Z tiskových konferencí

Festival 4+4 dny v pohybu obsadí Karlínská kasárna
vydáno: 27.9.2017
Letošní intervence mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu do prostor zapomenutých (a často chátrajících) má namířeno do bývalých Kasáren Karlín (dříve také Ferdinandova kasárna nebo Karlínská kasárna Jana Žižky z Trocnova). Klasicistní pětipodlažní budova byla vystavěna v letech 1844 – 1849 v pražském Karlíně (místo bylo vybráno „nad čarou“ záplavového území; tehdejší experti by se asi divili, co přinese rok 2002) a ubytovací kapacita činila až dva tisíce vojáků. Do roku 2008 zde sídlily různé útvary a zařízení pražské vojenské posádky, jako posádková hudba, vojenská policie, velitelství nebo ošetřovna. Karlínská kasárna jsou chráněna jako kulturní památka České republiky. Unikátní historický objekt dodnes fascinuje rozsáhlostí celého komplexu, festival však obsadí pouze jedno křídlo budovy a v něm jedno patro.


V současné době prostory má pronajaté „kulturní developer“ Matěj Velek, který se pokouší chátrající kasárna oživit. Ministerstvo spravedlnosti mu objekt pronajalo na tři roky. Velek chce kasárna přeměnit po vzoru Nákladového nádraží Žižkov, ze kterého v minulosti také vybudoval místo pro umění. V kasárnách vzniká divadelní sál, kavárna i galerie.

„Dostali jsme příležitost slavnostně otevřít veřejnosti část hlavní budovy karlínských kasáren. Jsme rádi u zpřístupňování historických objektů Pražanům. V tomto případě se jedná o kulturní památku z doby rakousko-uherské monarchie,“ uvádí dramaturgyně projektu Místa činu Denisa Václavová.

„Není jednoduché to uchopit, prostor je jedním slovem obrovský a celkem nehostinný, ale umělci už zkouší, našli si svá místa, ať jde třeba o kanceláře, nebo dokonce vězeňské cely…,“ dodala Markéta Černá.

co pro festival 4+4 dny v pohybu chystá divadlo VOSTO5, prozradil Ondřej Cihlář
co pro festival 4+4 dny v pohybu chystá divadlo VOSTO5, prozradil Ondřej Cihlář,
dále na snímku spoluzakladatelky festivalu Denisa Václavová (s pochroumaným kotníkem) a Markéta Černá


Netradiční prostor bývalých karlínských kasáren však bude pouze jedním z míst, kde se festival uskuteční. Ponec, Divadlo Archa a Alfred ve dvoře přivítají především zahraniční umělce. Program zavítá i do Studia Alta. Dodejme, že některé projekty vznikají přímo pro tento festival, často mají podobu site-specific.

Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu letos proběhne již po dvaadvacáté a nabídne od 6. do 14. října 2017 na několika místech Prahy rozsáhlý program mnoha žánrů: od aktuálních a provokativních divadelních, tanečních představení až po multimediální projekty. Sjedou se tvůrci nejen z Evropy, ale i z Angoly, Alžíru, Maroka, Ukrajiny, USA, Kanady či Pobřeží slonoviny.

nepříliš vlídné interiéry bývalých kasáren
nepříliš vlídné interiéry bývalých kasáren


„Poprvé v historii festivalu přivážíme umělce, kteří se narodili nebo stále tvoří daleko za hranicemi evropského kontinentu. Jde o špičkové tvůrce, kteří nejen, že vycházejí z jedinečné kulturní tradice, ale současně jsou průkopníky moderního divadla, tance a hudby v zemích, jako jsou Angola, Alžírsko, Maroko či Pobřeží slonoviny,“ říká k zahraničnímu programu dramaturg Pavel Štorek. Představení Respectable Thief angolského multimediálního umělce Nástio Mosquita spojuje hudbu, poezii, videa a texty s kritickými postoji vůči nejrůznějším stereotypům ovládajícím západní kulturu. Multimediální představení Zvizdal (Černobyl - tak daleko, tak blízko) belgického souboru BERLIN nabízí portrét stařičkého páru, který se po výbuchu černobylské elektrárny odmítl vystěhovat ze zakázané zóny a dodnes zde v naprosté izolovanosti hospodaří na svých pozemcích. Seskupení sedmi ukrajinských umělkyň Dakh Daughters Band se na Ukrajině stalo jedním z hlavních symbolů boje za demokracii. Ve svých kabaretně pojatých performancích mísí prvky punku, rocku a rapu s ukrajinským folklórem. Švýcarský choreograf alžírského původu Philippe Saire ve své poslední experimentální choreografii Vacuum propojuje pohyb a výtvarné umění - dvě neonové trubice vytvářejí optickou iluzi prázdného prostoru, v němž se jakoby vznášejí těla dvou tanečníků. Montrealská skladatelka a multimediální umělkyně Myriam Bleau v audiovizuální performanci autopsy.glass experimentuje se zvukovým, vizuálním a symbolickým potenciálem vinných sklenic. Živý záznam zvuků - vibrací, rezonancí nebo praskání - prochází zvukovou transformací a zpětně ovlivňuje světelnou instalaci. Finská choreografka a hudebnice Elina Pirinen se rozhodla ve své nejnovější choreografii Personal Symphonic Moment „rozpitvat“ Šostakovičovu symfonii č. 7. V představení En Alerte se osobní vzpomínky předního marockého choreografa Taoufiqa Izeddiou na první setkání se súfijským obřadem prolínají se současnou arabskou poezií. Choreografka a tanečnice Nadia Beugré z Pobřeží slonoviny zkoumá ve fascinující vizuálně interaktivní choreografii Quartiers Libres otázky zakázaných míst či svobody pohybu. Newyorská legendární avantgardní umělkyně a spolupracovnice Andy Warhola Penny Arcade představení Longing Lasts Longer pojala jako divokou směs rock’n’rollu, parodií na sólová vystoupení komiků a osobních vzpomínek na 40 let prožitých ve světě pop-kultury. Show věnovanou v první řadě New Yorku doposud uvedla již ve 22 městech po celém světě.

