Národní divadlo [Nová scéna]

Za krásu

Premiéra: 14.3.2019 | diváci na jevišti | 1:20x
Dramaturgie: Marta Ljubková. Scéna: Lucia Škandíková. Kostýmy: Linda Boráros. Hudba: Matěj Kroupa. Režie: Daniel Špinar.
Poslední uvedení: rok 2020 (s diváky), únor 2021 (online derniéra ze záznamu).
Divadelní inscenace jako pocta velkému duchu Karla Hugo Hilara, osobě výrazné, umělci, který posunul české umění o míle vpřed a jehož slova jsou dnes vzrušující stejně jako před sto lety. Dramatik, dramaturg, režisér, kritik, esejista, který proměnil zdejší divadlo. Pokus o živý dialog s těmi, kdo zakládali českou divadelní tradici. Zkusíme si představit, jaké to mohlo být v kůži K. H. Hilara...


inscenace již byla stažena z repertoáru

Národní divadlo
Hodnocení inscenace
Redakce
73 %
Uživatelé
70 %
70321000
Volby

Hodnocení (36)

HODNOCENÍ REDAKCE
Lukáš Holubec  70 %
25.12.2019 | 735 hodnocení
+ souhlasím
--- Všude Špinar jako Hilar --- (více v článku na blogu)
Jan Pařízek  70 %
17.9.2019 | 901 hodnocení
+ souhlasím
Pro mě vydařený pohled na osobnost K. H. Hilara. Ač jsem ho do dnešního dne prakticky neznal, tak mě toto provedení velmi upoutalo a jeho život, i situaci v českém divadle za první republiky (potažmo dnes), dobře přiblížilo. Samotné pojetí hry je uděláno opravdu pěknou formou a zaujme hned od prvních okamžiků. I po herecké stránce není výhrad, přičemž zaujala hlavně J. Stryková, jenž zde má asi nejlepší scénu se zkoušením Macbetha. Celkově jde o počin co jistě stojí za pozornost.
Helena Grégrová  80 %
10.5.2019 | 1667 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75 %. Kongeniální propojení nadčasových názorů a myšlenek K. H. Hilara s optikou D. Špinara jakožto režiséra, a především a hlavně také současného uměleckého šéfa činohry Národního divadla - molochu se závažím cejchu "národní instituce". Inscenaci se daří pojmenovat (ba přímo vykřičet) úskalí tohoto neustálého a nerovného boje, přičemž si po celou dobu zvládá udržet i tolik potřebnou dávku sebeironického nadhledu. A hlubokosklon všem herečkám interpretujícím s profesionální barvurou nelehké, povětšinou monologické party. Jejich obsah mně zejména díky nim z paměti jen tak nevymizí.
Pavel Širmer  70 %
19.3.2019 | 2013 hodnocení
+ souhlasím
75%. Daniel Špinar s herečkami a externistkami nejprve ilustruje výběr z Hilarových textů, svědčících o jeho silné osobnosti se zásadním vlivem na české divadlo. Špinar hledá souvislosti se současným stavem ND (částečně jiným, částečně konstantním), ale též mezi Hilarem a sebou samým, což vrcholí fiktivní zkouškou Macbetha, během jehož příprav Hilar zemřel. Mimořádně vtipná scéna, v níž vyniká energická J. Stryková, nabízí alternativu, jak by Hilar mohl pracovat dnes. Estetika zpracování třeba každého nenadchne, nicméně poučný i zábavný titul může obohatit nejen do dění v ND zasvěcené diváky.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Coward  20 %
4.3.2021 | 279 hodnocení
+ souhlasím
(viděno ze záznamu v době covidu)
Tohle mě vůbec nezaujalo. D. Špinar by udělal mnohem lépe, kdyby nazkoušel skutečnou životopisnou hru. Takhle to je jen snůška aklamací a ve druhé části je aspoň trochu naznačeno Hilarovo zkoušení Macbetha. Ale špatný a velmi nudný dojem z první části to nedokázalo vylepšit. Zajímavé je otočení jeviště a hlediště, i když je to pak pochopitelně na úkor scény, ve které se tak nachází prakticky jen jakoby spadlý velký lustr. Trochu neobvyklé je, že Hilara ztvárnilo několik hereček. Jediné, co stojí za pochvalu, jsou herecké výkony Kateřiny Císařové a Jany Strykové a krátké kytarové sólo Kateřiny.
