Recenze
Kdo je nejlepší? Itálie, Itálie, Itálie
psáno z představení: 24.2.2010, Lukáš Dubský
foto: archiv Národního divadla Brno
foto: archiv Národního divadla Brno




Roman Groszmann a Jan Šotkovský zvolili pro hru tuto neobvyklou stylizaci. Děj přenesli v místě i v čase. Zatímco místopisně se o nijak razantní změnu nejedná (místo Benátek se děj odehrává ve Florencii), časově se z 18. století dostali až do roku 1990, kdy se v Itálii konalo mistrovství světa ve fotbale. Popisovat děj Goldoniho komedií je práce takřka zbytečná. Stačí jen vědět, že Náměstíčko obývají sousedé, kteří se navzájem milují, nenávidí a pomlouvají. Režisér Groszmann a dramaturg Šotkovský do toho všeho ještě vnesli motiv fotbalového fanouškovství. I ty nejrozhádanější místní drbny se večer sejdou v baru U Gigiho, aby společně fandily „squadře azuře“.

Groszmanna s Šotkovským lze za důslednou aktualizaci děje pochválit. Hru převedli do roku 1990 kompletně – kostýmově, použitým jazykem i řešenými problémy. Zachovali však charakterové kontury postav, jak je sepsal italský dramatik. Herci své postavy výrazně stylizují do pozice „uječených“ Italů, se kterými cloumají emoce. V těch lepších okamžicích nabírá inscenace až takřka felliniovskou atmosféru. Velký komediální talent opět prokazují Bedřich Výtisk v úloze hostinského Gigiho, Petr Bláha jako horkokrevný Anzoletto nebo Tereza Groszmannová v úloze paní Catte. U poslední jmenované je jen trochu škoda, že se občas dostane přes únosnou míru nadsázky a svou postavu pak již spíše karikuje. Velmi vhodně pojal úloha Čecha (nahradila původní goldoniovskou roli Kavalíra) Petr Halberstadt. Přední herec brněnské činohry dokázal vtipně zparodovat některé typicky české vlastnosti, aniž by se lacině podbízel divákům. Bohužel jen jako ploché karikatury byly do děje vpraveny postavy rakouských a amerických fanoušků.

Je třeba upozornit, že výborně funguje také hudební složka. Tu tvoří hlavně starší italské hity (Drupi, Ricchi E Poveri, píseň Felicita). Tento hudební podklad jen umocňuje atmosféru pohodvých letních dní strávených v renesanční Florencii.
Spojení Goldoniho lidové komedie s fotbalem se ukázalo jako překvapivě dobrý a hlavně funkční nápad. Celé to funguje bezproblémově a za celou dobu se v inscenaci neobjevují místa, kde by se Goldoniho originál výrazně tloukl s novou brněnskou adaptací.
Hodnocení: 70 %
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)