Národní divadlo

Hordubal

Premiéra: 1.12.2022 | 3:05
Dramaturgie: Ilona Smejkalová. Scéna: Pavol Andraško. Kostýmy: Katarína Hollá. Hudba: Michal Novinski a citace. Režie: Michal Vajdička.
Dramatizace známého románu. Epický a psychologický příběh, který se zlomí v napínavou detektivku. Kdo je pachatelem a kdo koho ve skutečnosti kryje? Juraj Hordubal se vrací po osmi letech z Ameriky domů na Podkarpatskou Rus a naivně věří, že na něj čeká útulný domov a také věrná žena Polana a milující dcerka. Svůj návrat má značně zidealizovaný a skutečnost, že vše vypadá poněkud jinak, omlouvá svou dlouhou nepřítomností. Když zjistí, že jej manželka podvádí s mladým správcem Štěpánem Manyou, mezi oběma muži vznikne napjatá atmosféra a milenec je nucen statek opustit. Podivný vztahový trojúhelník ovšem neskončí a vyvrcholí překvapivým zločinem...
  
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
56 %
Uživatelé
61 %
kontroverzní inscenace (192.)
61321000
Hodnocení redakce
Iva Bryndová 60 %
Michal Novák 60 %
Pavel Širmer 50 %
Jan Pařízek 60 %
Jiří Landa 50 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
20.4.Čt19:00 vstupenky
21.4.19:00 vstupenky
22.4.So19:00 vstupenky
23.4.Ne17:00 vstupenky
30.4.Ne19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (37)

HODNOCENÍ REDAKCE
Iva Bryndová  60 %
30.12.2022 | 397 hodnocení
+ souhlasím
65% - Inscenace Hordubala v Národním divadle jednoznačně dokazuje, že hrát Hordubala bez Hordubala je myšlenka zcela platná a použitelná. Dramatizace se podařila, nicméně inscenace by zaprvé výrazně potřebovala krátit: krátit, krátit a krátit a zrychlit. Zejména v první polovině, kdy se velmi táhne. A lépe sladit herecký soubor v řadě druhé. Radúz Mácha v početném souboru v této inscenaci herecky vyčnívá, naproti tomu někteří další, zejména představitelka Tulačky, jejíž role je navíc úplně zbytečná a otravná, naopak výrazně nestačí.
Michal Novák  60 %
28.12.2022 | 1114 hodnocení
+ souhlasím
Ze strany tvůrců je to docela troufalost utáhnout více jak tříhodinový spektákl v důsledně drženém režimu jednoty místa, času a děje a neztratit přitom pozornost diváků ve vzdálených řadách. Kdo se na pomalé odvíjení a rozplétání nově autorsky spletené čapkovské detektivky (a pochytávání detailů ve velkém prostoru) naladí, má šanci si odnést zážitek k přemýšlení. Je to velké pojednání o chodu a nakažlivosti dezinformací v komunitě lidí, kotvení se k pravdám, které jsou iluzorní, nefaktické. V tomto je dramatizace výtečná. Režie však drží opratě tempa na hraně únosnosti a herci předkládají študýrky typů. Bača Míša nejspíše ví.
Pavel Širmer  50 %
16.12.2022 | 1868 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
V neobvyklé dramatizaci Čapkova románu titulní hrdina přímo nevystupuje, komplikované vztahy se zpětně rozkrývají po jeho záhadné smrti. Dramatizace je přes svou originalitu a nesporné kvality zahlcena přemírou postav a nevhodná pro historickou budovu, v jejímž velkém prostoru se divák těžce soustředí na sledování detailů, na nichž inscenace stojí. Nepomáhá ani uchopení režiséra M. Vajdičky, pod jehož vedením je tempo nesmírně pomalé a pro mnoho diváků odrazující. V nesourodém obsazení se najdou silnější a slabší výkony; herci volí různé přístupy, které často vzájemně neladí. Výsledek si nezaslouží zatracení, ale je přinejmenším rozpačitý.
