Z tiskových konferencí

Mezinárodní festival DIVADLO osloví aktivního diváka
vydáno: 30.8.2018
Mezinárodní festival Divadlo, který proběhne od 12. do 20. září 2018 v Plzni, uvede sedm předních souborů z Lotyšska, Maďarska, Polska, Slovenska, Slovinska a Švýcarska a osmnáct inscenací, které představují výběr toho nejzajímavějšího z divadelních scén z celé České republiky za uplynulou sezónu. Navíc na návštěvníky čeká řada doprovodných programů, představení pod širým nebem, výstavy či workshopy. Koncepce festivalu tedy zůstává stejná, jak ji odborná veřejnost i plzeňští diváci znají.

Jan Burian, ředitel Mezinárodního festivalu DIVADLO
Jan Burian, ředitel Mezinárodního festivalu DIVADLO Plzeň


„Naší snahou je nabídnout festivalovému publiku pohled na moderní evropské divadlo v co nejširším spektru tematických i formálních přístupů,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. „Silná je v letošním ročníku tendence k divadlu aktivního diváka, divadlu, které vyžaduje pohyb či zapojení do hry.“

První z takových inscenací je mimořádný projekt Nachlass proslulého tvůrčího týmu Rimini Protokoll a slavného divadla Vidy ve švýcarském Lausanne, v němž se návštěvníci ocitají na návštěvě v pokojíčcích osmi skutečných lidí, kteří se z různých důvodů připravovali na svou smrt. Děj se odehrává ve více než deseti prostorách.

Druhou je vítězná inscenace prestižního festivalu Božská komedie Tajný život Friedmanových krakovského Teatru ludowého v režii Marcina Wierzchowského. Hra inspirovaná skutečným případem americké židovské rodiny je sugestivním divadelním experimentem, pracujícím s nezvyklou blízkostí herců a diváků. „Vyšetřování případu zneužívání dětí a soudní proces, jehož jsou svědky, přivádí diváky na dotek rodinné tragédie, ale i k hlubším otázkám viny, trestu a také sociální psychózy,“ vysvětluje členka dramaturgické rady Jitka Sloupová.

Strhujícím zážitkem se stane pro návštěvníky Homérova Ilias, jak ji zpracoval ve Slovinském národním divadle v Lublani slavný režisér Jernej Lorenci. Inscenace je založená na originálním propojení hudby, mluveného slova, rytmu a pohybu. „Dvanáct herců stále přítomných na scéně nás provede historií trojské války, která se v druhé části inscenace stává symbolem absurdity válečného úsilí všech dob,“ přibližuje členka dramaturgické rady Kamila Černá. Inscenace byla oceněna mj. na festivalu Bitef a získala Grand Prix festivalu Kontakt v Toruni.

Jeden z nejpůsobivějších momentů, který lze v současném divadle spatřit, nabídne inscenace Imitace života známého a často provokujícího maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa v produkci svého domovského budapešťského divadla Proton. Inscenace vypráví příběh exekutora, který přichází vystěhovat chudou ženu z jejího bytu, ale setká se s několika nečekanými událostmi. „Zpracování balancuje mezi filmem a divadlem, mezi sociálním hyperrealismem a mystikou,“ říká členka dramaturgické rady Dora Viceníková. Inscenace je velkou prací především pro rekvizitáře, aby v neustále se měnícím prostředí dokázali přepravit veškeré rekvizity tam, kde mají být. Filmař a divadelník Kornél Mundruczó se na plzeňský festival vrací již poněkolikáté.

Dora Viceníková a Kamila Černá, členky dramaturgické rady
Dora Viceníková a Kamila Černá, členky dramaturgické rady


Jediná klasická činohra přijede z lotyšské Rigy. Tamní Národní divadlo s inscenací Čechovova Racka jednoho z nejpozoruhodnějších mladých baltských režisérů, třicátníka Elmarse Senkovse. „Boří stereotypy tradičního výkladu klasického textu. Odmlky, výkřiky, výstřely, originální hudební doprovod, ale zároveň pocit, že svět se ve svém zásadním rozměru od Čechovových časů nezměnil,“ doplňuje Kamila Černá.

Od našich nejbližších východních sousedů festival přiveze dvě inscenace. Brilantní tragikomedie Lidé, místa a věci současného britského autora Duncana Macmillana v režii Mariána Amslera a v provedení Divadla Andreje Bagára z Nitry zachycuje boj mladé herečky Emmy s drogovou závislostí. V obrazech balancujících na hraně reality a noční můry hledá hrdinka v protidrogové léčebně samu sebe. „Inscenace je postavena na hereckém výkonu nejen Barbory Andrešičové v hlavní roli, ale i vyrovnaného souboru nitranského divadla v postavách jejích lékařů i spolupacientů,“ dodává Jitka Sloupová.

Inscenace Postfaktótum bratislavského Divadla Stoka v režii Blaho Uhlára vznikala jako kolektivní tvorba herců bez estetických předsudků, jde o svobodný sled absurdních situací, minimalistických skečů i ukázek černého humoru. Blaha Uhlára již jeho souputníci opustili, a tak pracuje se studenty.

„V českém programu nabízíme výběr z toho, co nás na domácích scénách v poslední sezoně zaujalo, a to nejen ve vodách činoherních, ale i s přesahy k loutkám, současné opeře či mezižánrovým projektům,“ říká na úvod k domácímu programu dramaturg Jan Kerbr. Mezi velkými režisérskými jmény v českém programu najdou návštěvníci například Jana Nebeského, Jiřího Adámka, Jana Mikuláška, Jiřího Havelku, Viktorii Čermákovou či Michala Dočekala.

Tradiční epilog nabídne hostování Divadla v Dlouhé ( Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾, režie Miroslav Hanuš), Divadla Ungelt (Skleněný strop, režie Vít Vencl) a Dejvického divadla (Vražda krále Gonzaga, režie Jiří Havelka).

Z doprovodného programu zaujme projekt Game Malého divadla z Českých Budějovic, zážitkové divadlo s atmosférou třicátých let, kde se sami diváci ujímají rozmanitých postav z jednoho městečka. „Abyste zvítězili, budete muset řešit problémy své postavy a plnit její přání. Jak váš příběh dopadne, bude jen a jen na vás…,“ uzavírá Roman Černík ze spolupořádajícího spolku Hemžící se zastávka.
.....
foto: Michal Novák