Premiéry

1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>
Národní divadlo - Oresteia (Robert Icke)
Volná adaptace Aischylovy antické trilogie v současném moderním uchopení britského dramatika Roberta Ickea, monumentální vrstevnaté drama, které silně a neúprosně promlouvá směrem k dnešku. Svět po válečném konfliktu, svět hrdinů a svět poražených. Svět obětí a cti, svět silných mužů a ještě silnějších žen. A také svět plný nových začátků a naděje, odpuštění, výčitek, ale i vnitřních běsů, morální viny a nekonečna otázek. Na jakých základech se političtí vůdci dopouštějí válek? Kde je spravedlnost? Kde je pravda? Jak moc je důležité odpuštění? Jak si v tomto světě uchovat zdravý rozum a jak žít správně? Moderní příběh nám předkládá dávnou historii rodu Átreovců jako napínavou detektivku, ale i jako osobní i společenské drama o nebezpečí hněvu a marnosti odplaty. Generál Agamemnon, jeho žena Klytaimnéstra a děti Ifigenie, Elektra a Orestés prožívají znovu svá slavná dobrodružství, tentokrát v antice dnešních dnů. Robert Icke dokázal odvážně a přesvědčivě na půdorysu více než dva tisíce let staré hry vystavět působivou a přitažlivou rodinnou ságu o neurotickém světě na pokraji zkázy, ale také o naději a víře v nové začátky. A znovu nám v ní klade věčnou otázku, kde leží hranice dobra a zla a kdy může být spravedlnosti učiněno zadost. Na jevišti Národního divadla hrají Zuzana Stivínová (Klytaimnéstra), Zdeněk Piškula (Orestés), Jindřiška Dudziaková (Élektra), David Matásek (Agamemnón / Aigisthos), Berenika Anna Mikeschová (Ifigénie / Kassandra / Athéna), v dalších rolích pak Gabriela Mikulková, Marek Daniel, Veronika Janků, Jan Bidlas a Pavel Neškudla. Režisérem inscenace je Marián Amsler.
PREMIÉRA: 6.2.2025 | foto: Petr Neubert
Divadlo J. K. Tyla Plzeň - Six (Toby Marlow, Lucy Moss)
Souboj šesti manželek Jindřicha VIII. jako burácivý popový koncert! Aktuální celosvětový megahit po úspěchu na West Endu i Broadwayi zaručeně rozpálí také diváky plzeňského Velkého divadla. Každá z Jindřichových manželek postupně vypráví svůj osud včetně nejrůznějších pikantností, aby si navzájem dokázaly, která kvůli jejich společnému manželovi a jeho poněkud pochybným mravním zásadám trpěla nejvíce. V burácivé koncertní bitvě vás čeká šestice skvělých interpretek, čtyřčlenná čistě ženská kapela a chytlavé melodie, jež nadchly fanoušky po celém světě, kde muzikál Six nasbíral desítky nejrůznějších ocenění. Pestrý a bujarý večírek kombinující muzikál, popový koncert a historická fakta si prostě nemůžete nechat ujít! V rolích anglických královen diváci uvidí vedle členek muzikálu DJKT i přední české muzikálové zpěvačky. Budou to Kateřina Chrenková nebo Michaela Nosková, Soňa Hanzlíčková nebo Felicita Prokešová, Vendula Příhodová nebo Charlotte Režná, Leona Stříbrná Černá nebo Andrea Holá nebo Eva Staškovičová, Natálie Dvořáková nebo Natálie Grossová nebo Kristýna Málková a Ivana Korolová nebo Lucie Pragerová. Inscenační podobu modernímu, energickému a provokativnímu dílu vtiskne režisérka Daniela Špinar.
