Z tiskových konferencí

T jako Tanec, Tělo, Torzo, Trajektorie...
vydáno: 13.4.2016
Duben v oboru tanečního divadla tradičně patří České taneční platformě, která předchází Mezinárodnímu dni tance. Letos nastala situace zcela výjimečná také díky faktu, že se Tanci Praha v čele s Yvonou Kreuzmannovou podařilo získat pořadatelství putovního festivalu Aerowaves Spring Forward pro Českou republiku, prosadit na něj čtyři česká díla a úzce ho provázat právě s Českou taneční platformou, to vše od 20. do 25. dubna 2016 v Praze a Plzni. Obě akce zaznamenaly mimořádný zájem ze zahraničí a přivítají přes 200 hostů z celého světa.

originální papírová podoba ceny pro nejlepší Tanečníky roku (foto: Michal Novák)
originální papírová podoba ceny pro nejlepší tanečníky roku (foto: Michal Novák)


To s sebou nese už dlouhodobý problém: Česká taneční platforma se stala festivalem více méně uzavřeným, řada představení je kompletně vybukovaná pro zahraniční promotéry či prezentry a další akreditované hosty. Běžní diváci mají šanci jen v případě hodně rychlé reakce v okamžiku zahájení předprodeje a to ještě jen v případě větších sálů. Řešení v podobě „zdvojení“ představení (jednou pro hosty, po druhé pro běžné diváky) se bohužel ukázalo spíše jako nesplnitelné přání...

Česká taneční platforma přitom opět nabídne to nejzajímavější, co přinesl uplynulý rok na poli současného tance a pohybového divadla. Od 20. do 22. 4. se představí celkem devět inscenací nejvýraznějších choreografů vybraných odbornou dramaturgickou radou z 35 přihlášených děl. Jsou jimi Andrea Miltnerová & Jan Komárek, Michal Záhora (NANOHACH), Nadar Rosano, Miřenka Čechová (Spitfire Company), Tereza Ondrová & Peter Šavel, Jaro Vinařský (VerTeDance), Věra Ondrašíková, Jiří Bartovanec a Viliam Dočolomanský (Farma v jeskyni).

Dramaturgická rada pracovala ve složení Petra Hauerová, Martin Macháček, Yvona Kreuzmannová & Markéta Perroud, Pavel Štorek, Nina Vangeli.

Nina Vangeli představuje projekty vybrané pro letošní Českou taneční platformou (foto: Michal Novák)
Nina Vangeli představuje projekty vybrané pro letošní Českou taneční platformou (foto: Michal Novák)


„Devět vybraných děl mapuje rozsah i odstíny celé naší současné taneční scény. Jsou tu velké zásadní soubory; zajímavé je, že právě ony zároveň přinášejí velká témata, dokážou vstoupit do společenského dialogu. Potom jsou tady takové dekadentní zvláštnosti, těžko uchopitelné, ale které vás zaručeně strhnou. Uvidíme i taneční divadlo kombinované s technologiemi, dvě mimořádná mužská sóla a své místo v programu má i jeden nesmírně vtipný duet,“ říká taneční publicistka a členka dramaturgické rady Nina Vangeli.

V pondělí 25. 4. si pak ti nejlepší odnesou ocenění v kategoriích Taneční inscenace roku, Tanečník / Tanečnice roku, Cena za světelný design a Cena diváků. K tomu platforma letos přidala dvě novinky.
Tou první je ocenění pro Manažera roku, které vyzdvihne práci manažerů a producentů, díky kterým mohou vznikat nová díla a prosazovat se v zahraničí, ale i osobností, které vytvářejí podmínky pro současný tanec kdekoli v naší zemi.
Druhou novinkou je divácká porota, která si díky evropskému projektu Be SpectACTive! vyzkoušela obdobu práce dramaturgické rady festivalu. Z jejich výběru vzešla tři díla – GOSSIP Lenky Vagnerové & Company, Entropy #224 Jiřího Bartovance (který bohužel pro zranění nemůže v rámci ČTP vystoupit, ale bleskurychle sehnal alternanta, se kterým tuto svou choreografii nazkoušel) a Tranzmutace Andrey Miltnerové a Jana Komárka. Všechna budou na platformě uvedena. Je příjemné, že dvě ze tří nominací divácké poroty se shodují s názorem dramaturgické rady.

