Švandovo divadlo [studio]
<< Klářiny vztahy | Lebka z Connemary >>
Rainer Werner Fassbinder
Kočkožrout
Premiéra: 24.1.2020 | 1:15x
Překlad: Petr Štědroň. Úprava: Jan Holec, Martina Kinská. Dramaturgie: Martina Kinská. Scéna: Jan Štěpánek. Kostýmy: Paulína Bočková. Hudba: David Hlaváč. Režie: Jan Holec.
Poslední uvedení: prosinec 2021.
Poslední uvedení: prosinec 2021.
Andrea Buršová, Bohdana Pavlíková, Anna Stropnická, Sara Venclovská, Jan Grundman, Miroslav Hruška, Robert Jašków, David Punčochář
Hra o partě lidí na maloměstě. Čas tráví posedáváním, popíjením, nárazovým sexem, nekonečnými hovory o ničem a sny o nových začátcích. Dokud nepřijde jistý nájemný dělník s patřičně horkou jižní krví a dobře stavěnou figurou, který zvládá nejen tovární práci, ale také pořádně rozvíří sukně zdejších žen. Není divu, že mužům se pak v kapsách začnou otvírat kudly. Dostal se ke všem až příliš blízko. A to se tu trestá...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Hodnocení inscenace
Redakce
40 %
Uživatelé
58 %
kontroverzní inscenace (289.)
58151000
Hodnocení redakce
Michal Novák 40 %
Michal Novák 40 %
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Uživatelské blogy
Proč by ausgerechnet měli Řekové jíst kočky? | SVATOŠOVÁ
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(14.2.2020, Veronika Holečková) (5.2.2020, Josef Chuchma) (28.1.2020)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (16)
HODNOCENÍ REDAKCE
Michal Novák 40 %
6.4.2020 | 1155 hodnocení
+ souhlasím
Dramaturgický omyl, ačkoli hra se zdá být tzv. aktuální. Její zjevná zastaralost tvůrcům nepřekážela v rozletu. Budují se typizované figurky bavorského zakotvení a zhruba o generaci starší, než hra původně předpokládá. Herci je vykreslují náležitě xenofobně, machisticky, s tupostí… Co je to platné, když režie zbytečně tlačí na groteskní vyznění a zapojuje kýčovité doplňky. Tento typ her bude vždy účinnější a silnější v autenticitě, když bude promlouvat především civilnost, nijak nepřikrášlovaná podstata těch týpků. Platí to ale i pro postavu řeckého nájemného dělníka Jorgose. Jeho paruku jsem nepochopil víc než lanovku :)
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
J.anek 60 %
2.3.2020 | 476 hodnocení
+ souhlasím
Tam, kde je inscenace výrazně stylizovaná a rytmizovaná, to funguje, jinde to trochu drhne. Je to schematické, ale tak to mladý Fassbinder napsal, těžko to vyčítat inscenátorům. I po padesáti letech však platí, že lidská tupost, nevzdělanost a malost se nemění. A že xenofobně ubozí jsme stále stejně. Je to věčná pravda. Otazníky visí nad loutkou/erotickou pomůckou (o pokryteckém svatouškovství se hraje i tak), nad zbytečnou střelbou do terče/kýčovité alpské krajiny s krávami a nad jízdou lanovky, která dělá za inscenací tečku (gastarbeitři přinášejí pokrok?). Nad tím přemýšlím marně.
Leona 10 %
25.2.2020 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Trapné. Některé scény vyhrocené do extrémů (čurání na zmláceného Jorgose, kouření Ericha pod stolem...), zbytek bez dynamiky. Na začátku jsem čekala na ty "komické momenty", o kterých se píše v recenzích. Nepřišly, tak jsem začala odpočítávat minuty do konce...
Lovin 40 %
24.2.2020 | 269 hodnocení
+ souhlasím
Je mi to líto, ale nebavilo mě to. Myslím, že 1:15 sledovat víceméně jen tupost charakterů je příliš. Herecky dobré.
