Národní divadlo [Stavovské divadlo]
Arthur Schnitzler
Rej
Premiéra: 3.11.2022 | 2:10x
koprodukce s Národním divadlem Bretaň
koprodukce s Národním divadlem Bretaň
Překlad: Pavel Novotný. Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Riccardo Hernández. Kostýmy: Marek Cpin. Hudební spolupráce: Xavier Jacquot. Choreografie: Phia Ménard. Režie: Arthur Nauzyciel.
Jana Pidrmanová, Petr Vančura, Jindřiška Dudziaková, Šimon Krupa, Veronika Lazorčáková, Robert Mikluš, Pavlína Štorková, Vladimír Javorský, Gabriela Mikulková, David Matásek
Deset dialogů o lásce, životě, čase a bytí. Kdysi skandální hra, která je souborem deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm. Rozvířený tanec chtění a touhy...
15! Termíny představení
2.2. | Čt | 19:00 | vstupenky | ||
3.2. | Pá | 19:00 | vstupenky | ||
8.2. | St | 19:00 | vstupenky | ||
14.5. | Ne | 19:00 | vstupenky | ||
16.5. | Út | 19:00 | vstupenky |
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
| ||||||||||||
|
|
Volby
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(7.11.2022, Josef Meszáros) (3.11.2022)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (14)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 50 %
28.12.2022 | 1114 hodnocení
+ souhlasím
55 % Je potěšující slyšet interpretaci dialogického textu na tak vysoké úrovni, přesto nerozumím vznešené náladě okamžiků a dramaturgickému nepřiblížení ironicky zlobnému vyznění, které by lépe propojilo dávný skandalistický text s mravy dnešní doby. Více inscenační dynamiky by prospělo i textu (když už se vybral). A tak se nakonec nejvíce bude mluvit o tom, jak choreografická intermezza složená z kopulační a jiné sexistické gestiky repetováním (stále téhož) působí dost vulgárně a postupem času nesnesitelně. Nebo jak efektní nápad s tramvají, která přiváží a odváží figury Schnitzlerova domina, se nakonec překlopí do otravnosti také.
Pavel Širmer 60 %
29.11.2022 | 1868 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Deset dialogů v kdysi skandální hře, jejíž model převzali i jiní autoři. Není bez zajímavosti setkat se v českém divadle s jiným přístupem režiséra A. Nauzyciela, jenž dovedl herce k vyrovnaným a dobrým výkonům. Důsledně budovaná forma má těžiště ve scénografii, která se v light designu plavně odkrývá a překvapuje; užití tramvaje až od příchodu několikáté postavy se však nejeví logicky. První dialogy vyznívají spíše do prázdna, s příchodem Manžela nastane zlom a začne být patrnější, co tvůrci chtějí sdělit. Přetrvává však nezvládnutý temporytmus. Přítomnost „nehrajících“ postav je spíše matoucí, tance v předělech nedostatečně funkční.
Helena Grégrová 50 %
9.11.2022 | 1532 hodnocení
+ souhlasím
55%. Inscenace vyniká především zdařilou scénografií a vyrovnanými hereckými výkony všech. Poměrně zajímavý režijní nápad, že každá další postava vstoupí do děje příjezdem tramvají a každý sexuální akt je ilustrován "rituálním" tancem, se brzy stane prvkem monotónním, který začne spíše iritovat, než aby měl oživující efekt. Jakkoli chápu, že rej je rej a je potřeba ho jevištně zvizualizovat, uvítala bych invenčnější pojetí, především v celkově svěžejším a dynamičtějším rytmu. Zpomalené tempo a repetitivní cyklení akcí totiž více jak dvouhodinovou stopáž (bez pauzy) pocitově neúnosně natahují.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Martina Husáková 40 %
23.1.2023 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně dlouhé, natahované. Zajímavé nápady v rácmi scénografie a choreografie bohužel potopilo herecké ztvárnění dialogů, které byly okleštěné na minimum, což byl jistě záměr, nicméně se to zde nepotkalo se synchronizací celku.
Čiko 60 %
29.11.2022 | 916 hodnocení
+ souhlasím
Často slýchám, že kdyby mělo představení přestávku, diváci by odcházeli. Já si to myslím také, přesto ale nemůžu říci, že bych opouštěl divadlo nespokojený. Chápu i důvod, proč inscenace pauzu nemá. Narušilo by to její kontinuitu.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Andyk 60 %
15.11.2022 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Podivné představení...Skandál kdysi pochopitelný, dnes se ptám, co hra přinese současnému divákovi. Pěkná scéna, krásná čeština i dikce herců.
Jaroslavz 20 %
9.11.2022 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Tolik nápaditá, krásná scéna, a přesto tak zoufale nenápaditá režie! Herci se trápí odříkáváním předlouhých textů a opakujícími se sexuálními pantomimami, ale nikam to nevede.
RaB 30 %
6.11.2022 | 281 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrci pravděpodobně věděli, že kdyby dali přestávku, divadlo by po ní zůstalo prázdné... 2:15 bez pauzy je však téměř nekonečných a negativní zážitek z inscenace to jen umocňuje.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
InkaR 20 %
6.11.2022 | 32 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato hra mi přišla hrozně nezáživná a o ničem. Nejlepší byly pasáže (cca 30 minut) s Pavlínou Štorkovou, což je na víc jak 2 hodinové představení zoufale málo. Kdyby byla přestávka asi bych odešla, no nebyla...
