Premiéry

1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>
Studio Ypsilon - Až opadá listí z dubu (Jan Werich, Jan Večeřa)
„Kdo se umí smát sám sobě, má právo se smát všemu ostatnímu, co mu k smíchu připadá.“ (Jan Werich) Komediální příběh z oblíbené knihy Jana Wericha Fimfárum o tom, jak si sedlák Čupera musel projít peklem při cestě za „nepitím“. A stálo to za to. Jak je ve Werichově díle zvykem, hrdinovu nápravu sledujeme s laskavým pohledem, nadhledem a smyslem pro humor. A hodně se při tom muzicíruje. V režii Jana Večeři hrají Miroslav Novotný (Antonín Čupera), Veronika Soumarová (Julinka, jeho žena / Jeník, jeho syn), Lenka Š. Loubalová (Mojžíšová hostinská / Vypravěčka), Renata Rychlá (Pompadůrka), Kryštof Mende (Čert / 1. Soused) a Jan Bradáč (Eda Pamatovák / 2. Soused).
PREMIÉRA: 2.12.2022 | foto: Dušan Dostál
Národní divadlo - Hordubal (Karel Čapek, Ilona Smejkalová)
Juraj Hordubal se vrátil po osmi letech z Ameriky domů na Podkarpatskou Rus a naivně věří, že na něj čeká útulný domov a také věrná žena Polana a milující dcerka. Svůj návrat má značně zidealizovaný a skutečnost, že vše vypadá poněkud jinak, omlouvá svou dlouhou nepřítomností. Když zjistí, že jej manželka podvádí s mladým správcem Štěpánem Manyou, mezi oběma muži vznikne napjatá atmosféra a milenec je nucen statek opustit. Podivný vztahový trojúhelník ovšem neskončí a Juraj nečekaně umírá… Epický a psychologický příběh se tak rázem láme v napínavou detektivku. Příběh inscenace začíná na karu za mrtvého Hordubala, kde se těsně po pohřbu setkávají jeho nejbližší, rodina, sousedé, přátelé i nepřátelé. A také dva místní policisté – Gelnaj, který v Krivé slouží už pětadvacet let, člověk téměř bez ambicí, zato vtipný a místními oblíbený. A Karel Biegl, aspirant z Čech, studovaný, toužící po výrazné policejní kariéře. Zatímco Gelnaj by byl nejraději, kdyby Hordubal zemřel přirozenou smrtí, Biegl této teorii nevěří, navíc zoufale touží po kariérním postupu a ve vyřešení případu vidí možnost, jak z dědiny zmizet. Ale není jediným, kdo chce z Krivé uniknout. Podezřelým ze zločinu navíc může být v podstatě kdokoliv, neboť motiv zabít Hordubala měl téměř každý – dokonce i Juraj sám. Kdo je pachatelem a kdo koho ve skutečnosti kryje? Tahle pohřební hostina úlevu rozhodně nepřinese! Byl Hordubal ušlápnutým manželem, který se stal po návratu z „velkého světa“ racionálním liberálem? Nebo naopak osamělým mužem, chvílemi dojemným i komicky zabedněným člověkem, jemuž se svět změnil náhle před očima? Slavný román Karla Čapka (1890–1938) je zajímavý především dvojím úhlem pohledu, tedy neustálou konfrontací představ a skutečnosti. Inscenaci nastudoval nový kmenový režisér Činohry ND Michal Vajdička, v jehož režijní práci lze pozorovat i prvky konzervativního modelu divadla ozvláštněné o moderně vystavěné, řemeslně propracované jevištní situace, při tvorbě výrazných charakterů především precizně pracuje s herci – a pro nastudování Hordubala je tedy skvělou volbou. Hrají Zuzana Stivínová, Radúz Mácha, Josefína Krycnerová nebo Kristýna Šobíšková, David Prachař, Jan Bidlas, Alois Švehlík, Johanna Tesařová, Jiří Štěpnička, Vladislav Beneš, Filip Kaňkovský, Igor Orozovič, Zuzana Stavná, Matyáš Řezníček, Filip Rajmont, Alena Štréblová, Sarah Haváčová, Filip František Červenka, Sebastian Jacques a Martina Znamenáčková. Inscenace bude uváděna na scéně Národního divadla.
