Z tiskových konferencí

Jsem rád, že jsem tuto hru dokončil
vydáno: 26.4.2015
Čtyři roky po premiéře na newyorské Broadwayi se českým divákům představila hra HIGH – Lety peklem úspěšného amerického dramatika Matthew Lombarda. Dala by se charakterizovat jako vypjaté drama o víře, uzdravení a odpuštění se „zlatou dávkou“ sarkasmu. Její děj nás zavádí do léčebny závislostí. Tvrdá a rázná terapeutka Jamison Connely na příkaz nadřízeného proti své vůli přijímá případ devatenáctiletého Codyho, kterého našli pod vlivem drog v motelovém pokoji nad tělem předávkovaného čtrnáctiletého chlapce. Cody je vyčerpaný, pere se s abstinenčními příznaky a pokusy pomoci se zbavením závislosti odmítá. Jamison si také prošla peklem a trpělivě však čelí výzvě pomoct Codymu a nalézt i v sobě odvahu ke změně...

Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš, Martin Pechlát (foto: Michal Novák)
Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš, Martin Pechlát (foto: Michal Novák)


Je poněkud atypické, že vám v sekci ZA OPONOU představujeme nově uváděnou hru měsíc po premiéře (ta v divadle La Fabrika proběhla 25. března). Důvod je zřejmý a vzácný, na pozvání Evy Jeníčkové do Prahy přiletěl autor této hry Matthew Lombardo, který zhlédne jednu z repríz. Měli jsme příležitost účastnit se setkání s tímto americkým dramatikem pár hodin před představením...

Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš (foto: Michal Novák)
Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš (foto: Michal Novák)


Hru objevila Eva Jeníčková: „Hledala jsem původně něco úplně jiného a z této hry se ke mně dostala vlastně jen krátká synopse, scénář nebyl k mání. Přesto i to málo mě zaujalo natolik, že jsem se rozhodla autora vypátrat. Nebylo to jednoduché, protože ve Státech existuje obranná hradba producentů. Agent mi stroze napsal - ve kterém divadle, za kolik a kolikrát se to bude hrát. ´Já bych si tu hru nejprve ráda přečetla…´, odvětila jsem mu a je jasné, že námluvy usnuly. Po čase jsem to zkusila přes Facebook a přímo: ´Hi, Matthew…´ Autor mi odpověděl za čtyři hodiny se slovy ´No jasně, řeknu agentovi, ať to pošle´. Hned od agenta přišel najednou velmi slušný mail: ´Tady je k vašemu potěšení text hry na přečtení…´,“ popisuje anabázi herečka, která se zapsala do povědomí českých diváků hlavně jako Vendulka „utěšitelka“ z Básníků nebo Marika ze Sněženek a machrů. (A vůbec jí to nevadí, že spojována hlavně s těmito dávnými rolemi.) Eva Jeníčková ve Spojených státech, kde převážně žije, se nikdy nepřestala věnovat divadlu a pod jménem Ava Jansen její kariéra je spojena s mnoha krásnými rolemi v činohře i muzikálech. Loni dokonce vystoupila se skupinou Aerosmith, nadchla prý i Jennifer Lopez...

„Vždycky jsem chtěla tady udělat divadlo, zinscenovat nějakou komorní hru,“ prozrazuje Eva Jeníčková. „Tato hra mě dostala svým motivem schopnosti změnit se, vírou ve spoustě rovinách i svou konfliktností.“

Matthew Lombardo, Eva Jeníčková (foto: Michal Novák)
Matthew Lombardo, Eva Jeníčková (foto: Michal Novák)


Je asi všeobecně známo, že původně se pro uvádění této hry počítalo s Divadlem Ungelt, byla již součástí jeho avizovaného repertoáru, ale přišel šok. „Drsný“ podtext hry odradil diváky Ungeltu natolik, že předprodej „vydal svědectví“ o preferencích tamních diváků. Podle Milana Heina, uměleckého ředitele této scény, se neprodalo prakticky nic. Projekt pak naštěstí nalezl zázemí v La Fabrice a přece jen jiné spektrum diváků si okamžitě na tuto hru našlo cestu.

Inscenace je divadelním debutem režiséra Viktora Tauše, jehož doménou je především filmařina (Kanárek, Sněženky a machři po 25 letech, Klauni). „Práce na divadelní inscenaci byla daleko sevřenější než u filmu, kde máte kolem sebe mnohačetnou armádu lidí. Všichni jsme analyzovali text, všichni jsme režírovali, všichni jsme si předehrávali. Za výsledkem stojí kolektivní práce.“

K obsazení Viktor Tauš dodal: „Pro postavu sestry Jamison, rozpolcenou mezi vírou a vlastní obtížnou situací, Eva Jeníčková byla jasnou volbou. Také je rozpolcená, ale jinak (smích) …mezi dvěma kontinenty, mezi odlišnými pracovními zkušenostmi. Na roli narkomana Codyho jsme dělali velký konkurs a když mladý konzervatorista Saša Borodin přišel a vyprávěl o tom, jak do Čech přišel, jak se jako dítě dostal do hereckého kroužku, bylo mi jasné, že je to on. A s Martinem Pechlátem, sólistou mého milovaného divadla Komedie, nyní členem činohry Národního divadla, jsem chtěl spolupracovat už dlouho. Myslím, že se podařilo dát dohromady tři unikátní herecké osobnosti, které přes tři rozdílné herecké zkušenosti vyprávějí tento příběh, jehož tématem je vina a hanba, to, jak člověka život s pocitem viny deformuje a brání mu se změnit.“

„Práce a provoz v Národním divadle má přece jen jiné parametry, takže pro mě to byl návrat k intimní práci společnému objevování, laboratoři, bádání...podobně jako kdysi v Komedii. Všichni jsme tomu odevzdali maximum, tak asi musíme být spokojení...,“ usmívá se Martin Pechlát.

