Z tiskových konferencí

Týdnem odložených premiér začíná sezona v DJKT
vydáno: 1.9.2021
Divadlo J. K. Tyla zahájí sezónu 4. září 2021 oratoriem Antonína Dvořáka Svatá Ludmila – 1100 let a světovou premiérou taneční adaptace románu Vyhoďme ho z kola ven, která také odstartuje Týden odložených premiér. Během něho divadlo od soboty 4. září do soboty 11. září uvede 11 slavnostních premiér, jež se minulou sezónu nemohly odehrát v plánovaných termínech. Kromě zmíněných jedenácti inscenací se diváci mohou v nadcházející sezóně těšit na 17 nových titulů, jednu obnovenou premiéru oblíbené pohádky a řadu dalších velkolepých i komorních koncertů a akcí.

V postcovidové době prodej vstupenek přidává vrásky na čele asi nejednomu divadelnímu řediteli. Jaká je situace v plzeňském Divadle J. K. Tyla? „Zatím předprodej vypadá, že jsme tak na 50 %. Tedy, u jak kterého souboru, nebo záleží na titulu. Tradičně vedou v prodeji muzikálová představení - když tak mě někdo opravte, jestli tomu tak není (smích). Čekáme. Potřebujeme, aby se diváci přestali bát… My pro jejich bezpečnou návštěvu děláme maximum…,“ zdůraznil ředitel DJKT Martin Otava.

DJKT reaguje na nejistou situaci i rozpůlením abonmá. „Už chceme být opět seriózním partnerem pro naše diváky. V průběhu minulé sezony jsme abonmá několikrát přehazovali, vraceli vstupné (mnoho diváků nám však hodnotu vstupenek ponechalo, za což jim patří velký obdiv). I když máte vyprodáno, nemusí se hrát, a když nevíte, co bude, je těžké odpovědně plánovat. Po těchto „zkušenostech“ proto přicházíme s nabídkou polovičního, „krátkého“ předplatného, dvou postupných balíčků: první do konce roku a pak balíček na období od ledna do června 2022. Od tohoto kroku si slibujeme větší míru flexibility při plánování a výběru jednotlivých inscenací do konkrétních skupin nebo při nutnosti přesouvání představení. Plné abonmá pak připravíme až pro celou sezonu 2022/23, nově tedy bude v DJKT sezonní,“ vysvětluje Martin Otava.

ředitel DJKT Martin Otava
ředitel DJKT Martin Otava


Vícesouborové Divadlo J. K. Tyla patří k významným centrům kulturního života v západočeském regionu. Martin Otava se svým týmem jej nevnímá jako divadlo, ve kterém se pouze zvedá a padá opona a které si nějak poskládá dramaturgický plán a jednotlivé soubory odehrají svá představení. Vidí v něm přesahovou kulturní instituci, byť regionálního charakteru, která podněcuje tvorbu, iniciuje propojení s dalšími formami umění (zejména výtvarného…až navštívíte třeba Nové divadlo, rozhlédněte se po foyer…) a chápe své poslání i jako veřejnou službu pro celou spádovou oblast. Rozjíždí se projekt „kultura občanům regionu“, mimořádný svou ideou, neboť klade si za cíl „prodloužit“ kulturní život i do nejposlednějších vesniček, kde ne každý má třeba auto, a ne všude zajíždí večerní spoje veřejné dopravy. Kofinancování svozové dopravy zajistí kraj a divadlo ve spolupráci se starosty či zájmovými spolky distribuci vstupenek.

Dlouhého času prázdných hledišť a foyer bylo využito i k řadě oprav, například parket v předsálí Velkého divadla…už se propadaly. Nejen toto bylo financováno z příspěvků Mecenášského klubu.

„Všichni si toužebně přejeme, aby sezona, kterou právě startujeme, pokud možno zůstala kompletní, tak, jak ji máme naplánovanou. Musíme doufat, že neproběhne jenom týden odložených premiér, ale že proběhne rok naplánovaných premiér. To je moje přání pro nás všechny, pro diváky i pro naše herce a tvůrce,“ říká Apolena Veldová, umělecká šéfka činohry DJKT. Upozornila zejména na dvě světové premiéry nových českých her: Vánoce na poušti (komedie autorů Petra Pýchy a Jaroslava Rudiše o stárnoucího rockerech, v hlavní roli s Martinem Stránským a v režii Natálie Deákové) a Lindauer? Pākehā! s podtitulem Cesta plzeňského malíře (až) k Maorům spisovatelky a dramatičky Renaty Putzlacher v režii Radovana Lipuse. Hra přiblíží život plzeňského malíře a jeho cestu na Nový Zéland a setkání s Maory. „Těším se na to, že v této sezóně nabídneme divákům dva zcela nové texty českých autorů, psané přímo pro plzeňskou činohru. V případě poetické féerie Lindauer? Pākehā! se ještě přidává radost z tematické i konkrétní spolupráce dvou významných plzeňských kulturních institucí – DJKT a Západočeské galerie v Plzni. Věřím, že fascinující životní příběh plzeňského rodáka osloví všechny milovníky příběhů, výtvarného umění a dobrodružství,“ dodává Apolena Veldová. Poutavý titul bude uveden v prosinci 2021 ve Velkém divadle.

