Z tiskových konferencí

Husákovo ticho v Divadle Na zábradlí beze slov
vydáno: 29.10.2013
První listopadový den uvede Divadlo Na zábradlí premiéru inscenace Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho. Režisér Jan Mikulášek společně s dramaturgyní Dorou Viceníkovou poprvé představí inscenaci připravenou již přímo pro jeviště Divadla Na zábradlí.

Autorský tým Dora Viceníková a Jan Mikulášek začali v minulé sezoně mapovat nedávná desetiletí naší historie. Pod ironicky míněným názvem Zlatá šedesátá se skrývá deník outsidera jedné generace, člověka zmítaného dobou i osobními slabostmi – filmového režiséra a scenáristy Pavla Juráčka.

Nyní se posouváme o jednu dekádu. Do let sedmdesátých. Ta jsou ve znamení utužení režimu, omezení svobody a chladného vystřízlivění po nadějeplných šedesátých letech dvacátého století. Prizmatem osobních svědectví, dobových zpráv a literatury vytvoříme svůj vlastní obraz doby, ve které se mnozí z nás narodili. V inscenaci Šedá sedmdesátá usiluje stejný tým o zachycení atmosféry doby plné spánku, nečinnosti, apatie. Karel Gott byl každoročně zlatým slavíkem, volby se těšily masivní účasti a jednoznačnému výsledku, každý měl své jistoty vykoupené tvrdou nesvobodou.

Petr Štědroň, Dora Viceníková (foto: Kateřina Jírová)
Petr Štědroň, Dora Viceníková (foto: Kateřina Jírová)


„Inscenace vznikala v příjemném pospolitém duchu, a každý z tvůrců na ní má svůj podíl,“ uvedl ředitel DNz Petr Štědroň.
„Když máte důvěru k lidem a oni k vám, můžete v klidu tvořit,“ dodal režisér inscenace Jan Mikulášek.

Zatímco "Zlatá šedesátá" v sobě skrývala deník outsidera jedné generace – Pavla Juráčka, Šedá sedmdesátá jsou mimo jiné postavena na dopisech jiného outsidera – poslední popravené ženy v ČR Olgy Hepnarové.

„Jako podklad pro inscenaci jsme použili nejrůznější prameny, osobní svědectví, dobové zprávy, literaturu a dopisy Olgy Hepnarové. Z jejího činu čiší velká bolest nejen ze strany rodin obětí, ale i ze strany vražedkyně. Vlastně to vůbec nebylo jednoduché,“ říká Dora Viceníková.
Jan Mikulášek a Dora Viceníková připravili inscenaci spolu s Marií Spurnou, Magdalenou Sidonovou, Kristinou Beranovou (Maděričovou), Leošem Nohou, Petrem Jeništou, Miloslavem Königem, Ivanem Luptákem, Stanislavem Majerem a inscenační tým doplňuje výtvarník Marek Cpin, který je autorem scény a kostýmů. Valná většina inscenace bude odehrána beze slov.

Současné vedení Divadla Na zábradlí přetáhlo do Prahy šest inscenací z brněnské Reduty. „Díky profesionalitě umělecko-technického provozu Divadla Na zábradlí se nám podařilo uvést na pražském jevišti šest inscenací, které se přeobsazovaly, vytvářely se nové mizanscény, upravovala se scénografie, a to vše ve velmi krátkém čase,“ pochvaluje si Petr Štědroň. „Také musíme zaklepat na dřevo, že přijetí pražskými diváky bylo velmi dobré,“ s úsměvem dodává.

Do konce roku čeká diváky v Divadle Na zábradlí ještě několik pozoruhodných akcí. Již 16. listopadu vypukne NOC DIVADEL, pro kterou divadlo připravilo kromě inscenace Šedá sedmdesátá také komentovanou prohlídku běžně nepřístupných prostorů divadla, ve výtvarném zpracování Marka Cpina. Magie divadelního prostoru bude obohacená výtvarnými instalacemi, přízračným svícením, maskami a kostýmy.

Ve spolupráci s Nadačním fondem Cen Alfréda Radoka a agenturou Aura-Pont uvede Divadlo Na zábradlí 29. listopadu Noc autorů. Ta bude mimojiné výjimečná tím, že se Jiří Ornest po nemoci opět vrátí na jeviště. A na prosinec se chystá výjimečná událost, oslava 55. narozenin Divadla Na zábradlí, a také "Silvestr na Zábradlí", kdy po představení Buržoazie bude následovat stylové pohoštění, šampaňské a hudba.

-kac-