PREMIÉRA: 1.12.2022 | foto: Martin Špelda
Divadelní spolek Kašpar - Kodaň (Michael Frayn)
V Klubovně v Jindřišské ulici Spolek Kašpar se pokusí znovu zjistit proč přijel Werner Heisenberg v září roku 1941 za Nielsem Bohrem do Kodaně a jak to vlastně tenkrát bylo… Některé otázky zůstávají, i když jejich nositelé umřou. Přetrvávají, jako duchové. A hledají odpovědi, protože zaživa je nenalezli. ...26. listopadu 2001 se v Divadle v Celetné uskutečnila premiéra hry Kodaň, anglického autora Michaela Frayna v režii Jakuba Špalka s Milošem Kopečným, Martou Vančurovou a Petrem Vobeckým. Po 21 letech se Kašpar do Kodaně vrací. Režisér Jakub Špalek se se na tuto napínavou cestu vydává de facto již po třetí (v roce 2009 text uvedl v obnovené premiéře s Markem Němcem v roli Heisenberga). Nyní Kašpaři mají tři dobré důvody k návratu: Kodaň od té doby nehrálo žádné české divadlo, máme vhodné herecké představitele a hlavně-Klubovna by mohla být skvělým prostorem pro tento text! Hra Kodaň je textem, který získal řadu ocenění a je považován za jeden z vrcholů dramatiky konce 20. století. Napínavě rekonstruuje situaci z roku 1941, kdy se tajně setkali dva přátelé, přední fyzici Niels Bohr a Werner Heisenberg. Ústřední událost se doopravdy stala. Zpráva o americkém a německém programu výroby bomby i účast obou fyziků na něm je historicky podložena. Heisenberg jel v roce 1941 do Kodaně a setkal se tam s Bohrem. Téměř jistě šel na večeři do Bohrova domu a oba dva se šli téměř jistě spolu projít, aby unikli z dosahu odposlouchávajících mikrofonů. Ačkoliv i o tato jednoduchá fakta se vedou spory. Co vlastně jeden druhému říkali, je sporné. V nové verzi inscenace hrají Ondřej Novák, František Kreuzmann a Eva Elsnerová.
PREMIÉRA: 30.11.2022 | foto: archiv Spolku Kašpar
Divadlo Bez zábradlí - Okupace (Vojtěch Mašek, Marek Šindelka, Michal Nohejl, Kryštof Pavelka)
Původní inscenace Divadla Bez zábradlí na motivy oceňovaného českého filmu Okupace. Normalizace. Na jevišti okresního divadla se uprostřed noci koná generální zkouška nové hry na motivy Fučíkovy Reportáže psané na oprátce. Atmosféra je napjatá – nejen, že představení zřejmě nedopadne dobře, členové ansámblu mezi sebou navíc mají zjevně nevyřízené účty. Zničehonic se na jevišti zjeví důstojník okupační armády. Je opilý, chce svým nedobrovolným hostitelům prodat erární kanystr benzínu, a hlavně má žízeň. Tahle noční zkouška se protáhne… V režii Adama Skaly hrají Pavel Batěk, Kryštof Bartoš nebo Jan Řezníček, Dan Kranich nebo Vladimír Pokorný, Karel Heřmánek ml., Sara Sandeva, Zdeněk Žák a Jevgenij Libezňuk.
