Z tiskových konferencí
V lednu letošního roku se uměleckou šéfkou Divadla Husa na provázku stala mladá a oceňovaná režisérka Anna Davidová (dříve Petrželková), která na Provázek přináší nejen svěží vítr vlastní režijní poetiky, ale i řadu nových spolupracovníků a odvážných dramaturgických vizí. Právě její osobnost v kombinaci se silným, pověstně pracovitým a hravým souborem zlákala do Brna přední české a slovenské režiséry. Ti by měli v následujících sezonách rozvíjet unikátní tradici společensky angažované, tzv. nepravidelné dramaturgie současných témat a neotřelých předloh.
„Pro mě jako kočovnou režisérku bylo důležité po čase něco změnit. Vyzkoušela jsem si toho už dost, od komornějších inscenací až po velká jeviště, a v tom rozptylu jsem si dokonce splnila pár svých snů. Teď se mi však zdá, že tou pravou výzvou pro mě je koncentrovaná práce s jedním souborem. Pracovat s pocitem, že vám někdo naslouchá a je ve vaší poetice už zorientovaný, a kdy s každým tématem máte na co navázat. To bylo pro mě při rozhodování, zda nabídku přijmout, klíčové,“ uvedla na setkání s novináři Anna Davidová.
„Není to běžné. Mnoho režisérů, a zejména z té mladší generace, se nechce moc vázat, nebo jim chybí odvaha převzít odpovědnost za umělecký vývoj celého divadla. Anna Davidová přichází do známého prostředí, na Provázku v minulosti připravila již čtyři inscenace a nebylo možné si nevšimnout, k jakému došlo souznění mezi režisérem a souborem, proto jsem rád, že Anička na nabídku kývla a že nastupuje do vedení divadla,“ dodal Miroslav Oščatka, ředitel CEDu.
Novopečená umělecká šéfka slibuje, že sezona 2019/2020 bude pro divadlo plná nových impulzů a změn. Klíčová je pro ni silná dramaturgie a otevřenost rozmanitým estetikám a přístupům. I proto si s sebou na Provázek přivádí hned dva výrazné dramaturgy své generace, Martina Sládečka a Kateřinu Menclerovou.
Společně oslovili režiséry zvučných jmen a vyhraněné obrazivosti a připravili sezonu, která ponese název „10 000 donkichotů“. K takovému pojmenování celé sezony dramaturgy inspiroval Jiří Mahen, který právě takto v roce 1920 odpověděl na anketní otázku „Co naše republika nejvíc potřebuje?“. Jeho odpověď je snad ještě výstižnější dnes – v době, které je vlastní relativizace pravdy a většiny ideálů. Stejně jako Mahen (z jehož díla ostatně vyrůstá i název Divadlo Husa na provázku) však tvůrci podle svých slov nechtějí odpovídat další negací, ale upřít pozornost na hodnoty, které mohou spojovat a přinášet radost.
„Přestože jsme nechtěli sezonu nijak tematizovat či pojmenovávat, společný jmenovatel se přesto sám přihlásil. Sezona plná nečekaných „nepravidelných“ titulů se má nést ve znamení zájmu o lidi, které často odsouváme na periferii svého zájmu,“ uvedl dramaturg Martin Sládeček a dodal: „Zároveň se budeme snažit o současnou reinterpretaci „typicky provázkovských“ forem – autorských her na téma, intervencí do veřejného prostoru, inscenací s prvky cirkusu nebo smělých adaptací slavných románů.“
Novou sezonu zahájí 25. října 2019 právě dramatizace Cervantesova rozsáhlého románu Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha v režii Jana Mikuláška. Následovat bude inscenace Anny Davidové Domov na konci světa zabývající se fenoménem stáří a postavením starých lidí v naší společnosti. Veřejný prostor do divadla a divadlo do veřejného prostoru pak proniknou inscenací Brnox. Divadelní průvodce brněnským Bronxem na motivy knihy známé brněnské výtvarnice Kateřiny Šedé a v režii Jiřího Havelky dokáže, že v kontextu nepravidelné dramaturgie „nového“ Provázku se scénářem může stát i vyloučená lokalita. Sezonu završí premiéra open-airové inscenace poetické novely z cirkusového prostředí Proč se dítě vaří v kaši? Aglaji Veteranyi v režii Ondreje Spišáka, zakladatele a tvůrce známého slovenského divadla Teatro Tatro. Čtveřici premiér na Velkém sále ještě doplní titul na Sklepní scéně v režii umělecké šéfky.
