Redakce
Iva Bryndová
souhrnná stránka redakceVolby
Hodnocení (551)
Filtrování hodnocení:
Seřadit dle: data přidání sestupně | názvu hry vzestupně | procenta hodnocení sestupně
(zadáno: 10.4.2024)
Oceňované Lettsovo drama bývá sázkou na jistotu, nabízí silný rodinný příběh, výtečné dialogy i celou řadu velkých hereckých příležitostí. Vinohradské divadlo s Petrem Svojtkou v pozici režiséra našlo pro hlavní roli skvělou představitelku a skvostný, jedinečný, herecký výkon Reginy Rázlové, jíž zdatně sekunduje nejen Andrea Elsnerová, ale ve vynikající souhře v podstatě celý herecký soubor, jsou právem hlavními lákadly. Jedná se ovšem současně o skvělý text a výbornou inscenaci, dlouhou, ale skvěle vygradovanou a nesmírně intenzivní, jíž nesmírně vypomáhá i efektní scénografie a nenápadná, byť působivá hudba.
(zadáno: 5.4.2024)
65% S vražedně pomalým tempem této inscenace jsem bojovala téměř od začátku, v první polovině ještě úspěšně, tam mě zaznamenaná témata rodiny, nemoci, ale hlavně závislosti a jejího vlivu na rodinu, její členy a na neodbytný rozklad všeho, velmi zaujala. V jakkoli staré hře, jakkoli daleko do historie se obrací, toto téma je stále aktuální a první část inscenace byla skvělá. Scéna terapie jakékoli naladění na realistické rodinné drama však naprosto podtrhla a znovu mě již inscenace nezasáhla. V druhé části jsem bojovala s tempem téměř neustále, porty mě iritovaly o to víc a ani S. Toman mě zde už herecky úplně nepřesvědčil.
(zadáno: 4.4.2024)
75% Jedna žena, dva někdejší přátelé, jeden zločin a podrazy, které i po letech stále probublávají skrze zdánlivě klidné vody jejich dnešních životů a dohání je a do toho další dvě postavy do všech jejich her a tahanic zapletené. Jeden z nich už řadu let, s vlastními stíny, a druhá nyní, náhle, v podstatě zcela náhodně. Inscenace dýchá noir poetikou a k noir stylu odkazuje mnoha aspekty, ať už jde o typy postav i jejich charaktery, téma pomsty, místy náročnou přehlednost či pomalé tempo. Prostor klubovny se k inscenaci dokonale hodí, přesvědčily mě i herecké výkony, vedle již zmiňovaného Jana Jankovského i Eliška Bašusová a Marek Pospíchal.
(zadáno: 4.4.2024)
65% - Milá retro oddechovka plná zábavně přetextovaných písní, které pochopitelně nejdou z hlavy. Skvěle vystavěná role Martinem Matejkou, jemuž zdatně sekundují všichni ostatní herci i zdařilá hudební a pěvecká stránka inscenace. Vlastně mě překvapilo, jak pozitivně na tuto inscenaci stále reagují mladí diváci (z KMD i další).
(zadáno: 4.4.2024)
65% - Skvělé herecké výkony a povedená první polovina inscenace, v níž se kabaretní forma velmi zdařile a efektně prolíná s historickými událostmi, které zasáhly nejen Lvov, ale celou Evropu, potažmo celý svět. Kabaretní formě pomáhá i muzikálnost herců, kteří se sami provázejí, a efektní, byť jednoduchá výprava. Druhá polovina trpí snahou zahrnout do inscenace co největší řadu historických osobností, jejichž spojení se Lvovem je ovšem diskutabilní, a propojení událostí Lvova a Prahy rovněž není dotažené tak, aby právě jejich vstup plně dával smysl. Za zhlédnutí nicméně inscenace určitě stojí.
(zadáno: 4.4.2024)
65% - Psychologický thriller na divadelních prknech. Vedle zdařilých hereckých výkonů zaujme neotřelé využití prostoru a posunutí děje vedle jeviště i do hlediště složeného do podoby kavárničky.
(zadáno: 4.4.2024)
Když se divák zamýšlí nad logikou a realističností této hry a všech situací v ní, chtě nechtě naráží. Z logického pohledu se chování postav v ní pohybuje z extrému do extrému, nejen bez smysluplných, bez v podstatě jakýchkoli motivací, které by divákovi představila a bez pochopitelného vývoje. Zvraty jsou vždy maximální a zřejmě odůvodněné jen potřebou postavit postavy před další a další výzvy k řešení a dostat je do dalších a dalších dramatických situací odrážejících celospolečenská témata, nálady a problémy. Ve spojení s folklorem, který inscenace využívá ve značné míře, a s řadou efektních mizanscén mě to vše nicméně velmi bavilo sledovat.
(zadáno: 4.4.2024)
Koncept pro mě zajímavější než mnoha poetická převedení literární Kytice do jevištního tvaru - jen kdyby skutečně držel pohromadě a fungoval v každé baladě a každé scéně. Některé jsou nápadité, nadchnou provedením, žel v jiných trapnost a pocit až nezáměrné parodie získává navrch. Mnohdy dokonale rozpracované detaily (často na pozadí) se vzápětí (i v prvním sledu) ztrácejí, a to je velká škoda. Neporozuměla jsem výraznému a v závěru značně násilnému a zbytečnému propojení s liturgií - zvlášť když jsem jej ve výsledku vnímala až jako "na úkor" provedení všech balad, ani vynechání konkrétních JEN dvou.