PREMIÉRA: 28.11.2022 | foto: archiv Divadla Bez zábradlí
Národní divadlo moravskoslezské - Hoří, má panenko (Miloš Forman, Jaroslav Papoušek, Ivan Passer, Tomáš Svoboda)
Divadlo Jiřího Myrona se stane dějištěm PLESU POŽÁRNÍKŮ s tombolou, volbou královny krásy i pořádným ohněm! Bude HUDBA – k tanci i poslechu zahraje naše živá kapela. TANEC – pánové, nedržte se jen svých půllitrů! Vyzvěte slečny i dámy k tanci, každá si ráda zatrsá! TOMBOLA – vyhrát můžete domácí tlačenku, lahev koňaku či sádrového trpaslíka a další atraktivní ceny. Čeká nás také volba KRÁLOVNY KRÁSY. No tak, slečny, nestyďte se a přihlaste se do soutěže, odborná porota složená z členů požárního sboru vybere tu nejkrásnější, která má obličej jako obrázek, nohy jako z alabastru a dmoucí se poprsí. Královna krásy bude mít tu čest vyznamenat zasloužilého člena hasičského spolku. Moment, kde je ta lahev koňaku? Vždyť tady byla tlačenka! Scénář trojice Ivan Passer, Jaroslav Papoušek a Miloš Forman nyní pro NDM do divadelní podoby převedl a režie „hořlavé“ komedie se ujal Tomáš Svoboda. Hrají Jiří Sedláček, Izabela Firlová, Jan Fišar, Pavel Liška, Petr Houska, Miroslava Georgievová, Petr Panzenberger, Petra Kocmanová, David Viktora, František Strnad, Tomáš Jirman, Vladimír Čapka, Stanislav Šárský, Robert Finta, Martin Dědoch, Aneta Klimešová, Marie Logojdová, Hana Kučová, Sára Erlebachová, Kamila Janovičová, Vít Roleček, Lukáš Adam, Libor Olma, Jan Drahovzal, Janka Hoštáková, Lenka Sedláčková, Marcel Školout, Jan Vrbacký, Miroslav Rataj, Jakub Vašek, Jiří Neduha a Roman Harok.
PREMIÉRA: 26.11.2022 | foto: Martin Kusyn
Divadlo J. K. Tyla Plzeň - Kozí válka (Dalibor Bárta, Václav Bárta st.)
Původní český muzikál. Hořká veselohra ze života pubertálního Vaška, který na konci 2. světové války naplno prožívá napínavé války klukovské i první okouzlení dívčími půvaby. Události mezi létem 1944 a létem roku následujícího, kdy se těsně po osvobození svět podobně jako za války znovu rozdělil, poznamenají Vaškovu ves a její obyvatele. Nejde ale jen o nacistickou okupaci, ale i o demarkační čáru, která prochází přímo mezi oběma částmi vesnice a dělí ji nejen na dvě území dětských part, ale i na dva odlišné tábory osvoboditelů. Jak se lidé ve Vaškově okolí ve svém každodenním životě se všemi jeho běžnými radostmi i strastmi vyrovnají s vlivem velkých dějinných událostí? Dokáží zapomenout křivdy a překonat vzniklé rozdíly? A zvítězí parta Vaškova nebo nepřátelští Kůžákovci...? Diváci se mohou těšit na téměř celý soubor doplněný o dětské představitele a na několik speciálních hostů v čele s Václavem Koptou nebo Pavlem Novotným a Kristýnou Leichtovou. Muzikál o klukovských lotrovinách, válce, lásce, nespravedlnosti, naději, osvobození i věčně zavřeném konzumu režijně připravil Lumír Olšovský.
