Počet komentářů: 0
Nový komentář

Za oponou

Současné politické poměry přejí tematicky vyhrocenému divadlu
[vydáno: 29.8.2019]
Přední soubory z Maďarska, Německa, Polska, Ruska, Slovenska, Slovinska a České republiky se představí od 11. do 19. září na letošním 27. ročníku mezinárodního festivalu DIVADLO v Plzni. Program nabídne v rámci hlavní části a navazujícího epilogu přes 50 představení a doprovodných akcí - pouličních performancí, koncertů, workshopů i výstav. V programu nechybí inscenace evropských režijních provokatérů Dmitrije Krymova a Kornéla Mundruczóa. Dramaturgie festivalu měla ve svém hledáčku i další zvučná jména, resp. další v evropském kontextu mimořádné inscenace, ale je to takový každoroční evergreen, že něco překazí termínové či jiné provozní zádrhele. Ředitel festivalu Jan Burian se smíchem poznamenal, že každoročně v únoru má festival dokonale sestavený program, aby se to pak celé jaro a léto dávalo dohromady znovu.

Předprodej na všechna festivalová představení už pár týdnů běží (vstupenky zakoupíte v systému plzenskavstupenka.cz, anebo přes web festivalu), Jan Burian však upozornil, že vstupenky na řadu představení k dispozici ještě jsou. Platí to právě i pro představení zahraničních hostů. (Informace platná k datu, kdy článek je publikován.)

„Letošní dramaturgie přiváží evropské, velmi současné divadlo, které reflektuje aktuální dění v jednotlivých zemích,“ říká Jan Burian. „Historické texty v inscenacích díky zjitřené a vyhrocené přítomnosti ožívají novými významy a stávají se opět aktuálními,“ vysvětluje dramaturgyně Dora Viceníková. „Tematicky vyostřenému divadlu dnes evidentně přejí politické poměry právě v zemích Visegrádu a zejména v Polsku,“ zdůrazňuje dramaturgyně Jitka Sloupová.

Právě z Polska, z Varšavy, přijedou dokonce tři divadelní soubory, kterým je společný přesah do současnosti a aktuálnost tématu. Varšavské divadlo TR uvede inscenaci Jiní lidé v režii jednoho z nejvýznamnějších tamních režisérů Grzegorze Jarzyny. Sotva půl roku stará novinka vychází z hiphopové básnické skladby, jejíž autorkou je slavná prozaička a dramatička Dorota Masłowska. „Na mimořádně dynamické, svižné a vtipné inscenaci s výrazným hudebním a videoartovým plánem se kromě členů souboru podíleli varšavští hiphopeři a výtvarníci, ale také desítky obyvatel města,“ láká dramaturgyně Kamila Černá.

Dora Viceníková
Dora Viceníková


Událostí loňského krakovského festivalu Božská komedie (cena za nejlepší inscenaci i herecký výkon) se stala další polská inscenace Zápisky z vyhnanství v režii Magdy Umerové souboru Teatr Polonia. Za monodramatem stojí tří ženy - Sabina Baralová, autorka memoárové předlohy, režisérka Magda Umerová, a autorka dramatizace a herecká protagonistka, legenda polského filmu a divadla Krystyn Jandová. Inscenace s živým hudebním doprovodem rozehrává skutečný příběh polské židovky donucené k emigraci v roce 1968. „Polské a židovské písně se ozývají ve chvíli, kdy slova jsou již příliš bolestivá či jako brechtovský komentář k řečenému. Čtyřicet let starý příběh získává v inscenaci aktuální přesah,“ vysvětluje Dora Viceníková.

Strhující divadelní zážitek, ale i mrazivý protest nabídne inscenace Hymnus na lásku režisérky a hudebnice Marty Górnické a divadelního souboru Chór Kobiet. Ztvárnění vychází z jejich originálního konceptu moderního scénického chóru, který znají diváci plzeňského festivalu z roku 2011. Titul inscenace v sobě skrývá hořký sarkasmus. „Górnicka totiž do svého sborového opusu, v němž tentokrát vystupují nejen ženy, ale i muži a příslušníci nejrůznějších menšin, zařadila autentické projevy současné, ve společnosti stále více se na povrch deroucí nenávisti,“ líčí Jitka Sloupová. V představení se setkávají polské vlastenecké písně s vyhlášeními Anderse Breivika.