(zadáno: 4.4.2024)
Text, jehož smysl mi zjevně unikl. Nerozuměla jsem důvodu, proč je do vedlejší role zrovna tohoto (nekomického, vlastně uměle dojímavého) příběhu obsazován pokaždé jiný, nezaškolený, ale profesionální herec. Na úrovni inscenace to nic nového nepřináší, z mého pohledu nefunguje ani systém nápovědy, již diváci chvíli slyší, chvíli ne. Nezaujal mě žel ani příběh, který se snaží předat.
(zadáno: 4.4.2024)
Inscenace postavená na principu montáže několika úrovní je komplikovanou záležitostí, pokud jde o její vyznění i následné čtení. Ústřední voiceband vytvořený herci Slováckého divadla je na skvělé úrovni, ovšem při spojení s dalšími částmi inscenace, věcnými titulky o životě a smrti a performance - proměny - to vše společně z mého pohledu nefungovalo. Stále stejná energie voicebandu, jakkoli jímavá, je rušená ostatními vjemy, a sama naopak ruší vnímání textu. Emoce se nedostavily.
(zadáno: 25.3.2024)
65% - Největší výhodu pražským Bídníkům poskytuje samotný lety prověřený muzikál: příběh, hudba, texty. Podařilo se i vybrat ideální obsazení, minimálně stran pěveckých výkonů, D.Uličník v hlavní roli dominuje, skvělé komplexní výkony podávají K.Herčíková a L.Randák. Bohužel po stránce scénografické, režijní i stran práce company a orchestru by se dalo najít značně množství prostoru pro zlepšení. Právě Bídníci si o něj vysloveně říkají.
(zadáno: 24.3.2024)
Největší slabinou kladenské inscenace je špatný temporytmus. Hudba tohoto původně polského muzikálu mě nikdy příliš nezaujala, zde ale zpívané scény fungují nejlépe. Tam se J.Slánskému daří budovat působivé mizanscény (např. obě využívající v první polovině točnu), herci navíc pěvecky plně obstojí. Činoherní scény ovšem váznou, výstupy ďábla a anděla jsou svým na sílu tlačeným humorem poněkud otravné a celý značně statický a nedramatický model vyprávění si o hrdinovi je dle mého v této podobě přežitý. Zvlášť když o Jánošíkovi neříká v podstatě nic.
(zadáno: 24.3.2024)
75% - Gombárova adaptace a inscenace Bílé Vody v MdB je v první řadě velmi věrná předloze, a mě to jako čtenáře románu K.Tučkové značně potěšilo - včetně toho, že zachovala za mě zásadní postavy v obou propojených příbězích. Ano, na divadelní inscenaci je toho moc. Dokumentární pátrání Leny je místy zdlouhavé, živější detektivní a dramatičtější styl by mu nejspíš prospěl víc, případně celé inscenaci krácení a osekání části témat a úhlů pohledu. Oceňuji nicméně velmi herecké výkony (Janíková, Sedláčková, Coufalová) i hudební složku.
(zadáno: 24.3.2024)
75% - Sympatická tzv. jednohubka, která samozřejmě bude bližší každému více či méně pravidelně cestujícímu vlakem, ale domnívám se, že má potenciál okouzlit skutečně každého diváka. Kostru dodává titulní jídelní vůz jednoho vlaku, hlavní postavou je vrchní v něm a kolem něj se hromadí jednotlivé příběhy a scénky všech možných žánrů. Všechny s dokonalým načasováním, navíc s efektní scénou (krásný jídelní vůz), zvukovou složkou, ať jde o hudbu či rozhlasové záznamy, a ozdobené výbornými hereckými výkony všech.
(zadáno: 24.3.2024)
85% - V průběhu sledování této inscenace mě několikrát napadlo, jak ráda jsem, že to volební období, které volbou zde zobrazenou teprve začalo, už je za námi, i bez tak "zásadních" osobních peripetií, jake prožívá hlavní hrdina (sledovalo se to takhle významně lehčeji a lépe). Zbytek už napsali kolegové: efektní scéna vytvářející hausbót, sehrané herecké výkony (vedle I.Trojana a ostatních zaujala i uvědomělá a současně tak živočišná a praktická Nina A.Fialové) a vtipný příběh ze života, se značně sarkastickým humorem a úhlem pohledu hlavního hrdiny. Doporučuji!
(zadáno: 22.3.2024)
75% - Fantasmagorický kousek kdesi mezi operou a operetou s příběhem, v němž jedna neuvěřitelná příhoda střídá druhou, postavy nepřestávají vstávat z mrtvých a objevovat se všude, kam se hlavní hrdina z jakkoli nepředstavitelných pohnutek a důvodů pohne. Vážně se to hrát snad nedá a tvůrcům plzeňské inscenace se přesně v tom smyslu inscenace podařila. Je barevná, hravě výpravná, roztančená množstvím efektních choreografií, podaná s potřebnou nadsázkou. Nejsem jen plně přesvědčená o postavě průvodce (ať se již vydává za kteroukoli postavu), respektive jeho pojetí - při srovnání s operními zpěváky to prostě za mě, nemá-li jen mluvit, nefunguje.
