Počet komentářů: 0
Nový komentář

Zpráva z...
Národní divadlo Brno
> Protokol

Je důležitější mít moc, anebo vliv?
[5.2.2020]
Vytrvale prší a v městečku Big Cherry právě začíná další zasedání městské rady. Na programu jsou především přípravy jubilejních městských slavností, které každoročně připomínají hrdinné vítězství seržanta Pyma nad indiány, ale také např. nová parkovací místa, architektonický návrh na obnovu městské kašny či očekávané úspěchy místního fotbalového mužstva Divochů. Nový, odhodlaný zastupitel Peel, který se nedávno do městečka přiženil, se minulé schůze nemohl z osobního důvodů zúčastnit. Na té dnešní zase chybí radní Carp, který byl ze své pozice z nejasných důvodů minule odvolán. Peel se snaží zjistit, co se minulý týden na radě projednávalo, a chce nahlédnout do zápisu. Ten však není k dispozici a nikdo mu nechce poskytnout bližší informace. Déšť neustává, stejně jako Peelovo odhodlání být zodpovědným zastupitelem.

Nejnovější divadelní hra amerického dramatika Tracyho Lettse není pouze skvěle napsanou hořkou komedií o lokální politice, ale odhaluje nám postupně mechanismy tzv. „rozhodování ve jménu obecného blaha“. Je důležitější mít moc, anebo vliv? Letts nám představí neuvěřitelně zábavné panoptikum zastupitelů, jejichž reálné předobrazy si každý snadno domyslí sám. A divák si může vybrat, který z Lettsových zastupitelů je mu nejblíže. Zda snaživý nový radní Peel, pragmaticky arogantní radní Breeding, principy se ohánějící paní Innesová, za všech okolností flexibilní radní Blake nebo mlčící paní Mattsová. Tracy Letts umí hercům napsat chytré a zábavné repliky, ale zajímá ho především to, co se děje uvnitř toho všeho rozhodování, schvalování, touhy po moci. Kdo vlastně zná ta správná pravidla hry, jestli tedy vůbec nějaká existují.

Protokol je bezpochyby aktuální výpovědí o obecné krizi demokracie, devalvaci hodnot a mocenské hře na všech úrovních politického spektra, za kterými „mezi řádky“ ale také čteme nikdy nekončící příběh o tom, čeho jsme a zcela evidentně budeme jako lidé schopni a jak s tímto neradostným vědomím budeme umět naložit.

Tracy Letts (*1965) v současnosti patří mezi nejuznávanější americké spisovatele a herce. Jako dramatik má domovskou scénu v chicagském divadle Steppenwolf, jež je jedním z předních repertoárových divadel ve Spojených státech. Jeho prvotina Zabiják Joe (1991) je považována za jedno z mála děl in-yer-face (coolness) dramatiky. Zlomovým okamžikem v Lettsově kariéře se stalo uvedení jeho druhého dramatického textu Srpen v zemi indiánů (2007; orig. August: Osage County; filmové zpracování česky jako Blízko od sebe). Chicagské uvedení kritika přijala jako přelomovou událost americké dramatiky počátku 21. století. Letts za drama získal Pulitzerovu cenu, a poté co byla hra s úspěchem uvedena na Broadwayi získala také prestižní ceny amerických divadelních kritiků Tony.

Premiéra Protokolu (orig. The Minutes) se odehrála v roce 2017 ve Steppenwolf Theater v režii Anny D. Shapiro a hra opět získala nominaci na Pulitzerovu cenu. V březnu 2020 bude Protokol opět převeden na Broadwayi a Tracy Letts v něm dokonce ztvární jednu z postav.

Národní divadlo Brno text uvede v české premiéře.

zdroj zprávy: Petr Novák



Komentáře k tématu článkuPřidat komentář

Přidat komentář

Zatím zde není žádný komentář.