PREMIÉRA: 26.11.2022 | foto: Martina Root
Městská divadla pražská - Pupek Paříže (Georges Feydeau, David Drábek)
Co všechno se může stát za jednu noc? Klasická francouzská situační komedie v netradičním pojetí Davida Drábka. A tenhle znáte? To se takhle v hotelu potkají stavitel, jeho milenka, podváděný manžel, koktavý advokát, jeho vnučky a pár dalších… Hotel Eden totiž poskytuje azyl a diskrétnost každému, kdo zaplatí. Vyhledávají ho proto nejrůznější existence včetně těch z vyšší společnosti. Stavitel Adalbert například věří, že v tomhle zaplivaném podniku nikoho známého jistě nepotká. Nemohl se ale více mýlit. Zdá se, že celé jeho okolí mělo podobný nápad. A tak se z hotelu nízké kvality opravdu stává Pupek Paříže. Jestli se tady ovšem někdo dostane do edenu, je velmi pochybné. Romantická noc s milenkou se pro Adalberta promění spíš v očistec. Záměny, nehody a náhody vytvoří z místa přespání fantasmagorický bdělý sen. Nebo noční můru? Jen jedno je jasné. Z téhle noci nikdo nevyjde stejný… Ve ztřešťěném reji hrají Vojtěch Dvořák, Nina Horáková, Radim Kalvoda, Eva Leinweberová, Denis Šafařík, Renáta Matějíčková, Milan Kačmarčík, Tomáš Milostný, Zdeněk Vencl, Maxime Mededa, Orest Pastukh, Lucie Ducháčková, Kristýna Jedličková, Lucia Schubertová a Ivana Stejskalová.
PREMIÉRA: 25.11.2022 | foto: Patrik Borecký
Divadlo na Vinohradech - Člověk nikdy neví (George Bernard Shaw)
Brilantní a humorem jiskřící britská konverzační komedie. Energická úspěšná spisovatelka „příruček pro život“ paní Clandonová se se svými třemi dětmi, krásnou Glorií a rozpustilými, drzými dvojčaty Dolly a Filipem, přestěhuje z Madeiry zpátky do Anglie. Dobové konvence ovšem velí, že pro vstup do společnosti musí děti disponovat otcem, kterého ovšem neznají, a emancipovaná matka jim o něm odmítá cokoli prozradit. Potřeba navázat společenské kontakty je ale nutností, Glorie navíc potká mladého přitažlivého zubaře Valentina, který se do ní bezhlavě zamiluje. A otec může být blíž, než se zdá… Autor slavného Pygmalionu a držitel Nobelovy ceny za literaturu Bernard Shaw napsal komedii Člověk nikdy neví (v originále You never can tell) v roce 1896 a završil jí svou sérii čtyř tzv. Utěšených her. Jde o brilantní, svěží konverzační komedii s jiskřivým a inteligentním humorem, kterou bychom mohli nazvat komedií anti-romantickou, která paroduje milostná vzplanutí, vztahy, ale zároveň se velmi ironicky dotýká témat rovnoprávnosti, feminismu a generačních rozdílů. Hru bude uvedena v novém překladu Šimona Dominika, který ji bude zároveň režírovat. Hrají Antonie Talacková, Daniel Bambas, Markéta Děrgelová, Sabina Rojková, Jiří Roskot, Václav Vydra, Marek Holý, Aleš Petráš a Jaroslav Satoranský.
PREMIÉRA: 18.11.2022 | foto: archiv Divadla na Vinohradech
Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Vosa (Morgan Lloyd Malcolm)
Spolužačky Heather a Carla se neviděly dvacet let. Pojí je zastřená minulost, někdejší přátelství, nebo snad nečekané spojenectví? Jedna druhou pozvala do kavárny, aby jí předložila netradiční obchodní nabídku za značný obnos peněz… Elektrizující thriller plný překvapivých zvratů a s dechberoucím finále nastoluje otázku, jak daleko si neseme zážitky z dětství a kam až jsou někteří lidé ochotni zajít, aby se s nimi vyrovnali. Směřuje náš hlavní lidský instinkt spíš směrem k laskavosti, než k násilí a mocenské převaze? Napínavé drama současné britské autorky, jemuž nechybí ani prvky černého humoru, je umně vystavěno na děsivé analogii z přírodní říše, v jejímž jádru stojí parazitická vosa zaživa vysávající tarantuli. Až do samého konce nás autorka nechává na pochybách, která z postav je vosou a která pavoukem. Obrovskou hereckou příležitost pro dvě herečky, Terezu Novotnou a Petru Staňkovou, přináší Slovácké divadlo v české premiéře a v režii Lukáše Kopeckého. Inscenace bude uváděna na Malé scéně.
