Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
Divadlo Kámen

Divadlo Kámen oživí prostory Invalidovny a uvede dvě premiéry
[1.9.2019]
Novou sezonu zahájí Divadlo Kámen netradičně v historických prostorách pražské Invalidovny, kde uvede svou improvizaci jazzového typu Eéliška kolem; během podzimu a zimy představí dvě nové hry: upírskou burlesku Vražda u katedrály a inscenaci Člověk s citem vystavěnou na motivech románu Jáchyma Topola Citlivý člověk.

Eéliška kolem
Eéliška se vždy vyskytovala na podivných, polorozpadlých, těžko popsatelných a těžko uchopitelných místech s jemně vyzařujícím géniem loci. Tato místa se dosud vždy přenášela do divadelních prostor. Tentokrát se naopak divadlo přenese do takového místa. Tím místem budou vznešené zaprášené prostory karlínské Invalidovny.
provádějí a jednají: Zdeňka Brychtová, Lenka Chadimová, Kristýna Suchá, Miroslav Paulíček, Petr Odo Macháček
zvukovou stránku obstará: Matěj Kratochvíl – akademický etnomuzikolog a lidový hudebník, který spojuje saxofon, klarinety a fujaru s elektronikou a vytváří tak minimalistické plochy.
KDY: 10. září 2019 od 19.30
ODKAZ: https://www.divadlokamen.cz/eeliska_kolem_zari_2019

VRAŽDA U KATEDRÁLY
burleskní upírská balada / příběh o neodolatelných bytostech / o otravě Sergeje Skripala v Salisbury v březnu 2018 / režisér v troj až čtyřroli
Jak je pro režijní práci Petra Oda Macháčka, režiséra a uměleckého šéfa Divadla Kámen, příznačné, i v nové inscenaci se prolíná několik zdánlivě nesouvisejících témat – mysticky laděný motiv upírek navazujících erotický vztah s hlavním hrdinou a dokumentárně pojatá sonda do kauzy spojené s pokusem o vraždu dvojitého agenta Sergeje Skripala. Vražda u katedrály se i přes Macháčkův svérázný rukopis určitým způsobem odklání od linie, kterou se hlavní proud dramaturgie Divadla Kámen ubírá, a to hned v několika ohledech. Macháček se totiž rozhodl pojednat aktuální a značně kontroverzní téma vycházející ze skutečných událostí, které přednedávnem rozvířilo neklidné vody mezinárodních vztahů a ponechalo je dosud zčeřené. Navíc se poprvé uchyluje k žánru, který označuje za burlesku. Kromě toho zde autor a režisér sám sebe obsadil do hlavní role a dokonce neváhá tu a tam odběhnout k osvětlovacímu pultu. Jedná se o inscenaci s limitovaným počtem repríz, která kromě uměleckého sdělení nabízí přesah politicko-společenský, přitom ale ponechává na diváku, aby sám rozhodl, kterou z tematických nebo estetických rovin na sebe nechá zapůsobit.
Režisér Petro Odo Macháček k Vraždě u katedrály uvedl: „Burleska je charakteristická fraškovitou, až pokleslou komikou nebo pseudokomikou na hraně únosnosti, a případně také písněmi a popěvky. To odpovídá: v této hře nám není nic svaté,“ a doplnil: „Upíři a další duchovně-tělesné bytosti nevyhnutelně stojí za existencí a činností zpravodajských služeb. A dále: pojednáváme o plnokrevných lidech, velmi lidských aktérech celého příběhu; upíři (upírky) si určitě takové plnokrevné lidi přednostně vybírají, více jim chutnají.“
KDY: 19. září 2019 (premiéra), reprízy: 3. a 18. října 2019
ODKAZ: https://www.divadlokamen.cz/vrazda_u_katedraly

S CITEM
jiskřivě bahnivá posázavská love story na půdorysu románu Jáchyma Topola Citlivý člověk / oslavná píseň o nefatální fragmentaci myšlení a lidech s jakýmsi citem
Jako svou druhou premiéru sezony 2019/2020 (tuto informaci bych odstranila, až nebude aktuální) uvede Divadlo Kámen hru (zde bude název) vystavěnou na motivech románu Jáchyma Topola Citlivý člověk, který je mimo jiné charakteristický košatou narativností plnou fatálních zvratů a dílčích epizod a jehož dramatizace tak postavila režiséra Petra Oda Macháčka před nelehký úkol. Také proto se Macháček rozhodl zvolit jeden z fragmentů Topolovy místy až poetizující prózy, motiv, který dle jeho autorské interpretace svým pojetím od román Citlivý člověk abstrahuje a současně autenticky přibližuje atmosféru bahnitých sázavských močálů temně kontrastujících s jiskřivou ryzostí protagonistů jednajících sice tvrdě až živočišně, přesto s citem a opravdovostí vlastní lidem, jejichž filosofií je život sám.
KDY: 21. listopadu 2019 (premiéra)
ODKAZ: https://www.divadlokamen.cz/s_citem

zdroj zpráv: Blanka Křemenová



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.