Yvona Kreuzmannová, ředitelka Tance Praha, k výběru dodává: „Letos byla práce dramaturgické rady extrémně zajímavá a nejednou i kontroverzní, to k umění patří. Sama patřím k těm, co se snaží sledovat a podporovat umělce v dlouhodobém horizontu a klást na ně vyšší nároky. Platí to z mé strany i pro GOSSIP Lenky Vagnerové, jehož kvality, zvláště interpretační, dokážu plně ocenit, ale pro choreograficko-režijní směřování autorky v něm vidím slabší místa. Považuji proto za správné, že je dramaturgická rada s ohledem na kontext tvorby autorky nevybrala, ale i tak získalo podporu Divácké poroty, a proto v hlavním programu figuruje.“

Česká taneční platforma je přehlídkou soutěžní a o laureátech ocenění pro Tanečnici / Tanečníka roku a o nejlepší taneční inscenaci roku rozhoduje mezinárodní porota. Hlavní ceny výtvarně ztvárnila Štěpánka Bláhovcová ze studia Papelote. „Inspirací pro vytvoření ceny ČTP nám byl letošní vizuální styl založený na práci s fotografiemi ženského těla měnícího proporce a tvar v závislosti na perspektivě a úhlu pohledu kamery. Jako východisko jsme zvolili písmeno T. T jako Tanec, Tělo, Torzo, Trajektorie... Koneckonců, písmeno T svým tvarem i torzo těla připomíná. Stejně jako fotograf nechal tělo tanečnice na plakátech a ve spotu nabývat neobvyklých proporcí a tvarů, i papírové písmeno T nabude rozpohybováním a změnou úhlu pohledu nečekaných forem,“ vysvětluje autorka, která na tiskové konferenci představila "první prototyp" této ceny.



výtvarnice Štěpánka Bláhovcová prezentuje, jaký nádherný měnící se artefakt získají všichni ocenění (foto: Michal Novák)
výtvarnice Štěpánka Bláhovcová prezentuje, jaký nádherný měnící se artefakt získají všichni ocenění (foto: Michal Novák)


V úzkém propojení s letošním ročníkem České taneční platformy proběhne Aerowaves Spring Forward - poprvé v České republice! Hostitelským městem je ne náhodou Plzeň. V době, kdy se západočeská metropole ucházela o titul Evropské hlavní město kultury, Yvona Kreuzmannová, česká reprezentantka v síti Aerowaves působící ve funkci Associate Director, navrhla pořadatelství Spring Forward pro Českou republiku a po všech peripetiích se ho podařilo prosadit v nemalé konkurenci dalších zemí, resp. měst, na rok 2016. A to i díky vzniku nových prostor pro prezentaci současného tance v Plzni, na prvním místě jmenujme DEPO2015.

Katarína Ďuricová, Yvona Kreuzmannová (foto: Michal Novák)
Katarína Ďuricová a Yvona Kreuzmannová (foto: Michal Novák)


Po dohodě vedení Aerowaves a Tance Praha bylo vybráno pro Plzeň 19 děl, v nichž se představí téměř stovka umělců z 19 zemí, a to v celkovém počtu 22 představení během jediného víkendu. I proto využívá festival v Plzni hned šesti různých scén.

„Díky mimořádné aktivitě Tance Praha v zahraničí přitáhl festival Aerowaves Spring Forward 2016 bezkonkurenčně nejvyšší počet zájemců – profesionálů i médií ze všech koutů světa. Svou účast potvrdilo 224 osobností z Evropy i zámoří, je to poprvé, kdy počet zahraničních hostů překročil 200. Registrace byla z důvodu kapacity sálů ukončena a na nejednoho zájemce se tak již nedostalo,“ uvádí ředitelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová. Zájemci přesto budou moci zhlédnout vybraná představení díky přenosům na webových stránkách aerowaves.org/springforward. V pátek 22. a v sobotu 23. dubna se budou moci od 21 hodin přijít podívat do PONCE, kde poběží přenosy na velkém plátně.

-mys-