PREMIÉRA: 1.2.2025 | foto: Martina Root
Národní divadlo moravskoslezské - Ptáčci (Wajdi Mouawad)
Oceňovaný libanonsko-kanadský dramatik Wajdi Mouawad poprvé na českém jevišti. Na začátku příběhu je osudové setkání dvou mladých lidí. Pak ale v důsledku teroristického útoku v Jeruzalémě upadne izraelsko-německý biogenetik Eitan do kómatu, zatímco jeho přítelkyně Wahida – marocká historička – musí odhalit Eitanovo rodinné tajemství, které je přivedlo do Izraele. Překoná jejich vztah všechny neshody a předsudky, které se nashromáždily za více než století nenávisti, válek a teroru na obou stranách izraelsko-palestinského konfliktu? Mnohovrstevnatá hra přináší nejen téma paměti, našich kořenů a dědictví válek a zločinů 20. století, ale především vyzývá diváka k zamyšlení nad očistnou silou sebeobjevování. Zdůrazňuje odolnost lidského ducha tváří v tvář nepřízni osudu. Motiv ptáků slouží jako symbol svobody a úniku, odráží touhu postav po osvobození od vlastní minulosti. Rodinná traumata totiž nemáme zapsaná v chromozomech! Česká premiéra této strhující hry se uskuteční v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenaci připravila režisérka Aminata Keita a účinkují v ní Vít Roleček, Sára Erlebachová, Anita Krausová, Hana Doulová, Petra Kocmanová, Tomáš Jirman, David Viktora, Robert Finta a Jan Fišar.
PREMIÉRA: 1.2.2025 | foto: Martin Kusyn
Městské divadlo Brno - Až na ten konec dobrý (Pavel Tomeš, Miroslav Ondra, Stanislav Slovák, Jan Šotkovský)
Jedenáctiletá Luna je hodně svérázná školačka s poněkud morbidními zálibami. Má už jen dědu, astronoma v důchodu, který se o ni po smrti rodičů stará. A ten má zase poněkud cynický pohled na svět i smysl pro humor. Zatímco si to tady dost netypický důchodce hodlá ještě pořádně užít, Luna se snaží spíš zajistit, aby jí její hvězdný děda co nejdéle „vydržel“. Ale ještě je tu poněkud vyhořelá redaktorka Konečná, která má v místním regionálním plátku na starost psaní černé kroniky, a taky její povedená kámoška Klára. Když se osudy hrdinů propletou, výsledkem je nejen sled půvabných nedorozumění plných černého humoru, ale i pořádné „háelpéčko“. Což v novinářském žargonu neznamená nic jiného než Hluboký Lidský Příběh. Tři velmi různé postavy, tři generace a tři pohledy na smrt.... Brněnský rodák Pavel Tomeš je autorem několika knih, sbírek fejetonů a také povídek. Jeho debutový román Až na ten konec dobrý získal Cenu čtenářů Magnesia Litera 2022, stal se bestsellerem a dočkal se i úspěšného zpracování v Českém rozhlase. Přestože se nikde v románu neobjevuje jméno místa, kde se odehrává, všichni Brňané a milovníci Brna v něm neomylně poznají svoje město. Světová premiéra dramatizace humoristického románu Pavla Tomeše se odehraje na jevišti Činoherní scény Městského divadla Brno v režii Stanislava Slováka. Neobvyklý příběh zprostředkovávají Ladislav Kolář, Svetlana Janotová nebo Andrea Zelová, Marie Juráčková nebo Karolína Šildová, Petr Halberstadt, Patrik Bořecký, Zdeněk Junák, Alžběta Janíčková, Lenka Janíková, Míma Krajčová, Erika Kubálková, Marta Matějová, Pavla Vitázková, Jiří Daniel, Marek Hurák, Jiří Mach, Jakub Mauer, Martin Mihál, Alan Novotný a Martin Veselý.
PREMIÉRA: 1.2.2025 | foto: Tino Kratochvil
Švandovo divadlo - Dívenka na trampolíně (Pavel Jurda a kol.)
Komorní hra Dívenka na trampolíně, kterou uvádí Švandovo divadlo na studiové scéně, se ve svém příběhu inspiruje nelehkým životem Zdeny Salivarové (Bohdana Pavlíková) a Josefa Škvoreckého (Luboš Veselý), dvěma výjimečnými romanopisci a překladateli, přičemž Zdena Salivarová poté žila trochu neprávem ve spisovatelském stínu svého manžela. Hra nahlíží na jejich specifickou tvorbu a obtížný život v komunistickém Československu a následně v emigraci v kanadském Torontu. V našich dějinách můžeme sledovat hrstku “válečníků“, strážců majáků, poutníků, kteří zemi opouští a vytváří tak jinde podmínky pro záchranu a udržení základních lidských i kulturních hodnot. A to je příběh Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého. Švandovo divadlo tímto titulem pokračuje v dramaturgické linii autorských textů, jejichž vznik inspirovaly výjimečné osobnosti naší historie, o kterých se ví nezaslouženě málo. Režie se ujal kmenový režisér Švandova divadla Martin Františák. V dalších rolích Barbora Křupková, Matěj Anděl, Katarína Mišejková nebo Barbora Blažková a Jan Mansfeld.
