Zpráva
Chemické divadlo
…konec světa…
vydáno: 21.10.2019
V sezoně 2019/2020 se bude Chemické divadlo v nových projektech zabývat ekologickými a ekosociálními tématy i hledáním lidské duše ztracené v hořícím světě. Divákům můžeme slíbit maximum obrazů a minimum vysvětlování. Nám všem současná planetární situace slibuje krev, pot a slzy a my nikoho nehodláme šetřit ani zbavovat odpovědnosti za osobní a občanská rozhodnutí. Divadlo dnes – cože? Nebo? „Good night ladies, good night sweet ladies, good night, good night!“
Jako divadlo nejsme organizátory protestních hnutí ani se nechceme věnovat agitaci. K funkčním řešením musejí dospět lidé sami, ale ne v osamocení. Jako jednotlivci, ale také – což je ještě důležitější – jako politicky organizované skupiny. Nejsme vzdělávací instituce ani ekologická akční skupina: můžeme poskytnout pouze své generátory, akumulátory a rezonanční desky – obrazy, zvuky, vjemy, vůně, emoce, city. A tyto emoce a vjemy následně sdílet s ostatními. Proto v této sezoně budeme zařazovat více diskuzí po představeních a upozorňovat tak na pradávnou funkci divadla – vytvořit prostor pro setkávání, přemýšlení, sdílení, prožívání a snad i pro změnu.
Alternativy sebevražedného globálního systému existují a v okamžiku nejvyšší nouze začínají být zřetelnější. Boj za jejich prosazení je nejskutečnějším dramatem současnosti – dramatem, které přesahuje hranice individuálních lidských osudů. Pevně doufáme, že diváci sami pochopí závažnost situace a nutnost absolvování všech stádií klimatického žalu. Při jejich procházení cestou ke smíření, které však spíše než apatii implikuje nutnost akce, můžeme nám všem popřát jediné: hodně štěstí.
První premiérou sezony se stane inscenace gomora ekocida inspirovaná knihou Gomora Roberta Saviana. Obraz Gomory – zničeného biblického města – Saviano používá jako metonymii pro hříchy camorry, obávané kampánské mafie, jejíž aktivity korodují a dusí život nejen v okolí Neapole. Ostatně, jsou to právě zločiny camorry, díky kterým italské zakonodárství poprvé poznalo nový trestněprávní pojem: ekocida. Premiéra je naplánovaná na konec října 2019 v prostoru karlínské Invalidovny. V prosincové premiéře představíme plastickou esej-fresku inspirovanou Eliotovou básní Pustina, globálním klimatickým hnutím a současným děním v hořící Amazonii. Premiéra v žižkovském prostoru39 proběhne 12. prosince 2019.
Jarní projekt liška/žena slibuje rozsáhlý kulturně-divadelní výzkum s přesahem do mnoha disciplín, v jehož rámci propátráme mýty sibiřských národů vztahující se k zániku a vzniku (osudů, lidí, světa). Premiéra je plánována v Libeňské synagoze. Součástí projektu bude série workshopů s názvem Třetí prostor, která by měla sloužit k prozkoumání nových možností práce s divákem a jejíž výstupy budou jedním ze základních kamenů projektu. Diváci by v něm měli zaujmout role aktérů, kteří mohou svým rozhodnutím či pouhou přítomností ovlivnit dění v prostoru kolem nich.
Chemické divadlo po čtyřech sezonách ve Venuši ve Švehlovce rozšiřuje svůj projekt o řadu nových neprobádaných prostorů. Vedle toho bude pokračovat také v reprízování stávajících inscenací Do tmy a pytel na odpadky, (v šoku) ten černý pytel na odpadky ve Venuši ve Švehlovce. Program sezony doplní přednášky a doprovodné akce.
Ačkoliv je název sezony výmluvný, nechceme končit ve skepsi. Protože – jak nás učí nejen sibiřské mýty – nic jako konec ve skutečnosti neexistuje.
Premiéry 2019/2020
Vojtěch Bárta – Ondřej Novotný: gomora ekocida
Dramaturgie: Ondřej Novotný
Scéna: Jana Hauskrechtová
Kostýmy: Hannah Saleh
Hudba: Elia Moretti
Hrají: Ha Thanh Špetlíková, Zbyšek Humpolec, Maxime Mededa, Jakub Jelínek, René Langr, Filip Šenki
Premiéra: 29. října 2019 v prostoru pražské Invalidovny
První reprízy: 30. a 31.10. tamtéž
Vojtěch Bárta – Matěj Nytra: pustina zelená zeď (pracovní název)
Premiéra 12.12. 2019 v prostoru39
Vojtěch Bárta – Martina Dobiášová – Aneta Fodorová: liška/žena (pracovní název)
Premiéra konec května 2020 v Libeňské synagoze
zdroj zprávy: Martina Dobiášová
Jako divadlo nejsme organizátory protestních hnutí ani se nechceme věnovat agitaci. K funkčním řešením musejí dospět lidé sami, ale ne v osamocení. Jako jednotlivci, ale také – což je ještě důležitější – jako politicky organizované skupiny. Nejsme vzdělávací instituce ani ekologická akční skupina: můžeme poskytnout pouze své generátory, akumulátory a rezonanční desky – obrazy, zvuky, vjemy, vůně, emoce, city. A tyto emoce a vjemy následně sdílet s ostatními. Proto v této sezoně budeme zařazovat více diskuzí po představeních a upozorňovat tak na pradávnou funkci divadla – vytvořit prostor pro setkávání, přemýšlení, sdílení, prožívání a snad i pro změnu.
