 | 5 hodnocení
Wolverine  100 %
17.2.2023 | 36 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.