Zpráva

Klicperovo divadlo uvede v premiéře Maryšu
vydáno: 11.10.2021
Třetí premiérou Klicperova divadla v sezoně 2021/2022 bude inscenace jedné z nejikoničtějších českých her Maryša. Toto slavné vesnické drama má v Hradci Králové silnou inscenační tradici. A na tu se pokusí navázat renomovaný režisér a pravidelný spolupracovník Klicperova divadla Michal Hába.

Michal Hába tak navazuje na své předchozí hradecké inscenace LakomecKdo se bojí Virginie Woolfové, kdy se na tato již klasická díla světové dramatiky podíval současnou optikou a vytvořil osobité a svérázné scénické kusy, které si našly oblibu u diváků i kritiků. S Maryšou zabrousí do domácí dramatické tvorby a po Janu Grossmanovi a Vladimíru Morávkovi představí svou vizi tohoto kanonického díla.

Maryša je dcera bohatého sedláka, která si prožívá své první lásky a která ráda vnímá svět z koňského hřbetu. Tuto idylu však utnou její rodiče, kteří jí donutí vzít si staršího muže s nevalnou pověstí. Maryša se zuby nehty brání, ale “Vávra má mlén” a to je argument, na který jsou všechna Maryšina slova krátká. Její okolí ji nemilosrdně drtí, a tak Maryše nezbude nakonec nic jiného, než se podvolit. To ale bude mít tragické následky pro všechny zúčastněné.

Maryša v nás evokuje představu krojů a nářečí. Pod touto slupkou se ale skrývá příběh nemilosrdného mechanismu, krutého perpetum mobile, které od dob bratří Mrštíků z naší společnosti zcela nezmizelo a které sice mele pomalu, ale zato účinněji, než Vávrovy mlýny. A i když dnes už při výběru partnera máme svobodu a Maryšin svět můžeme vnímat jako romantickou vzpomínku, promlouvá k nám tato hra stejně naléhavě, jako před 127 lety.

„Maryša bratří Mrštíků není žádná rustikální selanka, ale úderná moderní dramatika. Nejde o zobrazení ideálního života mimo průmyslovou civilizaci, ale naopak přesný popis rigidního hierarchického systému, který drtí ty, kteří nedrží moc. Ukazuje, co se stane, když se “tržní logika” stane logikou života mimo trh - především vztahů. Maryša je tragická verze jiného kultovního textu české dramatiky - Prodané nevěsty. Jenže ve střízlivém mrštíkovském realismu se těžko může vše v dobré obrátit. Témata jako diskriminace a útlak žen či násilí na ženách jsou v české veřejné debatě “tradičně” bagatelizována. Jsem rád, že je v souladu s bratry Mrštíky v naší inscenaci můžeme zvednout,“ říká režisér Michal Hába.

„Mrštíci skvěle vystihli povahu člověka, jeho motivace, světlé i temné stránky. Právě proto je tato hra vůbec to nejlepší, co v české dramatické tvorbě vzniklo. Je to drama antických rozměrů, je stále živé. To, co zažívá Maryša prožívá dnes hodně z nás a možná dokonce s větší intenzitou. A ani po 127 letech se naší společnosti nepodařilo všechny problémy předestřené touto hru uspokojivě vyřešit. Postavení žen, domácí násilí nebo sexuální zneužívání jsou problémy, která nás dráždí a před kterými tak jako Maryšiny sousedé vsi zavíráme oči. Maryša je sama - ale je sledována, je hodnocena, je propírána. Maryša je taková krutá reality show o vzniku modelu tradiční rodiny,“ dodává dramaturg Martin Satoranský.

Titulní postavu Maryši ztvární talentovaná herečka, nominantka na cenu Thálie, Anna Peřinová: „Pro mě je Maryša nejvíce o společnosti, která je poháněna svými sobeckými zájmy a vštípenou představou o světě, a tím deformuje a ničí svět holky, která by za jiných okolností mohla žít v celku normální život. Jsem moc ráda, že Michal Hába přistoupil k textu opravdu do hloubky, bez jakýchkoliv romantizujících představ, a musím říct, že zkoušení i postava Maryši se pro mě stali srdeční záležitostí.“

Jejího otce, bohatého sedláka Lízala, ztvární na Thálii taktéž nominovaný Filip Richtermoc. Mlynáře Vávry se zhostil u diváků oblíbený Jan Vápeník a Francka, milého Maryši, pak William Valerián. Zora Valchařová Poulová se ujme role Lízalky, Maryšiny matky, ale zároveň se divákům představí i jako Horačka, maminka Francka. A diváci se mohou rovněž těšit i na Michalu Gatialovou, která Maryšou propluje jako Strouhalka, Hospodská a děvečka Rozára.

Inscenační tým tvoří pravidení spolupracovníci Michala Háby. Scénu a kostýmy navrhla Adriana Černá, hudbu do inscenace složil Jindřich Čížek. O light design se postaral Viktor Tichopád, televizní dotáčky připravil Dominik Žižka, asistentkou režie je Iva Hronešová, dramaturgem inscenace Martin Satoranský.

zdroj zprávy: Martin Sedláček