Premiéry

Září 2019 | Červen 2019 | Květen 2019 | Duben 2019 | Březen 2019 | Únor 2019 | Leden 2019 | Prosinec 2018 | starší 


foto: Martin PopelářLáska a milostná vzplanutí jsou tím nejvyhledávanějším dramatickým kořením muzikálového příběhu. Z trochu jiného pohledu jej vidí autor muzikálu The Last Five Years. Komorní příběh lásky a zkušeností z partnerského soužití je vyprávěn z pohledu spisovatele Jamieho a herečky Cathy, dvou typických Newyorčanů, kterým se právě rozpadlo jejich první manželství. Každý chce najít toho pravého, ale ve městě, kde je na prvním místě kariéra a soukromí jde stranou, se to zdá téměř nemožné. Muzikál The Last Five Years měl světovou premiéru v roce 2001 v Chicagu, o rok později pak premiéru na jedné z off-broadwayských scén. V roce 2006 jej uvedla prestižní londýnská scéna Menier Chocolate Factory. Jason Robert Brown do svého muzikálu promítl osobní zkušenosti a celý muzikál vypráví v neobvyklé struktuře monologických flashbacků, kde záblesky štěstí střídá analýza partnerské krize. Skladatel Jason Robert Brown patří u nás do kategorie méně známých, za mořem však velmi vyhledávaných divadelních tvůrců, kterým experiment na poli muzikálu není cizí. V režii Režie: Janky Ryšánek Schmiedtové v komorním Divadle „12“ účinkují Klára Jelínková nebo Martina Šnytová a Tomáš Novotný nebo Tomáš Savka... Muzikál bude v Ostravě uveden v české premiéře.
premiéra: 26.9.2019 | foto: Martin Popelář
foto: Jakub JíraVila na Kampě – U Sovových mlýnů 501/7, zdánlivý ostrov svobody v poryvech dějin. Dříve Dobrovského, dnes Werichova vila. Od roku 1945 až do své smrti roce 1980 zde žil „národní klaun a národní rabín“ Jan Werich. V roce 1948, půl roku po odchodu Jiřího Voskovce, se sem do přízemí nastěhoval „černý anděl poezie“ Vladimír Holan. Dvacet let společného soužití Hamleta a Falstaffa. Příliš slov k živým i mlčení s přízraky. Bujaré večírky i nejniternější modlitby. Tři kolmé metry, to byla tehdy vzdálenost z jednoho pólu české kultury na druhý. Nová hra Pavla Jurdy, kterou napsal přímo pro smíchovskou scénu, nahlíží na legendy české kultury v jejich střetech i samotách... Inscenaci s Miroslavem Hanušem v roli Jana Wericha a Lubošem Veselým v úloze Vladimíra Holana, režíruje nový umělecký šéf Švandova divadla Martin Františák. Dále účinkují Matěj Anděl, Andrea Buršová, Bohdana Pavlíková, Denisa Barešová, Jan Grundman a Jan Mansfeld. Za inscenací se vydejte do komorního prostoru podzemního Studia ŠD.
premiéra: 21.9.2019 | foto: Jakub Jíra
foto: Lukáš HorkýSlavná hra klasika francouzské komedie Molièra. Zábavnou taškařici o jednom velmi, velmi umanutém hypochondrovi s hereckým souborem nazkoušel Vladimír Morávek – režisér výrazného rukopisu, který umí klasickým komediím vtisknout punc svěžího obrazivého divadla. Hlavní roli Argana, vášnivého vyznavače léčiv a přítele všech ranhojičů, svěřil Morávek Norbertu Lichému. Pozor, kurz první pomoci není v ceně vstupenky! Dále hrají Michal Sedláček, Kateřina Krejčí, Marcela Čapková, Magdaléna Tkačíková, Jakub Burýšek, Lukáš Melník, Dušan Urban, Ondřej Brett, Jakub Georgiev, Vojtěch Johaník a Valerie Skalická.
