Z tiskových konferencí
Ceny divadelní kritiky 2017 - nominace
vydáno: 8.3.2018
26. ročník cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo (dříve nazývaných Ceny Alfréda Radoka) vyhlašuje nominace.
Nejvíce, a to po třech, mají Divadelní společnost Masopust a Divadlo v Dlouhé, 15 nominací se váže na pražské scény, 4 na brněnské, 2 na ostravské a liberecké a 1 na ústeckou. Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací, 76 ženských hereckých výkonů, 73 mužských hereckých výkonů, 42 divadel, 39 poprvé uvedených českých her, 74 scénografií, 57 hudeb a 64 talentů roku.
Šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král v nadsázce uvedl, že tyto ceny jsou výsledkem přímé demokracie v oblasti divadelní kritiky. (Rozhoduje prostý součet hlasů.)
Slavnostní večer spojený s předáváním CEN DIVADELNÍ KRITIKY za rok 2017 proběhne v neděli 18. března 2018 od 20:00 v Paláci Akropolis. Hostem večera bude americká performerka Mckenzie Tomski, která spolu s hudebníkem Martinem Tvrdým vystoupí s ukázkami z jejich posledního alba Miss AmeriKa. „Oproti loňsku tedy vyhlášení bude standardní, bude pódiové, nebude imerzivní (i když mně osobně by se zopakování líbilo),“ naráží na loňské netradiční předávání cen v prostoru Pomezí Karel Král. Moderace večera se ujmou představitelé kritické obce, Jakub Škorpil a Vladimír Mikulka. Dění v Paláci Akropolis bude Českou televizí pouze streamováno na webu.
„Jsme chudší než obvykle, příspěvek od Ministerstva kultury jsme zatím neobdrželi,“ vysvětluje Karel Král. „Práce kolem organizace a udílení Cen divadelní kritiky je tak postavena na osobní angažovanosti či dobré vůli našich partnerů (letos děkuji zejména zástupcům Paláce Akropolis a Spitfire Company), i podobu cen připravujeme v redakci sami. Vavřínový věnec pro laureáty už dávno není zlacený, náš největší donátor na tohle už nedá nic.“
„Snažíme se to dělat levně, ne lacině,“ dodal Jakub Škorpil.
Pro vítěze jednotlivých kategorií mj. budou opět připraveny symbolické odznáčky, někteří už budou možná nosit na klopě sérii. Jinými slovy, do popředí výsledků ankety se dostávají stejná jména herců či tvůrců, kteří podle české divadelní kritiky vytvářejí ten nejzajímavější (nejvíce progresivní?) kvas. Prostudujete-li si soupis nominací, zjistíte, že v kategorii Divadlo roku jsou nominována úplně stejná divadla jako loni. „Domnívám se, že je to důsledek jisté setrvačnosti v úvahách našich respondentů,“ říká Karel Král.
Je tu ještě jeden faktor, který významně promlouvá do výsledkového pořadí – tím je prezentace divadelní práce na festivalech, kde se dá předpokládat větší koncentrace o divadle píšících novinářů. Protože co si budeme povídat, za divadlem do regionů se jezdí čím dál méně.
