Švandovo divadlo [velký sál]
Nikolaj Leskov, David Jařab
Lady Macbeth z Újezdu
Premiéra: 29.2.2020 | 2:20
Dramaturgie: David Košťák. Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková. Hudba: Jakub Kudláč. Scéna a režie: David Jařab.
Poslední uvedení: květen 2022.
Poslední uvedení: květen 2022.
Natálie Řehořová, Matěj Nechvátal, Luboš Veselý, Tomáš Petřík, Marie Štípková, Denisa Barešová / Anežka Šťastná, Oskar Hes / Marek Frňka...
Autorská adaptace slavné novely, přenesená do Prahy 2. poloviny 19. století. Příběh o ženě, jež se vzepřela těm, kteří chtěli rozhodovat o jejím osudu, a z nešťastného manželství se pokusila vyprostit zločinem. Příběh nešťastné lásky a vášně, jež člověka pudí k nejhorším činům, ale také důmyslná studie toho, jak si společnost dokáže vychovat své vlastní zločince, které od toho být obětí dělí jen velmi tenká hranice...
15! inscenace již byla stažena z repertoáru
Recenze / blogy
Pro přidání vlastního článku do blogu se musíte přihlásit.
Redakční recenze
Alkoholička Lady Macbeth v inscenaci z Újezdu | Anežka Kotoučová
(27.6.2020)
Redakční blogy
Kde hledat kořeny zla? | Lukáš Dubský
Uživatelské blogy
Zabije, protože chce mít to své štěstí. A zabije, protože jí ho berou... | Studený Čumáček
Nešťastná to vražednice! | SVATOŠOVÁ
Externí recenze / blogy (odkazy na články mimo portál i-divadlo.cz)
(26.6.2020, Tomáš Šťástka) (10.3.2020, Kamila Černá)Fotografie
autor (vlastník) fotografií:
Pozn.: Galerii vybraných fotografií zařazujeme výhradně u inscenací doporučovaných redakcí, resp. členy redakce.
Hodnocení (35)
HODNOCENÍ REDAKCE
Pavel Širmer 70 %
27.4.2022 | 2000 hodnocení
+ souhlasím
Děj Leskovy novely převedl D. Jařab ve své dramatizaci do Prahy 2. poloviny 19. století. Soustředil se na hlavní hrdinku Kateřinu a situaci, do níž se dostala, přičemž její jednání neodsuzoval ani neobhajoval. Režisérovu vizi N. Řehořová skvěle dotvořila, adekvátně podpořena ostatními herci a trojicí hudebníků. Inscenace zaujala atmosférou, mezi dialogy s delšími pauzami se vkrádal nezvyklý humor, jež se na první pohled mohl jevit jako kontrapunkt, ale fungoval jako významové obohacení. Rámec s potomky nápaditě „odkotvil“ téma z doby děje a vybídl k zamyšlení. (Viděno před derniérou, stopáž představení byla kratší.)
Anežka Kotoučová 50 %
3.7.2020 | 230 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
David Jařab, odborník na klaustrofobní rodinná dramata, bohužel nezúročil údernost lakonického Leskovova originálu a původní příběh v druhé polovině zcela odklání jiným směrem, který ani nedává valný smysl. Jen dvouhodinová inscenace, postavená na novele jednoaktové délky se tak neúprosně vleče, živá repetitivní hudba paradoxně uspává a herci nemají absolutně co hrát. To se bohužel týká i titulní Natálie Řehořové, která je pro hlavní hrdinku skvělou volbou, po celé představení neopustí jeviště a postupná proměna charakteru se jí daří výborně, inscenaci na tak vratkých základech však nezachrání. Více viz redakční recenze.
Lukáš Dubský 80 %
25.6.2020 | 1127 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
75%. Inscenace zdařile zachycuje kořeny zla. Není to žádná psychologická drobnokresba, přesto je to přesné vykreslení toho, jak silná frustrace může z obyčejného člověka udělat vraždící monstrum. Velko zásluhu na výsledku má N.Řehořová v hlavní roli, ale i podmanivý hudební podkres. Jak je u režiséra Jařaba zvykem, tempo je velmi pomalé, což zpočátku trochu brání proniknutí diváka do děje, ale nakonec si na to člověk zvykne. Potěší lehce cynický humor, který je v dialozích neustále přítomen. (více v článku na blogu)
Michal Novák 60 %
6.4.2020 | 1152 hodnocení
+ souhlasím
Poslyšte morytát o strašlivých činech paní kupcové z pražského Újezda. Autorská inscenace, inspirovaná novelou Nikolaje Leskova (podle které vznikla známá Šostakovičova opera) a skutečným kriminálním případem, sleduje více plánů. Tím stěžejním je pohled na úděl ženy své doby a její bizarní přerod vedený emancipační touhou. Druhý je nadčasový a principiálně ukazuje důsledky toho, když člověku vezmete svobodu. Třetím asi má být: zvedněte oči k oknům, za nimiž se žilo i v dobách dávných - to úplně nevyšlo. Vyprávění se děje v psychologicky pomalém módu, v autentizující atmosféře, s důrazem na mysteria okamžiků.