(zadáno: 22.3.2024)
Inscenace, která se obtížně hodnotí. Pokud jde o zvolenou režijní koncepci, ta je výborná. Moderní, originální, plná nápadů, zajímavých myšlenek, kreativní, nápaditá, promlouvá k dnešku. Byť s některými myšlenkami, nápady a vstupními situacemi plně nesouzním, rozhodně zaujmou. Dosud je to na 90%. Bohužel poté do výpočtu vstoupí obsazení a všechno se to zadrhne. Tedy možná: šance je 50:50; jednou se to zadrhne úplně, podruhé jen trochu. Ale tak jako tak P.Klečka v roli Piláta podává naprosto suverénní výkon jak pěvecky, tak herecky v obou verzích a je naprostou hvězdou představení, všichni ostatní se k němu jen více či méně úspěšně dotahují.
(zadáno: 21.3.2024)
Dianiškova inscenace vychází ze stejných principů jako např. nedávná Žena filmového kritika: prostý příběh o seznámení a počátku jednoho vztahu prokládá humorným základem. Ve Zlozvycích vychází z projektu stejného názvu, upozorňujícího na naše zlozvyky, a utahuje si z nich. Kde užívá standardní činoherní postupy, funguje povedeně jako předchozí inscenace tohoto stylu ve Studiu PalmOFF, problém nastává s cirkusovými vstupy: jen některé se podařilo do děje funkčně vtělit (scéna na lustru). Tam, kde tak nosné, funkční a logické nebyly, jsem s jejich využitím bojovala. Je to jako v muzikálu: píseň vložená jen proto, aby tam byla, nefunguje.
(zadáno: 19.3.2024)
55% - Od první scény Kehlmannovy hry je jasné, že tihle dva se nepotkali jen tak a soused sousedovi musí nějak změnit jeho dosavadní život. Bohužel přes veškerou snahu obsazených a sympatické herecké výkony Miroslava Hanuše, Martina Donutila i Dany Batulkové značnou dobu trvá, než osudy postav nebo i vývoj toho jednoho dne vůbec začne diváka zajímat. Alespoň mně tedy více než polovinu inscenace trvalo, než k tomu došlo; dramatickou stavbu této hry tedy nepovažuji za dobrou. Závěrečná třetina byla zajímavá, místy i s poměrně děsivými momenty, ale výsledný dojem už zachránit nedokázala.
(zadáno: 19.3.2024)
Milá inscenace, v první polovině velmi svěží, vtipná, v druhé o něco vážnější. Jak tvůrci sami uvádějí, o problémech a lidech, s nimiž se každý dokáže ztotožnit. To ano. Rovněž ovšem od první rozlučky se svobodou a tedy od prvních scén plně předvídatelná a odhadnutelná, takže tou největší devizou jsou v ní herecké výkony, které inscenaci také táhnou - v čele s Jakubem Burýškem. Potěšila mě i jednoduchá a přesto efektní scéna a myslím, že inscenaci dost prospělo zkrácení (20 minut).
(zadáno: 15.3.2024)
Muffatova hra by potřebovala víc sousedů a méně policistů, řečeno tak, aby člověk nevyzradil příliš. Svým příběhem se výrazně podobá známému britskému filmu, což je v tomto případě její značná nevýhoda. Inscenace P.Kheka zatím totiž nemá úplně zvládnutý temporytmus, v čemž proti onomu filmu, jejž tak připomíná, strašně vázne. Několik míst jak v první (za mě zejm. na začátku), tak ve druhé části (zde se vracím k postavě policisty a jeho výstupu) je zbytečně zdlouhavých. Obsazení T.Medvecké do okouzlující návštěvnice bylo ovšem skvělou volbou, nezapadají vedle ní ani další obsazení a inscenace je tak milou podívanou určenou pro nenáročný večer.
(zadáno: 15.3.2024)
85% - Velmi intenzivní inscenace, které za mě chybí větší propojení obou jejích částí. D.D.Pařízkovi se podařilo skvěle uchopit adaptaci Remarqua, vybírá z něj konkrétní střípky: monology, situace a inscenuje je v působivém tvaru po stránce výtvarné, hudební i herecké. V druhé části jej pak propojuje s hrou N.Vorožbyt a přináší s jejím textem i ženský pohled na válku, ze světa mimo bojovou linii, v exilu, a stejně tolik válkou ovlivněný. Podobně působivý, ač nemohu nepřiznat, že tam, kde se Koridory přímo propojovaly s Remarquem a čistě ten mě zasáhly víc. Být od počátku propojené důsledněji a intenzivněji byla bych ještě víc nadšená.
(zadáno: 15.3.2024)
85% - Nesmírně silná inscenace ve formě stand-upu spojující v osobní zpovědi humor, zejména černý, mnohdy hořký a cynický, plný velmi nekorektních poznámek a připomínek (vycházejících z vlastního života a směřujících do vlastních řad) s bolestnými vzpomínkami, či ohlédnutím za prožitými traumaty. Výkon Iris Kristekové je nesmírně sugestivní, místy až eruptivní v první části inscenace, kde se drží především humorné stránky, jakkoli i z té často mrazí, a prokládá ji i pěveckými (velmi zdařilými) výstupy, v dalších momentech pak odpovídajícím způsobem niterný a vždy podmanivý.