PREMIÉRA: 1.2.2025 | foto: Vladimír Skýpala
Venuše ve Švehlovce - Pořád jsem to já (Still Alice) (Lisa Genova, Christine Mary Dunford)
Divadelní verze oscarového filmu a knižního bestselleru poprvé na pražském jevišti. Alice Howlandová zapomíná věci. Kde má být. Kdy tam má být. Kdo všechno tam má být. Každému se občas stane, že zapomene… Občas zapomeneme klíče, nemůžeme si vybavit jméno bývalého spolužáka, nebo se ze sebe snažíme dostat slovo, které nám z nějakého důvodu uvízlo na jazyku. Stává se to nám všem. Na vině může být únava, stres, nebo nevyspání. Pokud jste žena po padesátce, můžou být takové problémy způsobené menopauzou. Alice to má jinak. Alice má Alzheimera. Z domácího prostředí se pro ni postupem času stává neznámá krajina, nejbližší členové rodiny ztrácí obličeje a jména, na čas se už nedá spolehnout. Cesty mezi neurony jsou přerušené, impulzy mezi nimi se přenáší jen obtížně, tyto buňky – ve kterých jsou zakódované vzpomínky a osobnost – odumírají ve velkém. Ztrácí se orientace v prostoru, schopnost vybavit si tvář milované osoby a nakonec člověk zapomene, jak se polyká. Alzheimer je boj s úzkostí, která přichází několikrát denně společně s pocitem, že se děje něco nečekaného. Boj s tíhou vědomí nevyléčitelnosti nemoci, protože její průběh se dá zpomalit, ale ne zvrátit. Pro blízké je samozřejmě obtížné pozorovat, jak se jejich milovaný člověk postupně mění, až z něj zůstane jen tvář. Ale do té tváře jsou vepsány vzpomínky na společně prožité chvíle. Ty dobré i špatné. Možnost užít si poslední společné chvíle, rozloučit se bez lítosti a bez výčitek. V režii Terezy Říhové hrají Jitka Schneiderová, Zuzana Bydžovská, Daniel Krejčík nebo Jiří Svoboda, Martina Jindrová nebo Yvona Stolařová, Dana Černá a Petr Kolman.
PREMIÉRA: 31.1.2025 | foto: Michaela Škvrňáková
Národní divadlo - Privatizace (Petr Erbes, Boris Jedinák)
Inscenace zkoumající neznámé příběhy spojené s kuponovou privatizací, která položila základy současnému rozložení socioekonomických a politických sil ve veřejné sféře, ovlivnila stovky tisíc životů a stala se jakýmsi základním kamenem novodobého mýtu o znovunabytí svobody. Mnohé osobní příběhy s ní spojené v sobě obsahují motiv jakéhosi pohádkového „kdyby“, ale také sny a touhu po svobodě, naivitu, bratrovražedný boj o moc a majetek. V živorodé „pohádce nového národního obrození“ jako by ani nezbýval čas myslet doopravdy na sebe. Vnímat se jako živou bytost. Vnímat své meze růstu. Vnímat svou konečnost. I proto se částečně dokumentární a částečně fikční inscenace, která byla do určité míry vytvářena společně s herci, stáčí především k osudu konkrétního hrdiny, Petra Kellnera. Jeden z velkých osudů kuponové privatizace totiž končí tragickou havárií. V době nejsilnějšího lockdownu daleko od civilizace na vrcholu ledovce umírá člověk, jehož do zřícené helikoptéry přivedl astronomický úspěch prožitý v devadesátých letech. Jeho život končí v absolutním tichu a izolaci, do které se tak dlouho snažil skrývat před zraky veřejnosti. Jak to, že po desetiletích nevyžádané mediální pozornosti, po salvě dotazů, „jak vůbec bylo možné získat takové bohatství a jak se s ním žije“ ho ve chvíli smrti nikdo neslyší…? Autorský projekt Privatizace vychází především z rozhovorů, vzpomínek a svědectví lidí, kteří byli nějakým způsobem ovlivněni aktivitami PPF, vyskytovali se v okolí Petra Kellnera nebo se stali pozorovateli jeho kariéry a bytí. Právě tento životní příběh je totiž skutečným příběhem privatizace – a tato inscenace také mnohem víc vypovídá o privatizaci jednoho konkrétního lidského osudu než o privatizaci jako takové. Účinkují Jana Pidrmanová, Marie Poulová, Mark Kristián Hochman, Šimon Krupa, Robert Mikluš, Igor Orozovič a David Prachař. Inscenace bude uváděna na jevišti Nové scény v netradičně uspořádaném hracím prostoru.
