Tygr v tísni

Tomáš Loužný

Synáčci

Premiéra: 11.3.2017. Podle románu Roberta Musila „Zmatky chovance Törlesse“, autobiografie Thomase Bernharda „Obrys jednoho života“, povídky Reinera Maria Rilkeho „Hodina tělocviku“ a dalších Rilkeho povídek. Scéna: Petr Vítek. Kostýmy: Vojtěch Hanyš. Dramaturgie a režie: Tomáš Loužný, Marie Nováková.
1:25x


Autorská inscenace zabývající se nebezpečným balancováním na hraně psychického a fyzického zdraví za časů puberty a studií, patologickým prostředím škol, kde vládne despotismus a chybí empatie a křehkým psychologickým vývojem člověka, který se projevuje přecitlivělostí i krutostí...
14!
Tygr v tísni
Hodnocení inscenace
Redakce
67 %
Uživatelé
84 %
Hodnocení redakce
Jiří Koula 60 %
Lukáš Holubec 60 %
Pavel Širmer 80 %
Chci vidět - přidat do seznamu
Volby

Hodnocení

HODNOCENÍ REDAKCE:
Jiří Koula 60 %
(zadáno: 4.1.2018, počet hodnocení: 1407)
přínosný / zajímavý komentář
Oceňuji obohacení Musila o další autory, dobrý nápad, který funguje. Scéna naladí a do ní vhodně zasazenou stylizaci herci precizně dodržují. Jenže se mi i zde přihodilo to, co se mi u inscenací Tygra v tísni stává - časem onen výrazný a vymazlený vizuál přehlušil vše ostatní a já měl pocit, že sleduji živý obraz a ne divadlo, jedna složka vyhrála nad celkem.
Lukáš Holubec 60 %
(zadáno: 4.12.2017, počet hodnocení: 553)
přínosný / zajímavý komentář
Jedná se o zajímavé pojetí románu Roberta Musila Zmatky chovance Törlesse okořeněné myšlenkami Thomase Berhharda a Reinera Maria Rilkeho. Inscenace je zaměřená především na autoritářské vedení moci nad druhým v podání Filipa Březiny jako Reitinga a Josefa Honzíka jako Beinberga, čímž je však potlačena prezentace Törlessových myšlenek a hra ochuzena o nesmírně zajímavý prvek. Pavel Neškudla jako Basini předvedl svůj standard a Anita Krausová v mnou viděné repríze sehrané pánské kvarteto doplnila ideálně. Rozhodně tedy stojí za vidění, byť na naléhavosti sdělení by se ještě dalo zapracovat.
Pavel Širmer 80 %
(zadáno: 23.4.2017, počet hodnocení: 1421)
přínosný / zajímavý komentář
Děj vychází především z Musilova románu, další zdroje spíše obohacují o další rozměry. Nenásilným potlačením dobových souvislostí, s pomocí moderních prvků a pečlivým výkladem soustředěným na podstatu se T. Loužný s M. Novákovou vyjádřili k dnešní mládeži a společnosti. Temnější příběh logicky dostal humornější prvky a adekvátně zvolené vyústění. Mladí herci, podpořeni N. Gáčovou ve dvojroli, jsou v postavách přesní, ale spíše než jednotlivci zaujme společné úsilí. To jakoby charaktery upozadilo ve prospěch zobrazovaných motivů, které neobyčejně silně a přesně promlouvají. Nelze než doporučit!
HODNOCENÍ UŽIVATELŮ:
Falos 70 %
(zadáno: 26.3.2018, počet hodnocení: 189)
přínosný / zajímavý komentář
skvelej pavel nekudla
Ba-jo 90 %
(zadáno: 19.2.2018, počet hodnocení: 158)
přínosný / zajímavý komentář
Velká spokojenost se vším od formy přes obsah až k hereckým výkonům. Nataša Gáčová bravurní, kluci - studentíci rovněž. Scéna "dobově" vkusná, hravá, funkční, využívající z omezeních ve Vile maximum, kostýmy, hudební podkres, tempo...a v neposlední řadě režie. Velmi vřele doporučuji, žádná plytká záležitost.