NEJLEPŠÍ INSCENACE roku 2017
DJ/SHAKESPEARE (DAVID JAŘAB, WILLIAM SHAKESPEARE): MACBETH - TOO MUCH BLOOD
scénář, scéna a režie David Jařab, dramaturgie Lucie Ferenzová, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, hudba Jakub Kudláč, Divadlo Na zábradlí Praha, premiéra 7. a 8.4.2017
JEAN GENET, BEDŘICH BRIDEL, MILOSLAV KÖNIG: DENÍK ZLODĚJE
režie a scéna Jan Nebeský, námět a dramaturgie Tereza Marečková, kostýmy a rekvizity Petra Vlachynská, hudba Martin Dohnal, Divadlo Masopust Praha, premiéra 12.5.2017
ALOIS JIRÁSEK: LUCERNA
režie a hudební dramaturgie Hana Burešová, úprava H.Burešová a Štěpán Otčenášek, dramaturgie Š.Otčenášek, scéna David Marek, kostýmy Hana Fischerová, hudba (s využitím motivů z českých luhů /i hájů/) Marek Doubrava, projekce František Pecháček, světelný design Filip Wiesner, Divadlo v Dlouhé Praha, premiéra 17.3.2017
ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON roku 2017
PAVLA BERETOVÁ (MARYŠA)
Mrštíkové: Maryša, režie Jan Mikulášek, Činohra Národního divadla Praha
IVANA HLOUŽKOVÁ (EMMI KUROWSKI)
Fassbinder: Strach jíst duši, režie Jan Frič, Činohra Národního divadla Brno - Divadlo Reduta
EVA SALZMANNOVÁ (RAY)
Baume: Jasno lepo podstín zhyna, režie Viktorie Čermáková, MeetFactory Praha
MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON roku 2017
ONDŘEJ BROUSEK (PEER GYNT)
Ibsen: Peer Gynt, režie Martin Čičvák, Divadlo na Vinohradech Praha
MARTIN FINGER (WALTER FABER)
Frisch, Tománek: Homo Faber, režie David Šiktanc, Činoherní studio Ústí nad Labem
MILOSLAV KÖNIG
Genet, Bridel, König: Deník zloděje, režie Jan Nebeský, Divadlo Masopust Praha
DIVADLO roku 2017
DIVADLO V DLOUHÉ PRAHA
KOMORNÍ SCÉNA ARÉNA OSTRAVA
NÁRODNÍ DIVADLO BRNO - OPERA
POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA roku 2017
JIŘÍ HAVELKA A DD (Babčáková-Jeřábek-Melíšková-Myšička-Suková-Trojan-Žádníková): VRAŽDA KRÁLE GONZAGA
uvedlo Dejvické divadlo Praha, režie J.Havelka, dramaturgie Eva Suková
NATALIE KOCAB: POHŘEB AŽ ZÍTRA
uvedlo Švandovo divadlo na Smíchově Praha, režie Daniel Hrbek, dramaturgie Martina Kinská
TOMÁŠ VŮJTEK: SMÍŘENÍ
uvedla Komorní scéna Aréna, režie Ivan Krejčí, dramaturgie Tomáš Vůjtek
SCÉNOGRAFIE roku 2017
KAMIL BĚLOHLÁVEK (výprava)
Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, předloha Judith Schalansky, režie Filip Homola, Naivní divadlo Liberec
MAREK CPIN (scéna a kostýmy)
Andersen a kol.: AnderSen aneb Fantazie mě přivede do blázince, režie Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí Praha
MAREK CPIN (scéna)
Mrštíkové: Maryša, režie Jan Mikulášek, Činohra Národního divadla Praha
TOMÁŠ RUSÍN (scéna)
Saariaho: Láska na dálku, režie Jiří Heřman, dirigent Marko Ivanović, Opera Národního divadla Brno
HUDBA ROKU 2017
IVAN ACHER
Massini: Dynastie, režie Michal Dočekal, Divadlo Husa na provázku Brno
MARTIN DOHNAL
Genet, Bridel, König: Deník zloděje, režie Jan Nebeský, Divadlo Masopust Praha
KORA ET LE MECHANIX
Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, předloha Judith Schalansky, režie Filip Homola, Naivní divadlo Liberec
TALENT ROKU 2017
KATEŘINA DVOŘÁKOVÁ (herečka)
EVA HACUROVÁ (herečka, zpěvačka)
ADAM SVOZIL (režisér)
V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístila inscenace Olivera Frljiće podle Stanislawa Wyspiańského PROKLETÍ (KLATWA), uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou
Ankety časopisu Svět a divadlo se v tomto roce zúčastnilo 80 kritiků:
