Zpráva
Doktorand Jan Faust v loutkové stylizaci Jana Lepšíka
vydáno: 23.9.2019
HaDivadlo uzavírá dramaturgický cyklus Sezony 44: Práce (2018/19) poslední premiérou s názvem Doktorand Jan Faust. Autorská mezi-žánrová disputace na téma akademického zkoumání ve střetu se světem mystiky a mefistofelského pokoušení, v režii Jana Lepšíka, vzniká v rámci linie Studio a představuje zároveň tvůrčí předěl k nové Sezoně 45: Zdroje (2019/20). V inscenaci vystupuje šest herců profesionálů a skupina amatérů v různorodých scénických stylizacích.
Doktorand Jan Faust se v HaDivadle na hlavní scéně – avšak v netypické úpravě prostoru – představí poprvé 28. září 2019. Námět vznikal dle jeho autora – performera, loutkáře a dnes i studenta doktorského studia na Divadelní fakultě JAMU Jana Lepšíka – řadu let. Zdrojové inspirace pocházejí totiž jak ze souboru historických faustovských variací hraného a archivovaného několika generacemi českých lidových loutkářů (tradice loutkového Fausta sahá mj. k proslulému Matěji Kopeckému do 19. století), tak i z vlastních mladých loutkářských her, které Jan Lepšík předváděl v 90. letech s celou tvůrčí rodinou.
Scénář, na němž se pro novou inscenaci podílel také herecký kolega z HaDivadla Cyril Drozda (též v představení účinkující) a talentovaná studentka Ateliéru režie a dramaturgie na JAMU Jana Uhýrková, je výslednou koláží autorského rukopisu a scén z lidových variant. Tak vzniká souhra odlišných jazykových fragmentů – aktualizovaných motivů (především osobních zkušenosti ze studijního prostředí) s motivy anachronickými, až bájně faustovsky zapomenutými.
Klíčovým „sporem o duši“, kolem kterého se divadelní cesta obtáčí, je pověstná Faustova (též ve slavném Goethově pojetí) pochybnost o možnostech svobody lidského tvora a deziluze, která je záhy konfrontována s miráklem ďáblovy nabídky k úpisu a pokusné pouti za štěstím či mnohostí vjemů. Doktorand Faust se ovšem v Lepšíkově hře – a v hereckém ztvárnění Jiřím Svobodou – představuje již jako student na přednášce ve škole, a tedy již v „letech učednických“. Identitu Mefistofela záhy rozpoznává v postavě Padlého školitele (Jiří Valůšek), jenž se svou nabídkou služby zláká mladého Fausta do světa kreativity a jevů, černého divadla a surreálných forem, pryč od akademie a disertace, které ovšem číhají za rohem. Faust tak putuje – jako v původním mýtu – světem světel (a temnoty) a přesto nemůže uniknout otázce po duši a odpovědi, zda je svoboda jednotlivce vykupitelná a jakými prameny lze své poznání dnes doložit.
Studiovou faustovskou variaci o proměnách bytí „metodologicky neukotvených“ scénograficky utvořil malíř Jakub Stejskal, kostýmy připravila studentka scénografie JAMU Anna Chmelařová a pod hudbou jsou podepsaní cimbalisté Michal Grombiřík a Jana Schejbalová. Vedle variovaných tradičních figur jako je Faustův kolega Wágner ztvárněný Miroslavem Ukulem Kumhalou či Kašpárek v podání Táni Malíkové se ve stylizované hře a v několika úlohách předvede celá jedenáctka amatérů – studentů kurzu hereckých dovedností vedených Janem Lepšíkem. „Svobodný zájem, povýšený na oddanost hře a vystoupení (amatér vs. profesionální herec souboru), takto v projektu nepřímým odrazem reflektuje fenomén práce a jejího naplnění („oduševnělé“ poslání anebo zaměnitelná zaměstnanost – a jak lze nalézt obojí?), též s motivem práce a zábavy, spjatý s tematikou uzavírané 44. sezony,“ říká k volbě uvedení tohoto projektu dramaturg HaDivadla Matěj Nytra.
Sezona 44: Práce
Doktorand Jan Faust
„Mala dike fos infernálie diabolito hukadito!“
Existuje duše? A co skutečně chce?
Amatérští profesionálové a profesionální amatéři bádají nad touto otázkou vědy v příběhu doktora Fausta, stylem metodologicky neukotveným, s prvky lidové loutkové rozpustilosti.
Doktorand Faust se vydává na cestu světem vedený svým padlým školitelem. Doktorandské studium jako divadlo světa.
Autor: Lidoví loutkáři, Jana Uhýrková, Jan Lepšík a Cyril Drozda
Režie: Jan Lepšík
Scéna: Jakub Stejskal
Kostýmy: Anna Chmelařová
Dramaturgie: Jana Uhýrková
Hudba: Michal Grombiřík, Jana Schejbalová
Obsazení
Faust: Jiří Svoboda
Mefisto: Jiří Miroslav Valůšek
Kašpárek: Táňa Malíková
Sedlák: Cyril Drozda
Selka: Marie Ludvíková
Wágner: Miroslav Kumhala
Král Persie: Kateřina Kumhalová
Franc: Roman Švanda
Amatérští herci ve vedlejších rolích
Lenka Drabálková, Šimon Bellovic, Martin Čeněk, Peter Rehák, Zdeněk Prokeš, Klára Pázmanová, Matěj Horáček, Miroslav Šulc, Milada Galášová, Zuzana Švarcová, Dana Puková
Premiéra: 28. září 2019
Reprízy: 30. září, 2. a 15. října 2019
zdroj zprávy: Marie Rotnáglová
Doktorand Jan Faust se v HaDivadle na hlavní scéně – avšak v netypické úpravě prostoru – představí poprvé 28. září 2019. Námět vznikal dle jeho autora – performera, loutkáře a dnes i studenta doktorského studia na Divadelní fakultě JAMU Jana Lepšíka – řadu let. Zdrojové inspirace pocházejí totiž jak ze souboru historických faustovských variací hraného a archivovaného několika generacemi českých lidových loutkářů (tradice loutkového Fausta sahá mj. k proslulému Matěji Kopeckému do 19. století), tak i z vlastních mladých loutkářských her, které Jan Lepšík předváděl v 90. letech s celou tvůrčí rodinou.
