Premiéry

Září 2018 | Červen 2018 | Květen 2018 | Duben 2018 | Březen 2018 | Únor 2018 | Leden 2018 | Prosinec 2017 | starší 


foto: archiv Divadla GongSoubor Divadla AHA! se u příležitosti 80. výročí od napsání a 75. výročí od premiéry slavné dětské opery Brundibár v terezínském ghettu rozhodl vzdát poctu všem dětským obětem hrůzných zločinů nacismu a xenofobie. Bude tak znovu vyprávět dětem i dospělým krásný hudební humorně laděný a zároveň dojemný příběh o bezmezné lásce dětí k rodičům, pro kterou není žádná překážka dost velká. Maminka Aninky a Pepíčka se rozstonala a ke svému uzdravení potřebuje mléko. Děti ale na něj nemají peníze. Když uvidí na trhu flašinetáře Brundibára, který si vydělává hraním, napadne je, jak by si mohly taky přivydělat. Zlý Brundibár však děti překřičí. Zdá se, že je vše ztraceno. V noci se však začnou dít prapodivné věci. Zvířátka z plakátů obživnou a druhý den dětem pomohou flašinetáře přezpívat. Lidem se jejich vystupování tak líbí, že je neváhají obdarovat. Chamtivý Brundibár jim však zasloužené peníze sebere. Hon na darebáka začíná! Podaří se nakonec dětem dostat zpět to, co jim patří? Humornou dětskou opera o lásce k rodičům, velké statečnosti a odhodlání to nevzdat nastudoval režisér Miroslav Pokorný. Hrají Jakub Stich, Vratislav Hadraba, Simona Černá, Markéta Burešová, Marcela Laurinová a Ondřej Hyneš.
premiéra: 23.9.2018 | foto: archiv Divadla Gong
foto: Tino KratochvilKdo by neznal pojem „osudové osmičky českých dějin“? Osvědčený autorský tým libretistů Stanislava Slováka, Jana Šotkovského a Petra Štěpána s hudebním skladatelem Karlem Cónem si v jubilejním roce 2018 – po několika svých kusech inspirovaných historickými událostmi – rozhodl posvítit na českou historii jako celek. Od vstupu Čechů na Říp (který se jistě musel odehrát v nějakém „osmičkovém“ roce) až po nejsoučasnější současnost putujeme s komediantskou skupinou napříč českými dějinami. Osmyčky jsou kabaretně laděná, rozmarná féerie s písněmi, která nasvěcuje české dějiny z nečekaného, hořkého i humorného pohledu. Tématem inscenace ovšem nejsou pouze léta jako 1108, 1278, 1348, 1648, 1848, 1918, 1948, 1968, ale i ty „osmičkové“ roky, v kterých se zdánlivě nestalo nic důležitého (věděli jste, že roku 1888 byl založen Klub českých turistů?). Našimi průvodci historií malého národa budou dva stálí souputníci českého národního osudu, „blaničtí rytíři naruby“, pánové Čeněk Udavač (Michal Isteník) a Marcel Zatýkal (Petr Štěpán), kteří – jak se postupně ukáže – stáli v pozadí většiny významných událostí v historii českého národa a neváhají svou pravdu hájit i před božím soudem. V rekapitulačním leporelu dále účinkují Radka Coufalová, Ondřej Halámek, Ladislav Kolář, Jiří Ressler, Jakub Uličník, Dušan Vitázek, Robert Hamala, Michal Nevěčný, Martin Tlapák a Jaroslav Záděra.
premiéra: 15.9.2018 | foto: Tino Kratochvil
foto: archiv Divadla pod PalmovkouRomán Kateřiny Tučkové o čarodějnicích z moravské obce Žítkové je napsaný volně podle skutečných událostí a za použití řady historických dokumentů. Zároveň je ale také strhujícím detektivním příběhem o hledání minulosti, odhalování nepříjemných pravd, které by bylo možná lépe nechat spát, a spolu s tím také o hledání kořenů vlastní identity. Historické skutečnosti se zde prolínají s fikcí a výsledkem je strhující a téměř třaskavý příběh sahající od čarodějnických procesů, fanatických kazatelů a tradičního vesnického života s jeho dávnými a prastarými kořeny přes nacistické okultisty a kolaboranty a komunistické práskače až k současnosti. Román se právem stal jednou z největších českých literárních událostí posledních let, získal řadu prestižních ocenění, zařadil se mezi nejčtenější česká literární díla vůbec a byl přeložen do více než dvanácti jazyků. Pozoruhodný příběh žen, které díky po generace děděným znalostem a zkušenostem dokáží léčit a předpovídat budoucnost, se prolíná s neméně strhujícím osobním příběhem Dory Idesové, která se pokouší tajemství a kořeny žítkovských bohyní a naráží na nečekané souvislosti. Obecně platný příběh o zjevné i skryté síle žen, která byla a je některým z nich tradičními společnostmi přisuzována, bude v Divadle pod Palmovkou uveden v nové divadelní adaptaci. V režii Michala Langa hrají Tereza Dočkalová, Ivana Wojtylová, Marie Málková, Hana Seidlová, Lada Jelínková, Pavel Skřípal, Jakub Albrecht, Kamila Trnková, Vendula Fialová, Jakub Chromeček, Milan Mikulčík, Martin Hruška, Martin Němec, Anna Bura, Barbora Kubátová, Erika Stárková, Šárka Vykydalová a Magdalena Wronková.