Vícegenerační a složený ze silných tvůrčích osobností. Takový by měl být podle Davidové provázkovský soubor, který od sezony 2019/2020 občerství hned tři nové tváře: „Z Ostravy přijde herečka Sylvie Krupanská – je to ta pravá smyslná krev, kterou potřebujeme nalít do žil. Z Národního divadla Brno se k nám připojí herec Dušan Hřebíček – člověk s ohromným smyslem pro divadlo. Potměšilec a srdcař. A nejmladší generaci osvěží Tereza Volánková. Studentka Jiřího Havelky a členka pozoruhodného pražského divadelního spolku 11:55,“ prozrazuje umělecká šéfka Anna Davidová.
Co divadlo čeká do konce této sezony? Inscenace hry Milana Uhdeho Mariina volba (premiéra v březnu) a „přechodovou sezonu“ uzavře autorský projekt Ticho na zemi režiséra Dodo Gombára. A k tomu se připojí...VELKÝ ÚKLID, shodují se provázkovští. Nechápejte je špatně, úklidem není myšlena čistka v repertoáru (i když několik inscenací derniérováno bude), ale řešení mnoha palčivých provozních (technických) otázek a na faktický úklid divadla dojde taky. Budova divadla je podle slov ředitele CEDu Miroslava Oščatky ve velmi špatné kondici a zejména si říká o kompletní rekonstrukci rozvodů a sítí. „Řada věcí je v nepořádku, na hraně havarijního stavu. Do budovy se dlouhodobě neinvestovalo…,“ konstatuje Miroslav Oščatka. Proměnou projde i venkovní alžbětínská scéna (práce budou probíhat již během jara), přes léto se bude rekonstruovat kavárna. „Chceme se nadechnout i tím, že revitalizujeme interiéry,“ říká Anna Davidová.
„Nadcházející období chápeme jako přípravu na sezonu, která již plně bude v naší gesci. Soustředíme se na vyčištění divadelních prostor s hadrem a smetákem, ano, trochu pročistíme i repertoár, ale především musíme promyslet dlouhou řadu provozních kroků a také potřebujeme trochu času, abychom mohli připravit novou grafiku. Vnímáme tento čas jako čas introspekce, jako reflexi toho, co bylo. A i to chceme promítnout do budoucího směřování Provázku,“ zdůraznil Martin Sládeček.
Nově si na Provázku na své přijdou studenti, rodiče i cizinci... Otevřenost se však podle nového vedení Provázku nemusí týkat jen různých uměleckých přístupů, ale i fungování divadla jako takového: „Ihned po našem nástupu jsme rozběhli nové, divácky vstřícné formáty, díky nimž bude Provázek od nynějška otevřenější a přístupnější. Každý měsíc nově uvádíme představení pro studenty středních škol s dramaturgickým úvodem a následnou diskuzí s tvůrci, dále představení spojené s divadelními dílnami pro děti od tří do deseti let, díky kterému si mohou i rodiče v upraveném čase od 17.00 hodin bez starostí užít návštěvu divadla. A protože tvář Brna se mění a přibývá v něm cizinců, nabízíme také vybraná představení s titulky,“ přibližuje Davidová své první provozní kroky.
Dlouhodobě diskutovaným problémem je i podfinancování divadla. Sice město Brno po ostré kritice přispěchalo s dodatečnou subvencí, přesto situace zůstává tristní. Nesrovnáváme přitom kulturu, která je v tomto státě dlouhodobým otloukánkem, s lukrativnějšími obory, ale srovnáváme Provázek se souměřitelnými divadelními domy. Technické profese tak odcházely do jiných brněnských divadel za lepšími platy, nebývalá fluktuace herců v posledních letech Provázku také mnoho nepomohla. Nové vedení divadla se však do budoucna dívá s optimismem a všichni se vrhají do práce s elánem, který byl patrný ze všech slov, která na tiskové konferenci zazněla.
