Z tiskových konferencí
Režisérka Hana Burešová si pro novou inscenaci Divadla v Dlouhé vybrala Senekovu tragédii Faidra, na jejíž úpravě i inscenační podobě opět spolupracuje s dramaturgem (a svým manželem) Štěpánem Otčenáškem. Inscenace bude výjimečná tím, že půjde o první uvedení Seneky jako dramatického autora v češtině. Přece jen tohoto velikána antické doby máme zafixovaného spíše jako filozofa.
„Už nějaký čas jsme se na něco z antiky chystali,“ říká Štěpán Otčenášek, „pátrali jsme po nějakém vhodném textu a asi nás zlákala především ukázka z knihy Evy Stehlíkové Divadlo za časů Nerona a Seneky. Obrátili jsme se na paní profesorku, která je u nás snad největším odborníkem na antické divadlo, zdali by Senekovu Faidru nepřeložila. Byl to poměrně velký problém, neboť autor se prostřednictvím latinského jazyka přímo vyžívá v květnatém líčení krutosti. Nejdříve se nám ta hra zdála prostě moc krvavá. Nicméně do Dlouhé přišla Helena Dvořáková, herečka mimořádně disponovaná pro tragický žánr, a tak nás to začalo ještě více zajímat. Jako obvykle naší ambicí je také diváky seznámit s něčím, co je u nás méně známé nebo dosud neobjevené. Senekova Faidra toto splňuje, neboť antika se u nás sice hraje, ale jde o tu řeckého původu, nikoli římského. Senekova doba, to byl o nějaké to století již jiný čas, jiná a méně harmonická společnost. V tom lze spatřovat i jisté paralely s dneškem.
Téma Faidry bylo zpracováno mockrát, jak řeckými autory (Euripidův Hippolytos), tak mnohými z novověku (Racin, O´Neill, Jeffers, Enquist). Faidra je vděčný archetyp, my jen zkoušíme zpracovat zřejmě tu nejhutnější verzi, která nemilosrdnou situaci dál stupňuje k ještě větší hrůze a krutosti. Seneca přitom vše pitvá z hlediska stoického moralisty, bez okázalostí a přímo tak, aby na dřeň zůstala odhalená celá tragická vášeň titulní postavy.“
Štěpán Otčenášek poukazuje, že v případě Divadla v Dlouhé nepůjde plně o českou premiéru Senekovy Faidry, neboť ta se v částečné podobě objevila v roce 1977 jako studiová autorská inscenace v Divadle na okraji, kde ji připravila Zdena Hadrbolcová.
„Faidra je o tragédii pomsty, hra nadčasově zpracovává příběh ženy, která touží po lásce. Do jejího příběhu si můžeme dosadit i dnešní konotace, například manželky podnikatelů žijících ve zlaté kleci. Dneska se vůbec dějou různé věci a nikoho to nepobuřuje. Z dnešního pohledu postava Faidry může být vnímána jako rebel, vždyť jen řeší svou čest, ale její vášeň a láska jsou už tak daleko, že má na výběr řešit situaci buď katastrofou, a nebo pokusem o naplnění své lásky.
Doufáme, že se nám podaří představit divákům poměrně exkluzivní hru. Jednak tím, že je celá ve verších a popisuje opravdu silnou vivisekci zla, a jednak chceme příběhu ponechat jistou rituálnost a niternost, takže ji budeme uvádět v intimnějším prostoru s diváky sedícími na jevišti. Počítáme s napojením na vnímavého diváka, který si případné paralely najde, nedodáme mu doslovnost všeho. Vycházíme samozřejmě z jakéhosi pračasu – nebude tedy chybět mystika či malý chór, ale přesto v inscenaci bude i něco, co připomíná dnešní dobu, včetně formální stránky naší inscenace. Pro ponoření do propastí lidské duše například volíme jednoduché abstraktní řešení scény,“ přibližuje novou inscenaci režisérka Hana Burešová.
Faidra v Divadle v Dlouhé má být velkým divadlem, které vyžaduje křehký vztah s divákem. Inscenace bude pracovat s patosem, který se dnes již moc nenosí, avšak tvůrci doufají, že se jim podařilo najít tu správnou míru stylizace, s níž lze na jevišti ztvárnit i ty nejextrémnější polohy dramatu o Faidře. Původní text pochopitelně doznal velkých úprav, takže se na diváka nepovalí řada komplikujících mytologických odkazů a jiných méně důležitých sekvencí.