Martina Husáková 40 %
23.1.2023 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně dlouhé, natahované. Zajímavé nápady v rácmi scénografie a choreografie bohužel potopilo herecké ztvárnění dialogů, které byly okleštěné na minimum, což byl jistě záměr, nicméně se to zde nepotkalo se synchronizací celku.
Čiko 60 %
29.11.2022 | 916 hodnocení
+ souhlasím
Často slýchám, že kdyby mělo představení přestávku, diváci by odcházeli. Já si to myslím také, přesto ale nemůžu říci, že bych opouštěl divadlo nespokojený. Chápu i důvod, proč inscenace pauzu nemá. Narušilo by to její kontinuitu.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Andyk 60 %
15.11.2022 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Podivné představení...Skandál kdysi pochopitelný, dnes se ptám, co hra přinese současnému divákovi. Pěkná scéna, krásná čeština i dikce herců.
Jaroslavz 20 %
9.11.2022 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Tolik nápaditá, krásná scéna, a přesto tak zoufale nenápaditá režie! Herci se trápí odříkáváním předlouhých textů a opakujícími se sexuálními pantomimami, ale nikam to nevede.
RaB 30 %
6.11.2022 | 281 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrci pravděpodobně věděli, že kdyby dali přestávku, divadlo by po ní zůstalo prázdné... 2:15 bez pauzy je však téměř nekonečných a negativní zážitek z inscenace to jen umocňuje.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
InkaR 20 %
6.11.2022 | 32 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato hra mi přišla hrozně nezáživná a o ničem. Nejlepší byly pasáže (cca 30 minut) s Pavlínou Štorkovou, což je na víc jak 2 hodinové představení zoufale málo. Kdyby byla přestávka asi bych odešla, no nebyla...
Čiko 60 %
29.11.2022 | 916 hodnocení
+ souhlasím
Často slýchám, že kdyby mělo představení přestávku, diváci by odcházeli. Já si to myslím také, přesto ale nemůžu říci, že bych opouštěl divadlo nespokojený. Chápu i důvod, proč inscenace pauzu nemá. Narušilo by to její kontinuitu.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
Líbily se mi výkony herců, zejména Pavlíny Štorkové.
Zajímavá je také scéna. Nápad s tramvají kvituji i přesto, že vám po čase její příjezdy a odjezdy zevšední.
Celá inscenace je však velmi zdlouhavá a ponurá a chybí jí temporytmus. Při délce přes dvě hodiny to v mém okolí "zalomil" nejeden divák. Předmětem diskuze může být i samotný výběr této hry dramaturgií ND.
RaB 30 %
6.11.2022 | 281 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tvůrci pravděpodobně věděli, že kdyby dali přestávku, divadlo by po ní zůstalo prázdné... 2:15 bez pauzy je však téměř nekonečných a negativní zážitek z inscenace to jen umocňuje.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
Celá hra je postavená na nicneříkajících dialozích, po kterých mají páry sex - ten je ale ztvárněn šamanským tancem (kdyby nebyl, byla by délka představení poloviční). Bohužel z původní komedie se stalo až téměř depresivní představení.
Z hereckých výkonů vévodí dámy Pidrmanová, Dudziaková, Lazorčáková, Štorková a Mikulková, které jsou, jako vždy výborné, avšak celkově to nezachrání.
Jaroslavz 20 %
9.11.2022 | 52 hodnocení
+ souhlasím
Tolik nápaditá, krásná scéna, a přesto tak zoufale nenápaditá režie! Herci se trápí odříkáváním předlouhých textů a opakujícími se sexuálními pantomimami, ale nikam to nevede.
InkaR 20 %
6.11.2022 | 32 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Tato hra mi přišla hrozně nezáživná a o ničem. Nejlepší byly pasáže (cca 30 minut) s Pavlínou Štorkovou, což je na víc jak 2 hodinové představení zoufale málo. Kdyby byla přestávka asi bych odešla, no nebyla...
Martina Husáková 40 %
23.1.2023 | 17 hodnocení
+ souhlasím
Zbytečně dlouhé, natahované. Zajímavé nápady v rácmi scénografie a choreografie bohužel potopilo herecké ztvárnění dialogů, které byly okleštěné na minimum, což byl jistě záměr, nicméně se to zde nepotkalo se synchronizací celku.
Andyk 60 %
15.11.2022 | 11 hodnocení
+ souhlasím
Podivné představení...Skandál kdysi pochopitelný, dnes se ptám, co hra přinese současnému divákovi. Pěkná scéna, krásná čeština i dikce herců.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(26.10.2022)
Kdysi skandální hra Arthura Schnitzlera (1862–1931) Rej na jeviště Stavovského divadla právem patří – soubor deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm, napsal autor na samém sklonku devatenáctého století jako rozvířený tanec chtění a touhy v končícím miléniu. Lze ji brát jako zprávu o době, my ji však chápeme jako nadčasovou možnost nahlédnout nejzákladnější lidskou potřebu – potřebu sdílení a blízkosti. Jsme osamělí, anebo se nedokážeme přiblížit k jiným? Zvláštní rituálnost vede k hledání paralel. Pravidelný dialogický text volá po zkoumání toho, jak běží čas. Na první pohled se zdá, že přece víme, o co nám všem jde. Přesto se to pokusíme prozkoumat…
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.