(zadáno: 15.3.2024)
55% - Obrazově pohybová inscenace vycházející z deníků Petra Lébla nabízí nejintenzivnější zážitky a nejlépe působí tam, kde se skutečně drží zmíněného - obrazu a pohybu. Scéna s výstupem odkazujícím k Léblově nastudování Cabaretu či scéna finálová patří k vrcholům. Zaměření na milostný trojúhelník mi ale nestačilo, to vnímám až jako degradaci námětu a nevyužitý potenciál. Pro zobrazení milostného trojúhelníku za mě nebyl nutný Petr Lébl. Když se zmiňuje on, čekala jsem víc.
Tipy (84)
Blogy (39)
2x z Měsíce Ukrajiny - 2x z 3KINO ART PASÁŽE
10. 3. 2024, tedy přímo uprostřed Městskými divadly pražskými již podruhé pořádaného Měsíce Ukrajiny, se v 3KINO ART pasáži premiérově představila inscenace Zapomenutou cestou Praha-Lvov. Novinka Oresta Pastukha má připomínat, že tato dvě evropská města toho mají společného více, než by se mohlo zdát, a že se zejména v pohnutém dvacátém století jejich cesty mnohdy propojovaly.
Text Simony Petrů nabízí v podstatě ces...
25.3.2024, Goja Music Hall: Les Misérables (Bídníci)
Další pokus s BídníkyDo divadla GoJa Music Hall v produkci Františka Janečka již poněkolikáté vrácení Bídníci mají největší výhodu samozřejmě v samém titulu. Kvality muzikálu Claude-Michela Schönberga, Alaina Boublila a Jean-Marca Natela jsou lety prověřené – románová předloha Victora Huga poskytla nosný základ, který pánové skvěle zpracovali do dramatického libreta a Schönberg opatřil skvostnou hudbou. Český překlad Zdeňka Borovce je pa...
Plzeňský Ježíš: vločka ze sociálních sítí
Ježíš vstupuje na scénu. V bílých kalhotách, tílku a kabátu, s batohem na zádech a tabletem v ruce. Vyniká nejen mezi svými následovníky, podivnou masou pouličních lůzrů a otrhanců. Vyniká i v prostoru, jakémsi rozpadajícím se industriálním konci světa. Jako kdysi opuštěná průmyslová část města, kde už víc než ghetto či squat vzniknout nemůže, působí scéna, kam vstupuje, kde se chystá budovat svůj chrám. Odkud chce š...
Střípky z Malé Inventury
22. ročník festivalu nového divadla Malá inventura proběhl v Praze na konci února. Nabídl 30 divadelních, tanečních, objektových a multimediálních představení a performancí na osmnácti scénách v Praze, přičemž neopomněl etablované divadelní skupiny, umělkyně a umělce či suverénní divácké taháky, jakými jsou bez pochyb inscenace Šmejdi útočí Divadla NoD, či Moskoviáda Divadla X10, ale ani tvůrce a uskupení méně známá....
6.3.2024, Divadlo pod Palmovkou: Prodaná nevěsta
Oslava 200. výročí Smetany na PalmovceKrátce před březnovým dvoustým výročím narození Bedřicha Smetany přišlo i libeňské Divadlo pod Palmovkou s vlastní adaptací jeho Prodané nevěsty. Nikoli slavné opery, ale původního singspielu. Předkládá tak divákům jednohubku jen o kousek delší než hodinu v režii Jakuba Krofty a hudební úpravě Ivana Achera a Martina Konvičky.
Příběh o třech mladých lidech a jedné dohad(z)ované svatbě zůstává zprvu bez zásadních z...
5.12.2023, Divadlo pod Palmovkou: Prodaná nevěsta
25. ročník festivalu OST-RA-VAR, první můjNa přelomu listopadu a prosince proběhl dvacátý pátý ročník festivalu ostravských činoherních divadel Ost-ra-var. Uskutečnil se v termínu od 29. listopadu do 3. prosince2023, představil deset inscenací v hlavním programu, dvě v rámci off-programu a uskutečnily se v jeho průběhu i dvě diskuze. První na téma Nové (ne)jistoty – S divadelními režisérkami a dramaturgyněmi nejen o hledání nových tvůrčích cest a témat. Druh...
1.12.2023, Městská divadla pražská: Geniální přítelkyně
Geniální přítelkyně - čtyřdílná sága o jednom přátelství a Itálii v jediném večeruV premiérách 25. a 26. listopadu vstoupila na jeviště Divadla ABC dlouho očekávaná adaptace knižní série známé pod názvem Neapolská sága. Pod titulem Geniální přítelkyně, kopírujícím název prvního ze čtyř dílů této ságy, ji v Městských divadlech pražských uvedli v adaptaci April de Angelis, dramaturgii a úpravě Kristiny Žantovské a režii Mariána Amslera.
Čtyřdílná románová sága italské autorky, tvořící pod pseudony...
8.11.2023, Divadlo na Vinohradech: Bach & synové
Druhý (velmi podobný) pokus s Ninou RaineHned dvě hry britské dramatičky Niny Raine uvedla v české premiéře v minulé sezóně pražská divadla. Po březnovém Konsentu v Činoherním klubu to v květnu 2023 byla v Divadle na Vinohradech hra Bach & synové. Stejně jako Konsent i Bach & synové lákal na zajímavé téma a stejně jako v případě Konsentu i hra Bach & synové mi potvrdila, že téma Nina Raine najít, či vymyslet umí, ale výsledný text mě ani tentokr...