Pavla Bergmannová, Veronika Boušová, Kamila Černá, Jan Dehner, Lucie Dercsényiová, Lenka Dombrovská, Věra Drápelová, Michal Drtina, Lukáš Dubský, Petr Dvořák, Barbora Etlíková, Martina Feltlová, Petr Feyfar, Jiří Fuchs, Helena Grégrová, Jan Grulich, Helena Havlíková, Josef Herman, Lukáš Holubec, Saša Hrbotický, Radmila Hrdinová, Vladimír Hulec, Olga Janáčková, Kateřina Jírová, Vladimír Just, Jan Kerbr, Jan Kolář, Karel Král, Blanka Křivánková, Jiří P.Kříž, Lukáš Křížek, Kateřina Kykalová, Eva Kyselová, Jiří Landa, Eva Langšádlová, Tatjana Lazorčáková, Rudolf Leška, Kateřina Lešková Dolenská, Otto Linhart, Marcela Magdová, Martin Macháček, Jana Machalická, Nina Malíková, Lubomír Mareček, Dominik Melichar, Vladimír Mikulka, Josef Mlejnek, Michal Novák, Jana Paterová, Honza Petružela, Ludvík Píza, Karolina Plicková, Vojtěch Poláček, Markéta Polochová, Kateřina Rathouská, Marie Reslová, Jaroslav Someš, Jana Soprová, Tomáš Stanislavčík, Karolína Stehlíková, Hana Strejčková, Lenka Šaldová, Kateřina Šebelová, Pavel Širmer, Jakub Škorpil, Jitka Šotkovská, Gabriela Špalková, Tomáš Šťástka, Jiří Štefanides, Veronika Štefanová, Zdeněk A.Tichý, Milan Uhde, Roman Vašek, Ladislav Vrchovský, Petra Zachatá, Vít Závodský, Marie Zdeňková, Alena Zemančíková, Ivan Žáček, Ester Žantovská
Víte, že...?
Specifickým mnohonásobným vítězem ankety je Václav Havel. Získal cenu za hru Odcházení, pak se ale stal tématem hry Velvet Havel, která dostala 6 cen, a to včetně ceny pro herce za titulní roli. Václav Havel je tedy první člověk, který získal cenu jako autor i postava. Coby postava byla oceněna, a to dokonce dvakrát, i jeho první žena Olga.
Václav Havel se, pokud mohl, vyhlašování výsledků ankety rád zúčastňoval a nemusel být ani v nominacích.
Nejvíce, a to po třech, mají Divadelní společnost Masopust a Divadlo v Dlouhé, 15 nominací se váže na pražské scény, 4 na brněnské, 2 na ostravské a liberecké a 1 na ústeckou. Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací, 76 ženských hereckých výkonů, 73 mužských hereckých výkonů, 42 divadel, 39 poprvé uvedených českých her, 74 scénografií, 57 hudeb a 64 talentů roku.
Šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král v nadsázce uvedl, že tyto ceny jsou výsledkem přímé demokracie v oblasti divadelní kritiky. (Rozhoduje prostý součet hlasů.)
Slavnostní večer spojený s předáváním CEN DIVADELNÍ KRITIKY za rok 2017 proběhne v neděli 18. března 2018 od 20:00 v Paláci Akropolis. Hostem večera bude americká performerka Mckenzie Tomski, která spolu s hudebníkem Martinem Tvrdým vystoupí s ukázkami z jejich posledního alba Miss AmeriKa. „Oproti loňsku tedy vyhlášení bude standardní, bude pódiové, nebude imerzivní (i když mně osobně by se zopakování líbilo),“ naráží na loňské netradiční předávání cen v prostoru Pomezí Karel Král. Moderace večera se ujmou představitelé kritické obce, Jakub Škorpil a Vladimír Mikulka. Dění v Paláci Akropolis bude Českou televizí pouze streamováno na webu.
„Jsme chudší než obvykle, příspěvek od Ministerstva kultury jsme zatím neobdrželi,“ vysvětluje Karel Král. „Práce kolem organizace a udílení Cen divadelní kritiky je tak postavena na osobní angažovanosti či dobré vůli našich partnerů (letos děkuji zejména zástupcům Paláce Akropolis a Spitfire Company), i podobu cen připravujeme v redakci sami. Vavřínový věnec pro laureáty už dávno není zlacený, náš největší donátor na tohle už nedá nic.“
„Snažíme se to dělat levně, ne lacině,“ dodal Jakub Škorpil.
