Zpráva

Skupova Plzeň
Festival Skupova Plzeň uvádí program japonského loutkářství
vydáno: 10.5.2022
Po několika letech příprav uvede v červnu 2022 Mezinárodní festival loutkového a alternativního divadla Skupova Plzeň program japonského loutkového divadla. V rámci fokusu na japonské loutkářství festival představí předního japonského herce a režiséra, prezidenta UNIMA Japan, pana Kusunoki Tsubame, jednu z nejvýznamnějších představitelek moderního japonského loutkového divadla paní Miyako Kurotani, mistra vodění tradičních Marionet Edo pana Koichi Iimuro a soubor Marionette Minomuchi a mistra stylu Kuruma Ningyo pana Koryu Nishikawu V. Festival uvede postupně všechny umělce od 4. do 12. června 2022 v Plzni.

Kusunoki Tsubame vystoupí 9.6. a 11.6. v Divadle Alfa a Muzeu loutek Plzeň,
Miyako Kurotani 9.6. a 10.6. v sále Moving Station Plzeň,
Marionette Minomuchi 4.6. na Jiráskově náměstí a 10.6. v Divadle Alfa,
Kuruma Ningyo 11.6. a 12.6. v Divadle Alfa.

Kromě zmíněných umělců bude festival hostit také přední japonskou producentku Tamiko Onagi (členka mezinárodních komisí UNIMA), členy tokijského Divadla PUK a japonské grafiky a designéry.

Součástí festivalu budou také workshopy manipulace s loutkami Marionety EDO a Kuruma Ningyo.

Program japonských umělců a předprodej vstupenek lze najít na stránkách festivalu www.skupovaplzen.cz.

Projekt je podpořen Japan Foundation a EU Japan Fest, záštitu nad festivalem převzalo také Velvyslanectví Japonska v České republice.

-----

Kusunoki Tsubame na motivy lidového příběhu
AHOJ KANKURO! + MYŠÍ SUMO
Kusunoki Tsubame (JP)

Tradiční japonská loutková představení

Loutkové představení „KATAGAKE NINNGYO SHIBAI“ se pravděpodobně hrálo v ulicích japonských měst od 16. do 18. století. Jeho charakteristickým znakem je miniaturní scéna nesená na ramenou herce. Dnes tato forma umění nemá pokračovatele. Známe pouze kresby z minulosti, na nichž loutkáři vystupující samostatně, ale i za doprovodu hudebníků a několika dalších herců.

„Myší sumo“ je inspirováno japonským folklórem. Existují různé variace příběhu (včetně slavné animace od Hayao Miyazaki). Základní linie stále zůstává. Zápasí spolu dvě myši - tlustá myš žijící v domě bohatého muže a hubená myš žijící v domě chudého starého muže. Hubená myš prohrává. Pak sní rýžový koláč od starého muže, to ji posílí a zvítězí. Druhá pohádka Ahoj Kankuro! o stydlivém ptákovi Kanrukovi a potulném loutkáři patří mezi velmi oblíbená představení mezi japonskými dětmi.

O umělci:
Kusunoki Tsubame je divadelní herec, režisér, dramatik a performer, současný prezident UNIMA Japonsko. Režíroval inscenaci "Divadelní trojúhelník – Čtyři sezóny", která byla oceněna mimo jiné na českém festivalu Mateřinka. Jako režisér spolupracoval s polským Teatr Animacii na představení Pory roku. Od roku 2005 provozuje vlastní nezávislé divadlo Tsubame-Ya. Je typickým představitelem kultury japonských zájezdových loutkářů.

Miyako Kurotani
NEKONEČNÁ LÁSKA (HATENASHI)
Miyako Kurotani a Divadlo Genre: Grey (JP)

Inscenace jedné z nejvýznamnějších současných japonských loutkohereček
Nonverbální inscenace jedné z nejvýznamnějších současných japonských loutkohereček Miyako Kurotani staví na vztahu mezi loutkářem a loutkou. V tmavém a prázdném prostoru začíná mezi hercem a loutkou tichá konverzace o rolích, hrách a postavách. Hranice mezi loutkou a loutkářem postupně mizí, stává se nejasnou a mění se v konflikt vlastních identit.

O umělci:
Tvorba Miyako Kurotani je ovlivněna japonským tradičním divadlem a částečně japonským tancem butó. Ve své tvorbě často vyjadřuje téma soužití a vztahu lidské bytosti a neživých prvků. Za inscenaci Nekonečná láska získala ceny na festival v Omsku, Kurganu nebo Subotici. Miyako Kuronati působí aktuálně pod hlavičkou uskupení Genre Grey, které sídlí v Kunitachi v Tokiu. Soustředí se unikátní vyjádření vztahu mezi člověkem a oživeným předmětem.

Iimuro Kohichi na motivy lidové legendy
JAK SILÁK IWAMI JUTARO PORAZIL
SNĚŽNÉHO OBRA HI-HI
Marionette Minomushi (JP)

Příběh legendárního samuraje, který cestoval po zemi a hubil příšery a nepřátele, které potkal.
V našem příběhu bojuje Iwami Jutaro s monstrem za záchranu vesnické dívky. Představení bude odehráno technikou japonské tradiční loutky „Ito-Ayatsuri“, která se datuje do 17. století. Inscenace se představila na festivalech v Japonsku i v zahraničí.

