Z tiskových konferencí

Domov pro živé umění
vydáno: 8.2.2011
Občanské sdružení Motus, které od roku 2001 provozuje pražské divadlo Alfred ve dvoře, vede od začátku toho roku nový intendant / programový ředitel Ewan McLaren, který se stal novým uměleckým šéfem po vítězství v podzimním konkurzu a převzal tuto funkci po odcházející Šárce Havlíčkové. Ta divadlo umělecky vedla od roku 2005 do konce roku 2010. McLaren byl do čela zvolen na základě předloženého projektu, který předkládá změny v dramaturgii a dosavadním fungování divadla. Hlavní změnou je přechod od podpory většího množství projektů k podpoře menšího množství nových premiér, které projdou přísnějším výběrem. Další novinkou jsou tematické okruhy, které budou předem deklarované a které se pokusí do určité míry sjednotit programovou linii pro každý rok. Okruhem pro rok 2011 je téma „Dětství, dospívání a rodina“.

Hlavním cílem nového vedení je zkvalitnit nabídku divadelních projektů, rozšířit stávající spektrum diváků a otevřít divadlo také občasným nedivadelním aktivitám (diskuze, workshopy). „Budeme usilovat o to, aby lidé začali vnímat Motus i prostor Alfreda ve dvoře více jako místo k setkávání a interakci, jako místo komunitní, které může navštěvovat nejen okruh našich tradičních diváků, ale i rodiče s dětmi nebo například obyčejný úředník, kterému je nezávislé divadlo blízké, ale považuje jej za uzavřený okruh umělecké komunity nebo pro kterého je přílišná programová různorodost nečitelná. Rád bych, aby se pod mým vedením stal Motus synonymem otevřených aktivit s přesahem, a Alfred místem, kde se nejen hraje, ale také diskutuje. Nezávislé divadlo dostalo postupem času příchuť něčeho složitého a přehnaně intelektuálního. Změnit tohle vnímání v představách lidí jen náš hlavní cíl,“ říká k novému směru Ewan McLaren.

Ewan McLaren
Ewan McLaren


Nový trend se dá vyjádřit jednoduchou proklamací – kvalita nad kvantitou. Ewan McLaren k tomu uvedl: „V uplynulých letech se v Alfredu ve dvoře každoročně prezentovalo velké množství nových projektů s nesporným přínosem pro českou nezávislou scénu. Rozsáhlý program a jeho časově náročná realizace s sebou nicméně nesly riziko rozmělnění. Nová koncepce programu proto počítá s realizací maximálně šesti premiér během jednoho roku a s preciznějším výběrem projektů i počtem repríz.“

Pro rok 2011 bylo vybíráno celkem z 26 projektů, sítem nakonec jich prošlo šest. „Z toho každý rok budou dva větší projekty vybrány k rezidenci. Tyto projekty dostanou maximální podporu z naší strany ve formě prostoru, public relations, možnosti prezentovat práci atd. Na těchto projektech bychom se chtěli vždy podílet i s dalším partnerem – produkčním domem, ideálně ze zahraničí,“ plánuje Ewan McLaren. „Při výběru projektů na konkrétní rok bude bráno v úvahu, do jaké míry předložený projekt reflektuje stanovené téma,“ dodal.

Systematičtěji se v Alfredu bude pracovat i s počtem repríz jednotlivých projektů. V minulosti se častokrát připravila inscenace, která po premiérové sérii tří čtyř představení zapadla, nebo se hodně rychle vyčerpalo její návštěvnické penzum. „Alfred v minulosti často fungoval jako poměrně homogenní komunita tvořená především umělci a lidmi z jejich okruhu. Tento fakt bychom chtěli změnit a přilákat do Alfreda nejen širší spektrum diváků, ale také odstranit strach některých lidí z nezávislého umění,“ zdůraznil Ewan McLaren. S tím souvisí otázka posílení reprízování projektů (samozřejmě v intencích možností nezávislého divadla, nicméně devět deset repríz bude každému projektu garantováno). Motus hodlá jít do rizika i za cenu, že nebude vždy plno. Dalším cílem je rozšíření stávajícího diváckého spektra o dětské publikum nebo starší diváky.

„Chceme vést diváky k nezávislému divadlu, otevřít jim možnost naučit se ho chápat. Není jejich problém, že se v něm moc neorientují. Za tu dobu, co zde žiji, jsem poznal, že Češi jsou velmi kreativní lidé, české divadlo má proti západní Evropě výraznější smysl pro experiment, proto věřím ve vytvoření platformy setkávání a že najdeme způsoby, jak eliminovat rezistenci vůči nezávislému divadlu. Není to jednoduchý úkol, abychom některé skupiny diváků přivedli k uvědomění, že my jim nabídneme takovou tvorbu, která jim možná otevře obzory mnohem více než divadlo konvenční. Musím ale zároveň dodat, že jak nejsou připraveni diváci, podobně něco chybí i tvůrcům a hercům. Myslím, že je to jednak sebevědomí a jednak komunikace s divákem...,“ zamýšlí se Ewan McLaren.

Pokud se nyní setkáte s vizuály či materiály divadla, jistě hned poznáte změnu. Zásadně je totiž posílena informační stránka materiálů. Změnám bohužel neušly též ceny vstupenek. Do „domova pro živé umění“, jak zní nová promo charakteristika Alfreda ve dvoře, bude základní vstupné činit 200 Kč (dříve 150 Kč). Avšak stále zůstává zachováno zvýhodnění pro ty diváky, kteří si vstupenku zakoupí v předprodejích. V takovém případě vás vstupenka přijde pouze na 150 Kč. Slevy pro studenty také zůstávají z rodu výrazných.