4.8.2023, Divadlo na Vinohradech: Bach & synové
Šaldova šňůra - první týden, kdy doženete rokPrvním ročníkem festivalu Šaldova šňůra ukončilo liberecké Divadlo F. X. Šaldy v termínu od 17. do 22. června 2023 sezónu 2022‐2023 na svých kamenných divadelních scénách. Nový festival, jehož podtitul zní „Týden, během kterého stihnete rok“, si klade za cíl právě zmíněné: nabídnout divákům i kritické obci v ideálním případě všechny premiérové inscenace pomalu končící sezóny najednou a seznámit tak s jejím průběhem a...
16.6.2023, Činoherní klub: Konsent
Konsent aneb příliš mnoho zajíců„Tragikomedie britské autorky o tom, že si nemůžeme být jistí ničím, zejména sami sebou ne. O tom, jak se běžně vzájemně nenápadně znásilňujeme, drobně se nutíme a z různých důvodů ohýbáme, děláme kompromisy, a možná si to vůbec neuvědomujeme. A o tom, že pravda může mít víc verzí, a přitom nebýt lží.Dva kamarádi proti sobě stojí u soudu jako právní zástupci obhajoby a obžaloby. Nejasný případ znásilnění se jich osob...
16.6.2023, BodyVoiceBand: ...because of Alma
Až zbyla jenom hudbaAlma Marie Rosé se narodila roku 1906 ve Vídni do rodiny Arnolda Rosého, prvního houslisty Vídeňské filharmonie. Její matka byla sestrou hudebního skladatele a dirigenta Gustava Mahlera, po jehož manželce Alma dostala křestní jméno. Obě rodiny měly velmi blízký vztah k hudbě. Alma sama začala koncertovat jako sólistka již ve svých patnácti letech. Hrála v orchestru Vídeňské státní opery a v roce 1932 založila ženský ...
25.5.2023, Švandovo divadlo: Chlast
Experiment a dál?Dánský film Chlast autorů Tobiase Lindholma (scénář) a Thomase Vinterberga (scénář a režie) vstoupil do kin roku 2020 a získal celou řadu ocenění včetně ceny Oscar za nejlepší cizojazyčný film, ceny BAFTA za nejlepší neanglicky mluvený film či Evropskou filmovou cenu (European Film Awards) za nejlepší film. Ve Švandově divadle uvedli na konci dubna jeho divadelní adaptaci, na níž se podílel i režisér a spoluautor fil...
26.4.2023, Městské divadlo Brno: Velká ryba (Big Fish)
Další výpravný rodinný muzikál na scéně MDBMatilda (Matilda) vyprávěla, aby unikla podivnému rodinnému zázemí, její příběhy ožívaly a propojovaly se s reálným světem. Daniel Warshowsky (Představ si...) vyprávěl, aby on a jeho blízcí unikli tvrdé realitě varšavského ghetta a aby jim dodal odvahu. Robert Louis Stevenson (Ostrov pokladů) ve svém vyprávění unikal před svou nemocí a své příběhy pak měnil v knihy, které těšily a stále těší celé řady svých čtenářů. ...
22.3.2023, Národní divadlo: Bakchantky
Bratrovražedný boj utopený v barvách a třpytkáchJan Frič inscenuje na jevišti Stavovského divadla klasickou, antickou tragédii Bakchantky ve velmi moderním hávu. Za zvuků hudby, jako by se minimálně v některých momentech chtěla stát spíš muzikálem než činohrou. V barevné scénografii odkazující k sedmdesátým létům. Promlouvající o stále aktuálních tématech zcela dnešním jazykem v novém překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy. S herci předvádějícími velmi vyrovnané...
3.3.2023, Národní divadlo Brno: Feminista
Marný boj o změnuVe chvíli, kdy české vysoké školy, ale i celou společnost zasáhlo hned několik afér spojených s obtěžováním, "harašením", sexuálním zneužíváním, šikanou či bossingem, vstoupila na jeviště Divadla Reduta (Národního divadla Brno) inscenace nové hry Marka Šindelky Feminista. Její popis: "Příběh vysoké školy, která promeškala svou šanci na změnu," ji přesně vystihuje. Nehraje se zdaleka jen o obtěžování, verbálním či fyz...
Dramatická látka v nedramatické inscenaci
16. 6. 1942, 20 dní po provedení atentátu na Reinharda Heydricha, prošel Karel Čurda, jeden z na území Protektorátu vysazených parašutistů, bránou Petschkova paláce, kde dosud tápajícímu gestapu udal jména atentátníků, jimž se podařilo vykonat jeden z nejvýznamnějších odbojových činů, i jejich pomocníků. 18. 6. 1942 byli na základě toho v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici nalezeni skrývající se pa...
27.2.2023, Národní divadlo: Rej
Zajímavá inscenace vs. rozjímání tvůrcůKdysi skandální hra Arthura Schnitzlera Rej vstoupila v listopadu loňského roku na jeviště Stavovského divadla. Ve spolupráci s Národním divadlem Bretaň ji uvedl tvůrčí tým kolem režiséra Arthura Nauzyciela, který soudě dle doprovodných materiálů k inscenaci (program, podcast) našel ve hře rakouského spisovatele a dramatika velké množství myšlenek a asociací, z nich se rozhodl vyjít a ty se rozhodl ve své inscenaci d...
