Z tiskových konferencí

Po velké vodě zkouška ohněm
vydáno: 18.10.2013
Zpočátku to možná nevypadalo tak dramaticky. Rozvodněná Vltava při svém červnovém běsnění olizovala Zenklovu ulici po tramvajové koleje a k divadlu ještě zbýval určitý distanc. Pohroma však přichází odspodu, dávná laguna zanechala po sobě písky, které přitáhly vodní sloupec až do suterénních prostor Divadla pod Palmovkou, kde naneštěstí se nachází podstatná část technologického zázemí budovy. Po prozkoumání škod byly zvažovány různé varianty opravy a nakonec bylo upuštěno od provizoria, které by umožnilo divadlu provoz již v těchto dnech. Nic se neponechalo náhodě, zřizovatel upřednostnil „velkou“ rekonstrukci, která mimo jiné počítá s přemístěním technologických zařízení do jiné části budovy. Nikde není psáno, že Vltava vbrzku nemůže opět udeřit, náklady na odstraňování dalších případných škod by pak zřejmě byly mnohem vyšší. Rekonstrukce bude probíhat pod vedením odboru městského investora.

Jaká jsou fakta a předpoklady? V srpnu byly dokončeny základní sanační práce ve sklepních prostorách, byla osekána omítka a prostory byly vysušeny. V září bylo zahájeno jednání s radním pro kulturu ing. Václavem Novotným a s Odborem městského investora. Začátkem října byly započaty geodetické práce a paralelně je jednáno s projektanty. Nyní je budova připravována na zimní období – musí dojít k demontáži některých zařízení (zejména světelný park), které by mohly být zimou poškozeny. V současné době je prostor jeviště pro zkoušení připravované premiéry Krvavé svatby zateplován, ale od listopadu již v divadelním sále nebude možno zkoušet. V nejbližší době bude muset být vypuštěna voda ze všech topných zařízení, je tedy připravován i nouzový plán provozu pro administrativu a pokladnu divadla.

Michal Lang (foto: Michal Novák)
ředitel Divadla pod Palmovkou Michal Lang (foto: Michal Novák)


Přestože Divadlo pod Palmovkou na domovské scéně nehraje, zůstává pokladna divadla v Zenklově ulici otevřená. Od pondělí do pátku v době od 10.00 do 18.00 hodin si zde diváci mohou nejen zakoupit vstupenky, ale získají zde i aktuální informace o dění v divadle a tiskové materiály. Vstupenky je možné si rezervovat i telefonicky v obchodním oddělení nebo on-line na webových stránkách. Vstupenky jsou v prodeji také v pokladnách a na webových stránkách divadel, kde se příslušná představení konají. Ke vstupenkám se dostanete jednoduše i přes tento náš portál, stačí si otevřít program DpP a kliknout na termín představení.

V Praze bude soubor Divadla pod Palmovkou pravidelně vystupovat v těchto hostitelských divadlech: v Divadle v Dlouhé, ve Švandově divadle, na Nové scéně a v Divadle Komedie. Bohužel ne všechny inscenace je možné přenést do jiného divadla. (Všimli jste si, že jeviště DpP má neobyčejnou hloubku? A víte, kolik jiných velikostí srovnatelných divadel v Praze nemá tahy?)
...Část repertoáru tak zůstane „u ledu“, některé inscenace již nebudou uváděny – většinou z důvodu zničených dekorací anebo končících autorských práv, jejichž prodloužení by sice dle slov ředitele Langa bylo možné, ale těžko by se plnila podmínka na určitý minimální počet uvedení v sezoně. A těžko by se ta investice rentovala...

Za této situace, s vyhlídkou na „sezonu plnou kočování“, Divadlo pod Palmovkou převzal jeho nový ředitel Michal Lang, který vyšel vítězně z vypsaného výběrového řízení. Je jasné, že svou koncepci ve výsledcích může divákům představit omezeně, resp. něco bude muset být odsunuto do příští sezony, na jejímž začátku se otevření Divadla pod Palmovkou po rekonstrukci předpokládá. „Hostování v jiných pražských divadlech a velký podíl zájezdů nebo také omezené možnosti zkoušení bude pro nově se formující soubor zkouška ohněm,“ říká Michal Lang.