Mandevillek 80 %
(zadáno: 2.2.2018, počet hodnocení: 41)
přínosný / zajímavý komentář
Podruhé už mě to tolik nezasáhlo, ale je to skvělá věc a stojí za vidění. Dobrá práce s detaily. Podání velkých myšlenek je místy trochu násilné, ale vývoj situace určitě zaujme a celkové vyznění ve spojitosti s komorností prostoru je až nepříjemné (v dobrém slova smyslu).
Unionboy 70 %
(zadáno: 27.1.2018, počet hodnocení: 93)
Petrr 70 %
(zadáno: 14.1.2018, počet hodnocení: 125)
Blahme 100 %
(zadáno: 7.12.2017, počet hodnocení: 62)
Kytina 70 %
(zadáno: 11.11.2017, počet hodnocení: 160)
Oliverpiv 90 %
(zadáno: 28.10.2017, počet hodnocení: 37)
Teufel 80 %
(zadáno: 27.10.2017, počet hodnocení: 52)
přínosný / zajímavý komentář
Zvláštní kombinace Rakousko-Uherských spořádaných měšťanských stereotypů, druhoválečné modernity a přesahů k současným modlám seberozvoje. Jako by inscenace žila zároveň ve 3 epochách, ale přitom překvapivě harmonicky. Divákovi se pootvírá celá řada otázek k řešení na doma (např. oproti Törlessovi v Disku). Herecky na velmi dobré úrovni, režijně rozhodně taky. Neměnná scéna je poměrně minimalistická, ale je využívána dost dynamicky. Subjektivně se představení zdá kratší, než reálně je, odsýpá, nezdrhne, neopakuje se.
Janovskaa 90 %
(zadáno: 12.5.2017, počet hodnocení: 14)
Jaroslava Šimáková 90 %
(zadáno: 11.4.2017, počet hodnocení: 138)
přínosný / zajímavý komentář
Veskrze geniální!
J.anek 90 %
(zadáno: 23.3.2017, počet hodnocení: 179)
přínosný / zajímavý komentář
Tomáš Loužný vstoupil do Vily jako režisér s nebývalou jistotou a elegancí a společně s Mášou Novákovou vytvořili mimořádnou inscenaci. Nataša Gáčová se po pracovní pauze vrací jako hvězda. V obou polohách je přesná. Silně stylizovaná, a přece přirozená. A čtveřice kluků vytváří dokonalou iluzi celé společnosti - se vším jejím pokrytectvím, násilím, strachem, nejistotou, potřebou řádu i chaosem, láskou i nenávistí. Loužný bravurně pracuje s násilím a nahotou - to se vidí málokdy. Synáčci Vile ostudu rozhodně nedělají.
Zábavka 90 %
(zadáno: 23.3.2017, počet hodnocení: 15)
přínosný / zajímavý komentář
slušný divadlo, dík
Vltava 90 %
(zadáno: 14.3.2017, počet hodnocení: 47)
přínosný / zajímavý komentář
Zmatky chovance Törlesse patří mezi jednu z mých nejoblíbenějších knih a o to více mě těší, že se jí dostalo takového zpracování. Zejména se mi líbilo upozdanění postavy samotného Törlesse, která byla spíše pozorovatelem dění kolem sebe, a také výkon představitele Basiniho, jehož postava prošla největším vývojem, a nastavila tak zrcadlo svým trýznitelům, protože odhalila jejich vlastní slabost. Ocenil jsem také pohyb herců na scéně a přirozeně působící zakomponování moderních technologií, které jindy často působí na divadle křečovitě.
Radiator 90 %
(zadáno: 12.3.2017, počet hodnocení: 86)
Národosolsobě 80 %
(zadáno: 12.3.2017, počet hodnocení: 250)

Komentáře uživatelů nevyjadřují stanovisko redakce. Názory jednotlivých redaktorů nemusejí vždy vyjadřovat stanovisko celé redakce.