Národní divadlo

Král Oidipús

Premiéra: 5.12.2019. Překlad: Petr Borkovec, Matyáš Havrda. Úprava: Nina Jacques, Ilona Smejkalová, Jan Frič. Dramaturgie: Nina Jacques, Ilona Smejkalová. Scéna: Dragan Stojčevski. Kostýmy: Kateřina Štefková. Hudba: Jakub Kudláč. Choreografie: Marek Zelinka. Režie: Jan Frič.
1:45x


Antická tragédie zpracovávající starou báji o krutém životním údělu muže, jenž nevědomky zabije svého otce a ožení se s vlastní matkou, aby se tak naplnila strašná předpověď delfské věštírny. Příběh vladaře, jenž musí nastolit řád i za cenu sebezničení. Králi Oidipovi mohl dlouho leckdo závidět jeho štěstí – rozluštil hádanku Sfingy, stal se respektovaným vládcem Théb a založil velkou rodinu. Zkrátka miláček bohů! Pak ale přišel strmý pád. Poznávaná minulost je totiž vždycky součástí přítomnosti a hodnotit dary Osudu můžeme pouze zpětně...
v průběhu představení se na jevišti kouří
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
55 %
Uživatelé
56 %
56391000
Termíny představení
4.12. (Pá) 19:00 zrušeno
14.12. (Po) 19:00 zrušeno
3.1. (Ne) 19:00 zrušeno
26.1. (Út) 19:00 zrušeno
8.2. (Po) 19:00 zrušeno
22.2. (Po) 19:00 zrušeno
18.3. (Čt) 19:00 zrušeno
14.4. (St) 19:00 zrušeno
celý program divadlaaktivovat hlídání nových termínů
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení (42)

HODNOCENÍ REDAKCE:
Pavel Širmer 50 %
(zadáno: 2.3.2020, počet hodnocení: 1639)
přínosný / zajímavý komentář
Jan Frič našel v textu Sofoklovy tragédie nečekané souvislosti a asociace a překvapivě i jemu vlastní humor. Relativizoval, ironizoval, zcizoval. Utkal se i s prostorem historické budovy, kde zejména na konci bylo dosaženo působivého efektu, jež není pouze vnějškový. Nepietní přístup má své opodstatnění, ale byl by vhodnější do koncentrovanějšího menšího sálu. Nálož odkazů a detailů by divák lépe vstřebával z větší blízkosti a s menším odstupem, některé nápady by ho možná méně iritovaly. Herci se stylu přizpůsobili a zvláštní uznání si zaslouží hlavní představitel P. Batěk.
Jan Pařízek 50 %
(zadáno: 14.1.2020, počet hodnocení: 784)
přínosný / zajímavý komentář
Ač nemám nic proti invenčním zpracováním, tak zde jsem s tím bohužel často bojoval. Hodně scén pro mě vyznělo tak trochu do ztracena a nemělo potřebnou sílu adekvátní danému textu. Spousta různé symboliky a scénografických prvků, jenž mi nebyly vždy jasné a až moc odváděly pozornost od samotných postav a jejich činů. Zjednodušeně řečeno mi zde zvolená forma až příliš přebila skvělý obsah, který je pro mě na této hře to hlavní. Nicméně byly i momenty co považuji za vydařené: obecně všechny hudebně-recitační pasáže, ztvárnění věštců a samotný závěr, jenž zapůsobil a zanechal svoji stopu. 55%
Helena Grégrová 70 %
(zadáno: 7.12.2019, počet hodnocení: 1434)
přínosný / zajímavý komentář
65 %. Král Oidipús jako detektivní puzzle? A proč by vlastně ne?! Zvolená forma modernizace antické tragédie mě oslovila, s textem pracuje povětšinou účelně, navíc s důrazem na pronesené slovo a odvyprávění příběhu. I míra nadsázky funguje a zpřístupňuje témata hry optice současnosti. Herci naplňují režijní koncepci beze zbytku a vše podtrhuje i zdařilá scénografická stránka, která zarezonuje především v působivém finále. Škoda jen, že celková dynamika inscenace ztrácí místy vyváženost a moji pozornost tak nesvedla udržet v plynulejší koncentraci.
