Z tiskových konferencí

Nový muzikál podle dramatu Williama Shakespeara
vydáno: 21.6.2013
Ve světové muzikálové historii existuje jenom jeden úspěšný pokus o převyprávění Shakespearova Hamleta hudbou. Za projektem Hamlet – The Rock Opera stojí český skladatel a textař Janek Ledecký a americký režisér a dramatik Robert Johanson. „Muzikálový“ Hamlet vyrazil na svou vítěznou dráhu v roce 1999 v Praze a kromě USA sbírá uznání v Evropě i v Asii. Počet jeho repríz se v globálním čísle blíží dvěma tisícům...

Drama Williama Shakespeara Othello je také věčnou stálicí jevišť divadel po celém světě, existuje šest filmových přepisů, avšak dosud jediným pokusem interpretovat Othella skrze hudbu je vlastně jen Verdiho klasická opera z roku 1887. Robertovi Johansonovi nedalo tolik práce přesvědčit Janka Ledeckého, aby se společně pustili do muzikálového přepisu Shakespearovy hry, která se stala symbolem lásky zničené ďábelskými intrikami a chorobnou žárlivostí současně.

Janek Ledecký popsal, jak to celé vzniklo. „Robert Johanson, můj velký kamarád, to byl, kdo přišel s nápadem na uvedení takového muzikálu. Jelikož já mám s Othellem problém (vybaví se mi vždy chudák herec, který se dlouho pajcuje krémem), reagoval jsem, že dobře, ale že zkusíme ten známý příběh převyprávět jinak. Následovaly dva roky společné práce...“




Dasha (ukázka písně z muzikálu)


Janek Ledecký a Robert Johanson tak přicházejí s poměrně nečekaným uchopením klasiky. Celý příběh zasazují do žhavé současnosti a základní rasový konflikt posunují do náboženské roviny. A navíc na Střední východ. Tam, kde se dodnes nevěra trestá ukamenováním... „U Shakespeara děj začíná v Benátkách a končí na Kypru, my v rámci konspirace začínáme v Ženevě a končíme na Středním východě. Je to proto, abychom se vyhnuli tomu klasickému rasovému konfliktu a v naší intepretaci bychom chtěli dát důraz na kulturní a náboženský,“ vysvětluje Janek Ledecký.

Když to neudělal už Shakespeare a drama pojmenoval ne po zásadní figuře dramatu, v době, kdy pravda a láska vítězí jenom na billboardech, je to Jagovo jméno, které se logicky posouvá do názvu i tohoto připravovaného muzikálu – IAGO. Podle tvůrců Iagova zkaženost je tak neodolatelná a jeho intriky tak elegantní, že mu budete fandit, ať chcete nebo ne. Groteskní pootočení pohledu na klasické drama je jedním ze záměrů. A není zas až tak od věci, kouzlo této slavné dramatické figury spočívá v tom, jakým způsobem vás dostane na svou stranu a postupně z vás udělá spoluspiklence. Zasvětí vás do každého kroku svého plánu a dopřeje vám pocit nadhledu a náskoku v ději.


"v harému :)"


Aleš Háma, Janek Ledecký
Aleš Háma, Janek Ledecký


Pohled do libreta muzikálu naznačuje, že příběh začíná v luxusní ženevské rezidenci a po dvou obrazech se přesouvá do staré vojenské pevnosti Citadel na Středním východě. Othello, rodem z vážené arabské rodiny a důstojník americké armády ve výslužbě, si jako jediný nese už od začátku ve svých hudebních motivech arabskou melodiku. Působením času v Citadel se orientální aranže začínají objevovat i v motivech ostatních postav...

O většině představitelů hlavních rolí již je celkem jasná představa, ale definitivní obsazení bude odhaleno až po konzultaci s režisérem, který se zúčastní konkurzů v Divadle Hybernia v průběhu září.
Ale že jste to vy..., prozradíme, že Iagem bude Jiří Langmajer, Desdemonou Dominika Richterová, arabskou popstar Bahiyu (tak trochu jiná Shakespearova Bianca) si zahraje Dasha. Janek Ledecký se vůbec netají tím, že by rád v roli Iaga v alternaci vystupoval. „Ale pokud bude nouze o Othella, klidně si zahraju i toho žárlivce, umím všechny role,“ směje se Janek Ledecký. Z dalších herců se můžete těšit na Aleše Hámu nebo Petra Kutheila (oba v roli Rogera). Více však až po konkurzech a podepsání smluv.

Aleš Háma, Pavel Dautovský, Martin Černý
Aleš Háma pozval k mikrofonu light-designera Pavla Dautovského a scénografa Martina Černého


Aleš Háma, Jan Pixa
Aleš Háma zpovídá pana Jana Pixu


Janek Ledecký, Dominika Richterová
Janek Ledecký, Dominika Richterová (ukázka písně z muzikálu)


Slavnostní premiéra je pak plánována na 13. února příštího roku v Divadle Hybernia pod hlavičkou Pixa-production, agentury působící zejména v Divadle Hybernia, kde v současné době uvádí úspěšný rodinný muzikál Kapka medu pro Verunku. Další premiérou tedy bude IAGO. „Je to výjimečně nádherná hudba a texty,“ myslí si producent Jan Pixa, „je to muzikál, který už tu dlouho nebyl, a proto jsme chtěli, aby světová premiéra byla nejdříve u nás. Převést Shakespearovo dílo do jiné doby a souvislostí je vždy výzva. A způsob, jakým odvěký střet ambicí, lásky, žárlivosti a intrik Robert s Jankem uchopili, je nejen aktuální, ale hlavně zábavný. Volíme opět Divadlo Hybernia, i přes „nejdražší nájem v celé Praze“, neboť jeho prostor nám vyhovuje po všech stránkách, od akustiky až po možnost hrát s živým orchestrem. Chceme tuto podívanou předvést bez kompromisů.“
„Živá kapela byla zásadní podmínka Roberta Johansona, i já to velmi vítám,“ dodal skladatel Janek Ledecký.

-mys-
[foto: Michal Novák]