PREMIÉRA: 13.11.2022 | foto: Jakub Jíra
Wariot Ideal - Žena na Měsíci (kol.)
Wariot Ideal uvádí světové vystoupení jediného opravdového cirkusu cvičených oblečených blech. Vystoupí tři heterosexuální bílí muži v nejlepším věku a jedna žena! Živá hudba, drezura slonů, kaskadérské kousky, přímý přenos prvního přistání liliputa na Měsíci, žonglování s talíři a promítání hrůzostrašných filmových záběrů! Zábava pro tradiční rodinu s tradičními hodnotami! Šovinismus, machismus a netolerance všeho druhu v zábavném spektáklu pro veterány všech kulturních válek! Účinkují Vojta Švejda a Jan Kalivoda, kteří si do projektu přizvali hosta, herečku Štěpánku Pencovou - její výška a rozdíl ve výšce nás ostatních vůči ní určuje vše, říkají tvůrci. Inscenaci Wariot Ideal uvede ve svém domovském působišti, v Alfredu ve dvoře.
PREMIÉRA: 13.11.2022 | foto: Martin Špelda
HaDivadlo - Humanismus 2022 (Ivan Buraj, Bohdan Karásek)
Autorská scénická mozaika jedné dovolené ve válečných časech... Tři bývalí spolužáci z divadelní školy jedou spolu na dovolenou. Jeden z nich bere i svoji mladší přítelkyni a její kamarádku. Benátky. Rok 2022. Válka na Ukrajině. Město na vodě. Bydlení v cizím bytě. Airbnb. Terasa, společná večeře z lokálních potravin, volné rozhovory a letní těla. Plynutí dovolené. Dokážeme se dnes uvolnit? Rozhovor se stáčí k nadcházející sezoně divadla, ve kterém jedna z postav pracuje. Ruská literatura. Vzlétající holubi. Někdo nad prosciuttem mluví o projektu z díla ruského nobelisty Josifa Brodského, který pobýval v Benátkách v emigraci. Dá se dnes oddělit původ autora od jeho díla? Je koncept národa ještě relevantní? Na zábradlí se suší ručníky. Může být krása maskou teroru? A čemu všemu má být umění otevřené? Morální neklid a každodennost. Co jsou naše hodnoty a proč je máme? Slyšet zvony ze Santa Maria della Salute. Dokážeme být k sobě upřímní? Třeba v manželství a ve vztazích? Věrnost. Celistvost naší identity. Je pravda chaotická? A jakou míru otevřenosti jsme schopni unést? V režii uměleckého šéfa HaDivadla Ivana Buraje hrají Radim Chyba, Táňa Malíková, Magdalena Straková, Jiří Miroslav Valůšek, Kamila Valůšková, Jakub Spišák a Jiří Svoboda.
PREMIÉRA: 12.11.2022 | foto: Terezie Fojtová
MeetFactory - 675 malých korálků červených jako zlost (Judith Hermann, Matěj Samec)
Koláž z tvorby Judith Hermann, v jejíž povídkách a románech je zachyceno to, čeho si zpravidla nemusíme ani všimnout, přestože je tím náš život utvářen. detaily obyčejných věcí, prchavé okamžiky setkání s jinými lidmi, momenty bezděčných rozhodnutí k tomu, že v dané situaci zůstaneme pasivními. Žena má pocit, že se čas zpomaluje. Je to sice nepříjemné, ale zároveň to dává možnost pochopit, co má. Vzpomene si, jak coby patnáctiletá náhodou a tajně listovala v deníku své matky a jak ho rychle zaklapla, jako by se o něj spálila. Ptáci těžce máchají křídly. Měsíc je olejnatě rozmazaný, světlo v domě na konci louky má tvar ostře ohraničeného čtverce. Chtěla by sama sobě říct, že ten strach zase zmizí, jako skoro všechno... Účinkuje Hedvika Řezáčová. Inscenaci připravila režisérka Apolena Vanišová.