Studený Čumáček 60 %
8.2.2020 | 409 hodnocení
+ souhlasím
Byla to díra, předtím i potom. Ale to mezi...byl Jorgos.
Katzelmacher je text z německých divokých šedesátek. Smutně veselá hodinka o troubení na roh, dindrlech a "Bavorsko je naše!", vroubená Příběhy z kožených kalhot, a tak to má byť. A že nějakej Taliján...ne, Řek to je, povídal Bruno, a ten to musí vědět!
Neúspěšná rallye říjících samiček, drobné tanečky a popěvky, povedené úpravy dámských vlasů a divná pánská paruka. Elisabetin dindrl, připomínající kostým Wonder Woman, variace na Pietu a kravičky malinké jako prst. Jen to nějak nejde dohromady a tříští se do hůř stravitelné směsi...
Katzelmacher je text z německých divokých šedesátek. Smutně veselá hodinka o troubení na roh, dindrlech a "Bavorsko je naše!", vroubená Příběhy z kožených kalhot, a tak to má byť. A že nějakej Taliján...ne, Řek to je, povídal Bruno, a ten to musí vědět!
Neúspěšná rallye říjících samiček, drobné tanečky a popěvky, povedené úpravy dámských vlasů a divná pánská paruka. Elisabetin dindrl, připomínající kostým Wonder Woman, variace na Pietu a kravičky malinké jako prst. Jen to nějak nejde dohromady a tříští se do hůř stravitelné směsi...
Suzana 30 %
27.1.2020 | 333 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
třetina času by na sdělení primitivního obsahu byla naprosto dostačující, ocenit lze snad jen hudební vložky
Barka 40 %
27.1.2020 | 296 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Věřím, že v roce 68 byla hra skandální, dnes už ne, dnes už ničím nepřekvapí ani nešokuje. Děj je až příliš černobílý, tihle jsou hodní, tamti jsou zlí a hotovo šmitec. Postavy jsou ploché bez jakéhokoli vývoje charakteru. Podtrženo sečteno, problém nemám ani tak s inscenací, jako s hrou samotnou. Inscenátoři se snažili, herci jsou samozřejmě skvělí, kostýmy i výprava nápadité a výrazné, hudební složka taky fajn... ale prostě to nějak nefunguje a nebaví.
Ivo Železný 90 %
26.1.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Nuda v Bavorsku. Do kterési díry po granátu přijíždí řecký gastarbeiter. Je rok 1968. A nenávist místních hospodských tupců jako by z oka vypadla současným migrantobijcům. Půl století stará prudce aktuální hra.
Výborná režie, výborní herci.
Výborná režie, výborní herci.
J.anek 60 %
2.3.2020 | 476 hodnocení
+ souhlasím
Tam, kde je inscenace výrazně stylizovaná a rytmizovaná, to funguje, jinde to trochu drhne. Je to schematické, ale tak to mladý Fassbinder napsal, těžko to vyčítat inscenátorům. I po padesáti letech však platí, že lidská tupost, nevzdělanost a malost se nemění. A že xenofobně ubozí jsme stále stejně. Je to věčná pravda. Otazníky visí nad loutkou/erotickou pomůckou (o pokryteckém svatouškovství se hraje i tak), nad zbytečnou střelbou do terče/kýčovité alpské krajiny s krávami a nad jízdou lanovky, která dělá za inscenací tečku (gastarbeitři přinášejí pokrok?). Nad tím přemýšlím marně.
Leona 10 %
25.2.2020 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Trapné. Některé scény vyhrocené do extrémů (čurání na zmláceného Jorgose, kouření Ericha pod stolem...), zbytek bez dynamiky. Na začátku jsem čekala na ty "komické momenty", o kterých se píše v recenzích. Nepřišly, tak jsem začala odpočítávat minuty do konce...
Lovin 40 %
24.2.2020 | 269 hodnocení
+ souhlasím
Je mi to líto, ale nebavilo mě to. Myslím, že 1:15 sledovat víceméně jen tupost charakterů je příliš. Herecky dobré.
