Sexy prádlo v Dialogu vyvolává salvy smíchu a ovace publika
vydáno: 8.4.2018, psáno z představení: 20.3.2018, Gabriela Špalková
Do roku 2018 vstoupilo Divadlo Dialog s novou premiérou - přímo na silvestra 31.12.2017 uvedl Jakub Zindulka ve své režii a v překladu Jitky Sloupové komedii kanadské autorky Michele Riml Sexy prádlo z roku 2002. Od silvestra má za sebou už několik repríz, které nemají rozhodně nouzi o diváky, naopak. Poptávka bývá větší, než kapacita Dialogu. A není se čemu divit. Sexy prádlo v inscenaci Jakuba Zindulky je jiskřivá komedie s výbornými hereckými výkony Olgy Ženíškové a Jakuba Zindulky. Je perfektně připravená po dramaturgická a režijní stránce. Má humor, tu správnou špetku nostalgie a zcela nezpochybnitelný šarm.

Její veškerý děj se odehrává za jednoho večera, respektive noci, v hotelovém pokoji, kdy si manželský pár ve středních letech chce načerpat novou energii do svého zevšedňujícího se vztahu. Vše se odehrává na dobře řešené jednoduché scéně, jíž z podstaty věci dominuje postel. Celá zápletka se točí kolem vztahu dvou manželů, kteří už spolu žijí dlouho a běžný, všední život je usadil do zajetých kolejí. I v intimních vztazích. A oni, hlavně ona, touží po jeho oživení.

Vše je psáno v elegantní, vtipné, chytré komediální rovině plné ironie a sarkasmu. Sexy prádlo je komedie zdánlivě přímočará. Na jejím začátku je snaha podepřená o fakta "odborné literatury" pojednávající o oživení sexu, pak dochází mezi manželi ke střetu i hádce, jsme svědky i vnitřních monologů obou postav, jakési jejich sebereflexe. Následné usmíření i oživení vztahu nezpůsobilo však cílené vyhledávání nějakého nového podnětu či postup podle metod oné odborné publikace. Ale letmá vzpomínka na jednu dávnou scénu ze "starých časů". A tak na konci hry nacházíme i zevšeobecňující poselství. Často hledáme všude možně, násilně a zbytečně urputně něco, co najdeme jen sami v sobě.

Autorka promyšleně staví na momentech a aspektech každého rodinného vztahu, který všichni dobře známe a dobře se v něm poznáváme. Jakub Zindulka všechny tyto aspekty hry dokáže vyzdvihnout, dát jim smysl. Staví je do kontrastů, dosahuje čitelných zvratů a napětí a vtiskne jim i neotřelý humorný podtext.

Na komorní scéně Dialogu inscenuje komedii, která má spád, je humorná, ale i nostalgická a také dojemná. Když Alice líčí svou snahu vyrovnat se mladým dívkám ve fitness centru, musíme se smát a zároveň tuto ženu, v níž sami sebe tolik poznáváme, s pochopením litovat. Mimochodem tento výstup, spíše hereckou etudu, zvládla Olga Ženíšková obdivuhodně při klusání vytvářejícím iluzi běžeckého pásu! A když Jakub Zindulka jako Henry nemotorně a tajně nacvičuje při chvilkové nepřítomnosti Alice v pokoji tanec, vkrádá se ke komediálnosti i nostalgie. Jak Olga Ženíšková, tak Jakub Zindulka dávají svým postavám potřebnou drobnokresbu, a tak jim zajišťují žádoucí hloubku.

Sexy prádlo přináší pobavení a uvolnění, ale v podtextu i ten tolik potřebný nadhled, který nám často při našich každodenních starostech chybí. Vypravit se do plzeňského Dialogu na tuto inscenaci plnou laskavého a také vkusně lechtivého humoru se rozhodně vyplatí.