.....
foto: Michal Novák
„Pro mě jako kočovnou režisérku bylo důležité po čase něco změnit. Vyzkoušela jsem si toho už dost, od komornějších inscenací až po velká jeviště, a v tom rozptylu jsem si dokonce splnila pár svých snů. Teď se mi však zdá, že tou pravou výzvou pro mě je koncentrovaná práce s jedním souborem. Pracovat s pocitem, že vám někdo naslouchá a je ve vaší poetice už zorientovaný, a kdy s každým tématem máte na co navázat. To bylo pro mě při rozhodování, zda nabídku přijmout, klíčové,“ uvedla na setkání s novináři Anna Davidová.
„Není to běžné. Mnoho režisérů, a zejména z té mladší generace, se nechce moc vázat, nebo jim chybí odvaha převzít odpovědnost za umělecký vývoj celého divadla. Anna Davidová přichází do známého prostředí, na Provázku v minulosti připravila již čtyři inscenace a nebylo možné si nevšimnout, k jakému došlo souznění mezi režisérem a souborem, proto jsem rád, že Anička na nabídku kývla a že nastupuje do vedení divadla,“ dodal Miroslav Oščatka, ředitel CEDu.
Miroslav Oščatka, Anna Davidová a Martin Sládeček na tiskovém setkání
Novopečená umělecká šéfka slibuje, že sezona 2019/2020 bude pro divadlo plná nových impulzů a změn. Klíčová je pro ni silná dramaturgie a otevřenost rozmanitým estetikám a přístupům. I proto si s sebou na Provázek přivádí hned dva výrazné dramaturgy své generace, Martina Sládečka a Kateřinu Menclerovou.
Společně oslovili režiséry zvučných jmen a vyhraněné obrazivosti a připravili sezonu, která ponese název „10 000 donkichotů“. K takovému pojmenování celé sezony dramaturgy inspiroval Jiří Mahen, který právě takto v roce 1920 odpověděl na anketní otázku „Co naše republika nejvíc potřebuje?“. Jeho odpověď je snad ještě výstižnější dnes – v době, které je vlastní relativizace pravdy a většiny ideálů. Stejně jako Mahen (z jehož díla ostatně vyrůstá i název Divadlo Husa na provázku) však tvůrci podle svých slov nechtějí odpovídat další negací, ale upřít pozornost na hodnoty, které mohou spojovat a přinášet radost.
„Přestože jsme nechtěli sezonu nijak tematizovat či pojmenovávat, společný jmenovatel se přesto sám přihlásil. Sezona plná nečekaných „nepravidelných“ titulů se má nést ve znamení zájmu o lidi, které často odsouváme na periferii svého zájmu,“ uvedl dramaturg Martin Sládeček a dodal: „Zároveň se budeme snažit o současnou reinterpretaci „typicky provázkovských“ forem – autorských her na téma, intervencí do veřejného prostoru, inscenací s prvky cirkusu nebo smělých adaptací slavných románů.“
Novou sezonu zahájí 25. října 2019 právě dramatizace Cervantesova rozsáhlého románu Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha v režii Jana Mikuláška. Následovat bude inscenace Anny Davidové Domov na konci světa zabývající se fenoménem stáří a postavením starých lidí v naší společnosti. Veřejný prostor do divadla a divadlo do veřejného prostoru pak proniknou inscenací Brnox. Divadelní průvodce brněnským Bronxem na motivy knihy známé brněnské výtvarnice Kateřiny Šedé a v režii Jiřího Havelky dokáže, že v kontextu nepravidelné dramaturgie „nového“ Provázku se scénářem může stát i vyloučená lokalita. Sezonu završí premiéra open-airové inscenace poetické novely z cirkusového prostředí Proč se dítě vaří v kaši? Aglaji Veteranyi v režii Ondreje Spišáka, zakladatele a tvůrce známého slovenského divadla Teatro Tatro. Čtveřici premiér na Velkém sále ještě doplní titul na Sklepní scéně v režii umělecké šéfky.
