Z tiskových konferencí

Vymanit se ze své skořápky může být snadné
vydáno: 20.4.2016
Dvě ženy se objeví v obsazení nové komedie o nečekaném přátelství a cestě ke svobodě s názvem Skořápka v Divadle Ungelt - čerstvá Česká lvice (za herecký výkon ve filmu Domácí péče) Alena Mihulová a Ungeltem již prověřená Petra Nesvačilová. „Jsem rád, že po řadě vypjatých dramat mohu diváky v Ungeltu přivítat zase na komedii. Kvalitní. Je hluboce lidská, stejně jako Alena Mihulová a Petra Nesvačilová, z těch člověčina přímo sálá. Bylo důležité, kdo tyto dvě postavy ztvární, protože nejen řemeslo, ale i osobnost herce na našem malém jevišti hraje velkou roli,“ říká Milan Hein, umělecký ředitel Divadla Ungelt.

Humorný příběh zakřiknuté knihovnice a suverénní zlatokopky nastudoval režisér Pavel Ondruch, kterého Milan Hein zároveň představil jako nového kmenového dramaturga. „Není to zrovna obvyklé, aby soukromé divadlo mělo stálého dramaturga. Dospěl jsem k závěru, že mít tento post v divadle obsazen je velmi potřebné nejen kvůli hledání textů, ale i oponenturám při zkoušení,“ vysvětlil Hein. „Někdy totiž bývám až moc nekritický fanda všech herců, které pro práci u nás oslovuji,“ dodal s pousmáním.

Pavel Ondruch, Milan Hein, Petra Nesvačilová, Alena Mihulová (foto: Michal Novák)
Pavel Ondruch, Milan Hein, Petra Nesvačilová, Alena Mihulová (foto: Michal Novák)


Autorem hry Skořápka je všestranný polský spisovatel, dramatik a scénárista Marcin Szczygielski a v případě dramaturgie Divadla Ungelt nepřekvapí, že ji uvede v české premiéře. Dokonce půjde o první průnik tohoto autora na česká jeviště. Hru Ungeltu nabídl režisér Pavel Ondruch, který ji objevil na festivalu v polském Těšíně a hned v ní uviděl krásnou divadelní příležitost pro Alenu Mihulovou, která se v poslední době věnovala spíše filmové práci (ačkoli výčet jejího divadelního působení také není zrovna krátký: jako elévka hrála v ústeckém Činoherním studiu, pak byla členkou Divadla Labyrint, po jeho uzavření hostovala v Činoherním klubu a v Divadle v Dlouhé, diváci ji mohli vidět také v Divadle v Řeznické či ve Viole).

Pavel Ondruch, Petra Nesvačilová, Milan Hein, Alena Mihulová (foto: Michal Novák)
Pavel Ondruch, Petra Nesvačilová, Milan Hein, Alena Mihulová (foto: Michal Novák)


V originále se hra jmenuje Wydmuszka, což je téměř nepřeložitelné slovo označující skořápku vyfouknutého vajíčka. „A obraz prázdné skořápky, která se v okamžiku může rozbít, stejně jako se v okamžiku může stát překrásnou kraslicí symbolizující prostou a přitom mnohovrstevnatou krásu textu. V paradoxu prostoty a hloubky je největší síla Szczygielského. Obsahová stránka Skořápky však není to jediné, co z ní dělá nejuváděnější autorovu hru. Vývoj postav od typu k charakteru je realizován prostřednictvím dokonale vypointovaných dialogů, které mají lehkost, vtip i inteligenci. Přitom neopomíjí psychologickou jemnost postav a prokazuje hlubokou znalost lidí. Skořápka je proto značně složitý žánrový mix, z něhož se snadno může stát jednoduché melodrama, stejně jako groteska, psychologické drama, či feministický pamflet,“ zamýšlí se Pavel Ondruch.

Zároveň však ubezpečil, že uzavření hry do konkrétní škatulky nebylo záměrem. „Vycházeli jsme hlavně z opravdovosti a lidského rozměru toho textu, v němž můžete naleznout, co budete chtít. Může to být metafora křehkosti našich skořápek, ale především vidíme dva velké ženské osudy, které se v tomto příběhu střetávají, nerozumí si a zdá se, že vzájemná symbióza je nemožná. Jedním z hlavních témat hry je, jak se zbavujeme těch svých skořápek či masek, jak překonáváme mimikry. To se může podařit, když nasloucháme, komunikujeme a snažíme se být otevřeni tomu, co neznáme. Potkají se dvě odlišné osobnosti podléhající svým předsudkům a strachům. Během té hry se vzájemně otevřou a najednou zjistíme, že ta cesta k růstu je velice snadná. Hra dává naději, dává skoro návod k tomu, aby se lidé navzájem poslouchali. Sděluje to velmi jednoduše, jako když se díváme rozkvetlou louku...,“ přirovnává Pavel Ondruch.
„Bylo by to krásné, kdybychom to tak zahrály. Pod komediálními scénami je v této hře něco hluboce lidského, opravdového. Byla bych rád, když to diváci budou vnímat stejně,“ poznamenala Alena Mihulová.

Petra Nesvačilová, Alena Mihulová (foto: Michal Novák)
Petra Nesvačilová, Alena Mihulová (foto: Michal Novák)


„V otevřenosti a hledání je to krásné zkoušení, až zapomínáme, jak jsme z té nabídky obě byly nervózní,“ směje se Petra Nesvačilová. Alena Mihulová k tomu dodala: „Po natáčení seriálu Trapný padesátky a filmu s Bohdanem Slámou jsem si slíbila pauzu od učení textů, dopadlo to, jak vidíte, zcela jinak, navíc ta hra je poměrně upovídaná, tedy v tomto obtížná. Ale pro mě je důležité, s kým a na čem pracuju...“

Za inscenací Skořápka se vydejte výhradně do „kamenného“ Ungeltu, do programu Letní scény 2016, který byl sestavován ve větším předstihu, zařazena není. Program Letní scény je i tak nesmírně pestrý, letos zahrnuje takové divácké hity, jako Kurtizána, Mezi úterým a pátkem, Pan Halpern a pan Johnson, Touha jménem Einodis a dále tituly z produkce agentury Harlekýn.

-mys-