Z tiskových konferencí

V tej hľbke je niečo z nás…
vydáno: 10.3.2015
Tvůrci úspěšného muzikálu Osmý světadíl přicházejí s dalším výjimečným hitmuzikálem, tentokrát s písněmi Miroslava Žbirky. Ponese příznačný název - Atlantida. Tato a řada dalších písní jednoho z největších hitmakerů československé popmusic doprovodí tajemný napínavý příběh skupiny mladých lidí na cestě za dobrodružstvím, která bude také cestou k poznání sebe sama. Ve skrytu duše se každý z účastníků výpravy vydává hledat něco jiného, postupně se pak místo bájné civilizace odkrývají jejich střežená tajemství… Stejně jako v případě předchozího projektu, ani zde libreto muzikálu nemá nic společného s osobností autora písní, je plně svébytným příběhem.

Martin Černý, Ján Ďurovčík, Miroslav Žbirka, Michal Kocourek (foto: Michal Novák)
Martin Černý, Ján Ďurovčík, Miroslav Žbirka, Michal Kocourek (foto: Michal Novák)


Muzikál Atlantida nabídne vedle interpretace legendárních písní „Mekyho“ Žbirky a poutavého děje velkou, energií nabitou podívanou, kterou jsou inscenace režiséra a choreografa Jána Ďurovčíka pověstné. Autory libreta jsou Ján Ďurovčík a oceňovaný slovenský dramatik Peter Pavlac. Herecký tým je opět sestavený z talentovaných herců, kteří již patří ke špičce českého muzikálového divadla. Přes léto se do zkoušek intenzivně pustí všichni ti, kteří prošli náročným konkursem, např. Jan Kříž, Tomáš Savka, Michaela Doubravová, Markéta Procházková, Alžběta Bartošová, Roman Tomeš, Tomáš Löbl, Marie Blahynková a další. „V Osmém světadílu jsme se volně inspirovali Dumasovou Dámou s kaméliemi, nyní přicházíme s originálním příběhem bez přímé předlohy v literatuře. Pro muzikálový žánr bude netypické, že Atlantida nebude mít ústřední dvojici či jednoho ústředního hrdinu, nýbrž sedm vyrovnaných hlavních rolí, sedm zajímavých hereckých úkolů...,“ přibližuje Ján Ďurovčík.

Kompletní obsazení a alternace jednotlivých rolí budou včas představeny. Premiéra muzikálu Atlantida je plánována na začátek září tohoto roku. Předprodej již odstartoval.

Pro Jána Ďurovčíka je Atlantida už třetím hitmuzikálem. Kromě elánovského Osmého světadílu ještě připravil Čajočky z písní Petera Nagye, které si na Slovensku po tři sezony držely post nejúspěšnějšího muzikálu... „Před námi znovu stojí úkol přijít s něčím novým, respektive zvolit jiný přístup, jiný pohled. Opakovat se za žádnou cenu nesmíme!,“ zdůraznil Ján Ďurovčík.

Ján Ďurovčík, Miroslav Žbirka (foto: Michal Novák)
Ján Ďurovčík, Miroslav Žbirka (foto: Michal Novák)


Michal Kocourek, producent a ředitel Divadla Kalich, popsal, jak to vlastně vzniklo: „Jsem šťastný, že se nám podařilo Miroslava Žbirku, jehož tvorby si všichni velmi vážíme, získat pro tuto spolupráci. Nápad na muzikál postavený na jeho jedinečných písních přišel už před několika lety, dokonce jsme s Jánem zjistili, že o tom uvažujeme nezávisle na sobě. Obě cesty se protnuly a společně jsme na Atlantidě začali pracovat před dvěma lety. Muzikál to bude jiný, než na co jste u nás v divadle zvyklí. Co bude stejné, je náročnost celého projektu.“
Ján Ďurovčík to potvrzuje a dodává: „Nedokázal bych dělat hitmuzikál na zakázku. Něco takového můžete dělat jen tehdy, jste-li posedlí tvorbou toho interpreta nebo té skupiny a nějakým způsobem vás jejich tvorba celý život ovlivňuje či inspiruje. Pak ten nápad z té úcty a velké pokory prostě přijde. Pan Žbirka možná zpíval už v době, kdy Atlantida existovala, to nevím úplně přesně, za sebe mohu povědět, že na jeho písních jsem vyrůstal. A také na nadčasových textech jeho nebo Kamila Peteraje, to se nedá oddělit.“