PREMIÉRA: 30.1.2025 | foto: Martin Špelda
Městské divadlo Brno - Pohádka o živé vodě (Stanislav Moša, Zdenek Merta)
Původní muzikál vycházející z té nejlepší české pohádkové tradice. Král David měl tři syny. Jiřího, Jakuba a nejmladšího Jana. Když král onemocněl, vzpomněla si královna Anežka na jeden dávný zvláštní sen o existenci zázračné živé vody. K ní se nyní upínají naděje a myšlenky celého království a na mladých kralevicích tedy je, aby se postupně vydali do světa a pokusili se živou vodu získat a život umírajícího krále zachránit. A jak už tomu v dobrých pohádkách bývá, cesta za šťastným koncem je spletitá, plná dobrodružství a nástrah a chybět nemůžou ani tři zakleté princezny... Domácí autorská dvojice Stanislav Moša a Zdenek Merta se v sezóně 20. výročí Hudební scény vrací na jeviště s novým projektem, kouzelným dobrodružstvím ve světě, kde dobrému princi pomáhají mravenci, medvěd a orel, kde tři začarované princezny díky své čistotě pomohou odhalit faleš a kde nejvyšší hodnotou je dobré a láskyplné slovo, slibuje být magickou podívanou pro celou rodinu. Významný český hudební skladatel, klavírista, ale také moderátor Zdenek Merta se již podesáté pracovně sešel s v tomto případě libretistou Stanislavem Mošou. Jejich zatím poslední společné dílo Pohádka o živé vodě bude dalším potvrzením, že Hudební scéna Městského divadla Brno pokračuje v uvádění původních titulů napsaných přímo pro ni, jak bylo od počátku její existence avizováno. V roli Krále se vystřídají Igor Ondříček nebo Dušan Vitázek, Královnu si zahrají Hana Štěpánová nebo Ivana Vaňková a v roli zakletého otce tří princezen se diváci mohou těšit na Lukáše Janotu nebo Aleše Slaninu. Nejmladšího prince Jana, díky jehož odvaze nakonec vše dobře dopadne, budou hrát Jan Brožek nebo Libor Matouš, silného prince Jiřího Ondřej Halámek nebo Kristian Pekar a moudrého prince Jakuba Richard Pekárek nebo Ondřej Studénka. Nejmladší zakletou princeznou Kristýnou bude Eliška Hladilová nebo Esther Mertová, prostřední Annu si zahraje Kristýna Daňhelová nebo Dagmar Křížová a nejstarší Emu Tereza Navrátilová nebo Diana Velčická.
PREMIÉRA: 25.1.2025 | foto: Tino Kratochvil
Divadlo v Dlouhé - Kartonový taťka (István Tasnádi)
Černá komedie ze středoevropské kuchyně v režii Michal Vajdičky. Otec, matka a dospívající dcera se chystají na rodinnou návštěvu, aby podpořili ovdovělou příbuznou. Teta ovšem přichází v plné síle v doprovodu syna a s kartonovou atrapou otce. Podává se polévka. Všichni hrají hru na rodinné setkání, koneckonců kartonový host je pozoruhodný společník. Před hlavním chodem si jde lehnout a prvotní rozpaky se mění v kolotoč otázek. Jak sdílet stůl s někým, kdo se zuby nehty drží své iluze? Jak dlouho je možné a správné ji udržovat? Jak dlouho je možné zakrývat realitu? U dezertu už mladá generace pokládá provokativní otázky a fasáda se začíná rozpadat. Do jaké míry potřebujeme (patriarchální) řád a kde je naopak důležitá otevřenost novému? Nejsou z papundeklu (kartonu) i hodnoty a hesla, která si u rodinných stolů potvrzujeme? Otec je mrtvý, ať žije otec! Účinkují Klára Oltová, Jan Sklenář, Magdalena Zimová, Štěpánka Fingerhutová nebo Kristýna Jedličková a Miroslav Zavičár.