Jan Pařízek  60 %
9.12.2022 | 838 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Způsob zpracování, který myslím nikoho neurazí, ale nejsem si jist jak moc dokáže zasáhnout. U mě to bohužel příliš nefungovalo. Zvolená délka tomu nepomáhá, v první části jsem měl několik míst, kde bylo těžší udržet pozornost a nezavírat oči. S tím jak postupuje vyšetřování tento faktor naštěstí odpadá, nicméně i tak u mě zůstala určitá odtažitost. K žádné postavě jsem si nevytvořil větší vztah a jejich osud mi byl víceméně lhostejný. Samotný závěr potom sice nezklamal, ale větší odezvu ve mě díky tomu nevyvolal. I po herecké stránce nemohu nikoho více vyzdvihnout. Celkově myslím opravdu neurazí, nenadchne.
Jiří Landa  50 %
8.12.2022 | 2964 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Vcelku zdařilá dramatizace I. Smejkalové s velmi dobrým nápadem převyprávět Hordubala jako detektivní příběh bez titulního hrdiny narazila na režii M. Vajdičky. Ten totiž pro žánr detektivky zvolil doslova vražedně pomalé tempo, které bylo především v první části ubíjející. Nepodařilo se mi rozklíčovat, proč si vybral tento přístup, jenž v sále dobrou polovinu diváků uspal. Druhá část už měla jistý náboj a byla svižnější. ND jde z extrému do extrému. Po extravagantních inscenacích D. Špinar, u nichž občas vítězila forma nad obsahem, se touto inscenací vrátilo k těžkému realistickému herectví. Možná by to chtělo nějakou zlatou střední cestu…
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Jerman  80 %
12.1.2023 | 109 hodnocení
+ souhlasím
S Vajdičkovou režií Hordubala se do historické budovy ND vrátilo klasické drama a bylo na čase...I. Smejkalová zdramatizovala střední část Čapkovy novely, děj je postaven na vyšetřování okolností smrti Hordubala dvojicí policistou. Inscenace v první polovině trochu rozvleklá a nepřehledná s mnoha postavami, dostane po přestávce spád a osciluje mezi detektivkou a sociálním dramatem s mnohoznačným otevřeným koncem a mrazivou tečkou. Vajdička jako Slovák osvědčil cit pro venkovské prostředí kdesi daleko na východě republiky, podobně jako v jeho vysoce ceněné inscenaci Bál (Timrava / Majling) na scéně Slovenského ND. Počin hodný ND.
Kjama  50 %
10.12.2022 | 109 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Inscenace bude právem patřit mezi kotroverzní. Zastihnout mě v jiném rozpoložení, bylo by to za 65, dnes 35, tedy dohromady 50%. Dostali jsme statickou hru plnou po sobě jdoucích, opakujících se monologů (soutěž o vinohradského diváka?). Chvíli mě bavilo sledovat herce a jejich pouhé bytí na jevišti, po delší době to však omrzí.Od dveří stále táhnul průvan a lákal na párty, kterou tam mezitím měli nehrající herci. Zazpívala bych si, zatančila, pobavila se... Ztvárnění se od předlohy liší, dostáváme detektivku bez Hordubala, Benešovi chybí už jen Oidipův plášť. Škoda, že režisérův zamýšlený viník je jasný už od první půle. Také tulačka přebývá
Wetty  70 %
10.12.2022 | 22 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Po dlouhé době normální inscenace v ND. Postupně rozvíjející příběh do nepřekvapivě překvapujícího závěru. I přes pomalejší tempo jde celkově o velmi zdařilou inscenaci s dobrými hereckými výkony.
Markéta Nedvědová (NinadeL)  70 %
10.12.2022 | 135 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Vkusná románová adaptace, která vzešla z okouzlení z prvního filmového zpracování. Tehdy se na Hordubalech podílel i sám autor, proto máme dodnes k dispozici skvělé dědictví připomínající celou Čapkovu trilogii (společně s Povětroněm a Obyčejným životem). Sama řadím Fričův film z roku 1937 mezi vrcholy 30. let domácí produkce, proto jsem se na činohru velmi těšila. Pojetí vychází z opětovného návratu zpět ke kořenům. Funkční nápaditá scéna, důraz na herce (skvělá Stivínová), velký prostor věnovaný detektivnímu napětí, atraktivní skládání jednotlivých dílků skládačky. Za problematickou považuju jen vloženou postavu hláškující cikánky.