Markéta Černá, Pavel Štorek
Markéta Černá, Pavel Štorek


Diváci se mohou těšit i na představení předních českých souborů - například divadla VOSTO5, Masopust, VerTeDance nebo Spitfire Company. Řada českých souborů a umělců připravila pro Kasárna Karlín premiéry site-specific divadelních projektů. Divadlo VOSTO5 v inscenaci Společenstvo vlastníků autora a režiséra Jiřího Havelky zavede diváky na schůzi společenství vlastníků bytových jednotek, kteří právě zde projevují svoji moc. Divadlo Masopust v prostorách kasáren uvede představení Deník zloděje, mysteriózní operu na texty Jeana Geneta a Bedřicha Bridela pro jednoho činoherce – zpěváka (Miloslav König) s hudbou Martina Dohnala v režii Jana Nebeského. Do role školitele Jaromíra Stromšíka se vtělí herec Petr Vaněk v monodramatu Úvod do práce s počítačem, pro které se autor René Levínský a tvůrčí tým Johana Švarcová, Marta Ljubková, Jonáš Svatoš, Martin Ožvold a Ondřej Polák inspirovali u neblahé legendy českého internetu Michala Kolesy. Site-specific performance připravují také Philipp Schenker s mezinárodním týmem studentů DAMU, divadlo Home, které navíc zapojuje prvky intervencí do veřejného prostoru. Prostory Kasáren Karlín na tři večery zabydlí pokračování projektu Fragmenty #2 Spitfire Company, který kombinuje prostorové instalace s pohybovou akcí.

V rámci festivalu uvede svoji premiéru ve Studiu ALTA také taneční soubor VerTeDance, který se s režisérkou Petrou Tejnorovou v taneční inscenaci Nothing Sad inspiroval esejí astronoma J. Keplera „O šestiúhelné sněhové vločce“.

tady se něco chystá...
tady se něco chystá...


„Iniciování premiér českých souborů je jedním ze záměrů festivalu,“ říká Denisa Václavová. VostoPětka bere takovou výzvu za svou téměř každoročně. Letos pro festival připravila inscenaci Společenstvo vlastníků, která vtáhne diváky přímo do dění. „Našli jsme zde celu ne nepodobnou jednačce, diváci se stanou rovnocennými účastníky schůze, ...ale nemusíte se bát, že budete aktivně vtahováni do děje, ostatně i my něco takového nesnášíme,“ významně podotknul Ondřej Cihlář. „Inscenace vás zavede na celkem běžnou sousedskou schůzi. Havelka je družstevníkem v Holešovicích, takže promítáme i své zkušenosti z takových sezení. Podobně jako v případě Dechovky prostor nebude mít definované jeviště a hlediště, diváci s dějem tedy těsně splynou. Hrát nás bude patnáct, z toho jedna paní těsně před porodem, jedna paní těsně před smrtí, chceme zkrátka obsáhnout společenství lidí na typické domovní schůzi. Nevýhodou je, že počet diváckých míst je omezen. Zatím máme naplánovaná čtyři představení. Pak uvidíme, co dál. U Dechovky jsme také původně předpokládali jen čtyři uvedení v rámci festivalu…“

tisková setkání k festivalu 4+4 dny v pohybu bývají netradiční...
tisková setkání k festivalu 4+4 dny v pohybu bývají netradiční...


Neodmyslitelnou součástí programu festivalu bude průřezová výstava toho nejzajímavějšího ze současného výtvarného umění, debaty na aktuální témata z umění, architektury a urbanismu, v neposlední řadě komentované procházky po Karlíně.

Program je tak obsáhlý, že nejlépe bude se jím prokousat na webu festivalu www.ctyridny.cz, a vybrat si dle svého zájmu. Předprodej vstupenek běží v síti GoOut a na pokladnách jednotlivých divadel. Festivalové centrum pak v době konání akce naleznete v Kasárnách Karlín.

.....
foto: Michal Novák