Alexandr Borodin, pro něhož je postava Codyho hodně náročnou rolí, k tomu lakonicky dodal: „Také jsem spokojený. Získávám obrovské zkušenosti od kolegů...“

Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš, Martin Pechlát (foto: Michal Novák)
Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš, Martin Pechlát (foto: Michal Novák)



První otázka, která míří na autora hry Matthew Lombarda, se přímo nabízí: Bral jste vážně tu zprávu na Facebooku?
„Na Facebooku dostávám spoustu podivných zpráv, ale u této mi bylo hned jasné, že Eva pátrání po mé hře myslí vážně. Z dotazu jsem cítil zaujetí a vášeň.“

Jak moc je rozdílný casting?
„Když jsem svou hru chtěl mít na Broadwayi, tak mi bylo okamžitě jasné, že to musí mít hereckou hvězdu. Oslovil jsem proto Kathleen Turner, silnou herečku s perfektní pověstí. Musím být ale upřímný, roli to úplně nepomohlo, protože Kathleen chybí něco, co naopak Eva má, a to je určitá zranitelnost, která je pro tu hru klíčová. Na roli Codyho jsme také objevili perfektního herce, hrál ho Evan Jonigkeit.“

Hra je částečně autobiografická...
„Hm...ok,“ nadechuje se Matthew Lombardo. „Je poměrně těžké o tom mluvit. Do 36 let jsem absolutně neměl žádnou zkušenost s drogami, až jednou jsem potkal člověka, který závislý byl. Měli jsme vztah a stalo se, že mě stáhnul do problému. Přestože jsme se rozešli, stejně to skončilo tím, že jsem sedm let byl závislý na pervitinu. Přišel jsem o všechno, ztratil jsem kvůli tomu práci a jediné možné řešení bylo nastoupit na léčení. Krátce po návratu jsem uvedl svou první hru na Broadwayi a o rok později to už byla hra HIGH. Vlastně nechtěl jsem tu hru vůbec psát, nechtěl jsem, aby mě někdo soudil, je to pro mě jako autora velké stigma. Nakonec jsem tomu rád, že jsem tuto hru dokončil, jsem na ni pyšný, je to moje asi nejvíce osobní hra.“

Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš, Martin Pechlát (foto: Michal Novák)
Matthew Lombardo, Eva Jeníčková, Viktor Tauš, Martin Pechlát (foto: Michal Novák)


Matthew Lombardo je samozřejmě autorem i dalších her, působí také jako producent, režíruje... „Ale ne vlastní hry, to by autor neměl nikdy dělat. Spíše jsem ten, kdo hledá cast, sháním finance, snažím se zorganizovat turné a tak podobně.“

V momentu prvotní komunikace s autorem Evu Jeníčkovou samozřejmě vůbec nenapadlo, že nápad dospěje až k realizaci v České republice, postupem času ale za tím cíleně šla. „To je o víře, vymyslíte si projekt a věříte v něj. Lanaříte spolupracovníky, kteří v něj také začnou věřit. Dominovým efektem společná práce přinese společnou vírou, víru v nás, že něco dovedeme dokázat a dotáhnout až do konce. Samozřejmě se o to musí tvrdě bojovat.“

Saša Borodin...a stylová mikina - dá se koupit na Broadwayi (foto: Michal Novák)
Saša Borodin...a stylová mikina, kterou autor přivezl hercům jako dárek - dá se koupit na Broadwayi (foto: Michal Novák)


Jak se herci vyrovnávají s případnou nervozitou, je-li autor přítomen v hledišti? Eva Jeníčková se směje a říká, že je nervózní vždycky. „Když k něčemu přistoupíte způsobem, že o nic nejde, koledujete si o průser. Že se přišel podívat autor, pro nás znamená jen o trochu větší odpovědnost. Na druhou stranu víme, že Matthew Lombardo je ryzí člověk, v hledišti bude sedět někdo, o kom víme, že je na naší straně. Hrajeme pro někoho, kdo je na nás napojený, a to vám spíš dá sílu.“
„Hercům jsem řekl, že nerozumím ani slovo česky, tak nic nepoznám...,“ uklidňuje Matthew Lombardo.
„Jsem zvědavý na ten první pohled, až za námi autor po představení přijde. Ten nám prozradí asi vše...,“ myslí si Martin Pechlát.
„Já s tím problém nemám,“ sebevědomě dodal Saša Borodin.

Viktor Tauš, Eva Jeníčková, Matthew Lombardo, Martin Pechlát, Alexandr Borodin (foto: Michal Novák)
Viktor Tauš, Eva Jeníčková, Matthew Lombardo, Martin Pechlát, Alexandr Borodin (foto: Michal Novák)


„Jsem opravdu vděčný, že se tato hra v Praze uvádí a že mohu být u toho. Pro autora není větší pocty, než když někdo chce uvést vaši hru v cizím jazyce. Navíc s Evou a Viktorem jsem navázal blízký vztah. Je o mě úžasně postaráno. V Praze jsem poprvé, včera jsem se procházel celý den městem, asi desetkrát jsem se ztratil, ale Praha je nádherné město na to, abyste se v něm desetkrát ztratil,“ řekl na závěr Matthew Lombardo.

-mys-