17.1.2023, Divadelní spolek Kašpar: Život je sen
Věštby, sny a moudrý králŽil byl jednou jeden král. BYL MOUDRÝ. Četl z hvězd a vykládal znamení.Jednoho dne z nich vyčetl a vyložil, že syn, který se narodil, bude jako běsi, vzteklý, zlý a svrhne otce. Jeho. Král (Basilio) uvěřil té věštbě a rozhodl se konat. Rozhlásil, že novorozenec (princ Segismundo) zemřel, dal ho zavřít do věže a tam držel na řetězu až do dospělosti.
Začátek dramatu Pedra Calderona de la Barca v mnohém výrazně připomí...
9.11.2022, Švandovo divadlo: Kabaret Winton
Kabaret, Ester, Winton a ti ostatníNa jeviště Švandova divadla vstoupil dlouho avizovaný Winton, nakonec v částečně kabaretním provedení jako Kabaret Winton, v říjnu tohoto roku. Jeho námět a první verze scénáře je dílem Kateřiny Tučkové, finální scénář poté dílem společným Markéty Nekolové, Martina Františáka a kolektivu. Vedle synopsí avizovaného silného příběhu dvou sester o hledání domova i vlastní krve navzdory dějinám (a primárně) se tak na jevi...
1.7.2022, Švandovo divadlo: Příliš drahý jed
Příliš drahá zkušenostInscenace Švandova divadla, Příliš drahý jed, tak jako například Vražda krále Gonzaga v Dejvickém divadle znovu přináší na jeviště kauzu vraždy Alexadra Litviněnka. Zatímco dejvická inscenace se zabývala právě tou a jejím vyšetřováním, Příliš drahý jed ve Švandově divadle zachází při své rekonstrukci dál do historie, až k devadesátým létům v Rusku, k Litviněnkovu působení tam a k vzestupu Vladimira Vladimiroviče Puti...
Agent v rodině
Rodinné (detektivní) drama Agent tzv. společenský mělo svou premiéru již na podzim roku 2018. Přes to, že od ní uplynulo relativně dost času, zasloužilo by si spolehlivě častější uvádění i dnes, kdy se na programu Studia Švandova divadla neobjevuje příliš často. Jedná se totiž jednoznačně o text a inscenaci, která stojí za vidění a zaslouží si výraznější pozornost.
Text hry Martiny Kinské a Radka Schovánka tak jako...
Davové šílenství Salemu se probouzí v Plzni
Millerova hra Čarodějky ze Salemu se svým námětem vrací do vzdálené historie Spojených států, k jednomu z těch tragických momentů historie - k čarodějnickým procesům proběhnuvším v Salemu ve státě Massachusetts v roce 1692. Vznikala však v době tzv. Mccarthismu jako toho času velmi aktuální výpověď o stavu společnosti, o možnosti a schopnosti ji zmanipulovat a uspořádat podobný novodobý "hon na čarodějnice" v podstat...
Když forma převáží obsah
Inscenace Zdeněk Adamec + Sebeobviňování je výrazně protichůdná.
První její polovina - pokud jde o skutečné uvedení, nikoli o pořadí v titulu, Sebeobviňování, hrané (v tomto případě) v Pražské křižovatce nabízí zajímavý námět, bohužel čím dál aktuálnější - pohled na Petera Handkeho, jeho dílo o Srbsku, názory a myšlenky o válce na Balkáně a tamních válečných zločincích - ovšem padá na nevhodné formě. Jakkoli je stří...
Hedwig se představuje v Malostranské besedě
Hedwig and the Angry Inch, dílo Johna Camerona Mitchella (libreto) a Stephena Traska (hudba a písňové texty), které spatřilo světlo světa roku 1998 na Off-Broadwayi a nyní se představilo v pražské Malostranské besedě, rozhodně není běžnou divadelní inscenací, ale show na pomezí divadla - muzikálu, rockového koncertu a stand-upu, která stojí a padá na hudebním nastudování a výkonech jak titulní Hedwig, tak jediné dalš...
21.2.2022, Městské divadlo Brno: Ne/normální
Ne/normální podruhéMuzikál Next to Normal Toma Kitta (hudba) a Briana Yorkeyho (libreto a texty písní) se pouhé dva roky (a několik měsíců) po české premiéře dočkal svého druhého uvedení, tentokrát na Činoherní scéně Městského divadla Brno. V režii Petra Gazdíka a opět v překladu Zuzany Čtveráčkové vznikla inscenace o něco kratší, svižnější než první uvedená v pražském Divadle Na Prádle - a lepší.
Po výtvarné stránce brněnský Ne/normá...
17.2.2022, Divadlo J. K. Tyla Plzeň: Sunset Boulevard
Další Webberův muzikál uvedený v PlzniMuzikál Andrew Lloyd Webbera (hudba), Dona Blacka a Christophera Hamptona (libreto a texty písní) Sunset Boulevard vstoupil na plzeňské Nové scéně na česká divadelní prkna teprve podruhé od své světové premiéry v roce 1993. Po Kočkách, Josefovi a jeho úžasném pestrobarevném plášti a Evitě se jedná již o čtvrtý muzikál legendárního skladatele, který se v Plzni představil a navázal tak na mnohá další světová díla, jež ...
