Z tiskových konferencí

Bard Jan Kačer ztvární Šaška Feste ve Večeru tříkrálovém
vydáno: 28.4.2016
V těchto dnech si připomínáme čtyřsetleté výročí úmrtí velkého W.S., dramaturgie Divadla pod Palmovkou se uvedením jeho Večera tříkrálového na této vlně zrovna svézt nehodlá. „My bychom tu hru uvedli, i kdyby výročí nebylo,“ usmívá se dramaturgyně Daria Ullrichová. „Večer tříkrálový je kus, který na jeviště bytostně patří, skýtá báječné herecké příležitosti a Shakespearův genius k nám nadčasově promlouvá v tom, o čem to je. Hra nabízí velká témata. Kromě toho, že je o lásce a zmatcích, marných i splněných nadějích, je také o divadle, v němž všichni mají nějakou roli, za něco se chtějí skrývat, a až pak láska nebo život je přinutí, že své masky musí odhodit. Komedie je to proto, že hra má šťastný konec. V životě je to poněkud jinak – masky se neodkládají. V neposlední řadě z hereckého hlediska máte pořád co vymýšlet.“

Ivan Krejčí, Daria Ullrichová, Tereza Dočkalová (foto: Michal Novák)
Ivan Krejčí, Daria Ullrichová, Tereza Dočkalová (foto: Michal Novák)


Večer tříkrálový patří k těm moudře optimistickým hrám, které v pravém slova smyslu diváky baví. Hra bude uvedena v překladu Martina Hilského a k režii byl přizván Ivan Krejčí, umělecký šéf oceňované ostravské Komorní scény Aréna. (Nedávno na domovské scéně inscenoval Shakespearovu hru Něco za něco, která se zařadila mezi nejlépe hodnocené inscenace roku 2015 v celorepublikovém kontextu. A jak všichni víte, za inscenaci původní české hry Tomáše Vůjtka Slyšení pak obdržel Cenu divadelní kritiky.)

Dalším významným hostem inscenace je Jan Kačer, který ztvární postavu Šaška Feste. V dalších známých rolích se divákům představí Tereza Dočkalová (Viola), Ivana Wojtylová (Olivie), Zuzana Slavíková (Marie), Ivan Jiřík (Malvolio), Radek Valenta (Orsino), Jan Teplý ml. (Sebastian), Ondřej Veselý (Tobiáš Říhal), Tomáš Dianiška (Ondřej Třasořitka), Stanislav Šárský (Antonio) a Ondřej Volejník (Fabian).

„Jsem rád, že mě ředitel Divadla pod Palmovkou Michal Lang přizval ke spolupráci, myslím, že máme podobný pohled na to, jak divadlo stavět, tedy především na hercích a situacích. Večer tříkrálový je krásná hra o zběsilosti touhy, o tom, co se s námi děje, když nám něco uniká...,“ zamýšlí se Ivan Krejčí. Není to pro něho první setkání s touto hrou, před dvaceti lety ji nastudoval se souborem Slováckého divadla. A jiná setkání, z pozice diváka? „Snad pokaždé jsem Večer tříkrálový viděl jako bezuzdnou komedii. Mně se naopak vždycky zdálo, že je nasycený smutkem. Má v sobě dvojlomnost. A já miluju tyhle dvojlomné žánry, které jsou zároveň smutné a zároveň je v nich i sranda. Večer tříkrálový nedovolí sklouznout k takovému tomu hloupému humoru, kdy se jen kopeme do zadku, nabízí humor, který něco vypovídá o světě.“

Ivana Wojtylová (foto: Michal Novák)
Ivana Wojtylová (foto: Michal Novák)


Tady už se nenápadně rodí cesta k nápadu oslovit barda Jana Kačera, který na podzim oslaví osmdesátku, k herecké účasti na této inscenaci. Jak k tomu vlastně došlo? Dočkáme se šalamounské odpovědi...stačilo být ve správný čas na správném místě a musíte mít i trochu štěstí.

Daria Ullrichová k tomu poznamenala: „Pan Kačer přináší tu svou neocenitelnou a nezaměnitelnou zkušenost člověka, který leccos viděl a zažil, který nikdy se nevzdal, což je přesně to, co je v té hře tematizované. Diváky by mohlo nalákat snad i to, že Jan Kačer báječně zpívá, je to ohromně dojemné a krásné. Věříme, že se to propojí s kreativností a tvůrčí energií souboru.“

na tiskovém setkání ve foyer divadla (foto: Michal Novák)
na tiskovém setkání ve foyer divadla (foto: Michal Novák)


Při práci na inscenaci navíc vznikla jedna zajímavá situace: legenda českého divadla Jan Kačer byl pedagogem jak režiséra Ivana Krejčího, tak herce Ivana Jiříka.
„Samozřejmě jsme ho všichni tak neustále pozorovali, bylo na něm vidět, že ho to s námi snad i baví a nás to bavilo s ním. Je obrovskou motivací pro celý soubor,“ poznamenal Ivan Jiřík.
Ivan Krejčí k tomu s lehkou nadsázkou dodal: „Klíčové bylo, že pan Kačer v půlce zkoušení podepsal smlouvu. Trochu s tím váhal...“ (pozn.: otevřená zadní vrátka však měla příčinu v drobných zdravotních patáliích, které jsou už zažehnány)
A jaké to je režírovat svého učitele? „Nejdřív je to šílené, vrátí se vám vlastně školní léta, kdy máte pocit, že nevíte vůbec nic. Co chcete panu Kačerovi o téhle hře říkat, že! Při práci se to naštěstí změnilo, povzbuzoval nás, stal se dobrým duchem inscenace,“ zdůraznil Ivan Krejčí.
Daria Ullrichová k tomu doplňuje: „Nedal v jedinou vteřinu najevo, že je také režisér, zachovával „kinderstube“, dělá, že o tom nic neví...“
Ivan Krejčí to vidí trošičku jinak: „No, občas udělal m-hm-mmm...“

Tereza Dočkalová (foto: Michal Novák)
Tereza Dočkalová (foto: Michal Novák)


Jak je vidět, Divadlo pod Palmovkou stále PLNOU PAROU připravuje jednu premiéru za druhou, tak jak svým divákům slibovalo ve své „PP otvírací kampani“ na začátku této divadelní sezony. 13. května se uskuteční obnovená premiéra inscenace Lorcovy Krvavé svatby, která byla první režií Michala Langa poté, co se stal ředitelem Divadla pod Palmovkou. Vzhledem k tomu, že soubor divadla byl nucený kvůli situaci po povodních z června 2013 zkoušet v improvizovaných podmínkách, uskutečnila se premiéra inscenace 25. října 2013 v Městském divadle v Děčíně, pražská premiéra pak v Divadle v Dlouhé o den později. Inscenace se vzhledem k podmínkám musela do značné míry přizpůsobit situaci, kdy nemělo divadlo k dispozici stálý prostor pro její uvádění. Nyní, v obnovené premiéře, uvidí diváci Krvavou svatbu v nové podobě, která bude ušita přímo na míru rekonstruovanému Divadlu pod Palmovkou a jeho hereckému souboru, který v uplynulých třech letech prošel řadou obměn.

Do konce sezony Divadlo pod Palmovkou čeká první ročník mezinárodního divadelního festivalu Palm Off Fest, který se bude konat od 23. května do 6. června. Na přehlídce se představí soubory z Polska, Slovenska a České republiky. Do Prahy mimo jiných zavítají i evropské divadelní ikony – polští režiséři Krystian LupaJan Klata! Události se budeme věnovat dalšími zprávami.

-mys-