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ
Slamajak 70 %
12.5.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
To hlavně za Natálii Řehořovou a Marii Štípkovou, za živou hudbu a za scénu.
Patrik2709 90 %
21.3.2022 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Divadelna fascinacia: obrovska radost vidiet takyto uzasny kus. Exaktny a zrozumitelny text => dokonale herectvo a vyrazove prostriedky Natalie Rehorovej => divak v hladisku. Primerane tempo a nerusiva scena nechavaju divakovi priestor, aby mohli myslienky pokojne a zmysluplne dozniet. Velmi dostojne uchopenie vsetkych vedlajsich postav. Marie Stipkova ako zazracny 'Step Back In Time'. Otvaraju sa otazky: "Ako by sme reagovali v danej dobe a konkretnych situaciach my a ako daleko, respektive coho sme schopni dnes v snahe uchopit a udrzat si ten nas pomyselny kus stastia?" DAKUJEM ZA ZAZITOK***
Michvon 60 %
10.11.2021 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová je vynikající, ale inscenace je trochu těžkopádná. Nevadilo by krácení. Zarámování do současnosti je zbytečné!
LucieSykorova 70 %
2.11.2020 | 167 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ženská část hereckého souboru je v kondici. Střídačka by prospěla pánské šatně.
Jerman 70 %
24.10.2020 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velkou hereckou příležitostí pro představitelku hlavní ženské role (Natálie Řehořová), všechny ostatní postavy, muži především, jsou okrajové a démonické kupcové vlastně jen přihrávají. Inscenace je velmi zajímavá především zařazením hudební složky, která je významnou přidanou hodnotou představení. Kombinace slovní hříčky a geografické polohy Švandova divadla, které zřejmě vedly Davida Jařaba k přenesení Leskovovy hry z Mcenského újezdu v Rusku na pražský Újezd ale zcela nefunguje a je málo uvěřitlené. Je stále cítit více než Praha tísnivá atmosféra kupecké rodiny v ruské provincii.
Annikka 50 %
5.10.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
55 %
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
J.anek 90 %
26.9.2020 | 471 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Víno a láska.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Vladimír Rogalewicz 60 %
9.9.2020 | 799 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová září ve hře, která za to bohužel nestojí. Děj se vleče extrémně pomalu, protože není, o čem hrát. Tentokrát nefunkční hudba a nepovedené propojení do současnosti.
Lovin 80 %
9.9.2020 | 268 hodnocení
+ souhlasím
Jednoduše, srozumitelně odvyprávěný příběh. Skvělá Natálie Řehořová, líbí se mi její perfektní výslovnost.
Michal1982 80 %
25.6.2020 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Aneb jak se z Natálie Řehořové stane několikanásobná vražedkyně.Spíše než krimi, psychologické drama s prvky černého humoru. Výborný hudební doprovod. Moc mě nezaujala vložka ze současnosti... Jinak příjemný zážitek..
Ivo Železný 90 %
9.3.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštně magické představení, odvíjí se jako zpomalený film, ale nenudí. K tomu na jevišti smyčcové trio o dvou violách a violoncellu provází děj opět magickou hudbou. Velmi originální, výborné dívadlo.
Barka 80 %
5.3.2020 | 295 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštní, trochu klaustrofobní, něčím nechutné i podmanivě přitažlivé. Krásná výprava a skvělí herci. Děkuji.
Maryshka 80 %
2.3.2020 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Excelentní Natálie Řehořová v roli ženy, která toužila po svobodě, pochopení a lásce. Skvělá scénografie a úchvatná hudba (a živě)!
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Slamajak 70 %
12.5.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
To hlavně za Natálii Řehořovou a Marii Štípkovou, za živou hudbu a za scénu.
