Zpráva

Divadelní svět Brno
Brno vítalo divadelníky i diváky z celého světa
vydáno: 31.5.2019
7 dní, 13 zemí, 56 představení. Z toho 35 zcela vyprodaných. Organizátoři mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno, který letos proběhl 23.‒28. května, hlásí úspěch. Jeho jubilejní 10. ročník nejenže představil řadu špičkových divadelních produkcí, ale setkal se také s mimořádným zájmem diváků, kteří přišli snít „Evropský sen“. Právě tak znělo téma Divadelního světa Brno 2019.

Během 10. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno s tématem „Evropský sen“ zhlédli diváci v průběhu sedmi dnů 56 představení. O žánrově pestrou přehlídku, jejíž rozsah sahal od činohry po pohybové divadlo či od klasických her po alternativní performance, se postaraly divadelní soubory z Česka, Slovenska, Belgie, Francie, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Komorských ostrovů, Madagaskaru, Martiniku, Německa, Norska, Polska a Slovinska.

„Festival DSB našel nejenom svůj smysl, ale hlavně svého diváka. Není pro divadelního ředitele větší radosti, než když zhlédne skvělé představení v zaplněném sále a sdílí společně s publikem silný divadelní zážitek. Je skvělé, že naprostou většinu našeho publika tvoří takzvaní běžní diváci a že čím dál více z nich si vybere z festivalové nabídky více než jedno představení. Mít povědomí o kontextu současné domácí i zahraniční divadelní tvorby je určitě inspirací nejen pro brněnské divadelníky, ale i pro publikum,“ říká ředitel festivalu Martin Glaser.

Programová linie festivalu, jejíž hlavní téma neslo název „Evropský sen“, přinesla mimo jiné dvě představení inscenace Francuzi varšavského Teatru Nowego v adaptaci a režii hvězdy evropského divadla Krzysztofa Warlikowského, které se staly impozantním uměleckým vyvrcholením celého festivalu.

Programová linie „Evropa mimo Evropu“ byla v kontextu českého divadla rovněž zcela mimořádnou událostí. Nabídla divadelní tvorbu Národního divadla na Martiniku – Tropique Atrium, taneční představení umělců z Madagaskaru a představení i koncert z Komorských ostrovů. U všech představení v této linii probíhaly lektorské úvody a diskuze, další z novinek letošního ročníku.

Zvlášť bohatá byla v letošním roce linie pro rodiny s dětmi, pro něž bylo určeno hned 16 představení, které se odehrály v divadle Polárka a v šapitó na Kraví hoře. Do divadla mohli zavítat rodiče s těmi úplně nejmenšími dětmi stejně jako děti školou povinné či teenageři na prahu dospělosti. V rámci programu pro děti na festivalový víkend připravili divadelní lektoři z Malého divadla z Českých Budějovic, hradeckého Draku a brněnské Polárky doprovodný program, který volně navázal na „evropské“ téma letošního ročníku festivalu Divadelní svět Brno. V šapitó a jeho okolí se děti seznámily s divadelními kulturami jednotlivých evropských zemí, hravou formou si vyzkoušely nejrůznější žánry od antického dramatu přes jarmareční commedii dellʼ arte a klauniádu až po pohybové divadlo.

Skandinávský dům připravil po výjimečném představení Ibsenovy Heddy Gablerové debatu s režisérkou a představitelkou hlavní role Juni Dahr a nordistkou Karolínou Stehlíkovou. Poprvé v Brně zazněl Ibsen v originále a představení bylo speciálně upravené a adaptované na prostory vily Löw Beer.

Téměř 75% návštěvnost a třicet pět zcela vyprodaných představení dokazuje, že dramaturgická rada festivalu sestavila program letošního ročníku skutečně z toho nejzajímavějšího, co lze na současných – nejen evropských ‒ scénách vidět. Divadelní svět Brno 2019 navštívilo 7 017 diváků, kteří svým zájmem potvrdili, že festival je již neoddělitelnou součástí brněnské kulturní scény s pevným místem na středoevropské kulturní mapě.

Divadelní svět Brno po svém desátém ročníku už beze všech pochyb patří k našim prestižním divadelním festivalům. Těží jak z výhodné polohy města Brna, tak z unikátní spolupráce brněnských divadel – Národního divadla Brno, Divadla Husa na provázku, HaDivadla, Městského divadla Brno, Divadla Polárka a obou scén JAMU.

zdroj zprávy: Eva Sedláčková