Recenze
Tak už je konečně raději zabijte všechny...
vydáno: 0.0.0000, psáno z představení: 16.9.2005, Miroslav Král
foto: Ivo Mičkal
foto: Ivo Mičkal
Před časem úspěšně obletěla mnoho českých divadel hororová detektivní komedie Angličana Normana Robbinse (1931) Hrobka s vyhlídkou z roku 1977. V roce 2002 ji v režii Roberta Bellana uvedlo divadlo ROKOKO, scéna MDP. 11. června 2005 se na další scéně MDP, v divadle ABC, konala česká premiéra jejího volného pokračování z roku 1998 Do hrobky tanečním krokem v režii uměleckého šéfa Milana Schejbala.
Pokračování úspěšných titulů, ať už filmů, knih nebo divadelních her, mívají většinou rozkolísanou, spíše horší úroveň. Nejinak je tomu i v případě hry Do hrobky tanečním krokem. Spíše nežli druhým dílem je variací dílu prvního. Výchozí situace je stejná: projednává se pozůstalost svérázné rodiny vrahů Tombových, stejné je i prostředí: hala rodinného sídla Tombů Monument Hause a rozvržení jednajících postav: rodina Tobmova a její právník, personál a příchozí zvenčí, stejný je dokonce i vrah – personál, z něhož se v tomto případě vyklubou potomci další větve Tombů.
Norman Robbins je původním povolání herec a mim, což se odráží v obou dílech Hrobky: děj tu slouží hereckým akcím. Autor využil citací oblíbených syžetů klasické detektivky, hororu i zápletkové komedie, a to s laskavým nadhledem, takže vytvořil dílo, které dává možnost vytvořit vtipnou diváckou inscenaci s vděčnými rolemi. Hra sama o sobě je ale spíše scénářem, pro jehož úspěšné inscenování je nejdůležitější maximální dramaturgická a posléze i režijní příprava. Nelze spoléhat na text, ten je zde pouhým „stavebním“ materiálem. Napadá mne analogie se scénáři commedie dell´arte.
Zde vidím hlavní kámen úrazu rozporuplné inscenace v ABC. Dramaturgyně Pavlína Morávková a režisér Milan Schejbal ke hře přistupovali jako k hotovému textu, přičemž si ani nestanovili žánr pro svou inscenaci. Ten pak kolísal od pokleslé bulvární komedie přes frašku a konverzačku až k detektivce. Hru ke škodě inscenace nekrátili a bez povšimnutí nechali zbytečné a retardující dialogické odkazy k prvnímu dílu, které maximálně zatěžkávaly již tak zamotaný děj, takže se v něm divák pak dokonale ztrácel. Jejich vinou se inscenace bez napětí vlekla od ničeho k ničemu. Po čase si divák přál, ať jsou konečně zamordováni všichni a je konec té krystalické nudy.
Hra vykazuje fantaskní prvky a přiznanou inspirací pro vražedný a mysteriózní klan Tombů byla autorovi Addamsova rodina známá z úspěšných filmů. Už jen tento fakt vyžaduje od inscenátorů velkou dávku invence, fantazie a leckdy nezvyklých a překvapivých řešení situací, zvlášť když se napínavý, neskutečný až pohádkově absurdní děj odehrává v rozpadajícím se, mrtvolami přecpaném a tajnými chodbami prošpikovaném tajuplném sídle uprostřed blat. Zkušený praktik Milan Schejbal na to zcela rezignoval. Jeho práce spočívala v pouhém dozírání na herce, aby se na jevišti nesrazili a přišli tím správným vchodem. Je to dost málo zvlášť, když mu Kateřina Baranowská vytvořila nádherně hororovou scénu se spoustou netopýrů a krásné elegantní kostýmy, které vyhovovaly nutné ostré stylizaci, zejména pro Tombovi, které oblékla do černé v kombinaci s odstíny fialové a celek pak korunovala výrazným líčením a parukami. Schejbal scénografii zcela pominul. S dominujícími netopýry, kteří přímo vybízejí k efektnímu využití, vůbec nepracoval, až na nepovedenou výjimku, kdy na počátku inscenace při úklidu (hovoří se zde o pavoucích!!!) dýchavičně přeletěl jeden z netopýrů úhlopříčně jevištěm (tento úkaz se pak trapně donekonečna opakuje při děkovačce). Mohutný krb, který skrýval velmi důležitou tajnou chodbu, se otvíral jaksi mimochodem a do ticha atd. V inscenaci nebyl použit pohříchu ani jeden ruch a bezpohlavní hudba Dalibora Gondíka, která by se hodila k jakékoliv jiné inscenaci, pouze nevzrušeně otevírala a uzavírala jednotlivé obrazy. Příkladně špatná byla i práce (či spíše „nepráce“) se světly. Schejbal nedokázal ani zvýraznit základní, leckdy klíčová dějová fakta, takže diváky v ději zaváděl, namísto aby jej vedl.