PREMIÉRA: 12.11.2022
Divadlo Husa na provázku - Vykouření (Jiří Havelka a kol.)
...naší kauzy, vaší kauzy. Ježíš, který hraje evropskou kulturu. Herec, který hraje Ježíše. Herci, kteří s hercem hrajícího Ježíše nemají nic společného. Divadelní provokatéři i kazatelé svobody slova, jimž nic není svaté. Věrní křesťané i svalnatí obránci víry pravé, vykladači práva, mediální proroci... Muslimka. Ti všichni se v roce 2018 u příležitosti pohostinského uvedení her režiséra Olivera Frljiće v Brně hlučně prohnali sálem Divadla Husa na provázku i mediálním prostorem údajně nejateističtější země Evropy. Čtyři roky poté nastává čas vykouřit a vyčistit obojí. Je třeba vrátit se tam, kde to celé začalo – do divadla. Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy, v níž hlavní roli sehrála česká společnost, přivede na provázkovské jeviště fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem. Jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč? Můžeme se z identity, která potřebuje obraz nepřítele, navzájem vyzpovídat? Lze smířit jazyk víry, v níž je Ježíš spasitelem, s jazykem umění, pro něž je metaforou, jinak než soudní cestou? V režii Jiřího Havelky účinkují Růžena Dvořáková, Sylvie Krupanská, Tereza Marečková, Tereza Volánková, Zdislava Začalová, Dalibor Buš, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Dušan Hřebíček, Jan Kolařík, Michal Sikora a Dominik Teleky.
PREMIÉRA: 11.11.2022 | foto: David Konečný
Národní divadlo - Krajina těla (Radim Vizváry a kol.)
Pohybově vizuální báseň opěvuje lidský život a v těle nachází metaforu krajiny. S oporou v mytologii, rituálu a lidové tradici nahlíží na proměny přírody a člověka. Poodhaluje niterný dialog stáří a mládí, vyzdvihuje lásku a vzájemnost, ale nepodléhá realistickému času ani prostředí. Oslavuje krásu, živelnost a křehkost, stejně jako nachází zranitelnost v tělesném projevu. Dokážeme se vidět jako součást krajiny? Inscenace zkoumá propustnost žánrových hranic a na jeviště přivádí umělce tří generací. Pracuje s propojením moderních filmových technologií, klasického a současného tance, fyzického divadla, pozemní a vzdušné akrobacie. Účinkují Zuzana Hrzalová nebo Daniela Koutná, Josef Kotěšovský, Kristián Mensa nebo Marek Mensa, Matěj Petrák, Alžběta Tichá, Martina Illichová, Lukáš Macháček, Jindřich Panský, Anaëlle Molinario nebo Elodie Chan a další.
PREMIÉRA: 10.11.2022 | foto: Vojtěch Brtnický
Studio Hrdinů - Poslední kapitola dějin světa (Katharina Schmitt)
Inscenace režisérky Kathariny Schmitt zkoumající lidskou přítomnost a nepřítomnost a sociální prostor divadla. Vychází jednak ze série rozhovorů, které Katharina Schmitt vedla s herci v Berlíně a v Praze na podzim roku 2021, jednak z eseje Heinricha von Kleista O loutkovém divadle v novém překladu Thomase Rota. Kleist již před dvou sty lety popsal utopii divadla, ve kterém loutka převezme hercovu práci. Jak v době krize a změny základních paradigmat najít adekvátní herecká či společenská gesta? Během prvních vln pandemie zůstala všechna divadla zavřená. Dělá právě lidská přítomnost divadlo divadlem? Co způsobuje, že vnímáme prostor jako divadelní, přestože v něm chybí herci? Inscenace Poslední kapitola dějin světa konfrontuje prázdný divadelní prostor s herci, kteří své místo v něm přehodnocují a tím získávají jeviště zpět. Upozornění: první část inscenace se odehrává v malém sále Studia Hrdinů. Diváci zde po dobu prvních cca 15 minut stojí. Hrají Ivana Uhlířová, Michal Kern, Šimon Klus a Pasi Mäkelä.