V současné době vrcholí, ještě tedy na jevišti DpP (za vydatné pomoci tepelného fukaru), zkoušky na uvedení hry Federica Garcíi Lorcy Krvavá svatba v režii právě nového ředitele a uměleckého šéfa Michala Langa. V této inscenaci se představí i několik nových hereckých tváří, které by se do budoucna měly stát členy nově vznikajícího souboru.

Premiéry se uskuteční 25. října v Městském divadle Děčín, 26. října v Divadle v Dlouhé a 29. října ve Švandově divadle. Drama jednoho z největších dramatiků a básníků dvacátého století, Španěla Federica Garcíi Lorcy, je strhující hrou o vášnivé lásce, která dala do pohybu Osud, o mužském a ženském údělu a nemožnosti umlčet v sobě vášeň a milostné touhy, přestože hrozí katastrofou. Příběh mladé Nevěsty a jejích dvou mužů - nastávajícího manžela a bývalého nápadníka Leonarda - je plný divokého temperamentu, nezkrotnosti a v neposlední řadě také zvláštní poezie a fascinující symboliky, která vychází z lidové obrazivosti, rituálů, písní a legend.

Režisér Michal Lang má s Krvavou svatbou zkušenosti z olomouckého divadla: „Krvavou svatbu jsem inscenoval již před časem v Moravském divadle a byl jsem zklamán, že vydržela na repertoáru poměrně krátkou dobu i přes příznivé ohlasy diváků. Velice rychle se totiž vyhrála v rámci abonomá. Takže ve mně i díky tomu zůstala potřeba se k látce ještě jednou vrátit. Dalším důvodem je snaha přivést do Divadla pod Palmovkou nové tváře, jako například Ondřeje Veselého a Ondřeje Volejníka z Českých Budějovic nebo Terezu Dočkalovou z ostravské Komorní scény Aréna. Ke spolupráci jsem rovněž oslovil někdejšího dlouholetého člena souboru Divadla pod Palmovkou Aleše Procházku. A protože měli zmínění herci shodou okolností čas v prvním termínu této sezony, ihned jsem začal myslet na Krvavou svatbu. V této souvislosti ale nesmím zapomenout také na Zuzanu Slavíkovou, členku souboru DpP, která je ideální představitelkou Matky.“
Není bez zajímavosti, že Aleš Procházka, který v nové inscenaci ztvární roli Otce nevěsty, si před nedávnem v Městských divadlech pražských právě v Krvavé svatbě zahrál hlavní postavu Leonarda.

„Krvavá svatba je příběhem spalující vášnivé lásky, která dala do pohybu osud. Formálně se pohybuje někde na pomezí poemy a divadelní hry a je napsána básníkem, obdařeným ohromnou fantazií a zároveň velkým citem pro drama. Setkat se s takovou obrazotvorností je opravdu zážitek,“ dodává Michal Lang.

na tiskové konferenci... (foto: Michal Novák)
na tiskové konferenci... (foto: Michal Novák)


Dramaturgický plán, s nímž nový ředitel a jeho umělecký tým plánoval vstoupit do Divadla pod Palmovkou, byl shodou okolností finalizován právě v době, kdy byla část zázemí divadla poničena a nevědělo se, jaký bude přesný postup. Čítal osm zajímavých a ambiciózních titulů (včetně několika off-programových projektů). Přestože se vedení divadla nevzdalo všech původních plánů, k určité úpravě přeci jen muselo dojít. Stávající repertoár musel být zredukován na osm titulů (Králova řeč, Kdyby tisíc klarinetů, Tramvaj do stanice Touha, Sex noci svatojánské, Past na myši, Mefisto, Nájemníci pana Swana, Edith a Marlene).