31.12.2021, Divadlo F. X. Šaldy Liberec: Burian
Burianův úspěšný návrat do LiberceInscenací Burian se do Liberce jako autor a tvůrce vrátil Tomáš Dianiška. Osud krále komiků, Vlasty Buriana, libereckého rodáka, v Malém divadle F. X. Šaldy připomíná v poměrně klasickém schématu: na pozadí jeho poválečného soudního procesu, který tvoří kostru inscenace a od nějž se ta vrací k jednotlivým událostem Burianova života.
Začíná již obdobím jeho dětství stráveného právě v rodném Liberci. Vedle odkazů na n...
25.11.2021, Švandovo divadlo: Cyrano z Bergeracu
Cyrano z Londýna a ze SmíchovaAdaptace slavného Cyrana z Bergeracu Martina Crimpa vznikla na popud režiséra Jamieho Lloyda, který ji pak na scéně londýnského Playhouse Theatre i inscenoval, a svou premiéru si tam odbyla v roce 2019. V české úpravě ve Švandově divadle tak měla premiéru v září 2021 již necelé dva roky poté.
Již ve své původní - právě londýnské - verzi inscenace Crimpova Cyrana výrazně sázela na scénickou jednoduchost a sílu slo...
18.10.2021, Městské divadlo Brno: Pretty Woman
Muzikálová adaptace dalšího úspěšného filmuČeskou premiérou muzikálu Pretty Woman se Městské divadlo v Brně vrátilo jak k uvádění muzikálů inspirovaných světoznámými úspěšnými filmy, tak i k uvádění těch nejnovějších muzikálů, které se právě představily na světových scénách. Ostatně Pretty Woman, jejíž nynější českou premiéru odsunula omezení související s epidemií Covid-19 z prosince loňského roku na září 2021, měla svou světovou premiéru v Chicagu teprve v ...
16.9.2021, Divadlo na Vinohradech: Balada pro banditu
Skvělé hudební nastudování Balady pro bandituUmělecký šéf a režisér inscenace Balada pro banditu, Juraj Deák, kterou se na vinohradské jeviště po delší době vrací jako žánr muzikál, vsadil při jeho přípravě na spolupráci s Ivou Marešovou a skupinou RAZAM, kteří vytvořili nové hudební aranžmá Štědroňovy hudby, spolupracovali i na hudebním a pěveckém nastudování inscenace a zasloužili se tak o to nejvýraznější a nejlepší, co nabízí nová Vinohradská inscenace, již...
16.9.2021, Divadlo pod Palmovkou: 294 statečných
Atraktivní připomínka 294 (a více) statečných294 statečných - odbojářů popravených za pomoc parašutistům při jejich odbojových akcích, zejména v souvislosti s atentátem na Reinharda Heydricha - připomíná ve stejnojmenné hře Tomáš Dianiška v Divadle pod Palmovkou. A činí tak atraktivně, zábavně i důstojně.
S výrazným využitím popkulturních odkazů, ať již tehdejších, či zejména výrazně modernějších, ale i nahrávek z dobových projevů buduje jedinečnou atmosféru. ...
16.9.2021, Letní shakespearovské slavnosti: Bouře
Snová Bouře v zahradáchV souvislosti s letošní premiérou Letních shakespearovských slavností nejčastěji (ne nepochopitelně - hry si mnoha motivy, ale i obsazením inscenací uváděných v rámci Letních shakespearovských slavností, do značné míry podobné jsou) zaznívají odkazy na úspěšnou inscenaci Sen noci svatojánské, jež měla v režii dua SKUTR na LSS premiéru v červnu 2013. Mně však Bouře daleko víc připomněla jejich pozdější inscenaci na LS...
22.2.2020, Goja Music Hall: Čarodějka
Čarodějka z operyaneb jak nedělat výpravný pohádkový muzikál...
Byla nebyla jednou jedna malá holčička, Dorotka, žijící u svého strýčka a tety v Kansasu, kterou i s jejím domem jednoho dne uneslo magické tornádo do země Oz. V kouzelné zemi rozdělené do čtyř částí – Východní, Jižní, Západní a Severní – si dívenka brzy našla tři věrné přátele, Plecháče bez srdce, slaměného Strašáka bez mozku a Zbabělého lva. Společně s nimi se ve snaz...
22.2.2020, Městské divadlo Brno: Mamma Mia!
Druhé, a lepší, uvedení muzikálu s hity ABBA v ČRMamma Mia!, celosvětový fenomén, jeden z nejznámějších a po celém světě nejuváděnějších muzikálů si svou českou premiéru odbyl před téměř pěti lety v Kongresovém centru v Praze. V prostoru ne právě šťastně vybraném a zcela nezvládnutém. Na velké a široké scéně navíc bez výraznější scénografie vynikala slabá choreografie, nevýrazné a nervózní (z pohledu zpět k premiéře) výkony. Tragický zvuk pak vedl k tomu, že většin...