Anežka Hrebiková 50 %
(zadáno: 5.12.2019, počet hodnocení: 212)
přínosný / zajímavý komentář
"Oidipe, domů!" Jan Frič poslední dobou tenduje k metafyzickým, filozofickým tématům a Oidipus do této linie jednoznačně zapadá. Zdůrazněn je zde především motiv člověka, který se v tvrdohlavé touze po sebepoznání řítí do propasti. Forma detektivního příběhu, kdy Oidipus/poručík Colombo po vzoru Robbe-Grilletovych Gum pátrá po vrahovi, jímž je on sám, sice není příliš invenční, ale funguje. Vychází i několik sympatických gagů, jinak je to ale spíše jen další pelmel, kterému plně rozumí asi jen tvůrčí tým. Dosti rušivé jsou hudební vložky, kde navíc hercům není dobře rozumět. Myslím, že velká scéna Fričovi příliš nesedí.45%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Michal Ernat 50 %
(zadáno: 18.10.2020, počet hodnocení: 27)
přínosný / zajímavý komentář
Hra,kterou asi každý zná. Respektive, o čem je. A myslím, že to bylo uděláno docela hezky.
OndraHri 30 %
(zadáno: 1.10.2020, počet hodnocení: 15)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi slabé, byť efektní vystoupení.
Vladimír Rogalewicz 80 %
(zadáno: 7.9.2020, počet hodnocení: 593)
přínosný / zajímavý komentář
Dnešnímu divákovi chybí v antických tragédiích morální poučení - vše se děje z vůle bohů nebo podle věštby.Člověk nemůže nic změnit. Proto se s nimi všichni inscenátoři značně potýkají. Janu Fričovi se to v ND podařilo nečekaně dobře. S pomocí zkrácení i aktualizace dokázal celý příběh mimořádně srozumitelně odvyprávět. Na úspěšné inscenaci mají obrovský podíl i scénograf, autorka kostýmů, autor/interpret hudby a zejména všichni herci v čele s Pavlem Baťkem, kteří se s režijním pojetím dokonale ztotožnili.Inscenaci by ale prospěla větší autocenzura Jana Friče,jehož invence přetéká únosnou mez.
Michvon 70 %
(zadáno: 29.1.2020, počet hodnocení: 175)
přínosný / zajímavý komentář
Detektivka? A proč ne... Ono to vlastně docela dobře funguje.
Závěr výtečný, ten hnedtak z hlavy nedostanu.
KSnow 60 %
(zadáno: 24.1.2020, počet hodnocení: 102)
přínosný / zajímavý komentář
Je pro mě poměrně obtížné tuto inscenaci hodnotit. Ačkoliv nesmírně fandím i radikálně inovativním pojetím, zvláště u takovýchto klasik, tady do sebe ta přehršel nápadů úplně nezapadla a spíše než celek se dají ocenit jednotlivé scény odděleně. A že některé, jako rituální očišťování či úplný konec, byly ohromně působivé! Vedle toho jsem byla nadšená i z výborně zapracovaných poznámek. Na druhou stranu, možná že k tomu, že mi představení připadalo spíše povrchové, přispěl i pro mě nepříliš přesvědčivý Pavel Batěk.
Rehor 70 %
(zadáno: 15.1.2020, počet hodnocení: 12)
přínosný / zajímavý komentář
"Čtyřnohé, dvou i trojnohé to pobývá na zemi, má to však pouze jeden hlas a jako jediné ze všech tvorů, co se pohybuje na zemi, ve vzduchu či ve vodě, to mění držení těla. Když však kráčí po všech čtyřech končetinách, je jeho rychlost nejmenší."