Patrik2709 90 %
21.3.2022 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Divadelna fascinacia: obrovska radost vidiet takyto uzasny kus. Exaktny a zrozumitelny text => dokonale herectvo a vyrazove prostriedky Natalie Rehorovej => divak v hladisku. Primerane tempo a nerusiva scena nechavaju divakovi priestor, aby mohli myslienky pokojne a zmysluplne dozniet. Velmi dostojne uchopenie vsetkych vedlajsich postav. Marie Stipkova ako zazracny 'Step Back In Time'. Otvaraju sa otazky: "Ako by sme reagovali v danej dobe a konkretnych situaciach my a ako daleko, respektive coho sme schopni dnes v snahe uchopit a udrzat si ten nas pomyselny kus stastia?" DAKUJEM ZA ZAZITOK***
Michvon 60 %
10.11.2021 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová je vynikající, ale inscenace je trochu těžkopádná. Nevadilo by krácení. Zarámování do současnosti je zbytečné!
LucieSykorova 70 %
2.11.2020 | 167 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ženská část hereckého souboru je v kondici. Střídačka by prospěla pánské šatně.
Jerman 70 %
24.10.2020 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velkou hereckou příležitostí pro představitelku hlavní ženské role (Natálie Řehořová), všechny ostatní postavy, muži především, jsou okrajové a démonické kupcové vlastně jen přihrávají. Inscenace je velmi zajímavá především zařazením hudební složky, která je významnou přidanou hodnotou představení. Kombinace slovní hříčky a geografické polohy Švandova divadla, které zřejmě vedly Davida Jařaba k přenesení Leskovovy hry z Mcenského újezdu v Rusku na pražský Újezd ale zcela nefunguje a je málo uvěřitlené. Je stále cítit více než Praha tísnivá atmosféra kupecké rodiny v ruské provincii.
Annikka 50 %
5.10.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
55 %
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
J.anek 90 %
26.9.2020 | 471 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Víno a láska.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Vladimír Rogalewicz 60 %
9.9.2020 | 799 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová září ve hře, která za to bohužel nestojí. Děj se vleče extrémně pomalu, protože není, o čem hrát. Tentokrát nefunkční hudba a nepovedené propojení do současnosti.
Lovin 80 %
9.9.2020 | 268 hodnocení
+ souhlasím
Jednoduše, srozumitelně odvyprávěný příběh. Skvělá Natálie Řehořová, líbí se mi její perfektní výslovnost.
Michal1982 80 %
25.6.2020 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Aneb jak se z Natálie Řehořové stane několikanásobná vražedkyně.Spíše než krimi, psychologické drama s prvky černého humoru. Výborný hudební doprovod. Moc mě nezaujala vložka ze současnosti... Jinak příjemný zážitek..
Ivo Železný 90 %
9.3.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštně magické představení, odvíjí se jako zpomalený film, ale nenudí. K tomu na jevišti smyčcové trio o dvou violách a violoncellu provází děj opět magickou hudbou. Velmi originální, výborné dívadlo.
Barka 80 %
5.3.2020 | 295 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštní, trochu klaustrofobní, něčím nechutné i podmanivě přitažlivé. Krásná výprava a skvělí herci. Děkuji.
Maryshka 80 %
2.3.2020 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Excelentní Natálie Řehořová v roli ženy, která toužila po svobodě, pochopení a lásce. Skvělá scénografie a úchvatná hudba (a živě)!
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Vladimír Rogalewicz 60 %
9.9.2020 | 799 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová září ve hře, která za to bohužel nestojí. Děj se vleče extrémně pomalu, protože není, o čem hrát. Tentokrát nefunkční hudba a nepovedené propojení do současnosti.
J.anek 90 %
26.9.2020 | 471 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Víno a láska.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Proč bychom jinak na tom světě zůstávali?
Temná jevištní báseň.
Macbethem krásně posedlý Jařab inscenuje ve vlastní scéně drama antických rozměrů. Čas se v něm vleče i žene zároveň a otěže má pevně v rukou živočišná Natálie Řehořová. Její mantra o vysněném životě, ne o bramborách s kyselým mlékem, ale telecí špičce s knedlikem, je tak silná a výmluvná! A co ze vší té touhy a zoufalství zbyde? Starý obraz, matná vzpomínka, nic.
Nádherná inscenace. Náramná je v ní služka Marie Štipkové a Johann Matěje Nechvátala.
Barka 80 %
5.3.2020 | 295 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštní, trochu klaustrofobní, něčím nechutné i podmanivě přitažlivé. Krásná výprava a skvělí herci. Děkuji.
Ivo Železný 90 %
9.3.2020 | 282 hodnocení
+ souhlasím
Zvláštně magické představení, odvíjí se jako zpomalený film, ale nenudí. K tomu na jevišti smyčcové trio o dvou violách a violoncellu provází děj opět magickou hudbou. Velmi originální, výborné dívadlo.