Vícegenerační a složený ze silných tvůrčích osobností. Takový by měl být podle Davidové provázkovský soubor, který od sezony 2019/2020 občerství hned tři nové tváře: „Z Ostravy přijde herečka Sylvie Krupanská – je to ta pravá smyslná krev, kterou potřebujeme nalít do žil. Z Národního divadla Brno se k nám připojí herec Dušan Hřebíček – člověk s ohromným smyslem pro divadlo. Potměšilec a srdcař. A nejmladší generaci osvěží Tereza Volánková. Studentka Jiřího Havelky a členka pozoruhodného pražského divadelního spolku 11:55,“ prozrazuje umělecká šéfka Anna Davidová.
Co divadlo čeká do konce této sezony? Inscenace hry Milana Uhdeho Mariina volba (premiéra v březnu) a „přechodovou sezonu“ uzavře autorský projekt Ticho na zemi režiséra Dodo Gombára. A k tomu se připojí...VELKÝ ÚKLID, shodují se provázkovští. Nechápejte je špatně, úklidem není myšlena čistka v repertoáru (i když několik inscenací derniérováno bude), ale řešení mnoha palčivých provozních (technických) otázek a na faktický úklid divadla dojde taky. Budova divadla je podle slov ředitele CEDu Miroslava Oščatky ve velmi špatné kondici a zejména si říká o kompletní rekonstrukci rozvodů a sítí. „Řada věcí je v nepořádku, na hraně havarijního stavu. Do budovy se dlouhodobě neinvestovalo…,“ konstatuje Miroslav Oščatka. Proměnou projde i venkovní alžbětínská scéna (práce budou probíhat již během jara), přes léto se bude rekonstruovat kavárna. „Chceme se nadechnout i tím, že revitalizujeme interiéry,“ říká Anna Davidová.
„Nadcházející období chápeme jako přípravu na sezonu, která již plně bude v naší gesci. Soustředíme se na vyčištění divadelních prostor s hadrem a smetákem, ano, trochu pročistíme i repertoár, ale především musíme promyslet dlouhou řadu provozních kroků a také potřebujeme trochu času, abychom mohli připravit novou grafiku. Vnímáme tento čas jako čas introspekce, jako reflexi toho, co bylo. A i to chceme promítnout do budoucího směřování Provázku,“ zdůraznil Martin Sládeček.
přípitek na zdar věcí budoucích
Nově si na Provázku na své přijdou studenti, rodiče i cizinci... Otevřenost se však podle nového vedení Provázku nemusí týkat jen různých uměleckých přístupů, ale i fungování divadla jako takového: „Ihned po našem nástupu jsme rozběhli nové, divácky vstřícné formáty, díky nimž bude Provázek od nynějška otevřenější a přístupnější. Každý měsíc nově uvádíme představení pro studenty středních škol s dramaturgickým úvodem a následnou diskuzí s tvůrci, dále představení spojené s divadelními dílnami pro děti od tří do deseti let, díky kterému si mohou i rodiče v upraveném čase od 17.00 hodin bez starostí užít návštěvu divadla. A protože tvář Brna se mění a přibývá v něm cizinců, nabízíme také vybraná představení s titulky,“ přibližuje Davidová své první provozní kroky.
Dlouhodobě diskutovaným problémem je i podfinancování divadla. Sice město Brno po ostré kritice přispěchalo s dodatečnou subvencí, přesto situace zůstává tristní. Nesrovnáváme přitom kulturu, která je v tomto státě dlouhodobým otloukánkem, s lukrativnějšími obory, ale srovnáváme Provázek se souměřitelnými divadelními domy. Technické profese tak odcházely do jiných brněnských divadel za lepšími platy, nebývalá fluktuace herců v posledních letech Provázku také mnoho nepomohla. Nové vedení divadla se však do budoucna dívá s optimismem a všichni se vrhají do práce s elánem, který byl patrný ze všech slov, která na tiskové konferenci zazněla.
.....
foto: Michal Novák
Další články
Návrat mystického muzikálu
(Divadlo Kalich, 23.3.2024)
Hudební divadlo Karlín uvede v české premiéře muzikál Beetlejuice
(Hudební divadlo Karlín, 22.3.2024)
Albeeho kontroverzní Koza se vrací na pražská divadelní prkna po dvaceti letech
(Divadlo Bez zábradlí, 19.3.2024)
Neměli se nikdy potkat...
(Divadlo Na Fidlovačce, 23.2.2024)