Studený Čumáček 60 %
8.2.2020 | 409 hodnocení
+ souhlasím
Byla to díra, předtím i potom. Ale to mezi...byl Jorgos.
Katzelmacher je text z německých divokých šedesátek. Smutně veselá hodinka o troubení na roh, dindrlech a "Bavorsko je naše!", vroubená Příběhy z kožených kalhot, a tak to má byť. A že nějakej Taliján...ne, Řek to je, povídal Bruno, a ten to musí vědět!
Neúspěšná rallye říjících samiček, drobné tanečky a popěvky, povedené úpravy dámských vlasů a divná pánská paruka. Elisabetin dindrl, připomínající kostým Wonder Woman, variace na Pietu a kravičky malinké jako prst. Jen to nějak nejde dohromady a tříští se do hůř stravitelné směsi...
Katzelmacher je text z německých divokých šedesátek. Smutně veselá hodinka o troubení na roh, dindrlech a "Bavorsko je naše!", vroubená Příběhy z kožených kalhot, a tak to má byť. A že nějakej Taliján...ne, Řek to je, povídal Bruno, a ten to musí vědět!
Neúspěšná rallye říjících samiček, drobné tanečky a popěvky, povedené úpravy dámských vlasů a divná pánská paruka. Elisabetin dindrl, připomínající kostým Wonder Woman, variace na Pietu a kravičky malinké jako prst. Jen to nějak nejde dohromady a tříští se do hůř stravitelné směsi...
Suzana 30 %
27.1.2020 | 333 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
třetina času by na sdělení primitivního obsahu byla naprosto dostačující, ocenit lze snad jen hudební vložky
Barka 40 %
27.1.2020 | 296 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Věřím, že v roce 68 byla hra skandální, dnes už ne, dnes už ničím nepřekvapí ani nešokuje. Děj je až příliš černobílý, tihle jsou hodní, tamti jsou zlí a hotovo šmitec. Postavy jsou ploché bez jakéhokoli vývoje charakteru. Podtrženo sečteno, problém nemám ani tak s inscenací, jako s hrou samotnou. Inscenátoři se snažili, herci jsou samozřejmě skvělí, kostýmy i výprava nápadité a výrazné, hudební složka taky fajn... ale prostě to nějak nefunguje a nebaví.
Ivo Železný 90 %
26.1.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Nuda v Bavorsku. Do kterési díry po granátu přijíždí řecký gastarbeiter. Je rok 1968. A nenávist místních hospodských tupců jako by z oka vypadla současným migrantobijcům. Půl století stará prudce aktuální hra.
Výborná režie, výborní herci.
Výborná režie, výborní herci.
J.anek 60 %
2.3.2020 | 476 hodnocení
+ souhlasím
Tam, kde je inscenace výrazně stylizovaná a rytmizovaná, to funguje, jinde to trochu drhne. Je to schematické, ale tak to mladý Fassbinder napsal, těžko to vyčítat inscenátorům. I po padesáti letech však platí, že lidská tupost, nevzdělanost a malost se nemění. A že xenofobně ubozí jsme stále stejně. Je to věčná pravda. Otazníky visí nad loutkou/erotickou pomůckou (o pokryteckém svatouškovství se hraje i tak), nad zbytečnou střelbou do terče/kýčovité alpské krajiny s krávami a nad jízdou lanovky, která dělá za inscenací tečku (gastarbeitři přinášejí pokrok?). Nad tím přemýšlím marně.
Studený Čumáček 60 %
8.2.2020 | 409 hodnocení
+ souhlasím
Byla to díra, předtím i potom. Ale to mezi...byl Jorgos.
Katzelmacher je text z německých divokých šedesátek. Smutně veselá hodinka o troubení na roh, dindrlech a "Bavorsko je naše!", vroubená Příběhy z kožených kalhot, a tak to má byť. A že nějakej Taliján...ne, Řek to je, povídal Bruno, a ten to musí vědět!