Pro vítěze jednotlivých kategorií mj. budou opět připraveny symbolické odznáčky, někteří už budou možná nosit na klopě sérii. Jinými slovy, do popředí výsledků ankety se dostávají stejná jména herců či tvůrců, kteří podle české divadelní kritiky vytvářejí ten nejzajímavější (nejvíce progresivní?) kvas. Prostudujete-li si soupis nominací, zjistíte, že v kategorii Divadlo roku jsou nominována úplně stejná divadla jako loni. „Domnívám se, že je to důsledek jisté setrvačnosti v úvahách našich respondentů,“ říká Karel Král.
Je tu ještě jeden faktor, který významně promlouvá do výsledkového pořadí – tím je prezentace divadelní práce na festivalech, kde se dá předpokládat větší koncentrace o divadle píšících novinářů. Protože co si budeme povídat, za divadlem do regionů se jezdí čím dál méně.
NOMINACE:
NEJLEPŠÍ INSCENACE roku 2017
DJ/SHAKESPEARE (DAVID JAŘAB, WILLIAM SHAKESPEARE): MACBETH - TOO MUCH BLOOD
scénář, scéna a režie David Jařab, dramaturgie Lucie Ferenzová, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, hudba Jakub Kudláč, Divadlo Na zábradlí Praha, premiéra 7. a 8.4.2017
JEAN GENET, BEDŘICH BRIDEL, MILOSLAV KÖNIG: DENÍK ZLODĚJE
režie a scéna Jan Nebeský, námět a dramaturgie Tereza Marečková, kostýmy a rekvizity Petra Vlachynská, hudba Martin Dohnal, Divadlo Masopust Praha, premiéra 12.5.2017
ALOIS JIRÁSEK: LUCERNA
režie a hudební dramaturgie Hana Burešová, úprava H.Burešová a Štěpán Otčenášek, dramaturgie Š.Otčenášek, scéna David Marek, kostýmy Hana Fischerová, hudba (s využitím motivů z českých luhů /i hájů/) Marek Doubrava, projekce František Pecháček, světelný design Filip Wiesner, Divadlo v Dlouhé Praha, premiéra 17.3.2017
ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON roku 2017
PAVLA BERETOVÁ (MARYŠA)
Mrštíkové: Maryša, režie Jan Mikulášek, Činohra Národního divadla Praha
IVANA HLOUŽKOVÁ (EMMI KUROWSKI)
Fassbinder: Strach jíst duši, režie Jan Frič, Činohra Národního divadla Brno - Divadlo Reduta
EVA SALZMANNOVÁ (RAY)
Baume: Jasno lepo podstín zhyna, režie Viktorie Čermáková, MeetFactory Praha
MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON roku 2017
ONDŘEJ BROUSEK (PEER GYNT)
Ibsen: Peer Gynt, režie Martin Čičvák, Divadlo na Vinohradech Praha
MARTIN FINGER (WALTER FABER)
Frisch, Tománek: Homo Faber, režie David Šiktanc, Činoherní studio Ústí nad Labem
MILOSLAV KÖNIG
Genet, Bridel, König: Deník zloděje, režie Jan Nebeský, Divadlo Masopust Praha
DIVADLO roku 2017
DIVADLO V DLOUHÉ PRAHA
KOMORNÍ SCÉNA ARÉNA OSTRAVA
NÁRODNÍ DIVADLO BRNO - OPERA
POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA roku 2017
JIŘÍ HAVELKA A DD (Babčáková-Jeřábek-Melíšková-Myšička-Suková-Trojan-Žádníková): VRAŽDA KRÁLE GONZAGA
uvedlo Dejvické divadlo Praha, režie J.Havelka, dramaturgie Eva Suková
NATALIE KOCAB: POHŘEB AŽ ZÍTRA
uvedlo Švandovo divadlo na Smíchově Praha, režie Daniel Hrbek, dramaturgie Martina Kinská
TOMÁŠ VŮJTEK: SMÍŘENÍ
uvedla Komorní scéna Aréna, režie Ivan Krejčí, dramaturgie Tomáš Vůjtek
SCÉNOGRAFIE roku 2017
KAMIL BĚLOHLÁVEK (výprava)
Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, předloha Judith Schalansky, režie Filip Homola, Naivní divadlo Liberec