premiéra: 20.9.2019 | foto: Lukáš Horký
foto: archiv Městských divadel pražskýchCesta Čechů z deště pod okap... Městská divadla pražská přivádějí po dvou stech letech v české premiéře Grillparzerovu kontroverzní historickou tragédii v novém překladu Radka Malého a v režii Michala Háby. V Evropě sílí politický i společenský tlak na hledání silného vůdce, který by ukazoval správný směr, rozhodoval a přebíral osobní zodpovědnost. Touha národů po ochraně „silné ruky“ se neliší ve 13., 19. ani 21. století. Potřebujeme a chceme vůdce? A můžeme se divit, když bude chtít svou zem a lid vlastnit? Vždyť kdo vlastní, ten vládne! To je starý zákon. Sláva a pád krále Otakara se dotýká jednoho z nejdramatičtějších a nejrozhodnějších bodů českých a rakouských dějin, který pro obě strany znamenal rozhodující moment s trvalými následky. Přemysl Otakar II. dovedl České země a Moravu na vrchol slávy, diplomacií i silou vybudoval evropské impérium sahající až k pobřeží Jadranu. Politické intriky i lidské slabosti jej ale dovedly k tragickému pádu. Na troskách jeho říše povstala Rakouská monarchie založená „moderním politikem“ Rudolfem Habsburským. Demagogie si vždy dokáže šikovně pohrát se strachem, nacionalismem a malostí a využít je ve svůj prospěch. Kde leží hranice, kterou v touze po moci už nelze překročit? Kde začíná revolta, kdy je třeba říci jasné „ne“? Drama ničivé ctižádosti, moci, vášně a manipulace bude uváděno v divadle Komedie. Krále Přemysla Otakara ztvární Martin Pechlát, Rudolfa Habsburského Ivan Lupták. Dále hrají Radka Fidlerová, Vojtěch Dvořák, Aleš Bílík, Johana Schmidtmajerová, Jiří Štrébl a Tomáš Milostný.
premiéra: 15.9.2019 | foto: archiv Městských divadel pražských
foto: Tino KratochvilŽebrácká opera je právem považována za divácky nejpřitažlivější Havlovu hru. Její předlohou je již od 18. století oblíbená stejnojmenná hra Johna Gaye, která svého času inspirovala i světoznámou adaptaci B. Brechta a K. Weilla. Jedná se o hru, v níž dva šéfové konkurenčních zločineckých gangů Macheath s Peachumem a s nimi zkorumpovaný šéf policie Lockit bojují o moc nad londýnským podsvětím. Jedinečnost Havlovy adaptace tkví v důsledně nesentimentálním pohledu na mafiánské praktiky vůdců londýnského podsvětí (a potažmo i vůdců světa). Princip bezzásadovosti a lži je tu doveden ad absurdum: každý lže každému a každý každého zrazuje. Nikdo není tím, kým se zdá být. Téma je umocněno jazykem, který je v komickém rozporu s postavami: gauneři, zloději a prostitutky se vyjadřují vysoce kultivovaně, jako dokonalí gentlemani a zároveň odborníci na psychologii, sociologii, etiku atd.; s neúprosnou logikou vrší argumenty pro svá stanoviska i pro případné změny těchto stanovisek, obratně manipulativně vysvětlují své podlé činy a svá selhání, čímž u diváků vyvolávají salvy smíchu i mrazivé zjištění dokonale fungujícího podvodu světa. Pravda nevítězí, protože každý zde má tu svou, a i ta platí jen, když se to vyplatí. Idealismus je směšný a musí zákonitě zemřít tam, kde za všech okolností vítězí pragmatický cynismus. Na Činoherní scéně MdB hrají Petr Štěpán, Jan Mazák, Viktor Skála, Radka Coufalová, Katarína Mikulová, Markéta Sedláčková, Alena Antalová, Eliška Skálová, Markéta Sedláčková, Aleš Slanina, Alan Novotn a Igor Ondříček. Inscenaci pohostinsky připravila režisérka Hana Burešová.