Jan Burian, Kamila Černá, Eva Kraftová
Jan Burian, Kamila Černá, Eva Kraftová


Jeden z nejlepších současných ruských režisérů Dmitrij Krymov představí na zahájení letošního festivalu jednu ze svých slavných provokativních inscenací ruských klasických předloh. Jeho neotřelé, téměř surrealistické zpracování Ostrovského předlohy Bez věna je společným projektem moskevského divadelního souboru Školy dramatických umění a producenta Leonida Robermana. Nemožnost být svobodný bez peněz ve světě peněz je v inscenaci podtržena groteskností a zdůrazněním absurdity situací i proměnlivostí stylů, které režisér střídá. „Vše probíhá na pozadí permanentně běžícího televizního přenosu fotbalového utkání; herci během představení vstupují do paralelní reality na břeh řeky Volhy, přebývají v ní a vracejí se zpět na jeviště,“ popisuje Kamila Černá.

Na plzeňský festival se tentokrát s inscenací Je těžké býti Bohem vrátí jedna z nejzajímavějších a také nejkontroverznějších osobností evropské režie Kornél Mundruczó se svým budapešťským souborem Proton Theatre. Krutý a nelítostný příběh z podsvětí mezinárodního sexuálního obchodu je rámován pasážemi ze stejnojmenné novely bratrů Strugackých z roku 1964, jejíž hrdina je nucený přihlížet násilí bez možnosti zasáhnout. Autenticita příběhu je umocněna scénou, kterou tvoří dva pojízdné kamiony. „Ani inscenace Hard to Be a God neztratila – opět bohužel – na své mrazivé aktuálnosti. Jde o šokující memento mizející lidskosti,“ říká dramaturg festivalu Michal Zahálka.

Na proslulé kvality souboru Slovenského národného divadla, především na jedinečný a výjimečný výkon Martina Huby v hlavní roli Matthiase Clausena, vsadil režisér a nový tamější umělecký šéf činohry Michal Vajdička v inscenaci Před západem slunce. Analýza rodinného rozkladu, odkrývajícího se v situaci, kdy se dobře zabezpečený sedmdesátník zamiluje do dvacetileté ženy, z pera nositele Nobelovy ceny Gerharta Hauptmanna se i po téměř devadesáti letech od svého vzniku stále vrací na divadelní prkna. Výkon, jímž herec „dokáže doslova manipulovat atmosférou inscenace“, vynesl Martinu Hubovi Cenu Dosky 2018.

Scénická kompozice Americký císař v koprodukci Štúdia 12 a Divadla Pôtoň byla oceněna jako nejlepší slovenská inscenace loňské sezóny. Režisérka Iveta Ditte Jurčová čerpá z literární předlohy rakouského novináře, redaktora a spisovatele Martina Pollacka, která spojuje dokumentární materiály s beletristickým líčením osudů haličských uprchlíků z přelomu devatenáctého a dvacátého století. „Z konkrétních příběhů nebohých lidí, kteří jdou za americkým snem, se díky výtvarnému řešení i hereckým výkonům stává univerzální obraz těch, kteří hledají světlejší budoucnost pro sebe a své blízké,“ říká Dora Viceníková.

Michal Zahálka, Jan Kerbr
Michal Zahálka, Jan Kerbr


Z českých inscenací diváci uvidí výběr toho nejzajímavějšího za uplynulou sezónu. „Letos jsme vybrali inscenace, které zastupují velkou šíři témat, stylů i žánrů,“ uvádí dramaturg Jan Kerbr. Do Plzně tak přijedou Divadlo Na zábradlí s inscenací Persony dle Ingmara Bergmana (režie Jan Mikulášek), Městská divadla pražská s freskou o životě Newyorčanů v polovině osmdesátých let Andělé v Americe (režie Michal Dočekal), Opera Národního divadla s operní adaptací Klímova groteskního romaneta Utrpení knížete Sternenhocha (režie Michal Dočekal), ostravská Komorní scéna Aréna s černou komedií Zabiják Joe (režie Jiří Pokorný), další ostravský soubor Divadlo Petra Bezruče s inscenací proslulé české divadelní klasiky Maryša (režie Janka Ryšánek-Schmiedtová), pražský soubor BodyVoiceBand s úsměvně melancholickou inscenaci Muzikál třetího věku s písněmi o stáří z dílny písničkáře Jana Buriana (režie Jaroslava Šiktancová), Slovácké divadlo z Uherského Hradiště s dramatizací klasického českého románu Kříž u potoka (režie Martin Františák), pražský Divadelní spolek Jedl s bergmanovskou variací na téma manželství, nevěry a ztráty víry Soukromé rozhovory (režie Jan Nebeský), Klicperovo divadlo z Hradce Králové s inscenací proslulé hry Tankreda Dorsta Fernando Krapp mi napsal dopis (režie Jan Holec) a liberecké Naivní divadlo s dětským hravým, vtipným a poetickým představením Šššš. Šššš. Hůůů. Haf! (režie Michaela Homolová).