- hádanka Sfingy
Plšík 70 %
(zadáno: 14.1.2020, počet hodnocení: 517)
přínosný / zajímavý komentář
65%
Graiv 90 %
(zadáno: 25.12.2019, počet hodnocení: 105)
přínosný / zajímavý komentář
Takto se má dnes inscenovat antika!!!
JirkaS 40 %
(zadáno: 15.12.2019, počet hodnocení: 231)
přínosný / zajímavý komentář
Po dvou nulách, které ode mne pan Frič dostal (Misantrop, Faust) jsem mu dal poslední šanci. A tentokrát to bylo snesitelné, byť opět zůstává pachuť nepochopeného. Text samotný kupodivu nezaniká, divák ví, o čem se hraje, je zde snaha o herecké výkony, které jsou výborné (J. Preissová v mužské roli je skvělá), řada silných momentů též inscenaci pomáhá (pasáž hraná ve tmě, závěrečný obraz), takže jen škoda travesti scény či třeba forenzních vsuvek nebo vysvětlujících komentářů. Též úlohu M. Preissové jako nápovědky jsem vůbec nepochopil. Za mě slabší průměr, a díky Bohu za to! /14.12.2019/
Weller 70 %
(zadáno: 14.12.2019, počet hodnocení: 56)
přínosný / zajímavý komentář
Forma vítězí nad obsahem. Spousta skvělých nápadů, odkazů a (technických, hudebních,..) inovací, ale hra jako taková ztrácí dech. Za drama 50 %, za scénu 90 %. Škoda, že se to víc nepropojilo...
J.anek 90 %
(zadáno: 14.12.2019, počet hodnocení: 322)
přínosný / zajímavý komentář
Forenzní inscenace Sofoklova textu je chytrá, velmi racionální až vědecká, a přece není bez emocí. Výtvarně a zvukově je nádherná. Zaujme obří kadidelnice, světelný kruh, v jehož středu se Oidipús znovu stane nenarozeným ještě dítětem, působí tma, v níž slova musí obstát sama o sobě, bez obrazů a gest. Strhává rytmem bicích i osudovým hlasem varhan. Detektiv Oidipús hledá bolestně pravdu o sobě samém. A my s ním. Své kostlivce ve skříni máme přece všichni. A pravdu o minulosti bychom měli znát - ať to bolí sebevíc.
Všichni jsou dobří, ale Jana Preissová je hvězdná.
Domi.Mac 70 %
(zadáno: 11.12.2019, počet hodnocení: 52)
přínosný / zajímavý komentář
Velmi dobré. Oidipus jako detektivka? Pro mě fungovalo beze zbytku. Skvělý Batěk v hlavní roli skvěle obstál, stejně jako zbytek osazenstva byl na velmi dobré úrovni. Stryková, Medvecká, Preissová - všechny skvělé. A moc dobrý závěr, velmi silný. Jen je to přece jenom někdy dlouhé, i přesto, že se v ND hezky sedí a je tam příjemně mi párkrát pozornost opadla. 70%
Slavek53 70 %
(zadáno: 9.12.2019, počet hodnocení: 75)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
50% za inscenaci plnou pěkných divadelních nápadů, které však spolu nezapadají do smysluplného celku a 90% za herecký výkon Pavla Batěka a dechberoucí závěr.
Jerman 40 %
(zadáno: 8.12.2019, počet hodnocení: 62)
přínosný / zajímavý komentář
Recenze Hrdinové a Švejdy (viz zde Recenze/blogy) mi mluví z duše. Opět u Friče nesrozumitelná a samoúčelná forma zvítězila nad obsahem a efektní finále to nezachránilo. Jan Frič se osvědčil jako výborný režisér současné české dramatiky: Velvet Havel (Zábradlí), Mlčení Bobříků (Palmovka), Dotkni ye vesmíru.., Návštěva (NS ND), ale když sáhne na klasiku je dojem rozpačitý: Oblomov (Zábradlí), Faust, Misantrop a nyní Oidipus (ND). Křečovité pokusy o posun a aktualizaci s nápady, které chápe snad jen jeho inscenační tým. Není asi nejšťastnější uvádět takovýto spektákl na jevišti Zlaté kapličky.