O divadle:
Divadlo Marionette Minomushi vzniklo v roce 1975. Sídlí v Kjótu, ale působí po celém Japonsku. Pravidelný program začalo nabízet v roce 2011. Jeho hlavními tituly jsou „Červená karkulka“, „Taro-kun a přímočará babička“, „Duchařský příběh“ a „Jak silák Iwami Jutaro porazil sněžného obra HI-HI“. Klíčovou postavou souboru je pan Koichi Iumuro, ten je považován za jednoho z nejlepších vodičů marionet v Japonsku. Za svou kariéru navrhl a vytvořil více než 1000 loutek. Vystupoval v zahraničí (Korea, Francie, Portugalsko atd.), je členem japonského střediska UNIMA.
Od roku 1977 vedl také vzdělávací programy v televizi NHK.

Kuryu Nishikawa a Kuruma Ningyo na motivy lidových příběhů
TANEC SANBASO + ŘEKA HIDAKA
(HIDAKAGAWA)
Koryu Nishikawa - Kuruma Ningyo (JP)

Dvě představení na motivy lidových příběhů

TANEC SANBASO
Tento radostný tanec, který nemá žádný příběh, je poděkováním bohům a modlitbou za budoucí štěstí. Představení Tanec Sanbaso je vždy uváděno na začátku tradičních představení, například divadla Noh nebo Kabuki, účelem je duchovní očištění jeviště pro zbytek představení. Pohyby herců a tanečníků představují pozůstatky starověkých náboženských zvyků, při nichž byli bohové žádáni o bohatou úrodu a hojné úlovky z rybolovu. V první části tance loutky dupou po podlaze jeviště, aby vyhnaly zlé duchy. Ve druhé části tance jsou bohové vítáni na jevišti a loutky s nimi radostně tančí na očištěném jevišti. V této části tance drží loutkáři v rukou bicí nástroj zvaný "suzu", což je "strom" z malých zvonků připevněných na dřevěné tyči.

ŘEKA HIDAKA
Řeka Hidaka (HIDAKAKAWA, kawa = řeka) vypráví starý japonský příběh nešťastné lásky dívky Kiyohime, jediné dcera Masagoshoji, mocné rodiny v provincii Kii (dnešní prefektura Wakayama), a mladého kněze Anchina. Kiyohime se do Anchina zamiluje a dostane svolení rodičů se s ním sejít. Aichine však na schůzku nepřijde. Kiyohime ho začne hledat po celé zemi. Když se dozví, že uprchl do chrámu Dódžódži v Kišu za řekou Hidaka, Kijohime ho pronásleduje a hoří záští. Příběh vrcholí u řeky Hidaka, kterou Kiyohime musí překročit, aby se dostala k Anchimovi.

O umělcích:
Kuruma Ningyo je loutková technika vyvinutá na konci období Edo (1603 – 1867), ve kterém s každou loutkou manipuluje jeden loutkář. To se lišilo od ostatních loutkářských technik té doby, při kterých vodili loutku tři louktáři (Bunraku). Technika Kuruma Ningyo byla dlouhodobě rozvíjena loutkářskou rodinou Nishikawa. Koryu Nishikawa V., společně se svým synem, jsou nyní předními umělci techniky Kuruma Ningyo. Jejich divadlo a ateliér se nachází na úpatí hor, v Hatchiodži, posledním západním předměstí Tokia.

O technice Kuruma Ningyo:
Technika Kuruma Ningyo umožňuje herci ovládat loutku ve stylu divadla Bunraku, ovšem na manipulaci stačí pouze jeden herec, který sedí na pojízdné stoličce (kuruma – japonsky vozidlo nebo auto). Herci během představení ukáží, jak ovládají nohy loutky svými chodidly, jak se ovládají ruce a jakým mechanismem je ovládána hlava loutky, která je navázána přímo na hlavu herce.

V posledních letech byl vytvořen i nový snadnější styl manipulace, kdy loutkářovo tělo manipuluje tělem loutky a obě ruce tak jsou k dispozici pro efektnější manipulaci rukou.

TANEC SANBASO + SNĚŽNÁ ŽENA (YUKI ONNA) + FLAMENKO

SNĚŽNÁ ŽENA (YUKI ONNA)
Je chladná noc a vydatně sněží. To se poslední dobou často nestává. Dřevorubec Minokiči vypráví své manželce Oyuki příběh o ženě, kterou kdysi dávno potkal. Když se vracel domů z práce, zastihla ho sněhová bouře a on utekl se svým pánem do chaty, kde se uprostřed noci objevila krásná Sněžná žena. Zatímco jeho pán umírá, Minokičiho, který je mladý, Sněžná žena zachrání. Minokoči jí zároveň musí dát slib, že to nikdy nikomu neřekne. Oyuki je ve skutečnosti převtělením Sněžné ženy. Poté, co příběh vypoví a tím slib poruší, Oyuki je zarmoucena a odchází ze světa lidí. Na rozloučenou Minokičimu řekne, že by měl za porušení slibu zemřít, ale kvůli dítěti, které mají, zůstane naživu.

FLAMENKO
Ukázka současné tvorby Kuruma Ningyo, působivá a vtipná animace španělského Flamenka pomocí japonské loutkářské techniky.


zdroj zprávy: Natálie Macháčová