Z tiskových konferencí

Princip neurčitosti
vydáno: 27.9.2018
Od 5. do 13. října v Praze proběhne již 23. ročník mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu. Divadelní a taneční program se odehraje zejména v divadlech Archa, Ponec a Centru současného umění DOX. Dodržena bude také tradice objevování a oživení zapomenutých prostorů kulturními projekty. Letos je tomu však poprvé, kdy se festival navrátí tam, kde již jednou proběhl. Více než 50 současných umělců po třech letech opět oživí Desfourský palác na Florenci, neoklasicistní obytný dům palácového typu, který vyniká zejména výzdobou v interiéru. Jeho západní křídlo na začátku 80. let neváhali zbořit komunisti, od 90. let už hovoříme o zanedbaném objektu. Dům je nyní kulturní památkou, leč využití město stále hledá (nemluvě o tom, že se dosud nerozhoupalo k případné rekonstrukci). A tak se nyní alespoň stane centrem projektu „Místa činu“, jehož tématem letos je "Princip neurčitosti". Nebudou zde chybět ani site-specific performance, debaty na aktuální témata, videoart, umělecké knihkupectví i stylově pojatý bar s DJs.

Proč umělecká intervence míří znovu do Desfourského paláce? „Dobře se nám tu pracovalo, jsou to nesmírně zajímavé prostory, které svou rozlehlostí inspirují k uměleckému oživení,“ shrnuje jedna z organizátorek festivalu Denisa Václavová.

místem činu je po třech letech opět Desfourský palác
místem činu je po třech letech opět Desfourský palác


Celkem festival nabídne devět zahraničních a čtyři české premiéry a co je potěšitelné, město zařadilo vyšší rychlostní stupeň v grantové podpoře pro tuto významnou kulturní akci pražského podzimu. „Přesedlali jsme z oslíka na trabant,“ raduje se producentka Markéta Černá (a opravdu tuto glosu nepronesla s pohrdáním, za navýšení jsou organizátoři festivalu velice vděčni, neboť nejde jenom o provozní zajištění festivalu, ale i spoluprodukování řady mezinárodních projektů).

Markéta Černá, Pavel Štorek a Denisa Václavová představují program 23. ročníku festivalu 4+4 dny v pohybu
Markéta Černá, Pavel Štorek a Denisa Václavová představují program 23. ročníku festivalu 4+4 dny v pohybu


„Zvláštní pozornost je letos věnována performativnímu umění. Návštěvníky čeká řada „uměleckých konfrontací“ speciálně zaměřených na setkání ve formátu 1 divák versus 1 performer. Budete si moci vyzkoušet, jaká je vaše percepce, jaký máte vztah k práci, jak vnímáte hmatem nebo sluchem či zda se dají zrychlovat částice,“ doplňuje Denisa Václavová. S intimním setkáním performera a jednoho diváka nazvaným Tam, kam mě dovedou konečky prstů se představí libanonská umělkyně Tania El Khoury. Galerijní projekt nabídne možnost prožít „na vlastní kůži“ uprchlické příběhy. Ty mohou návštěvníci na sobě uchovat, nebo ze sebe smýt. Jedním z dalších projektů určených pro jednoho návštěvníka je videoinstalace Provinilé krajiny nizozemského divadelníka a výtvarníka Driese Verhoevena. Verhoeven zde tematizuje dostupnost informací, která z nás činí permanentní svědky složitých situací po celém světě.

Premiéry umělců ze zahraničí i těch domácích budou výrazněji než v předchozích letech reflektovat složitost současné Evropy i světa. A budou i provokovat… Festival zahájí představení italského souboru Motus s názvem MDLSX, psychedelická one-woman show oceňované divadelní a filmové herečky Silvie Calderoni. Syrský tanečník a choreograf Mithkal Alzghair představí v české premiéře svou performance Přemístění o útěku jako záchraně života, ale i ztrátě možnosti k návratu. Britská umělkyně Deborah Pearson v dokumentární inscenaci History History History přiblíží jednu z největších uprchlických krizí dvacátého století: rok 1956, kdy z Maďarska odešlo až 300 tisíc obyvatel – včetně dědečka autorky inscenace. Australská performerka Nicola Gunn v představení Skladba pro člověka a magneťák kriticky a zároveň s komickým odstupem rozpitvá nesnesitelné rysy lidského chování. Sugestivní pohybová instalace Corbeaux/Vrány odkazuje k dávným vzpomínkám a prvotním mystickým zážitkům marocké choreografky Bouchry Ouizguen. Performativní instalace Juliana Hetzela Automatický odstřelovač ironicky osciluje mezi dvěma vzdálenými póly – uměním a válkou. Úlevu všem, kdo se potřebují zastavit, nadechnout a svůj život vymanit z veřejné kontroly, přinese inscenace HELLO USELESS – FOR W AND FRIENDS v podání slavného belgického herce a performera Benny Claessense. Bude uveden také scénický koncert skladatelky Ingvild Langgård a scénografky Signe Becker nazvaný Nová kůže, film Tvoření spravedlnosti vyprávějící příběh sedmi vězňů, nebo sólová performance Manuela Roquea bang bang na téma překonávání sebe sama, plná intenzivní tělesné práce a soustředěného sebezpytování.

Secondhand Women zkouší nový projekt Inter-mission
Secondhand Women zkouší nový projekt Inter-mission


Nebudou chybět ani představení českých tvůrců: Alkoholy 1.–9. díl souboru Wariot Ideal, Inter-mission divadelního spolku Secondhand Women, site-specific performance Barbory Kleinhamplové a Terezy Stejskalové nazvaná Plačky nad příliš dlouhým životem a premiéra Jana Mocka Fatherland. „Zapojil jsem se do tématu „princip neurčitosti“ schválně, princip neurčitosti si v budoucnosti snažím představit co nejvíce určitě, proto jsem na jeviště přizval svého tátu (za třicet let budu pravděpodobně vypadat úplně stejně, jako vypadá teď on...smích) - a skrze něj se vztahuju k budoucnosti,“ říká Jan Mocek. „Mým cílem je zkoumat, co jsme a jaký je náš vztah k naší zemi. Začal jsem si hrát s identitou a hledal to, co přesahuje rovinu autobiografickou až právě k tématům celospolečenským. Cílem není malovat vzkaz nebo stvořit dystopický scénář, naopak záměrem je podívat se na budoucnost co nejrealističtěji.“

Pro školy a dětské návštěvníky opět připravila bohatý doprovodný program platforma MÁŠ UMĚLECKÉ STŘEVO?. Pod názvem Podivuhodná historie umění s profesorem Křečkem se skrývá každodenní vzdělávací program orientovaný na minulost i přítomnost výtvarného umění a téma sběratelství. Součástí ateliéru budou krátké animované filmy. Během festivalových víkendů se pak promění některé historické místnosti Desfourského paláce v rodinné výtvarné dílny pro děti od 4 let, o jejichž podobu se postará výtvarník Kakalík. V sobotu 6. října se bude konat Paměť národa night, kde bude možnost seznámit se s nejzajímavějšími „Příběhy našich sousedů“, které vytvořili žáci základních škol prostřednictvím rozhovorů s pamětníky.

.....
foto: Michal Novák