Z tiskových konferencí
V Křížové chodbě Staroměstské radnice byla zahájena výstava přibližující minulost i současnost Činoherního klubu, který si na konci února připomene 50 let své existence. Výstava, která je jedním z bodů oslav, potrvá do 28. února. Vystaveny jsou především fotografie slavných hereckých momentek z inscenací nebo vizuály ve velkoformátové podobě, které jsou součástí titulní strany sešitových programů k inscenacím. Historií Činoherního klubu návštěvníka provedou také infopanely přibližující jednotlivá období, dále scénografické skici a v nejzazším bodě výstavního labyrintu vše doplní projekce záznamů inscenací (vždy od 15 hod.).
Mottem výstavy je citát dramaturga, překladatele a herce Leoše Suchařípy, který řekl: „Když začalo divadlo Činoherní klub, bylo to divadlo herců, které inspirovali režiséři. To je jádro všeho, co Činoherní klub je, byl, a pokud pánbůh dopustí, bude. Jinak to není možné formulovat.“
Činoherní klub vznikl roku 1965 jako součást Státního divadelního studia. U jeho zrodu byli spolužáci z pražské DAMU autor a režisér Ladislav Smoček a dramaturg Jaroslav Vostrý, který se stal prvním uměleckým šéfem nové scény. Základ hereckého souboru přišel z Ostravy s režisérem Janem Kačerem a výtvarníkem Lubošem Hrůzou. Třebaže zakladatelé ostentativně nevyhlašovali program nového divadla, bylo od začátku zřejmé, že jim jde o divadlo, které by je bavilo, s lidmi, kteří jsou jim blízcí, bez vyhlašování cílů, idejí a programů. „Činoherní klub se stal divadlem herců a režiséři zde nikdy nehledali efektní režijní postupy mimo herecké prostředky, jejich cílem bylo roztavit režii v herecké tvorbě,“ řekl kdysi Jaroslav Vostrý. A platí to dones.
V 70. letech po nuceném odchodu většiny vůdčích osobností se Činoherní klub ocitl ve stále se prohlubující umělecké krizi. Divadlo začalo opět systematicky pracovat až na přelomu 70. a 80. let, po příchodu uměleckého šéfa Jiřího Daňka a nástupu další herecké vlny. Listopadové událost roku 1989 umožnily, že se do divadla znovu vrátil Jaroslav Vostrý jako umělecký šéf a po osamostatnění divadla se stal jeho ředitelem. Činoherní klub se znovu mohl vracet k některým základním východiskům, mezi nimiž sehrála nemalou roli svoboda volby režijního a hereckého projevu. To, spolu s moderním pohledem na lidskou psychologii a novou interpretaci klasických témat, vytvářelo specifiku Činoherního klubu. Snad jen krátká proměna divadla koncipovaná ředitelem Vladimírem Strniskem na konci 90. let nepřinesla uspokojivé výsledky, i když i v této době se několik pozoruhodných inscenací objevilo.
Současným ředitelem a uměleckým šéfem je od sezony 1999/2000 Vladimír Procházka, režijní tým tvoří vedle Ladislava Smočka Ondřej Sokol a Martin Čičvák, dramaturgii divadla se spolu s Romanem Císařem nadále věnuje Vladimír Procházka. V současné době má Činoherní klub na repertoáru 18 inscenací, zanedlouho přibude další, slavná Schormova dramatizace Dostojevského Bratrů Karamazových v režii Martina Čičváka. Stálé angažmá v něm momentálně má 18 herců, ale dá se říci, že desítky dalších jsou jeho pravidelnými spolupracovníky a jejich jména také jakoby neodmyslitelně k Činohernímu klubu patřila. Statistika ještě přináší tyto údaje: za těch 50 let bylo uvedeno 132 inscenací, odehráno bylo 11 tisíc představení a počet diváků, kteří kdy usedli v hledišti Činoherního klubu, se blíží třem milionům.
„Dnešní soubor je pevným divadlem a zároveň divadlem hostů. Někteří z herců dokonce už nejsou ve svazku divadla, ale jakoby ho nikdy neopustili. A oni to tak cítí,“ poznamenal Ladislav Smoček.