Lovin 80 %
9.9.2020 | 268 hodnocení
+ souhlasím
Jednoduše, srozumitelně odvyprávěný příběh. Skvělá Natálie Řehořová, líbí se mi její perfektní výslovnost.
Michvon 60 %
10.11.2021 | 193 hodnocení
+ souhlasím
Natálie Řehořová je vynikající, ale inscenace je trochu těžkopádná. Nevadilo by krácení. Zarámování do současnosti je zbytečné!
LucieSykorova 70 %
2.11.2020 | 167 hodnocení
+ souhlasím
(+1)
Ženská část hereckého souboru je v kondici. Střídačka by prospěla pánské šatně.
Michal1982 80 %
25.6.2020 | 159 hodnocení
+ souhlasím
Aneb jak se z Natálie Řehořové stane několikanásobná vražedkyně.Spíše než krimi, psychologické drama s prvky černého humoru. Výborný hudební doprovod. Moc mě nezaujala vložka ze současnosti... Jinak příjemný zážitek..
Annikka 50 %
5.10.2020 | 133 hodnocení
+ souhlasím
55 %
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
Kupcová!
Představení výborně táhne Řehořová, ale sneslo by i délku cca hodiny třicet bez pauzy. Psychologicky zvládnuté slušně, ale po nějaké době poměrně statické.
Jerman 70 %
24.10.2020 | 127 hodnocení
+ souhlasím
Hra je velkou hereckou příležitostí pro představitelku hlavní ženské role (Natálie Řehořová), všechny ostatní postavy, muži především, jsou okrajové a démonické kupcové vlastně jen přihrávají. Inscenace je velmi zajímavá především zařazením hudební složky, která je významnou přidanou hodnotou představení. Kombinace slovní hříčky a geografické polohy Švandova divadla, které zřejmě vedly Davida Jařaba k přenesení Leskovovy hry z Mcenského újezdu v Rusku na pražský Újezd ale zcela nefunguje a je málo uvěřitlené. Je stále cítit více než Praha tísnivá atmosféra kupecké rodiny v ruské provincii.
Slamajak 70 %
12.5.2022 | 72 hodnocení
+ souhlasím
To hlavně za Natálii Řehořovou a Marii Štípkovou, za živou hudbu a za scénu.
Patrik2709 90 %
21.3.2022 | 38 hodnocení
+ souhlasím
Divadelna fascinacia: obrovska radost vidiet takyto uzasny kus. Exaktny a zrozumitelny text => dokonale herectvo a vyrazove prostriedky Natalie Rehorovej => divak v hladisku. Primerane tempo a nerusiva scena nechavaju divakovi priestor, aby mohli myslienky pokojne a zmysluplne dozniet. Velmi dostojne uchopenie vsetkych vedlajsich postav. Marie Stipkova ako zazracny 'Step Back In Time'. Otvaraju sa otazky: "Ako by sme reagovali v danej dobe a konkretnych situaciach my a ako daleko, respektive coho sme schopni dnes v snahe uchopit a udrzat si ten nas pomyselny kus stastia?" DAKUJEM ZA ZAZITOK***
Maryshka 80 %
2.3.2020 | 4 hodnocení
+ souhlasím
Excelentní Natálie Řehořová v roli ženy, která toužila po svobodě, pochopení a lásce. Skvělá scénografie a úchvatná hudba (a živě)!
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Téma stále aktuální a vlastně z toho i dnes docela mrazí.
A velmi oceňuji humor, který naprosto nedevalvuje vážnost tématu ani celého tragického příběhu.
Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.
Přidat hodnocení
Pro přidání vlastního hodnocení se musíte přihlásit.
Pokud zde ještě nemáte vytvořený účet, stačí se jednoduše zaregistrovat.
Zprávy
(30.1.2020)
Dobový příběh o lásce a zabíjení z Prahy konce 19. století, živou hudbu smyčcového tria, výraznou scénografii, výpravné kostýmy, a především tragickou hrdinku, která se ke štěstí a svobodě vydala za cenu hrdelního zločinu, to vše slibuje drama Lady Macbeth z Újezdu autora a režiséra Davida Jařaba.
Ukázky
Oprava údajů
Jsou zde uvedené údaje o této inscenaci neaktuální? Chybí zde nějaká informace?
Budeme rádi, když nám o tom dáte vědět prostřednictvím následujícího formuláře:
Úpravy inscenace
Pro provádění úprav se musíte přihlásit jako redaktor.