Slavík 0 %
(zadáno: 7.12.2019, počet hodnocení: 8)
přínosný / zajímavý komentář
(+1)
#MeToo ... ale šel jsem na představení dobrovolně, takže to nechme tak...
Studený Čumáček 70 %
(zadáno: 6.12.2019, počet hodnocení: 198)
přínosný / zajímavý komentář
75%
Oidipus a zkušební cibule
Oidipús Rex může být, pokud si máme co promítnout, prakticky čímkoli. A tenhle se pohodlně uhnízdil v hávu moderní detektivky se všemi kulturními odkazy, jaké tato oblast nabízí. Je to svým způsobem Oidipova hra na všeznalého detektiva, která může být zábavná. Ale jen na chvíli, než přijde na to, že honí sám sebe...
První vrstva. Je to jako loupání cibule, vrstvu po vrstvě. Zanecháte toho hned po první vrstvě, protože slzíte a teče vám z nosu? Nebo budete pokračovat a přemýšlet o viděném, a ne okamžitě pohoršeně kvičet, protože on...ona...tamten...a v sukni?
Jaroslavz 100 %
(zadáno: 5.12.2019, počet hodnocení: 40)
přínosný / zajímavý komentář
Nejparádnější soudobé divadlo, jaké si umíte představit. Fričova imaginace je úžasná. Nápad s Oidipem jako detektivkou funguje. A herci Batěk, Orozovič, Stryková atd. jsou zkrátka a dobře famózní. Určitě si nenechte ujít zážitek roku v Národním.
Honzy 10 %
(zadáno: 5.12.2019, počet hodnocení: 213)
přínosný / zajímavý komentář
(+5)
V historické budově ND by měla činohra uvádět klasické inscenace a ne samé experimenty jako je poslední antické drama KRÁL OIDIPÚS.Proč režisér J.Frič inscenuje takové divadelní postupy,mimochodem mockrát již viděné.Např. postupné rozsvěcování a zhasínaní v hledišti,ohlušující výstřel,dialogy na mikrofon,obsazení mužských rolí herečkami,cca 10min. dialog pronášený do úplné tmy celého divadla....Hudební živý doprovod hrozný!Často se ozýval smích v hledišti z důvodu nepochopení inscenování.Hraje se bez přestávky,nejspíše z obavy, aby diváci neodešli.Psáno z předpremiéry 4.12.2019 Hodnocení 10%.
Zma 90 %
(zadáno: 5.12.2019, počet hodnocení: 29)
přínosný / zajímavý komentář
Skvěle zmodernizovaná klasika. Historie se prolíná se současností - archeologický výzkum na jevišti, návštěvníci muzea, vsuvky a vysvětlivky z překladů. Scéna i kostýmy výborné. Jen chóru podporovanému hudbou nebylo dobře rozumět.
Andyk 50 %
(zadáno: 4.12.2019, počet hodnocení: 5)
přínosný / zajímavý komentář
(+5)
Opět inscenace, ze které obyčejný divák odchází spíše zmatený a marně přemýšlí, "co tím chtěl inscenační tým říci". Předloha sama je drama jako hrom, stačilo by samo o sobě a skvělí herci by si s tím jistě dobře poradili. Proč je ale znovu a znovu inscenace plná úchylných zbytečností, které děj neposouvají kupředu, ale ubohého diváka jen matou svým pochybným účelem zařazení do inscenace? Je to tak těžké pro týmy činohry ND pochopit, že jsou tady oni pro diváky a ne, že tu jsou diváci pro sledování divadelních exhibicí, kterým rozumí nejspíše jen sami členové týmu ?
Richt68 10 %
(zadáno: 16.9.2020, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
Nemám nic proti modernímu zpracování, ba ani proti humorně pojaté klasice, ale tohle?! Mám pocit, že jediné, co mě umožní dát téhle hře alespoň 10% jsou herecké výkony herců v hlavních rolích a historické prostředí ND.