Herec Michal Pavlata je sice stálým členem souboru Činoherního klubu až od roku 1994, ale jako student herectví byl u toho a v roce 1968 už v něm hrál: „U nás na vsi (v Podkrkonoší) se vědělo, že nejlepší herci jsou v Národním divadle. Do Prahy jsem přišel v třiašedesátém a o něco později jsem se jako host náhle ocitl v divadle v ulici Ve Smečkách a zjistil jsem, že divadlo se může taky dělat jinak, než jsem si myslel. Výstava je pro mne nostalgickou vzpomínkou na to, že jsem směl být u toho. Činoherní klub pro mě osobně znamená především zjištění, že herectví může být za jistých okolností zaměstnání i pro chlapa. Pro mě hraní v Činoheráku je vrchol kariéry.“
Velký slavnostní večer přímo v Činoherním klubu se pak uskuteční 27. února, čili na den přesně 50 let od prvního představení, a bude spojen se křtem publikace přibližující posledních deset let této scény. Na křest naváže scénické čtení hry Ladislava Smočka Piknik, což byla první hra, která provoz divadla v roce 1965 zahájila. Podle slov legendárního dramatika a režiséra Ladislava Smočka tehdy vůbec nikdo nepředpokládal, že nově založené divadlo by mohlo fungovat delší dobu. Do dějin českého divadla se zapsalo výrazným písmem a přetrvalo i přes veškerá protivenství ze strany komunistického režimu a dnes je mimochodem také zdárným příkladem toho, že transformace divadla nemusí být strašák. „Rozhodnutí jsem nelitoval ani minutu. Provoz je ekonomičtější, s přidělenými penězi z grantů můžeme rozumněji hospodařit, jsme samostatní,“ říká současný ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka.
Jubileu se bude po celý rok věnovat stanice ČT art, která odvysílá záznamy divadelních her, včetně legendárního Revizora s Pavlem Landovským. „Už tento měsíc uvedeme premiéru bohužel nedokončené výpovědi Jiřího Krejčíka o Vladimíru Pucholtovi. Na podzim je připravený nový dokumentární cyklus Magický Činoherní klub režiséra Josefa Abrháma ml.,“ uvedl Tomáš Motl, výkonný ředitel ČT art.
-mys-
Ondřej Sokol, Ivana Chýlková, Vladimír Procházka (foto: Michal Novák)
Mottem výstavy je citát dramaturga, překladatele a herce Leoše Suchařípy, který řekl: „Když začalo divadlo Činoherní klub, bylo to divadlo herců, které inspirovali režiséři. To je jádro všeho, co Činoherní klub je, byl, a pokud pánbůh dopustí, bude. Jinak to není možné formulovat.“
Činoherní klub vznikl roku 1965 jako součást Státního divadelního studia. U jeho zrodu byli spolužáci z pražské DAMU autor a režisér Ladislav Smoček a dramaturg Jaroslav Vostrý, který se stal prvním uměleckým šéfem nové scény. Základ hereckého souboru přišel z Ostravy s režisérem Janem Kačerem a výtvarníkem Lubošem Hrůzou. Třebaže zakladatelé ostentativně nevyhlašovali program nového divadla, bylo od začátku zřejmé, že jim jde o divadlo, které by je bavilo, s lidmi, kteří jsou jim blízcí, bez vyhlašování cílů, idejí a programů. „Činoherní klub se stal divadlem herců a režiséři zde nikdy nehledali efektní režijní postupy mimo herecké prostředky, jejich cílem bylo roztavit režii v herecké tvorbě,“ řekl kdysi Jaroslav Vostrý. A platí to dones.
Vladimír Procházka, Ladislav Smoček, Michal Pavlata (foto: Michal Novák)
V 70. letech po nuceném odchodu většiny vůdčích osobností se Činoherní klub ocitl ve stále se prohlubující umělecké krizi. Divadlo začalo opět systematicky pracovat až na přelomu 70. a 80. let, po příchodu uměleckého šéfa Jiřího Daňka a nástupu další herecké vlny. Listopadové událost roku 1989 umožnily, že se do divadla znovu vrátil Jaroslav Vostrý jako umělecký šéf a po osamostatnění divadla se stal jeho ředitelem. Činoherní klub se znovu mohl vracet k některým základním východiskům, mezi nimiž sehrála nemalou roli svoboda volby režijního a hereckého projevu. To, spolu s moderním pohledem na lidskou psychologii a novou interpretaci klasických témat, vytvářelo specifiku Činoherního klubu. Snad jen krátká proměna divadla koncipovaná ředitelem Vladimírem Strniskem na konci 90. let nepřinesla uspokojivé výsledky, i když i v této době se několik pozoruhodných inscenací objevilo.