premiéra: 14.9.2018 | foto: archiv Divadla pod Palmovkou
foto: archiv Jatka78Inscenace inspirovaná skutečnými osudy. Co vás dokáže udržet při životě, když proti vám stojí celý svět a jste ještě dítě? Ema Černá je dětská hrdinka nové inscenace Viktora Tauše, filmového producenta a režiséra, který podruhé ve své kariéře míří na divadelní prkna. "Amerikánka" a své cestě překoná dětský domov, pěstounskou péči i „pasťák“. A to v době, kdy proti ní nestojí pouze instituce, ale i režim státu. Nejpodstatnější součástí vůle k přežití je totiž víra v sebe sama, víra, že někde daleko, třeba v Americe, čeká někdo, komu na vás záleží. Inscenace je sondou do historie 80. let v Československu, ale stejně tak je to ryze současné drama o svobodě, touze žít, osamělosti, vydělenosti. Jako jedno tělo a jedna duše se v inscenaci představí Tereza Voříšková a Eliška Křenková.
premiéra: 13.9.2018 | foto: archiv Jatka78
foto: archiv HaDivadlaNa jaře roku 1968 pařížští studenti spolu s pracujícím lidem protestují proti konzervativně orientované pravicové vládě generála de Gaulla. Jejich ideály jsou: emancipovaný svět, konec kolonialismu a boj proti autoritářství. V témže roce 21. srpna je v Československu násilně potlačené hnutí Pražského jara vpádem vojsk Varšavské smlouvy, což zdiskredituje levicové ideály na dlouhá desetiletí. Střih. Kulisy doby, která věřila v lepší svět, se uklízejí a zítra se vstává do práce. Mluvili protestující roku 1968 na obou stranách železné opony o stejném boji nebo ve skutečnosti stáli proti sobě? Vracíme se zpět – cesta do Musée du Cinéma! Mladí studenti zakládají revoluční buňku ve stylu Godardovy Číňanky (1967). Zavřeni v bytě bohatých rodičů, kteří odjeli na dovolenou, sepisují svůj manifest. Kouř, diskuze, pózy. Jejich požadavky jsou v mnohém oprávněné, ale názory na jejich uskutečnění a ideologickou interpretaci se tříští. Jak přesvědčit společnost o své pravdě, když ne násilím? A navíc – není to všechno jenom rekonstrukce filmu? Staří pamětníci roku 1968 v Československu sedí ve snové čekárně připomínající vetešnictví a pokuřují jointa. Čekají na někoho? Třeba na svoje děti? Nekonečnou chvíli si krátí vzpomínáním na film Ukradené polibky (1968) od Françoise Truffauta, který záměrně upozaďuje politické souvislosti roku 1968 a místo toho staví před diváka žánrový obraz detektivů vyšetřujících milostné nevěry zbohatlíků. Svět ponořený do romantiky! Dá se ale nemyslet na dobu, ve které žijeme? Co je víc, pravda nebo krása? Je možné snít o lepším než normalizovaném světě? A hlavně – je možné překonat rozpolcenou společnost? Nebo rozpolcený pohled na rok 1968? Je padesát let po něm, vidíme věci jasněji? Hravá scénická esej J. A. Pitínského jako volání po avantgardě. Účinkují Jiří Svoboda, Zbyšek Humpolec, Mark Kristián Hochman, Táňa Malíková, Magdalena Straková, Marie Ludvíková, Miloslav Maršálek, Simona Peková, Cyril Drozda, Kamila Valůšková a Jan Lepšík.
premiéra: 12.9.2018 | foto: archiv HaDivadla
foto: archiv Divadla v DlouhéAutorská inscenace tandemu SKUTR je inspirovaná literárními texty, filmy i hudbou, a především vzpomínkami a zážitky všech zúčastněných. Červený dům je prostor. V tomto místě se ocitáme my, naše vzpomínky, myšlenky, ale i postavy dávných příběhů. Přicházíme ohmatat prostor červeného domu. Přicházíme, odcházíme a něco nalézáme po předešlých a něco zas zanecháváme následujícím. Na začátku zkoušení byla daná jen témata a inscenace se rodila v průběhu zkoušek. Nebyl hotový scénář, jen inspirace různými literárními texty (např. Čtyři kvartety T. S. Eliota), ale také filmy či hudbou, a rovněž vzpomínkami a zážitky všech zúčastněných. Název Sen v červeném domě odkazuje ke stejnojmennému slavnému čínskému románu z poloviny 18. století, z něhož si ovšem bere jen základní inspiraci prostorem, v němž se prolíná minulost, přítomnost i budoucnost, příběhy, myšlenky i rekvizity postav žijících i těch, které nás již opustily. Prostor na hranici odchodu, kde se život zastavil, zatímco venku běží dál. Prostor, kterým procházíme a sdílíme jej s našimi blízkými. Prostor setkání se sebou samými. Jedním z hlavních témat je paměť a historie, naše osobní i kolektivní. Tvar na pomezí divadla a koncertu dává velký prostor hudbě, kterou v průběhu zkoušení složil Jan Vondráček. Účinkují Magdalena Zimová, Marie Poulová, Klára Sedláčková-Oltová, Jan Vondráček, Tomáš Turek, Jan Meduna, Pavel Neškudla a Ondřej Rychlý.
premiéra: 11.9.2018 | foto: archiv Divadla v Dlouhé