premiéra: 14.9.2019 | foto: Tino Kratochvil
foto: Pavel NesvadbaCo nejlepšího dát synovi k pětadvacátým narozeninám? Hra daleko vtipnější a vážnější, než čekáte, o různých podobách lásky. Milující rodiče objednají pro svého syna prostitutku, aby ho připravila o panictví a pomohla mu tak udělat další krok k dospělosti. Jackovi je sice pětadvacet, ale trpí lehkou mentální poruchou a jeho dosud nejvíc vzrušující interakcí se ženou bylo, když na něj mrkla pokladní v supermarketu, a on do ní byl kvůli tomu půl roku zamilovaný. Každý si od Juliiny návštěvy slibuje něco trochu jiného; a nikoho nenapadne, že by pečlivě plánované dvě hodiny měly nějak narušit chod celé rodiny... Sarah Page je mladá britská dramatička, dramaturgyně a scenáristka. Hru oceňovanou kritikou i diváky K.Š.E.F.T. (Punts) napsala v roce 2016. Ústřední myšlenka hry vyšla z rozhovorů autorky se sexuálními pracovnicemi. Sama autorka říká: „Diváci mohou očekávat, že se zasmějí a snad je to i trochu dojme. A taky by měli být připravení na to, že jsou tam tu a tam drsné vtipy. Je to představení, na kterém si raději nesedejte vedle svých rodičů a které nedoporučuji nikomu na první rande.“ V režii uměleckého šéfa Činoherního klubu Ondřeje Sokola hrají Lucie Žáčková, Martin Finger, Václav Šanda a Sandra Černodrinská.
premiéra: 7.9.2019 | foto: Pavel Nesvadba
foto: archiv Městských divadel pražskýchJsou čtyři ráno – nebo víc? V hledišti divadla Rokoko se setkává šestice postav, jejichž příběhy ožívají v písních Hany Hegerové. Jejich příběhy, lásky a nenávisti postupně ožívají v písních zpěvačky, jejíž pražské začátky jsou spjaty právě s Rokokem: Hany Hegerové. Autorská inscenace režiséra Jakuba Nvoty přináší obrazy plné nevšední poetiky, citu i ironie – a spolu s nimi i probírku repertoáru jedné z největších osobností česko-slovenské hudební scény, která se zdaleka nezastavuje jen u těch notoricky známých hitů. Účinkují Nina Horáková, Dana Marková, Zuzana Mauréry, Tomáš Havlínek, Petr Konáš a Tomáš Petřík. Inscenace bude uváděna při nezvyklém (komorním) uspořádání hracího prostoru.
premiéra: 7.9.2019 | foto: archiv Městských divadel pražských
foto: archiv Horáckého divadla JihlavaDlouholeté přátelství se ocitne v krizi ve chvíli, kdy si jeden z přátel koupí drahý abstraktní obraz. Je to umění? Snobárna? Důkaz společenského postavení nebo láska k malířství? Má to myšlenku? V této hře nejde ani tak o obraz jako spíše o vzájemné vztahy tří dlouholetých přátel, kteří se mylně domnívali, že se znají a díky bílému čtverci na bílém pozadí se o sobě nyní dozvídají spoustu nových věcí – o sobě samých i svém přátelství. Podaří se jim najít znovu cestu k sobě samým i k sobě navzájem? Hra jedné z nepopulárnějších současných francouzských dramatiček nás provokuje svými diskusemi o umění, současnosti, modernosti, ale především svým zápasem o přátelství jako takové. Trojici přátel ztvární Zdeněk Stejskal, Stanislav Gerstner a František Mitáš.