Faidra – Helena Dvořáková si tragických postav zřejmě opravdu užívá, po Lady Macbeth brněnského Divadla u stolu a nyní Faidře začne zkoušet postavu královny v Shakespearově Titu Andronikovi. Mladá herečka k postavě Faidry uvedla: „Hm, Faidra je těžká kláda, ale když to srovnám, i komediální postava Anežky Nulíčkové v Maškarádě mi dala zabrat. Na zkoušení Faidry je asi nejtěžší a zároveň nejzajímavější verš, umět ho poslouchat. Nejen to, co říká moje postava, ale i ostatní.“
„Už nějaký čas jsme se na něco z antiky chystali,“ říká Štěpán Otčenášek, „pátrali jsme po nějakém vhodném textu a asi nás zlákala především ukázka z knihy Evy Stehlíkové Divadlo za časů Nerona a Seneky. Obrátili jsme se na paní profesorku, která je u nás snad největším odborníkem na antické divadlo, zdali by Senekovu Faidru nepřeložila. Byl to poměrně velký problém, neboť autor se prostřednictvím latinského jazyka přímo vyžívá v květnatém líčení krutosti. Nejdříve se nám ta hra zdála prostě moc krvavá. Nicméně do Dlouhé přišla Helena Dvořáková, herečka mimořádně disponovaná pro tragický žánr, a tak nás to začalo ještě více zajímat. Jako obvykle naší ambicí je také diváky seznámit s něčím, co je u nás méně známé nebo dosud neobjevené. Senekova Faidra toto splňuje, neboť antika se u nás sice hraje, ale jde o tu řeckého původu, nikoli římského. Senekova doba, to byl o nějaké to století již jiný čas, jiná a méně harmonická společnost. V tom lze spatřovat i jisté paralely s dneškem.
Téma Faidry bylo zpracováno mockrát, jak řeckými autory (Euripidův Hippolytos), tak mnohými z novověku (Racin, O´Neill, Jeffers, Enquist). Faidra je vděčný archetyp, my jen zkoušíme zpracovat zřejmě tu nejhutnější verzi, která nemilosrdnou situaci dál stupňuje k ještě větší hrůze a krutosti. Seneca přitom vše pitvá z hlediska stoického moralisty, bez okázalostí a přímo tak, aby na dřeň zůstala odhalená celá tragická vášeň titulní postavy.“
Štěpán Otčenášek poukazuje, že v případě Divadla v Dlouhé nepůjde plně o českou premiéru Senekovy Faidry, neboť ta se v částečné podobě objevila v roce 1977 jako studiová autorská inscenace v Divadle na okraji, kde ji připravila Zdena Hadrbolcová.
„Faidra je o tragédii pomsty, hra nadčasově zpracovává příběh ženy, která touží po lásce. Do jejího příběhu si můžeme dosadit i dnešní konotace, například manželky podnikatelů žijících ve zlaté kleci. Dneska se vůbec dějou různé věci a nikoho to nepobuřuje. Z dnešního pohledu postava Faidry může být vnímána jako rebel, vždyť jen řeší svou čest, ale její vášeň a láska jsou už tak daleko, že má na výběr řešit situaci buď katastrofou, a nebo pokusem o naplnění své lásky.
Doufáme, že se nám podaří představit divákům poměrně exkluzivní hru. Jednak tím, že je celá ve verších a popisuje opravdu silnou vivisekci zla, a jednak chceme příběhu ponechat jistou rituálnost a niternost, takže ji budeme uvádět v intimnějším prostoru s diváky sedícími na jevišti. Počítáme s napojením na vnímavého diváka, který si případné paralely najde, nedodáme mu doslovnost všeho. Vycházíme samozřejmě z jakéhosi pračasu – nebude tedy chybět mystika či malý chór, ale přesto v inscenaci bude i něco, co připomíná dnešní dobu, včetně formální stránky naší inscenace. Pro ponoření do propastí lidské duše například volíme jednoduché abstraktní řešení scény,“ přibližuje novou inscenaci režisérka Hana Burešová.
Faidra v Divadle v Dlouhé má být velkým divadlem, které vyžaduje křehký vztah s divákem. Inscenace bude pracovat s patosem, který se dnes již moc nenosí, avšak tvůrci doufají, že se jim podařilo najít tu správnou míru stylizace, s níž lze na jevišti ztvárnit i ty nejextrémnější polohy dramatu o Faidře. Původní text pochopitelně doznal velkých úprav, takže se na diváka nepovalí řada komplikujících mytologických odkazů a jiných méně důležitých sekvencí.
Faidra – Helena Dvořáková si tragických postav zřejmě opravdu užívá, po Lady Macbeth brněnského Divadla u stolu a nyní Faidře začne zkoušet postavu královny v Shakespearově Titu Andronikovi. Mladá herečka k postavě Faidry uvedla: „Hm, Faidra je těžká kláda, ale když to srovnám, i komediální postava Anežky Nulíčkové v Maškarádě mi dala zabrat. Na zkoušení Faidry je asi nejtěžší a zároveň nejzajímavější verš, umět ho poslouchat. Nejen to, co říká moje postava, ale i ostatní.“
Další články
Návrat mystického muzikálu
(Divadlo Kalich, 23.3.2024)
Hudební divadlo Karlín uvede v české premiéře muzikál Beetlejuice
(Hudební divadlo Karlín, 22.3.2024)
Albeeho kontroverzní Koza se vrací na pražská divadelní prkna po dvaceti letech
(Divadlo Bez zábradlí, 19.3.2024)
Neměli se nikdy potkat...
(Divadlo Na Fidlovačce, 23.2.2024)