Národní divadlo [Státní opera]

Mefisto

Premiéra: 18.4.2024 | 3:35
Překlad románu: Anna Siebenscheinová. Dramaturgie: Jana Slouková. Scéna: Juraj Kuchárek. Kostýmy: Marija Havran. Hudba: Ivan Acher. Režie: Marián Amsler.
Jevištní adaptace slavného „románu jedné kariéry“, který nepřestává fascinovat dokonalou psychologickou studií urputné honby za slávou na osudu bezcharakterního hrdiny, neváhajícího kvůli hereckému úspěchu zaprodat se režimu a prospěchářské společnosti. Příběh o lásce k umění, posedlosti divadlem a vábení zlatých portálů. A především varovný pohled na osud herce, pro kterého se hraní stalo životní rolí. Příběh o tom, jak silný vliv může mít divadlo na společnost a jak snadné je přejít od etického poselství k nástroji propagandy. Jak složité je balancovat na hraně měnícího se světa a jak lehké je ztratit tvář za divadelní maskou. A také silné poselství, že v době nejistoty, strachu a zpochybněné důvěry v demokracii nesmíme už nikdy podlehnout pudům a nenávisti...
15!  
Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
68 %
Uživatelé
75 %
75291000
Chci vidět - přidat do seznamu
Termíny představení
1.10.Út19:00 vstupenky
2.10.St19:00 vstupenky
3.11.Ne19:00 vstupenky
6.11.St19:00 vstupenky

Volby

Hodnocení (31)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Dubský  70 %
29.5.2024 | 1154 hodnocení
+ souhlasím
Ve Státní opeře vznikla poutavá inscenace, která je ambiciozní, režisér Marián Amsler dokáže vyhmátnout paralely s dneškem. Jen škoda přepálené stopáže, občas Mefisto trochu ztrácí tempo. První část zachycuje nenápadnost, s jakou se pomalu k moci drápou nacisté. V té druhé se adaptace soustředí na vnitřní boj Hendrika Höfgena, kterého Robert Mikluš ztvárnil jako histriona, kterému bezpáteřnost umožňuje přežít za každého režimu, ale výčitky svědomí ho užírají stále víc a on pomalu ztrácí půdu pod nohama. Technicky velmi kvalitní live cinema záběry, někdy je jich ale zbytečně moc. (více v článku na blogu)
Helena Grégrová  80 %
21.4.2024 | 1680 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 %. Inscenace vystihuje atmosféru doby nástupu německého nacismu a zrcadlí zároveň mrazivou paralelu k egomániím a nešvarům politicko-společenského klimatu dnešních dnů. Je to divadlo (nejen) vizuálně efektní, plné silných obrazů a emocí, velkých gest i niterného prožitku. Ač na jevišti Höfgen ztvárňuje Faustova pokušitele, v reálném životě je on sám pokoušen, vlastní duši zaprodávající a zbytky svědomí obelhávající. Náročnost hlavní role Robert Mikluš obsáhl ve všech aspektech, obdivuhodně si poradil s kombinací jevištního projevu a detailním filmovým snímáním jeho tváře. Potlesk za skvělé výkony náleží také všem ostatním hereckým kolegům.
Iva Bryndová  60 %
20.4.2024 | 566 hodnocení
+ souhlasím
Amslerův Mefisto je výpravně opulentní záležitost, hlavně v druhé části. To je z něj žel nejzásadnější dojem. Zatímco první část ještě nabízí kresbu jednoho velmi zvolna se rozvíjejícího bezpáteřního charakteru, v druhé se pod nánosem slov (z portů) a projekcí divadlo jaksi ztrácí. V počátku je forma živě přenášených projekcí využívajících četně detailních záběrů, často se propojujících, společně s velkolepou a působivou scénou efektní, zábavná, zajímavá, posléze však zevšední a zážitek se ztrácí. Tak jako herecké výkony za kamerami a živé divadlo. O zboření čtvrté stěny se zjevně mluví proto, aby se postavila jiná, moderní, velkolepější.
Jan Pařízek  60 %
17.4.2024 | 912 hodnocení
+ souhlasím
Ve spoustě ohledů určitě působivá inscenace, nicméně až příliš natažená. Oceňuji hlavně povedenou scénu, především tu v druhé části. Skvělé využití videí a projekcí, které řadu scén příjemně osvěžily či umocnily. Také velmi dobré kostýmy. I z hereckého hlediska nemám výtek, moc pěkná souhra všech aktérů. Samotný R. Mikluš si rozhodně zaslouží potlesk. Přesto obě části na mě působily dosti roztaženě. V té první zdlouhavější úvod a představení jednotlivých postav. Následně sice výborný úvod druhé části, ale pak následovalo trochu nekonečné čekání na nijak překvapivý závěr. Bohužel mě to nestrhlo natolik, abych tento faktor více nevnímal. 65%
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Andyk  80 %
12.6.2024 | 21 hodnocení
+ souhlasím
Velmi dobrá inscenace. Výkony herců velkým plusem.
