Zpráva

Baal - svérázná road movie o cestě do pekel
vydáno: 12.3.2016

Celovečerní prvotina slavného německého dramatika Bertolta Brechta, proměna geniálního básníka ve zločince a především osobitá režie Marka Němce - to je pozvánka na horkou novinku Švandova divadla. Smíchovská scéna uvede ve Studiu 19. března 2016 premiéru hry Baal, známý příběh o odvrácené straně talentu a vzpoury proti konvencím.


Nová inscenace vzniká pod režijní taktovkou Marka Němce, jinak známého také jako talentovaného herce, který na sebe výrazně upozornil už svou předchozí režií. Za inscenaci Terminus v Divadle v Celetné byl v kategorii Talent roku nominován na Cenu Alfréda Radoka. Momentálně ho na Smíchově zaměstnává další autorská výzva, hra Baal Bertolta Brechta, který vnímá jako příběh o bezuzdném podmaňování si světa. „Baal je to, co každý chce a nemůže, protože je tu ta zatracená výchova, mravnost, řád, víra... Baal je třaskavý princip, jehož naplněním se rozpadá jakékoliv společenství založené na výstavbě a budování," říká Marek Němec, jehož si diváci oblíbili mimo jiné v populárním televizním seriálu Vraždy v kruhu. Na otázku, proč Baala inscenovat právě dnes, režisér odpovídá: „Proč Baal? A dnes? – Kdykoli. Máte-li o čem to dělat... Baal je životní postoj, princip uchopení světa a života a já si v něm našel humor."


Poezie versus zločin


Hlavní hrdina Baal je okouzlující umělec, který ovšem balancuje na hraně. Citlivý a talentovaný básník, ale také zločinec, který nenávidí pokryteckou společnost a nade vše miluje svobodu. Nakonec ale svádí ten největší boj sám se sebou. A za ním zůstává jen spoušť. „Baal prochází všude a všemi. A nelze se mu vyhnout. Ztělesňuje odvrácenou stranu výjimečného talentu, ale i přitažlivost razantní, do důsledku vedené vzpoury proti konvencím," říká o chystané smíchovské inscenaci její dramaturgyně Martina Kinská. Ta inscenaci označuje také jako „svéráznou road movie o cestě do pekel".


Jako Baal - muž v osidlech závislosti, zločinu a zmarněných nadějí i citů - se ve Švandově divadle představí David Punčochář, v jeho lásky a pokušení se promění Eva JosefíkováMartina Krátká.


Eva Josefíková, která v příběhu ztělesní Baalovu věrnou družku Žofii, o své postavě říká „Podle mě je to žena, která byla v nesprávný čas na nesprávném místě. Podlehla Baalovi stejně tak, jako všechny ostatní, ale překvapivě ji neodhodil hned po prvním použití. Proto si myslela, že ho dokáže změnit..." Ke hře samotné pak herečka poznamenává: „Baal je zosobněním sobectví, hedonismu, nezodpovědnosti, kruté upřímnosti, bohémství, běsů. Myslím, že všichni v sobě máme malého Baala, který je ale většinou držený na uzdě společenskou konvencí a elementární slušností. Občas máme chuť se na všechno vykašlat, říkat pravdy od plic, nebrat na nikoho a na nic ohledy, prostě zlobit..."


Dále se v chystané smíchovské novince objeví Jacob Erftemeijer, Marek Pospíchal, Marta Dancingerová, Miroslav Hruška, Tomáš Pavelka, Tomáš Červinek a jako host si zahraje Barbara Lukešová.


Tvůrčí tým vedle režiséra Němce a dramaturgyně Kinské doplňuje výtvarnice Agnieszka Pátá – Oldak, která hru neumístila na očekávané cesty po hospodách a pod širé nebe, ale do jediného, podivně vybydleného baru – nonstopu. Hudební doprovod má na starost Ivan Acher (Baal je jednou z mála Brechtových her, u níž není předepsána hudba), nabídku k vytvoření pohybové složky představení přijala charismatická tanečnice Andrea Opavská (oceněná jako Tanečnice roku 2014 a letos nominovaná i na cenu Thálie).


Hra Baal v režii Marka Němce je ve Švandově divadle už třetím titulem z dramaturgické linie „Příběh muže/příběh světa" a navazuje na zdařilé inscenace HamletMisantrop, které tu byly uvedené už v minulých sezónách ve Velkém sále. Na rozdíl od nich byl však Baal od počátku zamýšlen do suterénního Studia, které umožňuje těsnější kontakt herců s diváky.


„V inscenaci Švandova divadla se soustředíme na Baala jako člověka, který je přesycen požitky, a tudíž každým novým musí více a více překračovat hranice, aby docílil žádané intenzity. Ptáme se také po rebelii, která se postupně stane pastí a přetaví základní přirozenost člověka v jeho důslednou sebestylizaci. A hledáme také odpověď na otázku, co všechno ještě omluví geniální nadání," říká dramaturgyně Martina Kinská.


zdroj zprávy: Magdalena Bičíková