Současným ředitelem a uměleckým šéfem je od sezony 1999/2000 Vladimír Procházka, režijní tým tvoří vedle Ladislava Smočka Ondřej Sokol a Martin Čičvák, dramaturgii divadla se spolu s Romanem Císařem nadále věnuje Vladimír Procházka. V současné době má Činoherní klub na repertoáru 18 inscenací, zanedlouho přibude další, slavná Schormova dramatizace Dostojevského Bratrů Karamazových v režii Martina Čičváka. Stálé angažmá v něm momentálně má 18 herců, ale dá se říci, že desítky dalších jsou jeho pravidelnými spolupracovníky a jejich jména také jakoby neodmyslitelně k Činohernímu klubu patřila. Statistika ještě přináší tyto údaje: za těch 50 let bylo uvedeno 132 inscenací, odehráno bylo 11 tisíc představení a počet diváků, kteří kdy usedli v hledišti Činoherního klubu, se blíží třem milionům.
„Dnešní soubor je pevným divadlem a zároveň divadlem hostů. Někteří z herců dokonce už nejsou ve svazku divadla, ale jakoby ho nikdy neopustili. A oni to tak cítí,“ poznamenal Ladislav Smoček.
výstava 50 let Činoherního klubu (foto: Michal Novák)
Herec Michal Pavlata je sice stálým členem souboru Činoherního klubu až od roku 1994, ale jako student herectví byl u toho a v roce 1968 už v něm hrál: „U nás na vsi (v Podkrkonoší) se vědělo, že nejlepší herci jsou v Národním divadle. Do Prahy jsem přišel v třiašedesátém a o něco později jsem se jako host náhle ocitl v divadle v ulici Ve Smečkách a zjistil jsem, že divadlo se může taky dělat jinak, než jsem si myslel. Výstava je pro mne nostalgickou vzpomínkou na to, že jsem směl být u toho. Činoherní klub pro mě osobně znamená především zjištění, že herectví může být za jistých okolností zaměstnání i pro chlapa. Pro mě hraní v Činoheráku je vrchol kariéry.“
Velký slavnostní večer přímo v Činoherním klubu se pak uskuteční 27. února, čili na den přesně 50 let od prvního představení, a bude spojen se křtem publikace přibližující posledních deset let této scény. Na křest naváže scénické čtení hry Ladislava Smočka Piknik, což byla první hra, která provoz divadla v roce 1965 zahájila. Podle slov legendárního dramatika a režiséra Ladislava Smočka tehdy vůbec nikdo nepředpokládal, že nově založené divadlo by mohlo fungovat delší dobu. Do dějin českého divadla se zapsalo výrazným písmem a přetrvalo i přes veškerá protivenství ze strany komunistického režimu a dnes je mimochodem také zdárným příkladem toho, že transformace divadla nemusí být strašák. „Rozhodnutí jsem nelitoval ani minutu. Provoz je ekonomičtější, s přidělenými penězi z grantů můžeme rozumněji hospodařit, jsme samostatní,“ říká současný ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka.
výstava 50 let Činoherního klubu (foto: Michal Novák)
Jubileu se bude po celý rok věnovat stanice ČT art, která odvysílá záznamy divadelních her, včetně legendárního Revizora s Pavlem Landovským. „Už tento měsíc uvedeme premiéru bohužel nedokončené výpovědi Jiřího Krejčíka o Vladimíru Pucholtovi. Na podzim je připravený nový dokumentární cyklus Magický Činoherní klub režiséra Josefa Abrháma ml.,“ uvedl Tomáš Motl, výkonný ředitel ČT art.
-mys-
Další články
Návrat mystického muzikálu
(Divadlo Kalich, 23.3.2024)
Hudební divadlo Karlín uvede v české premiéře muzikál Beetlejuice
(Hudební divadlo Karlín, 22.3.2024)
Albeeho kontroverzní Koza se vrací na pražská divadelní prkna po dvaceti letech
(Divadlo Bez zábradlí, 19.3.2024)
Neměli se nikdy potkat...
(Divadlo Na Fidlovačce, 23.2.2024)