CouldWeStartAgainPlease  70 %
31.5.2024 | 40 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace, která rozhodně stojí za vidění, ale je třeba vyčkat na druhou polovinu. První je dlouhá a nepříliš záživná, druhá ale nabere obrátky a do popředí letí výkon Roberta Mikluše. Výborný nápad s živým kameramanem a projekcemi. I když jde o technicky náročnou inscenaci, skvěle v prostorách Státní opery funguje. Kromě Mikluše i další výborné výkony, například skvělá Zuzana Stivínová. Za mě by bylo dobré představení zkrátit, celková délka 3.35 hod. je na hranici únosnosti.
Riccardo  90 %
30.5.2024 | 30 hodnocení
+ souhlasím
Člověk se sám sebe během představení občas ptá, zda je v divadle nebo v kině. Technicky velmi zajímavé provedení, které se do velkolepé budovy Státní opery určitě hodí. Robert Mikluš se divákům odhalil až do morku kosti, za což mu patří náležitý potlesk. Nastudování této hry patří k těm nejlepším v současném repertoáru v ND. Po odchodu z divadla budete tento zážitek dlouho vstřebávat. Pro ještě větší zážitek doporučuju sedět v prostředních řadách a dále od jeviště, abyste na jeviště a plátno pohodlně viděli.
Fru  70 %
27.5.2024 | 24 hodnocení
+ souhlasím
23.05.2024 - Státní opera
Janinka123  80 %
25.5.2024 | 166 hodnocení
+ souhlasím
75 %
Vladimír Rogalewicz  80 %
24.5.2024 | 810 hodnocení
+ souhlasím
Benefice Roberta Mikluše, který dokonale zvládá jak obrovské pódium Státní opery, tak drobnokresbu při blizoučkém snímání živou kamerou. ND zde představilo svůj herecký výkvět a všechny herce je radost sledovat.Pro návrat činohry do Státní opery je to možná ideální inscenace.Amsler nenasytně využívá všech technických prostředků i samotný sál s diváky a tato stránka inscenace baví. Nicméně obě poloviny jsou hodně odlišné - zatímco první baví doslovným vykreslením doby nástupu fašismu v Německu a také přesahem textu, pokud ho vztáhneme do současnosti, druhá polovina je mnohem abstraktnější, ne vše je úplně jasné a inscenace je už příliš dlouhá.
J.anek  60 %
23.5.2024 | 497 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
Státní opera se pro činohru zdá být toxickým prostorem. Akustika je příšerná. Hlasy mají bez portů nepříjemnou ozvěnu, s porty to není o mnoho lepší.
Velké poetické gesto, jakého se nebojí SKUTŘi, by snad bývalému Smetanovu divadlu slušelo, realismu Mannova slavného románu se tu moc nedaří.
V Amslerově Mefistovi je všechno tak velkolepé, až to začne nudit. Především konec se neskutečně vleče. Přitom nápad s živými filmovými záběry vůbec není špatný a technická kvalita je rozhodně nadprůměrná.
Také herecky je tahle inscenace mimořádná. Netuším, proč mě nestrhla. Snad je to tím, že tak jako Hendrik Höfgen obdivuje především sama sebe.
Suzana  50 %
10.5.2024 | 343 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
nadbytečně neúměrně dlouhé vzhledem k obsahu a sdělení
LavinieCamui  60 %
26.4.2024 | 837 hodnocení
+ souhlasím
Příliš dlouhé, děj se dialogy moc neposouvá. Nádherné kostýmy a scéna, dobré herecké výkony, vynikající Robert Mikluš. Hudba Ivana Achera jako vždy excelentní. Asi by se mi hra více líbila v komornějším prostředí Stavovského divadla.
Karolina Such  40 %
22.4.2024 | 18 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace mě příliš neoslovila. Dramatizace Mariána Amslera je rozvláčná, na některých místech nejsou dialogy ani příliš přirozené či úderné. Kameru pokládám za nezbytnost "moderního divadla", ale menší technické nedokonalosti a odosobnění "zapojení techniky" deklasují. Jinak tento Mefisto moc moderní není. Je to klasická činohra, ve které hraje dobře jen Robert Mikluš, ostatní tak nějak standardně. A má to opravdu příšernou choreografii, která snahu všech degraduje.
Jerman  80 %
21.4.2024 | 130 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Amslerova epická dramatizace Mannova románu ukazuje stejnou měrou nástup fašismu v Německu a vzestup "všeho schopného" o sobě pochybujícího herce, který se chopí příležitosti, a oddaně slouží (nikoliv však bez výčitek svědomí) novému režimu. V první polovině režírované spíše klasicky (s vyjímkou několika projekcí) je herec Hofgen jen jednou z postav reprezentujících společnost konce výmarské republiky. Jeho postava teprve dominuje v druhé části využívající expresivních záběrů pohyblivými kamerami. Inscenace je pestrou podívanou, která má aktualizační rozměr, Miklušova životní role, 3.5 hod je ale excesivní stopáž.
