Z tiskových konferencí

Bulgakov nám říká, že nejsme pány svého osudu...
vydáno: 31.5.2022
Soubor Tygr v Tísni je jedním z vůdčích propagátorů imerzivního divadla v České republice. Jejich nejnovější imerzivní inscenace Mistr a Markétka bude mít již 2. června 2022 premiéru na exkluzivní pražské adrese: Celetná 12. Budovu historického paláce Hrzánů z Harasova souboru Tygr v tísni po dobu konání projektu zapůjčila nadace Stadler-Trier, která se dlouhodobě věnuje podpoře mladých talentů v oblasti klasické hudby a jejich uměleckému rozvoji.

Během tiskové konference představili autoři nejen genezi celého projektu, ale také nechali nahlédnout do prostor, kde se inscenace bude odehrávat. Ve čtyřech patrech vznikne na 30 lokací, ve kterých budou postavy mnohovrstevnatého románu prožívat spolu s diváky své osudy.

Jak vznikal imerzivní projekt Mistr a Markétka?
Ivo Kristián Kubák: Chtěli jsme navázat na Golema a dlouho jsme hledali. Nakonec jsme se s Marií (Marie Nováková – dramaturgyně, pozn. red.) shodli, že román, který nás ovlivnil podobně jako Golem, je právě Mistr a Markétka. To se stalo zhruba před pěti lety.
Tehdy jsme snad prošli každý prázdný dům v Praze a zjistili jsme těsně před zahájením zkoušek, že v Praze již neexistuje žádný prázdný dům, ve kterém by se dala dělat imerzivní inscenace tohoto rozsahu. Nešťastnou shodou náhod nám do toho vtrhnul covid a podobně. A přes prapodivný řetězec známých – a dodnes tomu nevěřím a považuji to za Wolandův zásah – se k nám dostala informace, že v Celetné 12 je prázdný barokní palác, který vlastní hudební nadace Stadler-Trier a zda bychom s nimi nechtěli vstoupit do jednání o nějakém kulturním programu, protože ten dům je určen ke kulturnímu využití. Ukázalo se, že je to šťastné setkání, do domu jsem se zamiloval okamžitě a bylo mi jasné, že to se přesně mělo stát. Po nějakých rozmluvách jsme se rozhodli projekt resuscitovat a začali jsme v tomto objektu pracovat a připravovat inscenaci Mistr a Markétka, tedy asi tak poslední rok.

ukázka z představení (foto: Zuzana Urban)
ukázka z představení (foto: Zuzana Urban)


Na co se mají diváci připravit?
Ivo Kristián Kubák: Samotná imerzivní forma vyžaduje poměrně rozsáhlé prostory vhodné k úpravám a vznikne alternativní vesmír, ve kterém se rozmístí situace a herci tak, jako by běžel reálný život. A do tohoto světa je vpuštěn divák, který je sám sobě dramaturgem, sám se rozhoduje, co uvidí. Co je důležité je, že nikdy nemůže vidět všechno.
Ve spolupráci se scénografkou Ivanou Kanhäuserovou vzniklo 30 lokací, ve kterých se shodou náhod bude pohybovat 30 herců hrajících 30 rolí. Herců je ve skutečnosti skoro dvakrát více, dohromady 50. A těch 50 herců výrazně a zásadním gestem oblékla kostýmní výtvarnice Anna Hrušková. Dalším výrazným prvkem je hudba, kterou složil náš dlouholetý spolupracovník Fillak.

Marie Nováková: V imerzivním divadle se často pracuje s realistickou, až jakoby filmovou scénografií a kostýmy. A my jsme si říkali, že to je škoda, protože tento román nezobrazuje úplnou realitu, v každém popisu prostředí nebo jak vypadají a mluví lidé, je nějaký vtip a se scénografkami jsme se bavili o tom, jak to dostat do té scénografie. Takže ty scény jsou takové zdánlivě funkční...jsou to instalace, které by zdánlivě mohly fungovat jako kancelář, policejní stanice, byt, ale jsou tak absurdně seskládané, že jsou vlastně nepoužitelné a ty postavy v nich nemohou žít a vykonávat, co by měly, a mohou se na to vymlouvat.
Stejně tak kostýmy jsou koncipované tak, že každý Moskvan by chtěl vypadat jako úspěšný bohatý člověk, ale nemá na to, takže si doma na šicích stroji sešil z luxusních obleků po prastrýčkovi něco, co by se mohlo blížit něčemu slušnému do společnosti, ale také to vytváří jakýsi surrealistický pocit…

ukázka z představení (foto: Zuzana Urban)
ukázka z představení (foto: Zuzana Urban)