Herci to ve Schejbalově inscenaci Hrobky měli opravdu těžké. Co si na jevišti nevytvořili sami, to zřejmě neměli. Nejlépe si s danajským darem poradily dámy Marie Durnová jako senzibilní Octavie Tombová, Kateřina Fixová v roli misantropické Henrietty Tombové (konečně v ABC našlo plné uplatnění její naturalistické herectví a v lecčems připomínala svou matku, výbornou herečku Boženu Fixovou) a Simona Stašová jako postarší nymfomanka Fabie Tombová. Všechny zmiňované herečky dokázaly pevně udržet přesnou míru nutné stylizace (i pohybové), aniž by sklouzávaly k přehrávání nebo naopak k civilismu. Jejich společné scény byly většinou skvostné a bylo cítit, že se při nich i samy baví. Skvěle jim sekundovala Vlasta Žehrová se svou vypočítavou mrchou Zoe Mapeltonovou, asistentkou rodinného právníka Mortymera Crayleho v nevýrazné a nudné interpretaci Otakara Brouska st. Vděčnou roli zdánlivě bytostného homosexuála Vernona Prewita s vtipem, nadhledem i s citem roztomile hrál Filip Blažek. Přesvědčivé je i jeho závěrečné odhalení coby cynického vraha, potomka další větve rodiny Tombů.
Nejednoznačný výkon podává Veronika Jeníková, která v roli nejmladší členky rodiny Tombů, Athény, osciluje mezi naivkou, vychytralou mrškou a „jedinou spravedlivou“. Důvodem je poněkud nešťastně napsaná figura a především absence veškeré režijní práce, neboť není nejmenších pochyb, že by Veronika Jeníková s režisérovou pomocí přidělený úkol zvládla s přehledem. Téměř stejně je tomu i v případě Lucie Pernetové, která hraje mentálně retardovanou ošklivou služku Ednu Honeywillovou, z níž se na konci vyklube členka další větve Tombů, a tedy druhá pachatelka proběhnuvších vražd. Lucie Pernetová vytváří postavu příliš barvotiskově a bez nápadu, takže po několika prvních scénách začíná diváka nudit. Reputaci si poněkud napraví při závěrečném demaskování. Zapomenutelná a mdlá je postava Larryho Lewise v podání Jiřího Ployhara, takže je v inscenaci téměř navíc, ač se jedná o postavu důležitou. Další z řady školáckých chyb Milana Schejbala v této inscenaci.
Odstrašují byla již tradičně herecká kreace Čestmíra Gebouského v roli cholerického (tento přívlastek je mi znám z textu hry, nikoliv ze zmiňované inscenace) právníka Augusta Tomba. Čestmír Gebouský jevištěm v inscenaci občas bez názoru propluje jako můra kolem lampy a občas při tom dýchavičně zařve, neboť mu to asi někdo řekl. Zcela pominul fakt, že jeho postava patří k zločinecké famílii Tombů, jejíž ztvárnění si žádá nutnou dávku jednotné a ostré stylizace (viz kolegyně v rolích jeho sester). Je to trestuhodné diletantství nedůstojné divadla ABC a vlastně divadla vůbec.
Nový opus se divadlu ABC, potažmo Milanu Schejbalovi, opět hrubě nepovedl. Velkou vinu na tom nese i velmi chabá dramaturgie (silnou dramaturgií byla MDP v minulosti proslulá, vzpomeňme např. na Ludmilu Jánskou či Alenu Kožíkovou), která je v dnešní době většinou maximálně podceňována. Je jasné, že „občas“ se inscenace nepovede, vinu nese spousta faktorů, o nichž je zbytečné se rozepisovat. Navíc je třeba si uvědomit, že každý tvůrce dělá inscenaci s vírou v úspěch, takže je nutné tolerovat „občas“ i ne zrovna ideální inscenaci. Přinejmenším alarmující ale je, pokud se ono „občas“ změní v „téměř vždy“, jak je tomu v případě divadla ABC poslední doby. Snad se už blýská na lepší časy. Novým šéfem MDP byl od 1. 10. 2005 jmenován výrazný režisér a producent Ondřej Zajíc. Doufejme, že do MDP s ním zavane nový silný vítr, který vyfouká marast nabubřelé spokojenosti a MDP se alespoň trochu přiblíží slavnému období tzv. ornestina. Myslím, že je už téměř pozdě.