PREMIÉRA: 25.1.2025 | foto: Martin Špelda
Městské divadlo Zlín - Pretty Woman (Jonathan Frederick Lawton, Garry Marshall, Bryan Adams, Jim Vallance)
Pretty Woman – nesmírně populární romantická pohádka pro dospělé, která je inspirována Popelkou i slavnou hrou G. B. Shawa Pygmalion. Hlavními postavami jsou Edward, bohatý okouzlující byznysmen s poněkud snobským chováním. A Vivian, hezká, milá, chytrá dívka z chudé rodiny, kterou okolnosti dovedly až k tomu, že se živí prostitucí. I přes velké sociální rozdíly se do sebe zamilují… Autoři hudby, muzikanti Bryan Adams a Jim Vallance, zažili boom popularity v 90. letech. Právě díky jejich pop-rockovému soundu nese muzikálová adaptace esprit svobodné atmosféry „devadesátek“. Ve filmovém zpracování před pětatřiceti lety v roli Vivian zazářila Julia Roberts, které snímek naplno otevřel dveře do světa šoubyznysu. Vytvořila dokonalou a nezapomenutelnou dvojici s Richardem Gerem v roli byznysmena Edwarda. Zlínský muzikálový pár tvoří v roli Edwarda charismatický Radovan Král a energická, muzikálně skvěle vybavená Markéta Holcmanová jako Vivian. V roli její kamarádky Kit Delucy, která v muzikálové verzi dostává větší prostor než ve filmu, bude moci naplno vyniknout pěvecké umění Petry Králové. Jako záporák Stuckey se představí Pavel Vacek. Gustav Řezníček se zhostí herecké i pěvecké dvojrole Happymana a ředitele hotelu pana Thompsona.
PREMIÉRA: 25.1.2025 | foto: Marek Malůšek
Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Tramvaj do stanice Touha (Tennessee Williams)
Stěžejní dílo moderní americké dramatiky poloviny 20. století, které přineslo Tennesseemu Williamsovi mimo jiné Pulitzerovu cenu (1948), a filmové zpracování tohoto dramatu navíc také čtyři Oscary z dvanácti nominací (1952), vypráví příběh dvou sester. Křehká a osamělá Blanche přijíždí do rodiny své provdané sestry Stelly, aby zde nalezla bezpečí a novou budoucnost. Zatímco Blanche splétá z neustálých tužeb iluzivní přítomnost, čeká ji tvrdý střet s realitou v podobě sestřina drsného a živočišného manžela Stanleyho, jenž tvrdě odmítá romantizující pohledy na život. Kromě hmotných statků se soustředí především na demytizování její tajemné minulosti, která trýznivě a nekompromisně vpadne do života všech zúčastněných naplno právě v okamžiku, kdy Blanche začíná nadějnou budoucnost s nesmělým starým mládencem Mitchem. Ve zraněné duši Blanche se i přes její pečlivou snahu o zachování zdání vlastního sebeobrazu najednou všechny časy ohlušujícím způsobem spojí... Brilantní psychologicko-existenciální drama o střetu iluzí a reality, o potřebě lásky, ale i o schopnosti balancovat životní výzvy a ztráty, v němž Williams mistrně propracoval charaktery až do těch nejhlubších zákoutí lidské duše, uvede Slovácké divadlo v režijním nastudování Anny Davidové a s Pavlínou Hejcmanovou v roli Blanche. Dále hrají Jiří Hejcman, Jitka Hlaváčová, Zdeněk Trčálek, David Vaculík, Pavel Šupina, Daniel Gajdoš a Jakub Zelinka.