RaB  90 %
28.2.2021 | 366 hodnocení
+ souhlasím
Divadlo o divadle.
Inscenace viděna ze záznamu, nicméně i přes obrazovku skvělý zážitek. První režie Špinara, která se mi líbila (po Vítejte v Thébách, Stát jsem já a dalších). Nicméně hlavní zásluhu na tom mají všechny čtyři hlavní představitelky, zejména Jana Stryková podává fantastický výkon hodný Národního divadla.
Matěj Konečný  90 %
13.2.2021 | 219 hodnocení
+ souhlasím
Viděno online v době covidové. Inscenace je zajímavá svou dispozicí, jelikož je hrána v hledišti, chvílemi může vznikat drobný zmatek v postavách.
Slamajak  90 %
15.11.2019 | 72 hodnocení
+ souhlasím
Skvělé herecké výkony (hlavně boží Jana Stryková, standardně skvělá Martina Preissová, a pro mě překvapivě dobrá Alena Štréblová - tohle byla asi první inscenace, kde se mi poslední zmíněná opravdu líbila), úžasná scéna a provedení, nečekaně zábavné, ale zároveň vedoucí k zamyšlení (nejen) o divadle. Doporučuju!
Plšík  80 %
29.10.2019 | 755 hodnocení
+ souhlasím
75%
R.JELEN.21  80 %
17.10.2019 | 243 hodnocení
+ souhlasím
Konečně režie Daniela Špinara, která stála za to. Po katastrofální (aspoň pro mě) Manon Lescaut.
Výkon hereček je jednoduše výborný, visela jsem na nich a má to dynamiku a spád. Také ten nezvyklý úhel pohledu (divák sedí na jevišti a hra se odehrává v hledišti). Super
D. Špinar se do osoby K. H. Hilara trochu projektuje. Nemá úplně jednoduchou pozici, je mnoho výhrad vůči jeho osobě a říct: On taky byl takový despotický, ale změnil vnímání a pojetí činohry, pan Hilar měl na své straně diváky a kritiku. Nejsem si jistá, že se to může povést i D. Špinarovi.
Kristián F.  70 %
19.9.2019 | 77 hodnocení
+ souhlasím
75% Představení vzdávající hold prvnímu českému režisérovi Karlovi Hugovi Hilariovi se nese ve znamení expresionizmu. Postupné namnožení Karla až na celkový počet 13, výkřiky, volání a chaotické choreografické prvky dotvářejí skvělou atmosféru. Nechybí i komediální složka v podobě improvizace nácviku Macbetha v režii "Hilara". Scéna: "Co se vám na divadle líbí nejvíc?" "Divadelní lustr."
Michvon  70 %
13.9.2019 | 194 hodnocení
+ souhlasím
Ač mám Špinarovy režie velmi ráda, v tomto případě jsem měla poměrně velké obavy a očekávání naopak malá. O to větší bylo překvapení, že to funguje a je to sdělné.
Vladimír Rogalewicz  80 %
8.9.2019 | 802 hodnocení
+ souhlasím
Viz hodnocení Heleny Grégrové, je přesné. Hilarovo a současně Špinarovo krédo. To že Hilar napsal před sto lety?
Upozornění: představení rozhodně není vhodné pro diváky, kteří by si představovali nostalgické velebení éry Karla Hilara a velkých herců z jeho doby. A takových byla dnes na Nové scéně dobrá polovina.
LavinieCamui  80 %
22.6.2019 | 806 hodnocení
+ souhlasím
Výborné herecké výkony, skvělá scéna.
J.anek  80 %
3.6.2019 | 477 hodnocení
+ souhlasím
Jako se Nováková a Kubák před lety pustili do deníků Pavla Juráčka, rozhodli se Špinar a Ljubková prozkoumat duši Hilarovu. A v obou případech se hlediště mění v jeviště. A v obou případech vznikla óda na tvrdohlavost, tvůrčí potenciál, genialitu. U Juráčka to byla pánská záležitost, v hledišti Nové scény řádí 13 žen a jeden hasič. A řádí krásně. Je to tak trochu Špinarova zpověď. A myslím, že na ni má právo. Sálem zní pověstná Hilarova píšťalka, Hilar promlouvá z vrcholku lustru, který se potácí na vlnách divadelních sedadel jako opilý koráb, jenž ztroskotal. Je to krásné a silné. A pravdivé.