Pokračování úspěšných titulů, ať už filmů, knih nebo divadelních her, mívají většinou rozkolísanou, spíše horší úroveň. Nejinak je tomu i v případě hry Do hrobky tanečním krokem. Spíše nežli druhým dílem je variací dílu prvního. Výchozí situace je stejná: projednává se pozůstalost svérázné rodiny vrahů Tombových, stejné je i prostředí: hala rodinného sídla Tombů Monument Hause a rozvržení jednajících postav: rodina Tobmova a její právník, personál a příchozí zvenčí, stejný je dokonce i vrah – personál, z něhož se v tomto případě vyklubou potomci další větve Tombů.
Norman Robbins je původním povolání herec a mim, což se odráží v obou dílech Hrobky: děj tu slouží hereckým akcím. Autor využil citací oblíbených syžetů klasické detektivky, hororu i zápletkové komedie, a to s laskavým nadhledem, takže vytvořil dílo, které dává možnost vytvořit vtipnou diváckou inscenaci s vděčnými rolemi. Hra sama o sobě je ale spíše scénářem, pro jehož úspěšné inscenování je nejdůležitější maximální dramaturgická a posléze i režijní příprava. Nelze spoléhat na text, ten je zde pouhým „stavebním“ materiálem. Napadá mne analogie se scénáři commedie dell´arte.
Zde vidím hlavní kámen úrazu rozporuplné inscenace v ABC. Dramaturgyně Pavlína Morávková a režisér Milan Schejbal ke hře přistupovali jako k hotovému textu, přičemž si ani nestanovili žánr pro svou inscenaci. Ten pak kolísal od pokleslé bulvární komedie přes frašku a konverzačku až k detektivce. Hru ke škodě inscenace nekrátili a bez povšimnutí nechali zbytečné a retardující dialogické odkazy k prvnímu dílu, které maximálně zatěžkávaly již tak zamotaný děj, takže se v něm divák pak dokonale ztrácel. Jejich vinou se inscenace bez napětí vlekla od ničeho k ničemu. Po čase si divák přál, ať jsou konečně zamordováni všichni a je konec té krystalické nudy.
Hra vykazuje fantaskní prvky a přiznanou inspirací pro vražedný a mysteriózní klan Tombů byla autorovi Addamsova rodina známá z úspěšných filmů. Už jen tento fakt vyžaduje od inscenátorů velkou dávku invence, fantazie a leckdy nezvyklých a překvapivých řešení situací, zvlášť když se napínavý, neskutečný až pohádkově absurdní děj odehrává v rozpadajícím se, mrtvolami přecpaném a tajnými chodbami prošpikovaném tajuplném sídle uprostřed blat. Zkušený praktik Milan Schejbal na to zcela rezignoval. Jeho práce spočívala v pouhém dozírání na herce, aby se na jevišti nesrazili a přišli tím správným vchodem. Je to dost málo zvlášť, když mu Kateřina Baranowská vytvořila nádherně hororovou scénu se spoustou netopýrů a krásné elegantní kostýmy, které vyhovovaly nutné ostré stylizaci, zejména pro Tombovi, které oblékla do černé v kombinaci s odstíny fialové a celek pak korunovala výrazným líčením a parukami. Schejbal scénografii zcela pominul. S dominujícími netopýry, kteří přímo vybízejí k efektnímu využití, vůbec nepracoval, až na nepovedenou výjimku, kdy na počátku inscenace při úklidu (hovoří se zde o pavoucích!!!) dýchavičně přeletěl jeden z netopýrů úhlopříčně jevištěm (tento úkaz se pak trapně donekonečna opakuje při děkovačce). Mohutný krb, který skrýval velmi důležitou tajnou chodbu, se otvíral jaksi mimochodem a do ticha atd. V inscenaci nebyl použit pohříchu ani jeden ruch a bezpohlavní hudba Dalibora Gondíka, která by se hodila k jakékoliv jiné inscenaci, pouze nevzrušeně otevírala a uzavírala jednotlivé obrazy. Příkladně špatná byla i práce (či spíše „nepráce“) se světly. Schejbal nedokázal ani zvýraznit základní, leckdy klíčová dějová fakta, takže diváky v ději zaváděl, namísto aby jej vedl.
