Zpráva

26. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO
vydáno: 31.7.2018
Výjimečné divadelní zážitky v podání evropských i domácích souborů nabídne v Plzni od 12. do 20. září již 26. ročník Mezinárodního festivalu DIVADLO. Celkově uvede sedm předních souborů z Lotyšska, Maďarska, Polska, Slovenska, Slovinska a Švýcarska a osmnáct inscenací, které představují výběr toho nejzajímavějšího z divadelních scén z celé České republiky za uplynulou sezónu. Navíc na návštěvníky čeká řada doprovodných programů, představení pod širým nebem, výstavy či workshopy. Předprodej vstupenek začne 15. srpna, více informací a celkový program najdou zájemci na www.festivaldivadlo.cz.

„Naší snahou je nabídnout festivalovému publiku pohled na moderní evropské divadlo v co nejširším spektru tematických i formálních přístupů,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. „Silná je v letošním ročníku tendence k divadlu aktivního diváka, divadlu, které vyžaduje pohyb či zapojení do hry,“ navazuje člen dramaturgické rady Michal Zahálka. První z takových inscenací je mimořádný projekt Nachlass proslulého tvůrčího týmu Rimini Protokoll a slavného divadla Vidy ve švýcarském Lausanne, v němž se návštěvníci ocitají na návštěvě v pokojíčcích osmi skutečných lidí, kteří se z různých důvodů připravovali na svou smrt. A dnes mají diváci možnost pomyslně se s nimi setkat v jejich nepřítomnosti. „Výsledkem je pozoruhodné, hluboce lidské setkání s někým, s kým už se ve skutečnosti setkat nemůžeme. Přestože diváci neuvidí jediného herce, jde o nesmírně divadelní zážitek,“ líčí Michal Zahálka.

Druhou je vítězná inscenace prestižního festivalu Božská komedie Tajný život Friedmanových krakovského Teatru ludowého v režii Marcina Wierzchowského. Hra inspirovaná skutečným případem americké židovské rodiny je sugestivním divadelním experimentem, pracujícím s nezvyklou blízkostí herců a diváků. „Vyšetřování případu zneužívání dětí a soudní proces, jehož jsou svědky, přivádí diváky na dotek rodinné tragédie, ale i k hlubším otázkám viny, trestu a také sociální psychózy,“ vysvětluje členka dramaturgické rady Jitka Sloupová.

Strhujícím zážitkem se stane pro návštěvníky Homérova Ilias, jak ji zpracoval ve Slovinském národním divadle v Lublani slavný režisér Jernej Lorenci. Inscenace je založená na originálním propojení hudby, mluveného slova, rytmu a pohybu. „Dvanáct herců stále přítomných na scéně nás provede historií trojské války, která se v druhé části inscenace stává symbolem absurdity válečného úsilí všech dob,“ přibližuje členka dramaturgické rady Kamila Černá. Inscenace byla oceněna mj. na festivalu Bitef a získala Grand Prix festivalu Kontakt v Toruni.

Jeden z nejpůsobivějších momentů, který lze v současném divadle spatřit, nabídne inscenace Imitace života známého a často provokujícího maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa v produkci svého domovského budapešťského divadla Proton. Inscenace vypráví příběh exekutora, který přichází vystěhovat chudou ženu z jejího bytu, ale setká se s několika nečekanými událostmi. „Zpracování balancuje mezi filmem a divadlem, mezi sociálním hyperrealismem a mystikou,“ říká členka dramaturgické rady Dora Viceníková. Filmař a divadelník Kornél Mundruczó se na plzeňský festival vrací již poněkolikáté.

Z lotyšské Rigy přijede do Plzně tamní Národní divadlo s inscenací Čechovova Racka jednoho z nejpozoruhodnějších mladých baltských režisérů, třicátníka Elmārse Seņkovse. „Boří stereotypy tradičního výkladu klasického textu. Odmlky, výkřiky, výstřely, originální hudební doprovod, ale zároveň pocit, že svět se ve svém zásadním rozměru od Čechovových časů nezměnil,“ doplňuje Kamila Černá.

Od našich nejbližších východních sousedů festival přiveze dvě inscenace. Brilantní tragikomedie Lidé, místa a věci současného britského autora Duncana Macmillana v režii Mariána Amslera a v provedení Divadla Andreje Bagára z Nitry zachycuje boj mladé herečky Emmy s drogovou závislostí. V obrazech balancujících na hraně reality a noční můry hledá hrdinka v protidrogové léčebně samu sebe. „Inscenace je postavena na hereckém výkonu nejen Barbory Andrešičové v hlavní roli, ale i vyrovnaného souboru nitranského divadla v postavách jejích lékařů i spolupacientů,“ dodává Jitka Sloupová.

Inscenace Postfaktótum bratislavského Divadla Stoka v režii Blaho Uhlára vznikala jako kolektivní tvorba herců bez estetických předsudků, jde o svobodný sled absurdních situací, minimalistických skečů i ukázek černého humoru.

„V českém programu nabízíme výběr z toho, co nás na domácích scénách v poslední sezoně zaujalo, a to nejen ve vodách činoherních, ale i s přesahy k loutkám, současné opeře či mezižánrovým projektům,“ říká na úvod k domácímu programu dramaturg Jan Kerbr. Mezi velkými režisérskými jmény v českém programu najdou návštěvníci například Jana Nebeského, Jiřího Adámka, Jana Mikuláška, Jiřího Havelku, Viktorii Čermákovou či Michala Dočekala.

V Plzni se představí z Prahy Národní divadlo (Maryša, režie: Jan Mikulášek), Meet Factory (Jasno lepo podstín zhyna, režie Viktorie Čermáková), Divadelní společnost Masopust (Deník zloděje, režie Jan Nebeský), divadlo VOSTO5 (Společenstvo vlastníků, režie Jiří Havelka), Divadlo Na zábradlí (Mýcení, režie Jan Mikulášek), z Brna Opera Národního divadla (Pravidla slušného chování v moderní společnosti, režie Jiří Adámek), Divadlo Husa na provázku (Dynastie, režie Michal Dočekal), z Ostravy Komorní scéna Aréna (Vyrozumění, režie Vojtěch Štěpánek), z Ústí nad Labem Činoherní studio (Homo Faber, režie David Šiktanc), z Hradce Králové Divadlo Drak (Bílý tesák, režie Jakub Vašíček) a z Liberce Naivní divadlo (Žluté – modrá – zelený, režie Filip Homola). Domácí Divadlo J. K. Tyla uvede dvě inscenace - Sweeney Todd, ďábelský lazebník z Fleet Street (režie Lumír Olšovský) a Linie krásy (režie Natálie Deáková) - Divadlo Alfa pak inscenaci Tři siláci na silnici (režie Tomáš Dvořák).

Tradiční epilog nabídne Divadlo v Dlouhé (Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾, režie Miroslav Hanuš), Divadlo Ungelt (Skleněný strop, režie Vít Vencl) a Dejvické divadlo (Vražda krále Gonzaga, režie Jiří Havelka).

Z doprovodného programu zaujme projekt Game Malého divadla Jihočeského divadla z Českých Budějovic, zážitkové divadlo s atmosférou třicátých let, kde se sami diváci ujímají rozmanitých postav z jednoho městečka. „Abyste zvítězili, budete muset řešit problémy své postavy a plnit její přání. Jak váš příběh dopadne, bude jen a jen na vás…,“ uzavírá dramaturg Michal Zahálka.

zdroj zprávy: Jiří Sedlák (ArtsMarketing.CZ)