Nové směřování Divadla pod Palmovkou pak představil dramaturg Ladislav Stýblo: „Nové inscenace budou vznikat ve třech vzájemně se prostupujících a rozvíjejících se programových liniích. První (a v jistém zastřešující) linií je dramatické divadlo postavené na silném lidském příběhu, klasických i zcela nových divadelních textech, na současných i „nadčasových“ tématech a na vynikajících hereckých výkonech. Tato programová linie bude novým způsobem navazovat na tradiční silnou stránku libeňského divadla. Druhou dramaturgickou linií je divadlo vycházející ze současné pop-kultury, jehož důležitou součástí bude politický kabaret a inscenace vycházející z tzv. nepravidelné dramaturgie. Třetí linií pak je divadlo experimentální, zahrnující mj. také site-specific projekty zastřešené názvem PalmOFFka. Široce rozkročené programové zacílení Divadla pod Palmovkou bude na jedné straně pevně vycházet z dlouhé a úspěšné tradice libeňského divadla, na druhé straně má však ambice směrem k divadlu současnému - chce objevovat nová témata, jevištní postupy i cesty k divákovi.“

Již v září začaly zkoušky na první ze zamýšlené série „nemilosrdných politických kabaretů“, které volně navazují na úspěšný a poněkud skandálně přijatý kabaret "Blonďatá bestie". Site-specific projekt „divadla nehoráznosti“ režiséra a spoluautora scénáře Tomáše Svobody ve spolupráci s Divadlem pod Palmovkou vstupuje do nové fáze, když si za svůj inspirativní základ bere hru Alfreda Jarryho Král Ubu a originálně (i zdravě drze) ji volně adaptuje na současné politické a společenské poměry. Svobodův politický kabaret s názvem Miloš Ubu aneb … málem králem jistě nenechá diváky v klidu. Premiéra je plánována na 11. listopadu 2013 ve foyer Nové scény Národního divadla, které je zároveň jedním z partnerů tohoto ojedinělého projektu.

Na rok 2014 se připravuje třetí programová linie Divadla pod Palmovkou s názvem PalmOFFka. „Během druhé poloviny sezony začne projekt Studentského divadla založený na spolupráci se středoškolskými studenty. Jeho cílem bude podnítit literární tvorbu mladé generace. Na základě studentských literárních děl, vzájemné výměně názorů, společné práce a dialogu budou všichni zúčastnění hledat možnosti divadla. Následně možná vznikne i divadelní text a divadelní představení – obojí však není cílem, ale pouze prostředkem, jak hovořit o snech, plánech i problémech... Projekt vzniká pod vedením Braňa Holička. V rámci projektu PalmOFFka však Divadlo pod Palmovkou připravuje také drobnější divadelní akce, které budou propukat v průběhu druhé poloviny divadelní sezony na nejrůznějších místech Prahy,“ přibližuje Ladislav Stýblo.

V prvních měsících roku 2014 nabídne Divadlo pod Palmovkou v režii Michala Langa také českou premiéru pozoruhodné „tragikomedie o absolutně nemožné spolupráci“ Johna Hodge nazvanou Spolupracovníci. „Hra scénáristy kultovních filmů Trainsporting, Mělký hrob a Pláž, je surrealisticky laděnou, zábavnou, divácky přitažlivou, nakažlivě ironickou a kafkovsky pojatou černou komedií pohrávající si s představou, že by mohl vytrvalý ironizátor a odpůrce bolševického režimu Michail Bulgakov přímo spolupracovat se Stalinem na vzniku divadelní hry...,“ naznačil Ladislav Stýblo.

dekorace k inscenaci Krvavá svatba (foto: Michal Novák)
dekorace k inscenaci Krvavá svatba (foto: Michal Novák)


Divácky lákavým titulem jistě bude také pražská premiéra generační černé komedie Marie Goose Fuk, která byla v režii Petra Zelenky před nedávnem s velkým úspěchem uvedena v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.

Na jaře 2014 bude mít premiéru také další představení vycházející z pop-kultury, tentokrát nejen ze současné, ale také tzv. normalizační. Inscenace v režii Tomáše Svobody, který je také autorem textu, bude rámcově sledovat poněkud bizarní osudy dvou mimořádně úspěšných reprezentantů v kolové, bratrů Jindřicha a Jana Pospíšilových, kteří byli zejména v osmdesátých letech minulého století vnímáni jako symboly úspěchů Československého (a socialistického) sportu. „Příběh bratrů Pospíšilových přitom bude zároveň také příběhem konce socialismu a divadelním vyjádřením se k životu v nesvobodné společnosti i k tématu zneužití talentů pro politické zájmy,“ dodává Ladislav Stýblo.

Nové vedení Divadla pod Palmovkou si vytklo zdánlivě obyčejný, přesto nesnadný cíl: nabízet takové inscenace a takové projekty, při kterých se divák potká s katarzí...

-mys-