Z tiskových konferencí

141. divadelní sezona Národního divadla
vydáno: 21.2.2023
Pro divadelní sezonu 2023/2024 čtyřsouborové Národní divadlo nabídne celkem 81 inscenací, z toho 20 premiér. „Máme za sebou dva opravdu těžké roky, jejichž dopady budeme vstřebávat ještě několik let,“ říká ředitel naší první scény Jan Burian. Přesto je potěšitelé, že návštěvnost představení se již přibližuje „předcovidovým“ číslům. „Těší nás, že chodíte s chutí do divadla. Vaše láska k umění a kultuře je jednou z nejdůležitějších společných hodnot, která nás spojuje. Dosud však bohužel neustal válečný konflikt vyvolaný Ruskem na Ukrajině. Podporujeme ukrajinské umělce a řadu z nich uvidíte u nás na jevišti. Budeme dále pokračovat v edukačních programech pro děti ukrajinských uprchlíků, nabízíme jim i účast v baletní přípravce. Budeme podporovat nezávislé ruské umělce. Těším se na častá setkávání s vámi v hledištích našich divadel,“ dodává Jan Burian.

ředitel Národního divadla Jan Burian
generální ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian na tiskové konferenci


Činohra ND po čtyřiceti letech opět bude hrát i ve Státní opeře. Jsme také o něco blíže zahájení rekonstrukce Nové scény, s úplným vyloučením provozu. Jan Burian k tomu uvedl: „Se zachováním architektonických hodnot by mělo vzniknout vlastně úplně nové moderní divadlo, jaké Praha postrádá, s velkou a komorní scénou.“

Nadcházející sezonu vyhlíží umělečtí ředitelé Činohry ND Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský s pocity odpovědnosti vůči společnosti ale také silného vděku divákům: „Ještě loni touhle dobou jsme si říkali, že je vše na dobré cestě, pandemické provizorium skončilo a divadlo znovu nabralo radost, poztrácenou energii a sílu. Netušili jsme ovšem, co všechno nám rok 2022 přinese. Ani v nelehké době jste nás neopustili, navzdory zdražení vstupenek a zvyšující se ceně dalších běžných potřeb. Přejme si tedy do další sezony, abychom svět kolem sebe dokázali smysluplně naplnit originálními a živými divadelními počiny, a zároveň mysleme na všechny umělce a umělkyně, kteří na rozdíl od nás svobodně tvořit nemohou.“

Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, umělečtí ředitelé Činohry ND
Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka, umělečtí ředitelé Činohry ND


I proto v čerstvě premiérované inscenaci Bakchantky účinkuje sbor složený mj. z ukrajinských zpěvaček. Například jedna z nich, Olha Poltorak, byla ještě před rokem sólistkou Oděské filharmonie. Ve sboru jsou kromě ní také další čtyři uprchlice. „Když byla možnost získat pro tento úkol špičkové zpěvačky evropského formátu, které se tak navíc mohou věnovat své profesi, nebylo proč váhat,“ objasňuje rozhodnutí režisér inscenace Jan Frič.

Pro novou sezonu Národní divadlo připravilo 28 skupin celosezonního předplatného. Rozděleny jsou tradičně do šesti kategorií (premiérové, exkluzivní, rodinné, seniorské, žánrové a vícežánrové) a obsahují představení od září 2023 do konce června 2024. Diváci v nich najdou převážně premiérové tituly. Z těch už déle uváděných v nabídce figurují ty nejoblíbenější. Národní divadlo také stále vychází vstříc seniorům a rodinám s dětmi – seniorské skupiny budou nabízeny až s 50% zvýhodněním, rodinné přibližně s 30% a žánrové skupiny s průměrným zvýhodněním 20-25 %. Předplatné bude v prodeji pro stávající abonenty už od 27. února, pro nové abonenty pak od 27. března.