PREMIÉRA: 25.1.2025 | foto: Jakub Jíra
Klicperovo divadlo Hradec Králové - Slučitelné díly (Tomáš Ráliš)
Původní hra dramatika a režiséra Tomáše Ráliše, oceněného Českou divadelní kritikou jako Talent roku 2023 (SAD). Hra se soundem rapového dua, v níž se autor vrací do krajiny svého dětství, do severozápadních Čech, do vybělené skvrny, do ústí vybydleného kraje. Učňák, stará zaplivaná zastávka, konečná? Savo se učí opravovat auta. Není to žádná hitparáda, ale celou budoucnost má před sebou. Nebo ne? Naštěstí má kamarády, partu. Takže žádný problém. Nebo jo? Trochu chlast, trochu fet, trochu depka. Trochu hodně lásky? Young adult kriminálka, rapové requiem za školáky v bývalém východním bloku, jejichž život skončí na pracáku a v rukou exekutora... Ve Studiu Beseda hrají Vojtěch Říha, Štěpánka Todorová, Martin Klapil, Petr Kult, Jiří Zapletal a Natálie Holíková.
PREMIÉRA: 24.1.2025 | foto: archiv Klicperovo divadlo
Divadlo F. X. Šaldy Liberec - Hrstka (Samuel D. Hunter)
Vztahová komedie o lidské touze hledat a sdílet smysl života. Vychází z nejlepší americké tradice psychologicky propracovaného dramatu a nabízí zajímavé herecké příležitosti. Dramaturgie DFXŠ hru vybrala z novinek světové dramatiky, u nás dosud neuvedených. Překladu i režie se ujal Šimon Dominik, který se současným světovým dramatem soustavně zabývá. Hrstka čerpá námět z malého města a rozehrává věčnou čechovovskou otázku: jaký smysl má náš malý lidský život? A pochybnost: není ten pravý život někde jinde? Stárnoucí řidič kamionu se po několika letech zjeví v redakci časopisu, který založil, aby své přátele kdesi v pustinách dálnic zachránil před osaměním, a který bez vysvětlení opustil. Redakci zatím zachraňuje jeho partnerka a dvacetiletý syn jejich přítele a návrat quijotovského snílka jim přináší nečekané výzvy. Dvě generace poctivě hledají smysl tvořivé práce v životě člověka a odvahu k zásadnímu rozhodnutí a změně směru na životní křižovatce. Na jevišti Malého divadla hrají Martin Stránský, Jana Hejret Vojtková a Matěj Neubauer.
PREMIÉRA: 24.1.2025 | foto: Roman Dobeš
Divadlo Bez zábradlí - Apartmá v hotelu Plaza (Neil Simon)
Vítejte v srdci New Yorku, ve slavném hotelu Plaza! Připravte se na komediální chaos v apartmánu číslo 719, kde se v průběhu několika let odehrává manželská nevěra, svádění na hollywoodský způsob i svatební panika. Hosty pokoje ikonického hotelu spojuje zmatek ve vzájemných vztazích, nadsázka i nečekané situace. Jiskřivá komedie proslulého komediografa je plná absurdních situací. Tři zcela odlišné páry, tři různé příběhy o lásce, sexu a manželství. Karen se pokouší vzkřísit vykolejené manželství se Samem. Bohémský producent Jesse svádí svou dávnou školní lásku Muriel. Roy a Norma Hubleyovi zde slaví svatbu své dcery, je tu však jeden zásadní problém - nevěsta se zamkla v koupelně a odmítá vyjít... V režii Karla Heřmánka mladšího hrají Dana Morávková, Josef Carda, Nikol Kouklová a Petr Macháček.
PREMIÉRA: 23.1.2025 | foto: Tereza Křenová
Komorní scéna Aréna - Bůh masakru (Yasmina Reza)
Slavnou hru Bůh masakru francouzská autorka Yasmina Reza napsala již v roce 2006, ale dodnes je bohužel nepříjemně aktuální. Sama autorka svou vtipnou, krásnou i ošklivou hru přibližuje těmito slovy: „Situace? Zprvu vysoce civilizovaní rodiče se potkávají, aby vyplnili pojistnou listinu, protože jedno dítě ztlouklo druhé. Stačí ale, aby bylo vysloveno jedno nevhodné slovo, a všechno se může zvrhnout, velmi rychle to dospěje k hranici civilizovaného chování, k nemožnosti, anebo – v každém případě – k relativitě všech etických projevů.“ Režisér Petr Svojtka, který se už v Aréně úspěšně zabydlel (Kočka v oreganu, Naši furianti), si pro vás připravil herecky i divácky vděčnou komedii, která je stejně zábavná jako dojemná. Hrají Tereza Cisovská, Vojtěch Lipina, Renáta Klemensová a Marek Cisovský.