MAREK CPIN (scéna a kostýmy)
Andersen a kol.: AnderSen aneb Fantazie mě přivede do blázince, režie Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí Praha
MAREK CPIN (scéna)
Mrštíkové: Maryša, režie Jan Mikulášek, Činohra Národního divadla Praha
TOMÁŠ RUSÍN (scéna)
Saariaho: Láska na dálku, režie Jiří Heřman, dirigent Marko Ivanović, Opera Národního divadla Brno
HUDBA ROKU 2017
IVAN ACHER
Massini: Dynastie, režie Michal Dočekal, Divadlo Husa na provázku Brno
MARTIN DOHNAL
Genet, Bridel, König: Deník zloděje, režie Jan Nebeský, Divadlo Masopust Praha
KORA ET LE MECHANIX
Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, předloha Judith Schalansky, režie Filip Homola, Naivní divadlo Liberec
TALENT ROKU 2017
KATEŘINA DVOŘÁKOVÁ (herečka)
EVA HACUROVÁ (herečka, zpěvačka)
ADAM SVOZIL (režisér)
V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístila inscenace Olivera Frljiće podle Stanislawa Wyspiańského PROKLETÍ (KLATWA), uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou
Ankety časopisu Svět a divadlo se v tomto roce zúčastnilo 80 kritiků:
Pavla Bergmannová, Veronika Boušová, Kamila Černá, Jan Dehner, Lucie Dercsényiová, Lenka Dombrovská, Věra Drápelová, Michal Drtina, Lukáš Dubský, Petr Dvořák, Barbora Etlíková, Martina Feltlová, Petr Feyfar, Jiří Fuchs, Helena Grégrová, Jan Grulich, Helena Havlíková, Josef Herman, Lukáš Holubec, Saša Hrbotický, Radmila Hrdinová, Vladimír Hulec, Olga Janáčková, Kateřina Jírová, Vladimír Just, Jan Kerbr, Jan Kolář, Karel Král, Blanka Křivánková, Jiří P.Kříž, Lukáš Křížek, Kateřina Kykalová, Eva Kyselová, Jiří Landa, Eva Langšádlová, Tatjana Lazorčáková, Rudolf Leška, Kateřina Lešková Dolenská, Otto Linhart, Marcela Magdová, Martin Macháček, Jana Machalická, Nina Malíková, Lubomír Mareček, Dominik Melichar, Vladimír Mikulka, Josef Mlejnek, Michal Novák, Jana Paterová, Honza Petružela, Ludvík Píza, Karolina Plicková, Vojtěch Poláček, Markéta Polochová, Kateřina Rathouská, Marie Reslová, Jaroslav Someš, Jana Soprová, Tomáš Stanislavčík, Karolína Stehlíková, Hana Strejčková, Lenka Šaldová, Kateřina Šebelová, Pavel Širmer, Jakub Škorpil, Jitka Šotkovská, Gabriela Špalková, Tomáš Šťástka, Jiří Štefanides, Veronika Štefanová, Zdeněk A.Tichý, Milan Uhde, Roman Vašek, Ladislav Vrchovský, Petra Zachatá, Vít Závodský, Marie Zdeňková, Alena Zemančíková, Ivan Žáček, Ester Žantovská
Víte, že...?
Specifickým mnohonásobným vítězem ankety je Václav Havel. Získal cenu za hru Odcházení, pak se ale stal tématem hry Velvet Havel, která dostala 6 cen, a to včetně ceny pro herce za titulní roli. Václav Havel je tedy první člověk, který získal cenu jako autor i postava. Coby postava byla oceněna, a to dokonce dvakrát, i jeho první žena Olga.
Václav Havel se, pokud mohl, vyhlašování výsledků ankety rád zúčastňoval a nemusel být ani v nominacích.
Další články
Návrat mystického muzikálu
(Divadlo Kalich, 23.3.2024)
Hudební divadlo Karlín uvede v české premiéře muzikál Beetlejuice
(Hudební divadlo Karlín, 22.3.2024)
Albeeho kontroverzní Koza se vrací na pražská divadelní prkna po dvaceti letech
(Divadlo Bez zábradlí, 19.3.2024)
Neměli se nikdy potkat...
(Divadlo Na Fidlovačce, 23.2.2024)