„Mám velkou radost, že hned na začátku sezony uvedeme činoherní inscenaci hry CHERRY MAN, kterou přímo pro Stavovské divadlo napsal Ivan Vyrypajev, jeden z nejzajímavějších ruských režisérů a dramatiků své generace, který nyní žije v Polsku,“ přiblížil Jan Burian. „Režisérské duo SKUTR na jevišti Národního divadla uvede jedno z nejslavnějších dramat Williama Shakespeara HAMLET. Baletní soubor dlouhodobě potvrzuje své prvenství v hledání nových přístupů. Projekt HOLO HARMONIES choreografa Maura Bigonzettiho unikátně propojí divadelní svět, nové technologie, virtuální realitu a hologram. Milovníky baletů s příběhem pak ve Státní opeře potěší COPPÉLIA Ronalda Hynda podle Maria Petipy. V opeře oslavíme Rok české hudby a dvousté výročí narození Bedřicha Smetany – kromě jiného – velkým galakoncertem. Dirigent Tomáš Netopil nastuduje nově RUSALKU Antonína Dvořáka. Máme také před sebou poslední rok mimořádného projektu Musica non grata, který se zaměřuje na tvorbu umělců perzekvovaných nedemokratickými režimy nebo těch, kteří se stali obětí holokaustu. V rámci tohoto projektu uvedeme například dětskou operu LOUTKÁČEK, která doplní náš repertoár o další titul pro nejmladší diváky. Režie se ujme umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry. Laterna magika se bude připravovat na zahájení rekonstrukce Nové scény koprodukčním projektem s Divadlem bratří Formanů PTAČÍ SNĚM v režii Petra Formana.“

Radim Vizváry, umělecký šéf Laterny magiky
Radim Vizváry, umělecký šéf Laterny magiky


Činohra v divadelní sezoně 2023/2024

Činoherní dramaturgický plán se po letošní sezoně vztahových her a vášnivých příběhů vydává docela jiným směrem. Posouvá se k aktuálnějším tématům, která více odrážejí pohyby i určitý neklid v současné společnosti. Není proto náhoda, že autorsky je tentokrát zastoupen zejména středoevropský prostor, že dva tituly výrazně tematizují divadlo, dvě hry se svým způsobem dotýkají víry, že ve dvou textech se řeší touha po moci… Umělecké vedení však stále neopouští touha diváky vzrušovat a bavit: „I letos jsme se snažili, aby výběr titulů reflektoval současnou dobu a zároveň byl barevný, umělecky a divácky vzrušující, žánrově pestrý,“ uvádějí umělečtí ředitelé Činohry Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský a dodávají: „Příští sezonou poprvé vstupujeme do Státní opery, vnímáme ji totiž jako zásadní místo, kam bychom chtěli naše účinkování rozšířit. Jde o divadelní budovu se skvěle řešeným hracím prostorem i hledištěm. Zároveň je to místo, které je oproti Národnímu divadlu neutrálnější, není tolik spjato s ‚národním‘ očekáváním, řekněme i určitou ‚předpojatostí‘ diváků ve smyslu kořenů a historie české státnosti. Ve výběru textů pro jeviště Státní opery chceme vycházet i z historie budovy.“

Původem ruský dramatik a režisér, v současné době žijící v Polsku, Ivan Vyrypajev, jehož texty Kyslík, Nesnesitelně dlouhá objetí nebo Opilí jsou dobře známy i českým divákům, svůj nejnovější text CHERRY MAN  napsal přímo pro Stavovské divadlo. Jeho absurdní černá groteska velmi vtipně ironizuje společenskou hyperkorektnost. Jak uvádí sám autor: „… dnes, v době strašlivých válečných konfliktů, je vlastně nemožné hovořit o nějakých společných lidských hodnotách. Žánry absurdity a černé komedie tak nejpřesněji odrážejí stav věcí jak v umění, tak v každodenním životě...“

HAMLETA, jednu z nejznámějších Shakespearových tragédií, připravuje režijní duo SKUTR. V překladu Martina Hilského se na jeviště Národního divadla vrátí po jedenadvaceti letech. Je to drama rodinné, ale do velké míry i politicky aktuální – jak udržet království, když se na něj ženou nepřátelská vojska? Můžete se těšit na fascinující mysteriózní inscenaci této nehynoucí klasiky.

JEŠTĚ CHVILKU  je původní hra oceňované polské dramatičky zaměřující se na divadlo pro děti a mládež Marie Wojtyszko, která rovněž vznikla na objednávku pro Činohru. Režie se ujme mladá talentovaná režisérka Anna Klimešová, jejíž režijní rukopis se vyznačuje jedinečnou hravostí a humorem, citlivostí a smyslem pro detail. Rodinný titul by měl být určen zejména prarodičům a jejich vnoučatům – ale nejen jim.

Slovenský režisér Marián Amsler se za své kariéry už mnohokrát úspěšně věnoval dramatizacím světových a českých románů a s citem, pevným režijním uchopením a originálním gestem je dokázal přenést na velká jeviště. I proto byl pro Státní operu jasnou volbou právě on a MEFISTO, slavný „román jedné kariéry” popisující nejen dopad nezvladatelné ctižádosti a touhy po uznání, ale i zrod zrůdné diktatury a nových pořádků.