PREMIÉRA: 18.1.2025 | foto: Roman Polášek
Malostranská beseda - Kurt a Sid (Roy Smiles)
Po více než 30 letech od neuskutečněného koncertu skupiny Nirvana se pražské publikum dočká jejího frontmana Kurta Cobaina, tedy alespoň jako divadelní postavy. V Malostranské besedě bude mít 15. ledna 2025 premiéru hra britského dramatika Roye Smilese Kurt & Sid, která se odehrává během poslední noci života této rockové ikony. Kurta Cobaina, dopisujícího dopis na rozloučenou, v ní překvapí jeho hudební idol Sid Vicious z kapely Sex Pistols. Smilesova hra se na pražskou divadelní scénu dostává poprvé, navíc její autorem zrevidovaná verze z roku 2021 bude mít českou premiéru. Pod inscenací je podepsaná producentská společnost Freedom Production, která v Malostranské besedě už uvedla první české nastudování nezávislého rockového muzikálu Hedwig a její Angry Inch, ověnčené řadou nominací i ocenění. Také Kurta a Sida přeložil a režíruje Pavel Košatka. Role dvou punkrockových idolů byly svěřeny mladým hereckým talentům, kteří se na naší scéně teprve začínají prosazovat. Kurta Cobaina si zahraje Tomáš Dalecký, Sida Viciouse Daniel Kadlec. Inscenace bude uváděna ve zrekonstruovaném podkroví Malostranské besedy.
PREMIÉRA: 15.1.2025 | foto: Pedro Noir
Didi.art a Divadlo v Řeznické - Váňa (Simon Stephens)
Monodrama současného britského dramatika na motivy Čechovovy hry zpracovává téma věčné lidské nejistoty a pochyb. Hra plná paradoxů, humoru i temných míst. Křehkost, zranitelnost, nejistota nebo přílišná změkčilost, nechuť čelit problémům? Čechovovo dnes tolik aktuální téma „zbytečného člověka“ ve Váňovi rezonuje nebývalou silou. Je skutečně tak velký rozdíl mezi zneuznaným moskevským profesorem Serebrjakovem a kdysi slavným intelektuálem, režisérem Alexandrem...? Uplynulo více jak sto let, změnila se doba. Ale lidé a jejich duše jako by se zasekli v bezčasí. Je to čas, co nám chybí, víc čerstvého vzduchu, méně informací? Váňa nenabízí jednoznačnou odpověď. Ale rozhodně vás donutí o tom důkladně přemýšlet. V režii Diany Šoltýsové a hereckém ztvárnění Michala Kerna se bude jednat o skutečně nevšední zážitek. Monodrama současného britského dramatika Stephense je aktuálně s velkým úspěchem uváděno v londýnském Národním divadle. Inscenace vznikla v koprodukci Didi.art a Divadla v Řeznické, kde také bude pravidelně uváděna.
PREMIÉRA: 15.1.2025 | foto: Natálie Košková
Klicperovo divadlo Hradec Králové - A pak usnu a vstanu (Pavel Khek, Lenka Smrčková, Iva Marešová)
Klicperovo divadlo společně s Filharmonií Hradce Králové a skupinou RAZAM a Iva Marešová se rozhodli k příležitosti 800. výročí založení města vytvořit ojedinělý hudební projekt, jenž bude poctou výjimečné ženě a zpěvačce, která navíc patří mezi nejslavnější rodáky Hradce Králové. Jde o písničkářku a hudební skladatelku Zuzanu Navarovou. Lidská duše je nehmotná substance živé bytosti. Co to ale znamená? Jaké má podoby a lze ji pomocí divadla a hudby zhmotnit? Příběh o výjimečné umělkyni, která se vymykala všem standardům a normám. Jaká je daň za jedinečnost, ale i totální autenticitu? Účinkují Martina Czyžová, Maria Leherová, Lucie Andělová, Iva Marešová, Kamila Sedlárová, Martina Nováková, Lenka Loubalová, Daniel Krečmar, William Valerián a Jan Vápeník. Inscenaci režijně připravil Pavel Khek.