V čem je Mistr a Markétka aktuální?
Marie Nováková: My jsme na realizaci čekali šest let, od úplně prvotního impulsu napsat scénář. Bylo nám líto, že nám to neustále něco kazí, ale myslím, že čas přišel v pravou chvíli a v současném stavu společnosti je pro nás pochopitelnější, o čem Bulgakov mluvil. Ve stručnosti, společnost, kterou ten román popisuje, je demoralizovaná, zkorumpovaná, neexistují žádné duchovní hodnoty, žádná vřelost vztahů. A do té společnosti přichází ďábel a jeho suita a odhaluje pravdu a ten svět ničí. Prožili jsme pandemii, nyní prožíváme blízkost války – nechci to nijak patetizovat, ale myslím si, že jakási potřeba změny a toho, aby něco přišlo a změnilo stav světa...tuto společnost se snažíme v tomto objektu zobrazit a rádi bychom, aby diváci, kteří přijdou, zažili tu magickou proměnu a tu iluzi pravdy a lži a dobra a zla. Aby to poznali na vlastní kůži a až budou tento objekt opouštět, tak aby měli zamotanou hlavu a mohli o tom přemýšlet ještě týdny.
Bulgakov nám říká, že nejsme pány svého osudu, že naše snažení je směšné, a že bychom měli rozšířit své obzory a dokázat nahlédnout dál než za večerní schůzi.

Ivo Kristián Kubák: A snad nám dává i naději, že ten náš svět lze ještě opravit nebo restartovat.

na tiskovém setkání
na tiskovém setkání


V titulních rolích se představí Anna Schmidtmajerová, resp. Marie Švestková a Petr Reif. Dále diváci uvidí Filipa Kaňkovského, Vladimíra Benderského, Matěje Anděla, Pavla Neškudlu, Jiřího Knihu, Annu Kratochvílovou a další - celkem více než 40 herců. Během tiskové konference dostali slovo i dva členové hereckého obsazení inscenace – Anna Schmidtmajerová a Filip Kaňkovský.

Proč jste přijali roli v takto náročné inscenaci a na co se mohou diváci těšit?
Anna Schmidtmajerová: Já jsem se k imerzivnímu divadlu dostala ještě jako malá, než jsem šla na DAMU, ani jsem nevěděla, že se jedná o imerzivní divadlo, myslela jsem, že je to normální, že se člověk schovává za kamenem a čeká na svůj výstup nebo vkročení do situace. Takže jsem se k tomu po letech ráda vrátila a myslím si, že pro diváka je to úplně jiný zážitek, jiný druh vsáknutí se do divadla nebo do dramatické situace. Mnohem více se vás to dotýká. Nedíváte se nezúčastněně, nemáte na výběr, že se můžete nebo nemusíte ponořit, prostě vás to vcucne. Je to zajímavé a dobrodružné, proto je důležité to vidět a osahat si to.

Filip Kaňkovský: Jak říká Luděk Sobota ve scénce s Miloslavem Šimkem ve scénce Setkání v čekárně OÚNZ: “Já jsem tady byl první”. Tak se cítím trochu já. Je to pro mě super pocit, že s Marií a Kristiánem jsem měl možnost pracovat už na škole, později jsme hráli ve Zlaté koruně pro vodáky v tamním mlýně inscenaci o Krabatovi. Potom přišlo Vy, potom Golem na Štvanici a od té doby spolupracujeme, kdykoliv je to možné a já to velice vyhledávám. Takže pro mě otázka, jestli být v této věci, byla i zbytná, protože za spolupráci s Tygrem jsem vždycky rád. Navíc Mistra a Markétku jsem četl minimálně 2-3x ještě předtím, než jsem byl osloven ke spolupráci na inscenaci. Takže pro mě to byla jasná věc. Původně jsem měl hrát jinou roli, ale nejen mně zamíchal covid kartami, takže se nakonec alternujeme s Kristiánem, což bude pro mě nová, zvláštní zkušenost.

Inscenaci Mistr a Markétka mohou diváci navštívit během jedné z 35 repríz v období od 2. června do 15. července. Lístky jsou v předprodeji v síti GoOut.

zpracovala: Pavla Haflantová, úvodní foto: Kateřina Jírová