PREMIÉRA: 6.11.2022 | foto: archiv Studia Hrdinů
Divadlo v Dlouhé - Už není třeba dělat vůbec nic (Kateřina Součková, Jan Frič a kol.)
Autorská inscenace o plavbě vycházející z četby středomořské literatury a odevzdání se touze po sobě... Úsilí nemyslet na nic může vyvolat mnoho myšlenek. Je to ona nebo on? Oblékli si světlé obleky a tiše kroužili kolem. Z výrazu tváře, gesta a rámu vyzařuje bezúčelnost. Co čumíš? Žízním. Odpočívej, protože já jsem tě vyvedl z otroctví. Autorská inscenace o plavbě vycházející z četby středomořské literatury a odevzdání se touze po sobě. And it was like… well-being. Inscenace vychází z koláže výrazných textů klasické, filozofické a experimentální literatury od Alberta Camuse, přes C. G. Junga až po Julia Cortázara či Alaina Robbe-Grilleta. Téma, zda je vůbec možné se v této turbulentní době zastavit, aby se člověk setkal sám se sebou, a s čím se v takovém okamžiku musí konfrontovat ve vztahu sám k sobě i ostatním, je prozkoumáváno nejen v textové, ale i scénické rovině celého tvaru. Specifický jazyk inscenace si pohrává se současnými divadelními principy jako je projekce či live camera, ale zároveň klade důraz na detailně a minimalisticky propracované činoherní herectví. V Divadle v Dlouhé hostuje režisér Jan Frič. V inscenaci účinkují Marie Poulová, Anna Tomanová, Martin Matejka, Pavel Neškudla, Samuel Toman a Miroslav Zavičár.
PREMIÉRA: 5.11.2022 | foto: Martin Špelda
Divadlo Na zábradlí - Medvěd s motorovou pilou (Rosa Liksom, Jan Mikulášek, Boris Jedinák)
Inscenace vychází z povídek finské prozaičky a dramatičky Rosy Liksom, pro které je příznačný černý humor a astronomický nadhled nad zamotanými osudy hlavních postav. Policista, který bez dvou promile v krvi sotva zvládne dorazit na místo činu; vyhořelý kněz, kterému se už přejídají naše malicherné všední hříchy; nejtlustší žena Finska, která je hrdá na každý gram svého tuku… Tito a mnozí další outsideři, jimž zpravidla nikdo nenaslouchá a kteří zůstávají skryti ve stínu, ve špinavých bočních uličkách velkoměsta nebo na odlehlém, opuštěném venkově, se dostávají ke slovu v krátkých, tragikomických povídkách. Autorská koláž s výraznou hudební složkou zastoupenou živou kapelou složenou z herců a zaměstnanců Divadla Na zábradlí zachycuje komický, absurdní svět, v němž nikdo netušíme, co přinese další den, a kde nám nezbývá nic jiného, než se nemilosrdným hříčkám osudu smát. V režii Jana Mikuláška hrají Jiří Vyorálek, Vojtěch Vondráček, Michal Bednář, Magdaléna Sidonová, Dita Kaplanová, Johana Matoušková, Kateřina Císařová a další.