Herci to ve Schejbalově inscenaci Hrobky měli opravdu těžké. Co si na jevišti nevytvořili sami, to zřejmě neměli. Nejlépe si s danajským darem poradily dámy Marie Durnová jako senzibilní Octavie Tombová, Kateřina Fixová v roli misantropické Henrietty Tombové (konečně v ABC našlo plné uplatnění její naturalistické herectví a v lecčems připomínala svou matku, výbornou herečku Boženu Fixovou) a Simona Stašová jako postarší nymfomanka Fabie Tombová. Všechny zmiňované herečky dokázaly pevně udržet přesnou míru nutné stylizace (i pohybové), aniž by sklouzávaly k přehrávání nebo naopak k civilismu. Jejich společné scény byly většinou skvostné a bylo cítit, že se při nich i samy baví. Skvěle jim sekundovala Vlasta Žehrová se svou vypočítavou mrchou Zoe Mapeltonovou, asistentkou rodinného právníka Mortymera Crayleho v nevýrazné a nudné interpretaci Otakara Brouska st. Vděčnou roli zdánlivě bytostného homosexuála Vernona Prewita s vtipem, nadhledem i s citem roztomile hrál Filip Blažek. Přesvědčivé je i jeho závěrečné odhalení coby cynického vraha, potomka další větve rodiny Tombů.
Nejednoznačný výkon podává Veronika Jeníková, která v roli nejmladší členky rodiny Tombů, Athény, osciluje mezi naivkou, vychytralou mrškou a „jedinou spravedlivou“. Důvodem je poněkud nešťastně napsaná figura a především absence veškeré režijní práce, neboť není nejmenších pochyb, že by Veronika Jeníková s režisérovou pomocí přidělený úkol zvládla s přehledem. Téměř stejně je tomu i v případě Lucie Pernetové, která hraje mentálně retardovanou ošklivou služku Ednu Honeywillovou, z níž se na konci vyklube členka další větve Tombů, a tedy druhá pachatelka proběhnuvších vražd. Lucie Pernetová vytváří postavu příliš barvotiskově a bez nápadu, takže po několika prvních scénách začíná diváka nudit. Reputaci si poněkud napraví při závěrečném demaskování. Zapomenutelná a mdlá je postava Larryho Lewise v podání Jiřího Ployhara, takže je v inscenaci téměř navíc, ač se jedná o postavu důležitou. Další z řady školáckých chyb Milana Schejbala v této inscenaci.
Odstrašují byla již tradičně herecká kreace Čestmíra Gebouského v roli cholerického (tento přívlastek je mi znám z textu hry, nikoliv ze zmiňované inscenace) právníka Augusta Tomba. Čestmír Gebouský jevištěm v inscenaci občas bez názoru propluje jako můra kolem lampy a občas při tom dýchavičně zařve, neboť mu to asi někdo řekl. Zcela pominul fakt, že jeho postava patří k zločinecké famílii Tombů, jejíž ztvárnění si žádá nutnou dávku jednotné a ostré stylizace (viz kolegyně v rolích jeho sester). Je to trestuhodné diletantství nedůstojné divadla ABC a vlastně divadla vůbec.
Nový opus se divadlu ABC, potažmo Milanu Schejbalovi, opět hrubě nepovedl. Velkou vinu na tom nese i velmi chabá dramaturgie (silnou dramaturgií byla MDP v minulosti proslulá, vzpomeňme např. na Ludmilu Jánskou či Alenu Kožíkovou), která je v dnešní době většinou maximálně podceňována. Je jasné, že „občas“ se inscenace nepovede, vinu nese spousta faktorů, o nichž je zbytečné se rozepisovat. Navíc je třeba si uvědomit, že každý tvůrce dělá inscenaci s vírou v úspěch, takže je nutné tolerovat „občas“ i ne zrovna ideální inscenaci. Přinejmenším alarmující ale je, pokud se ono „občas“ změní v „téměř vždy“, jak je tomu v případě divadla ABC poslední doby. Snad se už blýská na lepší časy. Novým šéfem MDP byl od 1. 10. 2005 jmenován výrazný režisér a producent Ondřej Zajíc. Doufejme, že do MDP s ním zavane nový silný vítr, který vyfouká marast nabubřelé spokojenosti a MDP se alespoň trochu přiblíží slavnému období tzv. ornestina. Myslím, že je už téměř pozdě.
Tato recenze vyjadřuje stanovisko jejího autora, nikoli celé redakce.
Další recenze
Zdlouhavý Anděl Páně
(Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně, 26.10.2023)
Překvapení i zklamání Plzně 2023
(17.9.2023)
Šaldova šňůra v zahřívacím kole
(22.6.2023)
Snová cesta do černého vigvamu
(Pomezí: Musí se žít, 5.12.2022)