Alternativy sebevražedného globálního systému existují a v okamžiku nejvyšší nouze začínají být zřetelnější. Boj za jejich prosazení je nejskutečnějším dramatem současnosti – dramatem, které přesahuje hranice individuálních lidských osudů. Pevně doufáme, že diváci sami pochopí závažnost situace a nutnost absolvování všech stádií klimatického žalu. Při jejich procházení cestou ke smíření, které však spíše než apatii implikuje nutnost akce, můžeme nám všem popřát jediné: hodně štěstí.
První premiérou sezony se stane inscenace gomora ekocida inspirovaná knihou Gomora Roberta Saviana. Obraz Gomory – zničeného biblického města – Saviano používá jako metonymii pro hříchy camorry, obávané kampánské mafie, jejíž aktivity korodují a dusí život nejen v okolí Neapole. Ostatně, jsou to právě zločiny camorry, díky kterým italské zakonodárství poprvé poznalo nový trestněprávní pojem: ekocida. Premiéra je naplánovaná na konec října 2019 v prostoru karlínské Invalidovny. V prosincové premiéře představíme plastickou esej-fresku inspirovanou Eliotovou básní Pustina, globálním klimatickým hnutím a současným děním v hořící Amazonii. Premiéra v žižkovském prostoru39 proběhne 12. prosince 2019.
Jarní projekt liška/žena slibuje rozsáhlý kulturně-divadelní výzkum s přesahem do mnoha disciplín, v jehož rámci propátráme mýty sibiřských národů vztahující se k zániku a vzniku (osudů, lidí, světa). Premiéra je plánována v Libeňské synagoze. Součástí projektu bude série workshopů s názvem Třetí prostor, která by měla sloužit k prozkoumání nových možností práce s divákem a jejíž výstupy budou jedním ze základních kamenů projektu. Diváci by v něm měli zaujmout role aktérů, kteří mohou svým rozhodnutím či pouhou přítomností ovlivnit dění v prostoru kolem nich.
Chemické divadlo po čtyřech sezonách ve Venuši ve Švehlovce rozšiřuje svůj projekt o řadu nových neprobádaných prostorů. Vedle toho bude pokračovat také v reprízování stávajících inscenací Do tmy a pytel na odpadky, (v šoku) ten černý pytel na odpadky ve Venuši ve Švehlovce. Program sezony doplní přednášky a doprovodné akce.
Ačkoliv je název sezony výmluvný, nechceme končit ve skepsi. Protože – jak nás učí nejen sibiřské mýty – nic jako konec ve skutečnosti neexistuje.
Premiéry 2019/2020
Vojtěch Bárta – Ondřej Novotný: gomora ekocida
Dramaturgie: Ondřej Novotný
Scéna: Jana Hauskrechtová
Kostýmy: Hannah Saleh
Hudba: Elia Moretti
Hrají: Ha Thanh Špetlíková, Zbyšek Humpolec, Maxime Mededa, Jakub Jelínek, René Langr, Filip Šenki
Premiéra: 29. října 2019 v prostoru pražské Invalidovny
První reprízy: 30. a 31.10. tamtéž
Vojtěch Bárta – Matěj Nytra: pustina zelená zeď (pracovní název)
Premiéra 12.12. 2019 v prostoru39
Vojtěch Bárta – Martina Dobiášová – Aneta Fodorová: liška/žena (pracovní název)
Premiéra konec května 2020 v Libeňské synagoze
zdroj zprávy: Martina Dobiášová
Další zprávy
Ceny divadelní kritiky za rok 2023
(16.3.2024)
Na jeviště Mahenova divadla se po 30 letech vrací Gogolova komedie Ženitba
(Národní divadlo Brno, 14.3.2024)
DJKT pro letošní Noc s operou nastuduje dva mimořádné tituly – slavnostní operu Libuši a legendární muzikál Dracula
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 13.3.2024)
Olomoucká činohra si po 27 letech připomene, jaký poprask způsobí jedny zapomenuté šle
(Moravské divadlo Olomouc, 12.3.2024)
Noční můra, nebo krásný sen? Klasika sci-fi žánru poprvé na českém jevišti.
(Městská divadla pražská, 12.3.2024)
Festival TANEC PRAHA 2024 spouští předprodej
(11.3.2024)