Měl jsem pocit, že se nekoukám na antickou tragédii, ale na obyčejnou detektivku ze 70. let, kde zběsile pobíhá (údajně) Diův kněz, který je převlečen jako představitel jakési katolické církve.
Bohužel zde nemám tolik prostoru k tomu, abych napsal o všem, co mě na hře znepokojilo, ale pokud chcete vidět, jak vypadá naprostá slátanina a kulturní urážka, zavítejte. :)
Oroszy 60 %
(zadáno: 26.2.2020, počet hodnocení: 3)
přínosný / zajímavý komentář
Drama, vrstevnaté, zajímavé, inspirativní: Prachař v rapujícím rytmu, Medvecká s beránkem a poselstvím Krista, ženy hrající muže - protipól tradici starých dramat, kde to bylo opačně, diváci a komentátoři uvnitř hry... Na druhé straně až rušivé velkoherectví Batěka, nedynamické vystavění dějové linky...Celkový dojem? Po skončení jsem ještě dlouho přemýšlel, na co jsem se to vlastně díval? A s malostí člověka, který je z vesnické díry někde v horách jsem dospěl k názoru, že holt v Národním divadle se hraje něco, co už uteklo mé představě o divadle.
Studiana 40 %
(zadáno: 20.2.2020, počet hodnocení: 4)
přínosný / zajímavý komentář
Po Misantropovi ve Stavovském, který mě nadchnul, jsem asi jsem měla velké očekávání...
Herecké výkony excelentní, o tom žádná. Batěk, Prachař, Preissová, Stryková i další - skvělé, klobouk dolů. ALE - jako mnoho dalších hodnotících musím přiznat, že jsem nepochopila. Proč ty neustálé převleky? Proč tanec zombie? Proč se kouřilo? A tak dále a tak dále. Škoda.
Kristián Novák 20 %
(zadáno: 8.12.2019, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
20 % více ani náhodou. Pochvalu zaslouží hlavní protagonisté za ta kvanta textu, 3 nahodilé žerty a duch Národního divadla. Jinak můj osobní pocit byl, že se "tři společensky unavení kamarádi sešli ve čtyři hodiny ráno a řekli si, že do páté sfouknou Oidipa". Ze mně ... slátanina.
PetrDe 10 %
(zadáno: 5.12.2019, počet hodnocení: 1)
přínosný / zajímavý komentář
(+2)
Katastrofa, znásilnění Sofokla. Text "vylepšený" komentáři, ženy s přilepenými vousy, osobní strážci střílející pistolemi, kostýmy míchající římskou kurii, tetované hiphop tanečníky, transsexuály, Kreonta s kravatou a Oidipa ve špinavých spodkách. Přečtěte si originál a zdaleka se vyhněte Národnímu divadlu. Chudáci herci.
Slamajak 70 %
(zadáno: 27.2.2020, počet hodnocení: 38)
Chonrec 60 %
(zadáno: 17.2.2020, počet hodnocení: 11)
Mapinho 60 %
(zadáno: 18.1.2020, počet hodnocení: 34)
Dramaholik 60 %
(zadáno: 15.1.2020, počet hodnocení: 120)
Teejay 40 %
(zadáno: 14.1.2020, počet hodnocení: 66)
Michkyse 40 %
(zadáno: 14.1.2020, počet hodnocení: 100)
LuKrej 30 %
(zadáno: 15.12.2019, počet hodnocení: 45)
Frank Shelley 60 %
(zadáno: 14.12.2019, počet hodnocení: 37)
Národosolsobě 60 %
(zadáno: 10.12.2019, počet hodnocení: 294)
Suzana 60 %
(zadáno: 10.12.2019, počet hodnocení: 269)
Tomas22 100 %
(zadáno: 7.12.2019, počet hodnocení: 88)
Alzbeta.m 70 %
(zadáno: 6.12.2019, počet hodnocení: 46)
Xcepek 70 %
(zadáno: 5.12.2019, počet hodnocení: 551)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.