Neúspěšná rallye říjících samiček, drobné tanečky a popěvky, povedené úpravy dámských vlasů a divná pánská paruka. Elisabetin dindrl, připomínající kostým Wonder Woman, variace na Pietu a kravičky malinké jako prst. Jen to nějak nejde dohromady a tříští se do hůř stravitelné směsi...
Katzelmacher je text z německých divokých šedesátek. Smutně veselá hodinka o troubení na roh, dindrlech a "Bavorsko je naše!", vroubená Příběhy z kožených kalhot, a tak to má byť. A že nějakej Taliján...ne, Řek to je, povídal Bruno, a ten to musí vědět!
Neúspěšná rallye říjících samiček, drobné tanečky a popěvky, povedené úpravy dámských vlasů a divná pánská paruka. Elisabetin dindrl, připomínající kostým Wonder Woman, variace na Pietu a kravičky malinké jako prst. Jen to nějak nejde dohromady a tříští se do hůř stravitelné směsi...
Suzana 30 %
27.1.2020 | 333 hodnocení
+ souhlasím
(+2)
třetina času by na sdělení primitivního obsahu byla naprosto dostačující, ocenit lze snad jen hudební vložky
Barka 40 %
27.1.2020 | 296 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Věřím, že v roce 68 byla hra skandální, dnes už ne, dnes už ničím nepřekvapí ani nešokuje. Děj je až příliš černobílý, tihle jsou hodní, tamti jsou zlí a hotovo šmitec. Postavy jsou ploché bez jakéhokoli vývoje charakteru. Podtrženo sečteno, problém nemám ani tak s inscenací, jako s hrou samotnou. Inscenátoři se snažili, herci jsou samozřejmě skvělí, kostýmy i výprava nápadité a výrazné, hudební složka taky fajn... ale prostě to nějak nefunguje a nebaví.
Ivo Železný 90 %
26.1.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Nuda v Bavorsku. Do kterési díry po granátu přijíždí řecký gastarbeiter. Je rok 1968. A nenávist místních hospodských tupců jako by z oka vypadla současným migrantobijcům. Půl století stará prudce aktuální hra.
Výborná režie, výborní herci.
Výborná režie, výborní herci.
Lovin 40 %
24.2.2020 | 269 hodnocení
+ souhlasím
Je mi to líto, ale nebavilo mě to. Myslím, že 1:15 sledovat víceméně jen tupost charakterů je příliš. Herecky dobré.
Leona 10 %
25.2.2020 | 9 hodnocení
+ souhlasím
Trapné. Některé scény vyhrocené do extrémů (čurání na zmláceného Jorgose, kouření Ericha pod stolem...), zbytek bez dynamiky. Na začátku jsem čekala na ty "komické momenty", o kterých se píše v recenzích. Nepřišly, tak jsem začala odpočítávat minuty do konce...
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(16.1.2020)
Ve Švandově divadle uvedou Kočkožrouta. Provokativní Fassbinderova hra o příchodu „cizí krve“ se dočká české premiéry. Text dává dostatek prostoru pro vytvoření nejrůznějších ženských i mužských typů. V nápadité režii Jana Holce se můžeme těšit na nováčky hereckého souboru Jana Grundmana a Annu Stropnickou i na stálice smíchovské scény Bohdanu Pavlíkovou, Roberta Jaškówa, Andreu Buršovou, Miroslava Hrušku, Davida Punčocháře a hostující Sáru Venclovskou.
(7.1.2020)
Hru Kočkožrout slavného německého filmaře, dramatika a provokatéra Reinera Wernera Fassbindera (1945-1982), od jehož narození uplyne letos už 75 let, uvede jako svou první premiéru v roce 2020 pražské Švandovo divadlo. V nápadité režii Jana Holce se můžeme těšit na nováčky hereckého souboru Jana Grundmana a Annu Stropnickou i na stálice smíchovské scény Bohdanu Pavlíkovou, Roberta Jaškówa, Andreu Buršovou, Miroslava Hrušku, Davida Punčocháře a hostující Sáru Venclovskou. Premiéra hry, která se na českém jevišti objeví poprvé, je 24. ledna 2020 ve Studiu Švandova divadla.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.