21.11.2018, Hudební divadlo Karlín: Legenda jménem Holmes
Nijak zvlášť vzrušivá LegendaDo Hudebního divadla Karlín vtrhnul Sherlock Holmes ve velkém stylu - zaznamenala jsem ve svém okolí spoustu superlativů vztahujících se k němu, ale za sebe jim popravdě úplně nerozumím. Své pocity bych spíš shrnula tak, že se nějak nemůžu rozhodnout, zda to bylo dle slov nápomocné kauzální tabulky "...vzrušivé jen trochu..." nebo prostě "...nevzrušivé...".
Všechny složky přitom pracují, jak mají.
Hudba je dobrá. J...
3.10.2016, Hudební divadlo Karlín: Dracula
Dracula v podání HdKJe skvělé, že se tenhle dnes již legendární muzikál vrátil znovu s živou hudbou, živými sbory, v odpovídajícím prostoru.
Je strašné, v jaké se vrátil kvalitě. - Vždy jsem prostě byla zvyklá a přesvědčená, že muzikál je ta hra, která hraje, tančí a zpívá. Takže sbor schovaný kdesi v orchestřišti či za scénou a company sice tančící, ale němá, zpěv jen předstírající tomu prostě neprospěly.
Výprava - zejména scény hrad...
3.10.2016, Divadlo Semafor: Ray Bradbury’s ‘2116’
Nedodělaný kousek...Tomuhle muzikálu strašně ubližuje nedotaženost a spěch, s kterými byl uveden před diváky.
Hudba, byť jí silně chybí živé provedení, je moc dobrá.
Skvělý je i nápad, jenže příběh je naprosto nedotažený; hlavně děj kolem skupinky uprchlíků, které postupně poznáváme, některé ani nepoznáme úplně, ale story jich všech končí výbuchem a tajemným přiznáním jednoho z nich, které ale také není nijak vysvětlené - jeho motivac...
22.11.2015, Divadlo Hybernia: Romeo a Julie
Romeo a Julie ve Foru Karlín a v HyberniiMuzikál je osvědčená klasika, fungující, odehraná s úspěchy už v mnoha státech. V tomto případě ale nedokázali plně využít její potenciál.
Prosto Fora Karlín není právě divadelně vděčný; v Hybernii tomu prostor přeci jen trochu víc pomohl;scéna byla dobrá, byť ničím extra zvláštní; choreografie, které mají být v tomto díle stěžejní, ale nezaujaly v podstatě vůbec, tuctové, nezajímavé, jediný zajímavější prvek byly t...
14.10.2014, Divadlo Kalich: Horečka sobotní noci
Horečka sobotní noci v Kalichu...a mé dojmy a pocity z ní...
Tanečně je to pecka. Jednoznačně vynikající výkony v absolutním čele s Honzou Křížem, kterému patří nejhlubší poklona za jeho výkon. Je to prošpikované energií a radostí ze hry - podobně jako několik předchozích kalichovských muzikálů. Podobně jako v těch předchozích, i tady jsem měla pocit, že schopnosti kalichovské muzikálové "company" rostou a rostou a celé je to čím dál lepší.I pěveck...
Recenze (3)
16.9.2022, Divadlo Kalich: Biograf láska
Romantický hit v Divadle KalichDivadlo Kalich představilo ve slavnostní premiéře 16. 9. 2022 napjatě očekávaný Biograf láska. Muzikál Uljany Donátové s hity Hany Zagorové, která se na něm sice přímo nepodílela, ale jeho přípravy sledovala a s tvůrci konzultovala jeho scénář, v režii Jana Kříže úspěšně navazuje na nejlepší tradici muzikálů v Divadle Kalich....
22.10.2022, Městské divadlo Brno: Medicus
Muzikál Medicus v české premiéřeNejnovější muzikálovou premiérou přineslo Městské divadlo Brno na jeviště své Hudební scény celosvětově známý a proslulý příběh, pocházející z pera amerického autora Noaha Gordona, Ranhojič, jenž se do širšího povědomí dostal i díky stejnojmennému německému filmu Philippa Stölzla z roku 2013. Na přípravě španělského muzikálu El Médico, který byl premiérově uveden v roce 2018 v divadle Nuevo Apolo v Madridu, se spolu s autorem textů písní a scénáře Félixem Amadorem a hudebním skladatelem Ivánem Macíasem, spolupracujícím i na scénáři, svými nápady a poznámkami podílel i autor předlohy Noah Gordon. A tuto verzi, muzikál Medicus autorů Macíase a Amadora, nyní uvádí Městské divadlo Brno, v první premiéře tohoto titulu mimo Španělsko....
26.10.2023, Hudební divadlo Karlín: Anděl Páně
Zdlouhavý Anděl PáněAnděl Páně: fenomén, dnes již nesmazatelně zapsaný do dějin české filmové pohádky. Původně televizní snímek Jiřího Stracha, který se nakonec dostal do kino distribuce, ve vánočním televizním vysílání pravidelně zaznamenává rekordy ve sledovanosti a jeho úspěch podnítil i vznik druhého, ještě úspěšnějšího filmového pokračování. A protože úspěch je vhodné využít a protože převedení populárního filmu do muzikálové podoby je stále oblíbenějším a komerčně zpravidla vděčným tahem, i Anděl Páně nyní posloužil pro vznik stejnojmenného muzikálu....
Rozhovory (0)
Prozatím tento redaktor neprovedl žádný rozhovor.