umělecká šéfka činohry DJKT Apolena Veldová
umělecká šéfka činohry DJKT Apolena Veldová


Na konci roku se na Malé scéně také představí Chytrá horákyně, pohádka určená pro nejmenší diváky. „Inscenací chceme oslavit živý odkaz naší nejznámější spisovatelky Boženy Němcové a připomenout dvě velká výročí – v minulém roce uplynulo dvě stě let od jejího narození a v lednu 2022 to bude sto šedesát let od její smrti,“ upozorňuje Apolena Veldová. Následovat bude světoznámý historický thriller Čarodějky ze Salemu v režii Adama Doležala, jenž v minulé sezóně s plzeňským činoherním souborem nastudoval drama Králičí nora, a komedie Figarova svatba aneb Bláznivý den. Nestárnoucí francouzskou hru připraví česko-německý režisér Thomas Zielinski, který v DJKT posledně režíroval divácky populární komedii Brouk v hlavě.
V dubnu doplní repertoár činohry současná světová hra. „V tuto chvíli konkrétní titul ještě hledáme. Naší ambicí na Malé scéně je totiž uvádět skutečně nové a kvalitní texty, třeba i v české premiéře,“ vysvětluje dramaturg činohry Zdeněk Janál. Sedmou a zároveň poslední novou inscenací v sezóně 2021/2022 bude „odložený“ Dürrenmattův Herkules a Augiášův chlív.

Namísto obvyklé podzimní premiéry komorní inscenace na Malé scéně soubor činohry naplánoval drobné překvapení v podobě celého týdne napěchovaného hned několika menšími premiérami. Český týden s činohrou proběhne od 2. do 6. listopadu a během něho bude uveden například Vzpomínkový večer na Miroslava Horníčka, Melodramatický kabaret od Dvořáka k Vodňanskému nebo Šumné stopy Lipuse a Lindauera aneb za Maory s kamerou.
Dalším mimořádným představením bude Benda 300.2.2. Jedná se o společný projekt souborů činohry a opery při příležitosti 300. výročí narození světově uznávaného skladatele Jiřího Antonína Bendy, ve kterém si diváci usazení přímo na jevišti budou moci vychutnat melodramy Medea a Pygmalion v poloscénickém provedení.

umělecký šéf muizkálového souboru DJKT Lumír Olšovský
umělecký šéf muizkálového souboru DJKT Lumír Olšovský


„Umělci jsou skoro posedlí vás něčím překvapovat, i moje krédo je, že muzikál by měl umět diváka překvapit, a možná budeme překvapovat i sami sebe, co dokážeme, či nedokážeme…,“ říká umělecký šéf muzikálového souboru Lumír Olšovský. „Pro ty, co nás sledují, překvapením není uvedení muzikálu Sunset Boulevard, který byl plánován na dřívější dobu a který je postaven na výkonu hlavní představitelky: tento titul uvádíme jako takový malý dárek k životnímu jubileu Stáni Topinkové Fořtové, která ztvární hlavní roli Normy Desmondové.“
Po velkolepém příběhu o pomíjivosti slávy soubor nastuduje komorní dílo Fun Home. Česká premiéra tragikomického emotivního muzikálu podle autobiografického komiksového bestselleru Alison Bechdelové, jež vzpomíná na své dětství a pubertu a odhaluje zákulisí navenek dokonalé rodiny, byla kvůli pandemii přesunuta o rok, tedy z února 2021 na únor 2022.
Lumír Olšovský k tomu poznamenal: „Koronavirová krize zamíchala s našimi plány a náš repertoár je nabitý i nevyhranými inscenacemi, které jsme už před publikem zahráli, ale ve dvou případech oficiální premiéry přicházejí až nyní, v rámci Týdne odložených premiér. Jde o muzikály Něco shnilého! (Something Rotten)My Fair Lady. Ale je tu také American Idiot, který premiéru v únoru 2020 stihl, ale má za sebou jen několik málo repríz. Neméně se těšíme i na „drobné“ akce, ať jsou to muzikálová matiné našich herců (budou to Martin Holec, Venuše Zaoralová Dvořáková, Charlotte Režná a Martin Šefl) nebo 5. ročník festivalu Na scénu!, kterým budeme uzavírat sezonu. A to největší překvapení nám připravil výsledek naší výzvy Intro ’21, do níž bylo přihlášeno 34 muzikálových děl, a porota měla nečekaně obtížný úkol vybrat to nejlepší.“
Soubor tak v průběhu sezóny nastuduje v podobě poloinscenované koncertní verze tři muzikály, které „vítězně“ vzešly z projektu určeného pro autory nových, dosud neuvedených děl. Již nyní je avizován druhý ročník pod názvem Intro ’22.