KSnow  50 %
29.4.2019 | 106 hodnocení
+ souhlasím
Špinarovu režii zbožňuju hlavně kvůli jeho úchvatné estetice a faktu, že se nikdy nebojí riskovat a divadlo modernizovat. Bohužel byl v této inscenaci přítomný jen druhý z těchto důvodů, a přehršel barev a expresivních prvků (jen v tom nejlepším smyslu!) pro něj tak typických tu byl vyměněn za až znepokojivou a odpornou šeď. Určitě to ale není špatné představení, herecké výkony jsou skvělé, stejně jako nápad využít pro roli KHH místo herců herečky, aby s ním diváci neměli takový problém sympatizovat. A s myšlenkami v tomto manifestu moderního divadla se také nedá jinak než souhlasit.
Katteřina  70 %
26.4.2019 | 56 hodnocení
+ souhlasím
Skutečně Krásné, emoce však tolik nezasáhne.
Studený Čumáček  70 %
23.4.2019 | 409 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
23.4. 2019
75 %
Tak hrajeme, sakra!
Ostře humorné, čisté a svěží divadlo o divadle na divadle. Režisér je vším a všechny jsou režisér. A která náhodou není, tak za chvíli možná bude...a bude se hrát, psát, bojovat a žít...
Dámy, hlubší hlavy sklon, pane režisére, má úcta a pukrle. Mluví to jazykem mého kmene.
Jerman  70 %
4.4.2019 | 128 hodnocení
+ souhlasím
D. Špinar se asi cítí souputníkem K.H. Hilara ve snaze rozpohybovat a modernizovat činohru ND. Inverze jeviště a hlediště je kreativně využita hlavně v první části, kdy jsou prezetovány "násobnými Hilary" názory na divadlo. Zkouška Mackbetha je silnou nadsázkou sklouzávající do karikatury a více baví než vypovídá. Inscenace prezentuje Hilara jako exaltovaného excentrika, ucelený dojem si o něm (a o činoherní režii obecněji) udělá divák při četbě výborně zkomponovaného programu, který se vyplatí koupit.
Majdajirku  70 %
15.5.2019 | 1 hodnocení
+ souhlasím
Hilar promlouvající skrze 13 hereček. Daniel Špinar, režisér inscenace, se až zvlášně Hilarovi podobá. Sám to v diskuzi po představení přiznává. Samotná forma divákovi nabízí možnost sedět na jevišti a samotné herečky obklopují hlediště a kličkují mezi sedadly. Z představení i přednesu sálá dynamika a jakési pochopení Hilarovy vize. Samotnou mě ale znepokojovaly pohyby hereček, které se vždy nečekaně objevily kdesi za sedadlem. Druhá polovina představení se nesla v duchu až skoro zesměšnění Hilarovy režie. Lze to vnímat jako zlehčení, já to spíše viděla trochu pejorativně.
Kamčari  60 %
15.3.2021 | 71 hodnocení
Semtamťuk  70 %
11.2.2021 | 94 hodnocení
Unionboy  70 %
11.2.2021 | 449 hodnocení
Ivan Andrejevič Bubnov  70 %
4.2.2021 | 67 hodnocení
Vladimír10  70 %
8.10.2020 | 624 hodnocení
Gimli35  70 %
7.10.2020 | 261 hodnocení
Tylda  60 %
8.2.2020 | 63 hodnocení
Pepca  80 %
19.1.2020 | 70 hodnocení
Xcepek  80 %
30.10.2019 | 640 hodnocení
Veronikaw  80 %
9.9.2019 | 68 hodnocení
Frank Shelley  70 %
4.6.2019 | 49 hodnocení
VeruS.11  50 %
3.5.2019 | 90 hodnocení
Weller  70 %
24.4.2019 | 65 hodnocení
LucieSykorova  90 %
18.3.2019 | 167 hodnocení
Radiator  60 %
17.3.2019 | 88 hodnocení
Tomas22  30 %
13.3.2019 | 89 hodnocení

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.