Vendula Hegerová  100 %
20.4.2024 | 24 hodnocení
+ souhlasím
Pro mne neskutečný divadelní zážitek. Propojení živého snímání herců na kamery, strhující výkony všech i v malých rolích... Nenudila jsem se ani na malou chvíli. Scéna, hudba, kostýmy a samozřejmě režie, vše zaslouží potlesk. Od ,,strážmistra Topinky" jsem nevěděla co čekat, ale R. Mikluš je PAN HEREC!
Nikoss  90 %
20.4.2024 | 113 hodnocení
+ souhlasím
Vydařená dramatizace skvělé literární předlohy. Dramaturgie i režie předává nadčasové poselství Klause Manna s citem pro obsah díla a bez samoúčelných deformací. Oceňuji rozhodnutí tvůrců ohledně časového rozsahu inscenace (podle mě zcela opodstatněného), odvahu nejet na módní vlně osekat autora na kost a místo toho ho vycpat "originálním" režijním nápadem. Herci výborní, i když hlavní postava (v podání R. Mikluše) dost postrádá ďábelské charisma (pořád prostě vidím Brandauera), které bylo předpokladem závratné kariéry. Scéna a kostýmy dobře dotvářející atmosféru Německa přelomu 20. a 30. let.
Layer  100 %
20.4.2024 | 118 hodnocení
+ souhlasím
Absolutně fenomenální!
Herecké výkony všech na scéně vyrovnané a opravdu propracované do nejjemnějších detailů, Robert Mikluš, Alžběta Ferencová a Pavlína Štorková mě dostali! Ojedinělý zjev na české divadelní scéně!
RaB  60 %
20.4.2024 | 377 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Působivá inscenace, avšak s řadou podstatných problémů - prvním z nich je délka. Řada scén se neskutečně táhne, nerozvíjí děj a jsou jen jakousi vatou. Zejména v první polovině by se dalo škrtat téměř na půlku. Dalším problémem je akustika, kdy Státní opera není pro činohru s hudební vložkou úplně vhodná.
Herecké výkony jsou však výborné (zejména Beretová, Dudziaková, Mikluš).
Slavek53  60 %
19.4.2024 | 98 hodnocení
+ souhlasím
Inscenace pěkná na koukání, trochu delší než by bylo nutné. Co mi však opravdu vadí je používání mikroportů. Viděl jsem Hamleta, poslední činoherní inscenaci v tomto divadle, a všichni herci tehdy obsáhli svým hlasem tento velký prostor bez technických berliček.
Jaroslavz  100 %
19.4.2024 | 82 hodnocení
+ souhlasím
Událost! Režijně, herecky (Mikluš, Mácha, Štorková, Stivínová, Piškula, Mejzlík, Daniel...) a hlavně naléhavostí paralely fašistického Německa k dnešku. Tři a půl hodiny se zatajeným dechem sledujete velké divadlo, a přitom soustavně myslíte na pořád drzejší Hitlerovy duchovní následovníky, kteří teď řádí u nás, na Slovensku nebo v Maďarsku. Drobné výhrady ke scéně (v první polovině je z některých míst špatně vidět do zadního prostoru tanečního sálu) jsou nepodstatné. To prostě musíte zažít, a pak z toho rozčilením nezamhouřit oka.
Radiator  100 %
18.4.2024 | 88 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé!!!
Adam Zelinka  30 %
18.4.2024 | 236 hodnocení
+ souhlasím
nejspíše nebudu cílovkou, neboť důchodkyně na diskuzi s tvůrci mluvily v superlativech, ale já jsem od M. Ámslera (s jehož inscenacemi v MDP jsem byl vždy spokojen) čekal mnohem víc
Mefisto má brutálně přepálenou stopáž, přitom jsem měl celou dobu pocit, že postavy pouze čekají, až se něco stane
proběhla taková falešná modernizace, a to především výpravou, ale ta nenabízí žádný nadstandard, pouze se na ní hezky kouká
projekce jsou velmi kvalitní, zvuk není zpožděný a obraz je ostrý (to v divadelních projekcích často nebývá), kamera je extrémně povedená, ale bohužel záběry celku nic nepřidávají, je to jenom pozlátko (ač povedené)
Skubanek  60 %
30.5.2024 | 73 hodnocení
Xcepek  60 %
25.5.2024 | 665 hodnocení
Vladimír10  90 %
8.5.2024 | 642 hodnocení
BPur  100 %
30.4.2024 | 13 hodnocení
Halekal  90 %
28.4.2024 | 13 hodnocení
Wendulie  80 %
22.4.2024 | 6 hodnocení
Kristián F.  60 %
20.4.2024 | 82 hodnocení
Petr-sima  80 %
18.4.2024 | 121 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.