Baletní nabídka titulů pro letošní sezónu zahrnuje klasický balet Don Quijote, který v choreografii Jiřího Pokorného prokáže technickou i hereckou zdatnost souboru, taneční pojetí novely Nikolaje Leskova Lady Macbeth Mcenského újezdu zpracované choreografem a režisérem Liborem Vaculíkem, jehož díla mají četná zastoupení v repertoáru baletu DJKT. „Libor Vaculík vystaví taneční drama na pasáže z Šostakovičovy a Pärtovy hudby a dá vyniknout síle uměleckého prožitku sólistky Jarmily Hruškociové v titulní roli,“ prozrazuje šéf baletu Jiří Pokorný. V další premiéře zpracuje německý choreograf Dustin Klein na původní hudbu svého dlouholetého spolupracovníka Simona Lovermanna historický příběh zakázané lásky Ferdinanda II. Tyrolského a Filipíny Welserové. Ferdinand a Filipína bude mít světovou premiéru v květnu na Malé scéně.
Zmíněné balety doplní koprodukční projekt Divadla J. K. Tyla a Agentury Srdce, jež společně uvedou taneční drama Srdce.

umělecký šéf baletu DJKT Jiří Pokorný
umělecký šéf baletu DJKT Jiří Pokorný


Operní soubor nabídne v nadcházející sezóně čtyři nové tituly. První z nich je očekávaná Janáčkova Věc Makropulos, jejíž premiéra se původně měla odehrát v říjnu 2021. V minulé sezóně mohli diváci vidět poloscénickou verzi v rámci projektu První řada u Vás doma. Následovat bude další velkolepé dílo (taktéž původně plánované pro sezónu minulou) – Alceste z pera jednoho z nejvýznamnějších operních tvůrců Christopha Willibalda Glucka se představí v hudebním nastudování německého dirigenta Michaela Hofstettera a v režii Tomáše Ondřeje Pilaře. „Gluck je jedním z těch skladatelů, o kterých se díky jejich významu všichni povinně učí ve školách, ale na našich jevištích se s jeho tvorbou setkáte daleko méně, než by si zasloužila. Nastal čas tuto mezeru zaplnit a já doufám, že se nám to letos již podaří,“ uvádí šéf opery Jiří Petrdlík. Na jaře obohatí repertoár souboru jedna z nejkrásnějších skladeb celé historie hudby, a to slavné oratorium Josepha Haydna Stvoření. Poslední premiérou bude opera skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis, kterou napsala přímo pro plzeňský soubor. Na libretu se společně s ní podílel i Martin Otava. Autoři libreta vycházeli z historických údajů s přihlédnutím ke stejnojmennému románu polského spisovatele Henryka Sienkiewicze.
Kromě zmíněných premiér a oratoria Svatá Ludmila plánuje soubor opery uvést v listopadu dva koncerty Mozartova Requiem, jeden v katedrále sv. Bartoloměje a druhý ve Velkém divadle, a v čase předvánočním Rybovu Českou mši vánoční.

Závěrem ještě konkrétní výčet toho, co přinese Týden odložených premiér (4. – 11. září 2021), jímž bude nové sezona v DJKT zahájena. První zářijový víkend bude patřit baletu Vyhoďme ho z kola ven, který se souborem nastudoval na původní hudbu Simona Lovermanna německý choreograf Dustin Klein, a pohádce pro děti Křemílek a Vochomůrka. Ve středu 8. září soubor činohry rozehraje ve Velkém divadle tragigrotesku Karla Steigerwalda Neapolská choroba a na Nové scéně potěší diváky svou krásnou hudbou a vtipným libretem Straussův Netopýr, a to v režii ředitele divadla Martina Otavy. O den později pobaví diváky na Nové scéně americká muzikálová komedie Něco shnilého! (Something Rotten), kterou plzeňské divadlo uvádí jen šest let po její broadwayské premiéře. Oproti bláznivé hudební komedii se na Malé scéně odehraje česká premiéra emočně silného rodinného dramatu Králičí nora s Martinem Stránským a Janou Ondruškovou v hlavních rolích. Páteční večer bude v obou divadlech veselý. Italka v Alžíru, brilantní Rossiniho opera, přinese do Velkého divadla příběh z exotického prostředí plný vtipu a na Nové scéně diváky rozveselí bezstarostná komedie Španělská muška, která ukáže, jak krutě se nevyplácí zametat své staré hříchy pod koberec. Posledními tituly Týdne odložených premiér budou taneční pojetí známé pohádky Princezna se zlatou hvězdou (klasickou pohádku osobitě uchopilo známé choreografické uskupení DEKKADANCERS), divadelní adaptace nezaměnitelných Hrabalových Postřižin a legendární muzikál My Fair Lady.

zpracoval + foto: Michal Novák
.