J.S.  60 %
10.12.2022 | 138 hodnocení
+ souhlasím
Dramatizace Čapkova románu ve skutečnosti žádnou dramatizací není, jen pozlátkově využívá některé motivy původního textu. Otevřeně je třeba přiznat, že problém inscenace nespočívá v režii, ale ve slabém a nepovedeném textu (kterému do působivého dramatu, jakož i do Čapkova pojetí světa chybí téměř všechno). Režie a scénografie dělá co může, ale limity slabého textu neprolomí. Tento typ inscenací, který si nic neulehčuje expresionistickou zkratkou, do ND rozhodně patří. Současně však nelítostně odhaluje nevyrovnanost hereckého souboru, ne všichni herci ND jsou schopni se vyrovnat s plastickými postavami a technikou kvalitní jevištní mluvy.
Gimli35  60 %
9.12.2022 | 168 hodnocení
+ souhlasím
Totální průšvih nevznikl, ale naprosto nevzrušivá těžkotonážní činohra ano. Nechce se mi věřit, že Michal Vajdička je podepsán pod režijně zcela šedou inscenací téměř bez jakýchkoli zásadnějších hereckých akcí a řadou scén ve formátu "jeden mluví, všichni ostatní čekají". Značným omylem je pak zcela zbytná postava Tulačky (M. Znamenáčková). Alespoň trochu oživení přináší skvělé výkony V. Beneše, J. Tesařové, Z. Stavné a I. Orozoviče.
Honzy  70 %
9.12.2022 | 263 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Čapkův HORDUBAL ukázal,že v historické budově Národního divadla lze uvést klasickou činoherní inscenaci,kterou divák ocení a především si vychutná herecké výkony.Již žádné experimenty paní Daniely Špinar.Nutno pochválit všechny proragonisty v čele se Zuzanou Stivínovou,dále Radúze Máchu,Filipa Kaňkovského i Davida Prachaře.V reálné scénografii sledujeme poutavý příběh,který skrývá nejedno tajemství.V režii Michala Vajdičky jsme svědky skvělého hereckého koncertu!Repríza 8.12.2022
Makaluzo1  80 %
9.12.2022 | 65 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Hordubal důstojně navazuje na to nejlepší,co se ve Zlaté kapličce kdy uvádělo.Realistická scéna i dobové kostýmy evokují třicátá léta.Působivá hudba umocňuje výkony herců,kteří životy svých postav přímo žijí.Je dobře, že se z dramatu nevytratil K.Čapek.Přestože hra působí na první pohled jako detektivka s otevřeným koncem, ctí všechny základní formy i umělecké prostředky dramatu,mnohdy připomínající antické drama.Je dobře, že se do činohry naší první scény vrátilo umění namísto laciných módních výstřelků.
Vladimír10  90 %
8.12.2022 | 524 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Třikrát hurá! Do Národního divadla se po sedmi letech utrpení vrátila činohra, která tam skutečně patří, a to navíc se skvostnými hereckými výkony Z. Stivínové, V. Beneše a D. Prachaře.
J.anek  80 %
8.12.2022 | 407 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Detektivka na vsi. Detektivka, která přináší víc otázek než odpovědí. S moudrým a zkušeným a taky s jedním mladým a zbrklým detektivem. A taky s právníkem, který je pěkná svině.
Dramatizace Ilony Smejkalové stojí na skvělém nápadu a drží se jednoty místa, času a děje. Michal Vajdička umně splétá a rozplétá osudy vesničanů a ve shodě s Čapkem jednoznačnou pravdu nenabízí. Hordubal bez Hordubala, zato se skvostnou Zuzanou Stivínovou.
A vražedně pomalé tempo? Jděte se vycpat. Kdo se nedokáže soustředit, ten ať nechodí do divadla.
Karel Toman  10 %
7.12.2022 | 44 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Velice špatná dramatizace, dramaturgyně vytvořila z novely slabou detektivku pro starší a pokročilé, řečené se opakuje několikrát, není tam žádné napětí, žádná psychologie. Vše se odehrává v jednom prostředí (opravdu měli takové sokolovny na Podkapartské Rusi?). Neúnosná délka, průměrné herectví.
Babitch  70 %
7.12.2022 | 57 hodnocení
+ souhlasím
Po DLOUHÉ době, KONEČNĚ normální a poctivé divadlo na první scéně. Čistá krása oproti tomu, co se doposud uvádělo.