premiéra: 7.9.2019 | foto: archiv Horáckého divadla Jihlava
foto: Káťa OpuntiaNávrat triumfální debutové komedie bouřliváka Wernera Schwaba (1958–1993) na českou scénu. „Kolosální lhář“ z rakouského Grazu znovu v akci. Důchodkyně Greta, Erna a jejich služebnice Marjánka na konci svých propracovaných životů. Seschlá těla u stolu a jediná svobodná činnost, kterou lze provozovat bez omezení: mluvení. Dialog se mění v monolog a soucit byl kolektivně spláchnut do záchodu. Jak se zabavit? Kam se pohnout? Je vůbec potřeba někam chodit? Obraz odstrkované vrstvy společnosti, interiér domácí defektní demokracie. Každý má právo na svou smrdutou historku! I česká populace stárne. V časech rekordní zaměstnanosti hrozí čím dál tím většímu počtu lidí budoucí nezaměstnanost (stroje). Jak využít léta oddechu? Stará se vůbec společnost o své znavené a vysloužilé? Jak stárnou herci? Dá se uhrát čilost? V režii Kamily Polívkové hrají Marie Ludvíková, Monika Maláčová, Kamila Valůšková a Mark Kristián Hochman.
premiéra: 6.9.2019 | foto: Káťa Opuntia
foto: Michal NovákOsm let po premiéře fenoménu jménem Osmý světadíl přichází druhý muzikál se slavnými písněmi legendární skupiny Elán: Voda (a krev) nad vodou. Těšte se na nový příběh s novými hrdiny, na emoce, lásku a dynamickou výpravnou podívanou. Podobně jako v Osmém světadílu půjde o parafrázi na velké klasické literární dílo posunuté do současné doby. Nový muzikál Elánů bude zkrátka opět „velkým plátnem“. Vždy musí existovat nějaká „voda“, co nás drží v těžkých chvílích nad vodou. Někdy jí může být touha, někdy kariéra, někdy pomsta, ale nejkrásnější je, když nás nad vodou drží láska... Hrají Michaela Tomešová nebo Marianna Polyáková nebo Marie Křížová, Roman Tomeš nebo Zbyněk Fric, Jan Kříž nebo Tomáš Löbl, Marika Procházková nebo Anna Vopletalová nebo Nikola Ciprová, Jan Tenkrát nebo Richard Pekárek, Michal Pleskot nebo Martin Bačkovský, Filip Hořejš nebo Jan Fanta, Viktor Novák nebo Martin Überall, Petr Šudoma nebo Radim Flender, Tereza Sokolíková nebo Viktorie Tandlerová, Dominka Čompová nebo Kateřina Kroupová, Aneta Poláchová nebo Klára Jelínková, Nikola Kubešová nebo Gabriela Stejskalová nebo Jana Rybníčková, Martina Ctiborová nebo Júlia Antalová, Kateřina Górnioková nebo Veronika Šlapanská, Karolína Beerová nebo Katrin Cvinerová, Tomáš Drobil nebo Matěj Cichra, Václav Procházka nebo Matěj Kupčík a Lukáš Blažek nebo Jan Adam. Inscenace choreografa a režiséra Jána Ďurovčíka.
premiéra: 5.9.2019 | foto: Michal Novák
foto: archiv Divadla v CeletnéNejkratší a nejtemnější Shakespearova hra. Macbeth má v textu 719 řádek, přesně o polovinu méně než Hamlet, kterého Shakespeare napsal o dva roky dříve. Macbeth je z roku 1606, ze stejného roku jako Král Lear. Hra začíná (pří)slibem. A (pří)slib je tím, čím začíná odpovědnost! Jedním z důvodů, proč nás Macbeth do dnešní doby stále oslovuje, je právě to, že začíná vizí budoucnosti – cestou v čase. Macbeth divadelního spolku Kašpar doznal komorní úpravy, hra nakonec byla redukováná jen pro pět herců, kterými jsou Štěpán Coufal, Eva Elsnerová, Miloslav Tichý, Tomáš Karger a Irena Kristeková. Kašparova úprava vznikala nezvykle dlouho, z pozvolého přemýšlení a řady diskuzí. Vše pod vedením režiséra Jakuba Špalka.
premiéra: 5.9.2019 | foto: archiv Divadla v Celetné