Co na to autor? „Ani nevím, kdy jsme se o tom záměru poprvé bavili. Ve mně nikdy nebylo přesvědčení udělat muzikál, ale pokud by se našel někdo, kdo by se do toho chtěl zasvěceně pustit, nebudu proti tomu. Vůči nabídkám „muzikálového“ typu jsem byl vždy velmi opatrný, až v případě Jána Ďurovčíka jsem opatrný nebyl, jeho týmu totiž věřím. Dnes jsem poprvé spatřil plakát, tak už mi konečně došlo, že to Ján myslí vážně. Zatím jsem k tomuto muzikálu nepověděl nic, kromě „ano, máte svolení“. Nemluvím jim do toho a je pro mě příjemné dobrodružství periferně sledovat, jak to vzniká. Neznamená to, že jsem lenivý, nebo že nemluvím, ale myslím si, že je lepší, když tvůrci mají rozvázané ruce, ať to udělají tak, jak si představují. Vybrat správné lidi a pak je nechat pracovat, je metoda, která i mně se vždy osvědčila. Když se budou chtít se mnou poradit, tak ať zavolají, a velmi zodpovědně si promyslím, co jim k tomu povím... Žijeme v muzikálové éře, a tak samozřejmě jsem potěšený, že konečně se na mě dostalo. Asi se jede podle abecedy...,“ směje se Miroslav Žbirka.

Znáte-li tvorbu skupiny Elán a viděli jste v Kalichu představení Osmý světadíl, víte, že v něm nebyl zařazený asi největší hit této legendární skupiny. V případě chystaného hitmuzikálu je ta situace jiná. „Píseň Atlantida je pro mě od začátku zcela jasné východisko,“ prozradil Ján Ďurovčík. „Atlantida mi stále búcha v hlavě a od této písně se odrazí ekvivalent našeho příběhu. Našli jsme k tomu určitou životní situaci, pak jsme k tomu hledali odpovídající divadelní podobu. Kromě toho stojí před námi další velké úkoly: Miro Žbirka je vysoký tenor a zpívá přitom s takovou lehkostí, takže naši herci to musí zvládnout také. K tomu naše inscenace bude mít svůj náročný taneční rozměr, bude tam i nějaká ta činohra...“

(foto: Michal Novák)
(foto: Michal Novák)


V Osmém světadílu se objevila i zbrusu nová píseň (a prý to byl dost boj s časem). Jak to bude v tomto případě, přidá se něco? Meky Žbirka lakonicky poznamenal: „Už jsem něco napsal, dokonce mám sedm čerstvých písní, jen zatím jsou v anglické verzi. Převedu je s Kamilem Peterajem do slovenštiny, snad si Ján pak vybere aspoň jednu... Když ne, budu muset být ještě pracovitý...“

Už nástin příběhu, resp. spojitost s tajemstvím bájného starověkého kontinentu, naznačují, že důležitou složkou inscenace bude scénografické řešení. Co „prozradil“ výtvarník Martin Černý? „Představte si, že tady v divadle utěsníme všechny otvory a celý prostor do úrovně balkonu napustíme vodou od jedné nejmenované firmy. To je ten ideál, ke kterému bychom se rádi dostali. Bohužel jsme zjistili, že pod vodou nefungují porty, a složitým výpočtem jsme došli k tomu, že by se nám výrazně snížil počet diváků. Jelikož o ty diváky nechceme přijít, tak tu scénografii uděláme asi úplně jinak. Něco už máme...“

-mys-