Domácí plzeňská divadla budou reprezentovat dvě inscenace Divadla J. K. Tyla - Modrovous (Sir Halewyn) (režie Natália Deáková) a kafkovská baletní Proměna (libreto, choreografie a režie DekkaDancers), z Divadla Alfa pak Kde domov můj? (režie Jakub Vašíček).

V rámci tradičního epilogu v druhé části festivalu v Plzni vystoupí soubor Cirk La Putyka s novocirkusovou inscenací ADHD se zahraničními akrobaty a tanečníky, dále Dejvické divadlo s inscenací o osobnosti geniálního českého chemika profesora Antonína Holého Elegance molekuly (režie Petr Zelenka) a Divadlo v Dlouhé s divadelně-pohybovou inscenací Dopisy Olze (režie SKUTR).

Zajímavý program nabídne také sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station. Na tiskovém setkání jej představila PR této scény Eva Kraftová. Autorka a režisérka Zuzana Burianová zde připravuje premiéru původní autorské inscenace A kde ty bydlíš? zabývající se bydlením, spolubydlením i nebydlením. Brněnské Divadlo Feste přiveze inscenaci Pýcha osamělosti podle knihy Petra Pitharta Osmašedesátý v režii Jiřího Honzírka s pohledy na rok 1968 a vůbec historii Čechů a Slováků skrze hvězdy tehdejšího popu. Návštěvníci Moving Station dále uvidí miniaturní snové představení Kataríny Cakové Island Home kombinující storytelling, instalaci a prvky loutkového a objektového divadla, něžně dravý a skutečný příběh o radosti z pohybu pro děti a děti v nás nazvaný A na noze pevnina z dílny Dominiky Špalkové a Divadla Drak, performanci Anežky Kalivodové Jana pohybující se na tenké hranici mezi koncertem, tancem/pohybem v brnění a divadlem masky, a na závěr autobiografický kabaret o porodu Promiňte, že rodím souboru MAnaMA, matky na mateřské.

Prostor U Branky ožije tradičně během festivalu pouličními představeními a koncerty zdarma: akrobatické umění zde předvede německá provazochodkyně Ea Paravicini v magickém novocirkusovém představení Indigo. Slovinský Divadelní spolek Priden Možic přijede s komedií plnou gagů Odpočívej v pokoji o třech funebrácích. Zahrají zde také kapely Viah, Ghost of You, Cirkus Ponorka, Noisetrap, Buzerant s Petrem Čtvrtníčkem, s pásmem plným divokých písní a ztřeštěných tanečků pro děti vystoupí Bombarďák. V malém sále DEPO2015 proběhne projekce dokumentu Jan Borna aneb Dokreslení Janka o životě jedné z nejvýznamnějších osobností současného českého divadla.

Dramaturgická rada festivalu pracovala ve složení: Kamila Černá, Roman Černík, Jan Kerbr, Jitka Sloupová, Dora Viceniková a Michal Zahálka.

.......
Na festivalová představení se i z Prahy dostanete poměrně rychle: hodinu trvá cesta do Plzně při použití žlutých autobusů společnosti RegioJet, které, pozor, z důvodu havarijní opravy terminálu Zličín odjíždějí od stanice metra Stodůlky! Platí též pro zelené autobusy společnost FlixBus. S návratem je to poněkud složitější, neboť spoje pro večerní zpáteční cestu se žádnému z dopravců zřejmě nerentují, festivalový program je však bohatý i v dopoledních či odpoledních hodinách.
A co vlak? Díky Ejpovickému tunelu se cesta vlakem výrazně zrychlila, zejména využijete-li Západní expresy, které jedou bez zastavování. Poslední spoj na Prahu v devět večer.
Vydáte-li se do festivalové Plzně autem, za parking přímo u Nové scény nedáte více jak 60 Kč / den. Má to háček, nesmíte překročit časový bod 19:00 hod., pak platíte standardní hodinovou sazbu za celou dobu parkování.
Během přestávek mezi představeními zajděte na výbornou zmrzlinu (např. stánek ve Smetanových sadech, před obchoďákem Plaza či na rohu ulic Americké a Klatovské třídy), příjemných kaváren v centru taktéž je dost. Restauraci přímo v budově Nové scény doporučujeme se vyhnout...

.



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.