Zpráva

...až za hrob v ústeckém Činoherním studiu
vydáno: 7.9.2016
Ústecké Činoherní studio vstupuje do své půlkulaté 45. sezony, která dostala podtitul ...až za hrob. Tvůrčí tým divadla zvolil toto motto sezony hned z několika důvodů. Prvním z nich je nezpochybnitelný „genius loci“ divadla, který zpět přitahuje výrazné umělecké osobnosti, jež tvořily některou z historických ér Činoherního studia. Druhým důvodem je samotné motto, které propojuje jednotlivé premiérové tituly. A v neposlední řadě je toto heslo poctou pro filozofii divadla, které navzdory různým peripetiím stojí a bude stát na Střekově.

Tvůrčí tým v novém
Se startem nové sezony se ustálil tvůrčí tým Činoherního studia. V čele divadla stojí ředitel Jiří Trnka. Na pozici uměleckého šéfa je dlouholetý člen hereckého souboru Jan Plouhar. Dramaturgyní divadla zůstává Dagmar Haladová, studentka brněnské JAMU. Druhým zatím hostujícím dramaturgem je Karel František Tománek, který se do Činoherního studia vrací téměř po dvaceti letech, strávených mimo jiné i na půdě Dejvického divadla. Karel František Tománek ke svému angažmá dodává: „Činoherní studio mám neodmyslitelně spojené s tím, že se tu divadlo studuje. Jinak řečeno: že se tu hledají nové přístupy a možnosti zkoumání toho, čemu se běžně říká činoherní divadlo. A navíc se to děje ve specifickém prostředí studiového divadla; což - alespoň pro mě - představuje samo o sobě velký bonus.“ A jak se na novou sezónu těší a co od ní očekává ředitel divadla Jiří Trnka? „Skvělý spiely a plný divadlo - to je mé přání. Jinak já se raději nechám překvapovat, než abych něco očekával.“

Do nové sezony hudbou, obrazem a filmem
Zahájení 45. sezony se uskuteční 13. září v Činoherním studiu na Střekově. Kromě vernisáže k nové výstavě, která se věnuje historii divadla, můžete očekávat i odraz ústeckého divadla ve filmu či hudbě. V divadelním Obejváku budou promítány filmy, v nichž účinkují výrazné osobnosti divadla (Straka v hrsti - r. Juraj Herz, Záblesky chladné neděle - r. Ivan Pokorný), na divadelním sále vystoupí hudební interpreti, jejichž členové jsou nebo byli součástí Činoherního studia (Nauzea Orchestra, Tereza Volánková, Lidoví léčitelé nebo Gambrz Reprs).

Zkrocení zlé ženy v České televizi
Za součást zahájení nové sezony lze považovat i uvedení televizního záznamu představení Williama Shakespeara Zkrocení zlé ženy v režii Filipa Nuckollse v rámci cyklu Rok regionálních divadel na programu ČT art České televize spolu s dokumentem Legendární „Činoherák“ v sezoně čtyřicet pět režiséra Petra Stodůlky. Oba pořady odvysílá Česká televize 12. září ve večerních hodinách.

Gangsterka, africká Antigona a nesmrtelný Pinocchio

Nová sezona bude mít celkem šest premiér. Zahájí ji v říjnu hořkosladká gangsterka z pera Karla Františka Tománka psaná na motivy filmů Quentina Tarantina s názvem Pan Bílý, Zrzka a ti druzí. V hlavní roli Pana Bílého se v souvislosti s mottem nové sezony představí odchovanec Činoherního studia Leoš Noha, v současné době člen pražského Divadla Na zábradlí. Hra plná nenávisti a lásky až za hrob momentálně vzniká pod režijním vedením Jiřího Trnky a objeví se v premiéře 15. října v Činoherním studiu jako součást festivalu KULT.

Druhou novinkou bude inscenace Boj černocha se psy francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltèse. Zavede nás na staveniště kdesi uprostřed afrického kontinentu, na místo, které je plné nevyřízených účtů, nemilosrdných vražd i utajované pravdy. Hra zpracovává politicky aktuální látku a je překrytá monumentální strukturou upomínající na mýtus o Antigoně. Titulní roli Albouryho, černocha, co si přichází pro tělo mrtvého bratra, ztvární rodák z afrického Beninu Maxime Mededa. Hru Boj černocha se psy bude režírovat Michal Skočovský, uvidíme ji v premiéře 2. prosince 2016 v Činoherním studiu.