Spisovatelka Kateřina Tučková dosáhla už krátce po třicítce prokazatelných literárních úspěchů, v říjnu 2022 dokonce získala za svůj nejnovější román BÍLÁ VODA  Státní cenu za literaturu. Kniha – vyprávějící o historii ženských řeholních řádů za totality i postavení žen v katolické církvi – se stala skutečnou událostí i čtenářským bestsellerem a inspirovala uznávaného slovenského dramatika Daniela Majlinga k svébytné autorské dramatizaci. V režii kmenového režiséra Michala Vajdičky bude uvedena ve Stavovském divadle.

A velkou událostí bude jistě i návrat Jana Nebeského, který v minulosti vytvořil v ND mnoho mimořádných inscenací. Oceňovaný režisér a jeden z nejoriginálnějších českých tvůrců si tématem svého autorského projektu zvolil dílo i dosud nepublikované verše básníka Ivana Wernische, a vytvoří tak poctu této významné osobnosti české poezie.

Všechny nové činoherní inscenace jsou již od předpremiéry titulkovány. „A to nejen proto, že chceme dále rozšiřovat diváckou základnu. Premiéra je totiž také skvělou příležitostí pozvat zajímavé zahraniční hosty, ukázat jim, co se u nás děje, navázat s nimi další spolupráci a budovat dlouhodobé vztahy. Je pro nás velkou ambicí a výzvou, abychom měli od příští sezony titulkovaná dokonce všechna večerní představení,“ vysvětluje Lukáš Trpišovský.

Lukáš Trpišovský, Martin Kukučka
Lukáš Trpišovský, Martin Kukučka


Laterna magika v divadelní sezoně 2023/2024

Pro 141. sezonu Národního divadla připravuje Laterna magika dvě premiéry. První z nich bude VALÉRIE A TÝDEN DIVŮ  v režii Jakuba Šmída. Divadelní zpracování Nezvalovy novely se opírá o dialog filmu a scénických obrazů, hudby se světelnou kompozicí a propojuje básnické vidění s optikou Laterny magiky. Poetická adaptace bizarního černého románu, který budí dodnes emoce, jitří vášeň i strach. Jediný týden stačí, aby se z dívky stala žena a z jejích snů temná noční můra. Valérie opouští svět dětských iluzí a noří se do hlubin potemnělé a obskurní fantazie. Ať se hlavní hrdinové ocitnou v kurníku, sklepě plném rakví či v rozpadajícím se chrámu, obklopuje je tajemno, kterým prosvítají paprsky absurdity a humoru. Divadelní zpracování se opírá o dialog filmu a scénických obrazů, hudby se světelnou kompozicí a propojuje básnické vidění s optikou Laterny magiky.

„Tvůrci, kteří pracující s dílem významného básníka Vítězslava Nezvala si touto inscenací kladou za cíl, vrátit se k tradičním principům a kořenům Laterny magiky, kde film je v dialogu s jevištní akcí,“ doplňuje umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry.

U druhé premiéry se jedná o velkoformátový multimediální a multižánrový projekt v režii Petra Formana PTAČÍ SNĚM. Alegorický příběh o ptácích vydávajících se hledat svého krále, aby na světě znovu zavládl pokoj a mír. Inscenace koncipovaná jako analogie cesty do vlastního nitra vytváří jevištní jazyk založený především na síle obrazu a působivé atmosféře. „Nové divadelní dobrodružství bude inspirované dílem perského mystika Faríduddína Attára,“ dodává. Originální mobilní prostor podporuje sepětí jeviště s hledištěm. Vedle tradičních prostředků, jako jsou kostýmy, loutky a masky, pracuje i s výraznou scénografií a velkoformátovými projekcemi.
Herci a tanečníci z mnoha zemí světa vytvářejí svými schopnostmi, růzností jazyků a barev pleti mnohotvárný obraz ptačího společenství, nikoli náhodou tolik připomínajícího svět lidí. Inscenace vzniká v koprodukci Laterny magiky a Divadla bratří Formanů.

LM v sezoně 2023/24 opět plánuje spolupráci se Signal Festivalem a těšit se můžete také na druhý ročník Laterna festu 9.–17. května. Ze současného repertoáru budou převedeny do další sezony tyto inscenace: Krajina těla, Poe, BatoLaterna, Robot RadiusZázrak (s)tvoření.

Celý tým Laterny magiky se začíná připravovat na již avizovanou rekonstrukci budovy Nové scény. „Repertoár budeme přizpůsobovat pro hostování na prknech Stavovského divadla, kde Laterna magika nalezne své působiště po celou dobu rekonstrukce. Vedle toho se budeme maximálně soustředit na zájezdy, abychom naše tituly dostali blíž divákům po celé České republice i mimo ni,“ dodal Radim Vizváry.