+++ Vladimír Beneš, Filip Kaňkovský a Josefina Krycnerová

A za ocenění stojí také cimrmanovské ztvárnění hry "Hamleta bez Hamleta" :)
Suzana  50 %
7.12.2022 | 310 hodnocení
+ souhlasím
Promyšlená scéna nevyžadující přestavby, výborné herecké obsazení.
InkaR  70 %
2.12.2022 | 32 hodnocení
+ souhlasím
Až na tu délku (ubrat tak 40 minut by bylo ideální, zvlášť v té 1. téměř dvouhodinové polovině) a na pro mne trošku nejednoznačný závěr se mi to líbilo. Mám ráda klasická zpracování a líbily se mi kostýmy, scénografie i hudební doprovod.
Jaroslavz  20 %
2.12.2022 | 52 hodnocení
+ souhlasím
(+3)
Zdálo by se, že drama o relativitě pravdy nemůže být nikdy aktuálnější než dnes. Jenže kdo má sledovat tak úmorně pomalou, temnou a klopotnou inscenaci, která maže vše, oč se teď v činohře ND léta usilovalo? Návrat k vyčichlému psychologickému herectví, jaké nevidíte ani na oblasti, k doslovnosti, k nekonečným dialogům, k ilustrativnímu užívání hudby, brr. Skoro se zdá, že Národní zase vstoupilo do boje o vinohradského diváka... Jenže ten by vzhledem k přepálené délce představení usnul. Danielo, vše odpouštěno, vrať se!
Evelynne  90 %
30.11.2022 | 14 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Třikrát sláva!!! Po odchodu Daniely Špinar, která si může nadále svobodně hladit ego a tvořit alternativní umění na malých scénách, se konečně do Národního divadla v Praze vrací činohra na úrovni, kterou si tato instituce zasluhuje!
Výborná režie Michala Vajdičky a krásná hudba Michala Novinskeho.
Annannas  30 %
27.1.2023 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Přehršel postav, které se sotva pohnou z místa, psychologické herectví. Možná by takový tvar byl snesitelnější na malé scéně, ale v historické budově to vyznívá jen jako nuda. Bohužel i nejednoznačný konec předlohy je tu vysvětlen, ostatně jako všechno. Divák nemusí nic, inscenace neklade žádné nároky, snad jen neztratit se v postavách.
Pro mne výrazný krok zpět v dramaturgii Národního divadla, pro sváteční diváky ovšem vítaná úleva.
Denis139  30 %
2.12.2022 | 1 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Po letech činohry pod vedením paní Špinarové, jsem šel na tradičně zpracovaného Hordubala s velkými očekávání. Byl jsem ale naprosto zklamaný. Celé představení se odehrává v jedné hospodě a scéna se celou hru vůbec nezmění, což jen přidává na monotónnosti a zdlouhavosti dialogů, které nemají moc společného s dějem a jen přehlcují už i tak ponurou atmosféru představení. Je možné že jsem zhýčkaný efektními scénografickymi prvky, které jsme často viděli za vedení Špinarové, ale hledět 3 hodiny na neměnící se scénu, je dost vyčerpávající. Ocenil bych herecké výkony V. Beneše a F. Kaňkovského, ovšem K. Šobíšková se do své dětskou role nevžila.
Togaf  60 %
14.12.2022 | 158 hodnocení
Semtamťuk  60 %
12.12.2022 | 88 hodnocení
Eliskamikova  20 %
12.12.2022 | 28 hodnocení
Marek a Marie  70 %
10.12.2022 | 60 hodnocení
LavinieCamui  50 %
10.12.2022 | 645 hodnocení
Kluk.sedu  70 %
9.12.2022 | 103 hodnocení
Kosan  40 %
9.12.2022 | 235 hodnocení
Dajcik  80 %
9.12.2022 | 247 hodnocení
Mohr  50 %
8.12.2022 | 65 hodnocení
CercaTrova  70 %
3.12.2022 | 51 hodnocení
Chupetica  70 %
3.12.2022 | 142 hodnocení
Betty  80 %
3.12.2022 | 10 hodnocení
Hercl  100 %
3.12.2022 | 11 hodnocení
Tintera.v  50 %
30.11.2022 | 88 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.