Zpráva
Dějiny Československa v tanečním rytmu v Divadle ABC
vydáno: 30.5.2018
Tančírna 1918‒2018, hlavní projekt Městských divadel pražských této sezóny, se rychle blíží ke své premiéře. Poprvé v sobotu 9. června uvidí diváci v hledišti Divadla ABC klíčové mezníky našich novodobých dějin ztvárněné v různých tanečních rytmech.
Vítězstvím české polky nad rakouským valčíkem začíná autorský počin režiséra Pavla Kheka, dramaturgů Věry Maškové a Jiřího Janků, muzikanta Jiřího Janoucha a choreografa Martina Šimka. Tvůrci si kladli za cíl podat sugestivní obraz o posledních sto letech naší historie.
„Přemýšleli jsme nad tím, jakým stylem nejlépe vyjádřit uplynulé století samostatné české, resp. československé existence, a tohle nám přišlo jako dobré řešení: prostřednictvím pohybových a obrazových metafor zmapovat naši moderní historii, která je nesmírně dramatická. Beze slov, jen za pomoci tance, scénických obrazů a případně i autentických dobových nahrávek,“ uvedl jeden ze spoluautorů Jiří Janků a pokračoval: „Vytyčili jsme si optimistické vyznění. V současné době, kdy ze všech stran slýcháme, že jsme jen malý národ, kterému se nepovedlo to a ono, je důležité upozornit, že i my máme být na co hrdí, že na tom vlastně nejsme vůbec špatně a že máme i mnoho hrdinů, kteří toho pro lid mnoho udělali.“
Inscenací prochází šestnáct postav - osm žen a osm mužů, z nichž každá ztvárňuje určitý prototyp člověka v české společnosti. Po celou dobu si postavy zachovávají svojí charakterovou danost, která se během střídání časových období nemění. Je zde přítomný umělec, intelektuálka, člověk, co je za všech okolností a režimů vítězný, voják, příživník ... „Stylizace je v tomto případě nutná, protože je nemožné zachytit ve dvou hodinách celistvě dějiny našeho národa. Tančírna je spíše vyjádřením příběhu skrze pohyb, paralelou k pohybu dějin,“ vysvětlil choreograf Martin Šimek. „Je to ideální způsob, jak projít divné století české historie se všemi jejími sinusoidami,“ uzavřel režisér inscenace Pavel Khek.
zdroj zprávy: Lucie Korbeliusová
Vítězstvím české polky nad rakouským valčíkem začíná autorský počin režiséra Pavla Kheka, dramaturgů Věry Maškové a Jiřího Janků, muzikanta Jiřího Janoucha a choreografa Martina Šimka. Tvůrci si kladli za cíl podat sugestivní obraz o posledních sto letech naší historie.
„Přemýšleli jsme nad tím, jakým stylem nejlépe vyjádřit uplynulé století samostatné české, resp. československé existence, a tohle nám přišlo jako dobré řešení: prostřednictvím pohybových a obrazových metafor zmapovat naši moderní historii, která je nesmírně dramatická. Beze slov, jen za pomoci tance, scénických obrazů a případně i autentických dobových nahrávek,“ uvedl jeden ze spoluautorů Jiří Janků a pokračoval: „Vytyčili jsme si optimistické vyznění. V současné době, kdy ze všech stran slýcháme, že jsme jen malý národ, kterému se nepovedlo to a ono, je důležité upozornit, že i my máme být na co hrdí, že na tom vlastně nejsme vůbec špatně a že máme i mnoho hrdinů, kteří toho pro lid mnoho udělali.“
Inscenací prochází šestnáct postav - osm žen a osm mužů, z nichž každá ztvárňuje určitý prototyp člověka v české společnosti. Po celou dobu si postavy zachovávají svojí charakterovou danost, která se během střídání časových období nemění. Je zde přítomný umělec, intelektuálka, člověk, co je za všech okolností a režimů vítězný, voják, příživník ... „Stylizace je v tomto případě nutná, protože je nemožné zachytit ve dvou hodinách celistvě dějiny našeho národa. Tančírna je spíše vyjádřením příběhu skrze pohyb, paralelou k pohybu dějin,“ vysvětlil choreograf Martin Šimek. „Je to ideální způsob, jak projít divné století české historie se všemi jejími sinusoidami,“ uzavřel režisér inscenace Pavel Khek.
zdroj zprávy: Lucie Korbeliusová
Další zprávy
Do Divadla Kampa se vrátí Instinkt, komorní psychologická studie rodičovství
(Divadlo NaHraně, 6.2.2023)
Co nového na Zábradlí?
(Divadlo Na zábradlí, 3.2.2023)
Slovácké divadlo uvede komedii z pera Jana Šotkovského
(Slovácké divadlo Uherské Hradiště, 31.1.2023)
Paní Lovettová a ďábelský lazebník Sweeney Todd servírují masové pirožky na scéně Divadla Jiřího Myrona
(Národní divadlo moravskoslezské, 30.1.2023)
Čapkova Matka míří do Izraele
(Národní divadlo Brno, 30.1.2023)
Pozice nejoblíbenějších pardubických herců obhájili Petra Janečková a Ladislav Špiner
(Východočeské divadlo Pardubice, 29.1.2023)
Do světa velké operety s ND Brno
(Národní divadlo Brno, 26.1.2023)