Scénář, na němž se pro novou inscenaci podílel také herecký kolega z HaDivadla Cyril Drozda (též v představení účinkující) a talentovaná studentka Ateliéru režie a dramaturgie na JAMU Jana Uhýrková, je výslednou koláží autorského rukopisu a scén z lidových variant. Tak vzniká souhra odlišných jazykových fragmentů – aktualizovaných motivů (především osobních zkušenosti ze studijního prostředí) s motivy anachronickými, až bájně faustovsky zapomenutými.
Klíčovým „sporem o duši“, kolem kterého se divadelní cesta obtáčí, je pověstná Faustova (též ve slavném Goethově pojetí) pochybnost o možnostech svobody lidského tvora a deziluze, která je záhy konfrontována s miráklem ďáblovy nabídky k úpisu a pokusné pouti za štěstím či mnohostí vjemů. Doktorand Faust se ovšem v Lepšíkově hře – a v hereckém ztvárnění Jiřím Svobodou – představuje již jako student na přednášce ve škole, a tedy již v „letech učednických“. Identitu Mefistofela záhy rozpoznává v postavě Padlého školitele (Jiří Valůšek), jenž se svou nabídkou služby zláká mladého Fausta do světa kreativity a jevů, černého divadla a surreálných forem, pryč od akademie a disertace, které ovšem číhají za rohem. Faust tak putuje – jako v původním mýtu – světem světel (a temnoty) a přesto nemůže uniknout otázce po duši a odpovědi, zda je svoboda jednotlivce vykupitelná a jakými prameny lze své poznání dnes doložit.
Studiovou faustovskou variaci o proměnách bytí „metodologicky neukotvených“ scénograficky utvořil malíř Jakub Stejskal, kostýmy připravila studentka scénografie JAMU Anna Chmelařová a pod hudbou jsou podepsaní cimbalisté Michal Grombiřík a Jana Schejbalová. Vedle variovaných tradičních figur jako je Faustův kolega Wágner ztvárněný Miroslavem Ukulem Kumhalou či Kašpárek v podání Táni Malíkové se ve stylizované hře a v několika úlohách předvede celá jedenáctka amatérů – studentů kurzu hereckých dovedností vedených Janem Lepšíkem. „Svobodný zájem, povýšený na oddanost hře a vystoupení (amatér vs. profesionální herec souboru), takto v projektu nepřímým odrazem reflektuje fenomén práce a jejího naplnění („oduševnělé“ poslání anebo zaměnitelná zaměstnanost – a jak lze nalézt obojí?), též s motivem práce a zábavy, spjatý s tematikou uzavírané 44. sezony,“ říká k volbě uvedení tohoto projektu dramaturg HaDivadla Matěj Nytra.
Sezona 44: Práce
Doktorand Jan Faust
„Mala dike fos infernálie diabolito hukadito!“
Existuje duše? A co skutečně chce?
Amatérští profesionálové a profesionální amatéři bádají nad touto otázkou vědy v příběhu doktora Fausta, stylem metodologicky neukotveným, s prvky lidové loutkové rozpustilosti.
Doktorand Faust se vydává na cestu světem vedený svým padlým školitelem. Doktorandské studium jako divadlo světa.
Autor: Lidoví loutkáři, Jana Uhýrková, Jan Lepšík a Cyril Drozda
Režie: Jan Lepšík
Scéna: Jakub Stejskal
Kostýmy: Anna Chmelařová
Dramaturgie: Jana Uhýrková
Hudba: Michal Grombiřík, Jana Schejbalová
Obsazení
Faust: Jiří Svoboda
Mefisto: Jiří Miroslav Valůšek
Kašpárek: Táňa Malíková
Sedlák: Cyril Drozda
Selka: Marie Ludvíková
Wágner: Miroslav Kumhala
Král Persie: Kateřina Kumhalová
Franc: Roman Švanda
Amatérští herci ve vedlejších rolích
Lenka Drabálková, Šimon Bellovic, Martin Čeněk, Peter Rehák, Zdeněk Prokeš, Klára Pázmanová, Matěj Horáček, Miroslav Šulc, Milada Galášová, Zuzana Švarcová, Dana Puková
Premiéra: 28. září 2019
Reprízy: 30. září, 2. a 15. října 2019
zdroj zprávy: Marie Rotnáglová
Další zprávy
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
IHOPEIWILL přináší naději v atmosféře obav z budoucnosti – premiéra 22. 4. v divadle PONEC
(PONEC - divadlo pro tanec, 15.4.2024)
Divadlo Bolka Polívky zahájí v Bílém domě premiérou inscenace Sága aneb Vizovský zázrak
(Divadlo Bolka Polívky, 11.4.2024)
Dojemný inspirativní příběh ženy, která i přes postupující nemoc touží zůstat sama sebou
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.4.2024)