PREMIÉRA: 4.11.2022 | foto: KIVA
Národní divadlo - Rej (Arthur Schnitzler)
Deset dialogů o lásce, životě, čase a bytí. Kdysi skandální hra, která je souborem deseti konverzačních jednoaktovek o milostných poměrech vídeňské společnosti, tedy rozhovory před milostným aktem a po něm. Rozvířený tanec chtění a touhy... Když Arthur Schnitzler (1862–1931) napsal na konci 19. století Rej, neměl odvahu s ním veřejně vystoupit. A když ho o dvě desetiletí později inscenovali ve Vídni a Berlíně, byl z toho skandál, který vyústil ve rvačku a obvinění správy divadla, autora i herců. Dnes už si takový poprask přestavit nedokážeme, Schnitzlerův „rej“ deseti dialogů však na své provokativnosti překvapivě neztratil. Série uzavřených setkání, v jejichž průběhu vždy dojde na sexuální akt, je mnohem propojenější, než by se na první pohled mohlo zdát: nejenže jedna figura vždy přichází do setkání dalšího, ale vrství a vrací se i motivy a témata. A sex je jenom jedním z nich; Schnitzlerovi jde mnohem víc o společenskou nerovnost, o předem dané scénáře, o neschopnost opustit zavedená schémata, ale i o lásku, osamělost, stárnutí a smrt. Povrchní čtení vypovídá o sexu, hluboký ponor – do nějž se na jevišti Stavovského divadla pouští výrazná persona francouzského divadla a umělecký ředitel Národního divadla Bretaň Arthur Nauzyciel – vydává zprávu o společnosti v přelomové době. Všichni jakoby utíkají před něčím, co se nestalo, do míst, která neexistují… Účinkují Jana Pidrmanová, Petr Vančura, Jindřiška Dudziaková, Šimon Krupa, Veronika Lazorčáková, Robert Mikluš, Pavlína Štorková, Vladimír Javorský, Gabriela Mikulková a David Matásek.
PREMIÉRA: 3.11.2022 | foto: Petr Neubert
Národní divadlo moravskoslezské - Producenti (Mel Brooks, Thomas Meehan)
Každý producent si přeje, aby jeho dílo mělo co největší úspěch. Ne tak hrdinové této komedie Max a Leo, kteří zosnují plán uvést nejhorší muzikál všech dob a peníze od investorů si nechat. Zdánlivě sázejí na jistotu, když zhudební hru o Adolfu Hitlerovi a do režisérského křesla navíc dosadí homosexuála s tou nejhorší pověstí… Nikdo ale nepočítá s tím, že se takové dílo může i líbit…! Muzikál je inspirován slavným stejnojmenným filmem z roku 1968, jehož autorem je velmistr parodie Mel Brooks. Na broadwayském jevišti se objevil poprvé v roce 2001 a byl ověnčen hned 12 Cenami Tony (z celkových 14 možných!), včetně ceny za nejlepší hudbu, libreto, režii, choreografii a další. Rolí v crazy podívané se v Divadle Jiřího Myrona zhostí: Tomáš Savka nebo Lukáš Vlček (producent Max Bialystock), Tomáš Krpec nebo Radek Melša (účetní Leo Bloom), Michaela Horká nebo Kristýna Štarhová (Ulla, sekretářka a adeptka na roli v muzikálu), Roman Harok nebo Tomáš Novotný (herec a scenárista Franz Liebkind), Juraj Čiernik nebo Robert Jícha (režisér Roger), Laco Hudec Šubrt nebo Jan Vlas (Carmen Ghia, spolupracovník a životní partner režiséra) a další. Režisérkou inscenace je Gabriela Petráková.
PREMIÉRA: 27.10.2022 | foto: Martin Popelář
Divadlo Minor - Tramtárie (Jiří Austerlitz a kol.)
Zbystři smysly pro nesmysly... Tramtárie volně navazuje na interaktivní hudební inscenaci Libozvuky. Tentokrát se společně vnoříme do fantaskní říše nonsensové poesie českých i zahraničních autorů. Někdo se zjeví, někdo proběhne, někdo něco zašpitá, zašeptá, zašplouchá a něco zmizí. Dovolit si blbnout a jít za samotnou hranici všedních dnů je hlavním východiskem k radostné a osvobozující hře, kterou společně prožijeme. Nádech, výdech a jedééém... Inscenace Jiřího Austerlitze je vhodná pro děti od 5 let a bude se hrát ve velkém sále v uspořádání hlediště bez sedaček. Účinkují Vendula Holičková, Barbora Mišíková, Kateřina Neznalová, Sára Vosobová, Josef Bobeš Havelka, Fedir Kis, Jiří Kniha, Matěj Šíma a Jan Hrovatitsch.
PREMIÉRA: 23.10.2022 | foto: archiv divadla Minor
1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>