Třetí premiérou, tentokrát určenou pro nejmenší diváky, bude dramatizace jedné z nejlegendárnějších dětských knih Pinocchio Carla Collodiho. Příběh o tom, že sny se mohou stát skutečností, pokud si to opravdu přejeme, uvidíte v režii nedávné absolventky činoherní režie Janáčkovy akademie múzických umění Terezy Říhové. V roli Pinocchia se objeví Václav Hanzl. Premiéra se uskuteční 14. prosince 2016.

Hororová komedie, trauma moderní doby a poslední díl boje o trůny

Rok 2017 zahájí v Činoherním studiu divadelní adaptace původně rozhlasové hry Lidojedi známé autorské dvojice Jaroslav Rudiš a Petr Pýcha. Oba dva výše zmínění autoři jsou v Činoherním studiu již etablovaným duem tvůrců, připomeňme inscenace jako Strange Love nebo Alois Nebel, jež na půdě divadla zaznamenaly obrovský divácký ohlas. S tímto titulem je spojen i další návrat výrazné osobnosti divadla, a tou je režisérka inscenace a bývalá umělecká šéfka divadla Natália Deáková. Premiéra hry s podtitulem hororová komedie je plánována na 3. března 2017.

I květnová premiéra bude spojená s tématem návratu. Na Střekov se po letech vrací režisér David Šiktanc, tentokrát s divadelní adaptací významného díla 20. století, novely Homo Faber švýcarského literáta Maxe Frische. Příběh zachycuje kromě tématu cesty i prvky motivů krvesmilstva a existenciálna. Inženýr Walter Faber je smýkán mezi člověčenstvím a přetechnizovaným světem, ocitá se v soukolí traumatu moderní doby. Premiéra se uskuteční 5. května 2017.

Závěr sezóny bude patřit poslednímu a tedy třetímu dílu shakespearovské mocenské ságy boje o trůny Jindřichu VI. Režie se tradičně ujme Filip Nuckolls. Premiéra proběhne 23. června 2017 a jak už je tomu zvykem, bude to opět na neobvyklém místě mimo divadelní prostředí.

Překročit hranice
Novinkou této sezony je první ročník cyklu scénických čtení s názvem Překročit hranice. Prvotní myšlenka souvisela s nepřímou návazností na tradici scénických čtení (Činoherní kovárny, Ústecká nej), jež měla nevídané úspěchy, některé ze scénických skic byly převedené na jeviště a několik sezón se těšily enormnímu diváckému zájmu (Marlene Dietrich, Les divokých sviní). Překročit hranice je tříletým projektem Činoherního studia a Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, v rámci něhož budou formou scénických čtení poprvé v České republice uvedeny současné německé dramatické texty v překladu studentů Filozofické fakulty z katedry germanistiky. Na projektu se budou dále podílet studenti vysokých uměleckých škol (Divadelní akademie múzických umění v Praze a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně), kteří sestaví vlastní inscenační týmy. Jak studenti vysokých uměleckých škol, tak studenti Filozofické fakulty, budou mít možnost konfrontovat se s praktickým provozem na profesionální scéně, čímž „překročí hranice“ studentského života. V prvním ročníku představíme přední současné německé dramatiky, jako jsou Stefan Wipplinger (Kalhoty, kolo, žena), Wolfram Hőll (A pak) či Evald Palmetshofer (Neprovdaná). První scénické čtení textu Stefana Wipplingera Kalhoty, kolo, žena proběhne 27. října 2016 v nastudování studentky Divadelní akademie múzických umění v Praze Anny Klimešové. Projekt bude realizován v prostorách zkušebny „Obejváku“ v Činoherním studiu. Dramaturgyně divadla Dagmar Haladová, jež celý projekt Překročit hranice vymyslela, vysvětluje: „Moc se na spolupráci se studenty těším, myslím, že pro mé vrstevníky i pro mě samotnou to bude jedinečná zkušenost. Doufám a věřím, že se tenhle projekt vydaří a bude to další činoherácká tradice.“

zdroj zprávy: Petr Kuneš