PREMIÉRA: 11.1.2025 | foto: archiv Klicperova divadla
Národní divadlo Brno - Vlastenci (Peter Morgan)
„… a zrodí se diktátor“. Svět od prezidenta Jelcina očekával, že do Ruska přivede svobodu a demokracii. Místo toho skončil jako nemohoucí opilec a loutka v rukách super‑bohatých podnikatelů známých jako oligarchové. Teď se ale jeho druhé funkční období blíží ke konci a jemu i oligarchům hrozí, že kvůli korupčním skandálům skončí před soudem. Chtějí‑li zachránit sebe i své výnosné podnikání, musí oligarchové rychle najít vhodného Jelcinova nástupce. Někoho, s kým budou moct snadno manipulovat a kdo jim zaručí beztrestnost. Boris Berezovskij, mediální magnát a nejmocnější z oligarchů, si myslí, že takového muže našel: je jím Vladimir Vladimirovič Putin. Berezovskému se podaří nemožné a z naprosto neznámého šéfa tajné policie Putina v průběhu několika měsíců udělá nejdřív premiéra, a potom i prezidenta. Brzy se ale přesvědčí, jak se v Putinovi mýlil. Člověk, který měl být jeho loutkou, se touží stát neomezeným vládcem Ruska i celé východní Evropy a začíná systematicky likvidovat každého, kdo mu stojí v cestě. Berezovskij se ocitá v pozici nepravděpodobného hrdiny: jedině on může před Putinem zachránit nesmělé zárodky ruské demokracie. Spolu s bývalým tajným agentem Litviněnkem, který má důkazy o Putinových nekalých praktikách, se pokoušejí vyburcovat Rusy i západní státy k odporu proti nastupujícímu diktátorovi. Autor hry Peter Morgan se ve své tvorbě opakovaně věnoval osudům britské panovnické rodiny: zaujal např. scénářem k filmu Královna v hlavní roli s Helen Mirrenovou, hrou Audience u královny, anebo oceňovaným seriálem Koruna. Ve své nejnovější konverzační hře si klade otázku, jak je možné, že západ Putinův vzestup zaspal, a předkládá divákům fascinující sondu do mentality národa, který téměř jednomyslně podporuje krvavou a ničím nevyprovokovanou válku na Ukrajině. Hrají Tomáš Šulaj, Viktor Kuzník, Tomáš David, Pavel Čeněk Vaculík, Bedřich Výtisk, Anna Čonková, Isabela Smečková Bencová, Roman Nevěčný, Petra Lorencová, Petr Bláha, Vojtěch Blahuta a Michal Bumbálek. Inscenaci, která bude uváděna na jevišti Mahenova divadla, režijně připravil Jakub Šmíd.
PREMIÉRA: 10.1.2025 | foto: Bára Bachanová
Vršovické divadlo MANA - Krakatit (Karel Čapek, Věra Mašková)
Adaptace románu Krakatit je dalším příspěvkem k snaze Vršovického divadla MANA přiblížit divákům Karla Čapka, jednoho z našich největších spisovatelů. Tentokrát uvede v komorní verzi strhující příběh vynálezce, který si příliš pozdě uvědomí, jaký dopad na svět může mít jeho objev. Sledujeme jeho zápas s mocí průmyslovou, ekonomickou i politickou. Zápas komplikovaný vášnivou osudovou láskou k Princezně, která je středobodem mocenských intrik kolem krakatitu, všemocné třaskaviny, schopné zničit život na Zemi. Autor v této knize předpověděl s děsivou jasnozřivostí možnosti technického pokroku, který předběhne morálku i zákony, a ve svých extrémních projevech dostane lidstvo na práh katastrofy. Čapkův příběh, oscilující mezi dramatem i harmonií, mezi poryvy vášní i obyčejností prostých lidských citů, mezi hrou démonů a laskavostí andělů, patří k české klasice, ale zároveň v sobě má aktuálnost, která ohromuje. Hrají Ondřej Černý, Týna Průchová, Lukáš Jurek, Marek Frňka a Sofia Chalányová. K režii inscenace byl přizván Dodo Gombár.
PREMIÉRA: 9.1.2025 | foto: archiv Vršovického divadla MANA
1 2 3 4 5 6 7 8 9  >  >>