Zpráva
Liduschka (Baarová) – světová premiéra v Plzni
vydáno: 25.11.2016
Přímo pro Divadlo J. K. Tyla vznikl nový muzikál o Lídě Baarové, přinést by měl zcela nový, sarkastický a provokativní pohled na život slavné herečky. Liduschka (Baarová) je dílem trojice renomovaných autorů: Karla Steigerwalda, Aleše Březiny a Jiřího Ornesta. Premiéra se odehraje v Novém divadle 26. listopadu v 19 hodin, nejbližší reprízy jsou naplánovány na 4. prosince a 5., 11. a 17. ledna.
Obdivovaná i zavrhovaná, taková byla filmová hvězda Lída Baarová, jíž se stal osudným vztah s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem. Osud Baarové provokuje fantazii tvůrců napříč žánry, nový muzikál však slibuje zcela jiný pohled. „Muzikál bych představil jako zábavnou, kabaretní, groteskní revue ze života jedné herečky, jednoho nacistického vůdce a jednoho, tedy českého, národa, jeho morálky, politické orientace či dezorientace, statečnosti, zbabělosti, hrdosti, podlézavosti, a to v rámci jeho dějin ve 20. století,“ říká režisér inscenace Roman Meluzín a dodává, že myšlenku na muzikál měl v hlavě řadu let. „Mám rád Mannova Mefista, fascinuje mě otázka, zda vůbec může herec při své profesi zůstat morálně čistý. A to je i téma Baarové,“ vypráví o svém záměru.
Autorem písňových textů je Jiří Ornest, hudbu zkomponoval Aleš Březina, který je mimo jiné autorem hudby k desítkám filmů Jana Hřebejka a autorem oceňovaných oper Zítra se bude… a Toufar. Hudba muzikálu je podle něj žánrově i stylově velmi pestrá: „Liduschka je podobně žánrově svobodná, jako byla má předchozí díla. Sahá od názvuků Rossiniho a Smetany přes německé vojenské pochody, ohlasy jazzu 30. let a budovatelských písní 50. let až k blues, rokenrolu, velkým muzikálovým číslům a beatboxu. Hlavní rozdíl Liduschky oproti mým předchozím dílům vidím v tom, že jsem díky libretu Karla Steigerwalda a písňovým textům Jiřího Ornesta poprvé skládal ryzí grotesku.“
Do hlavní role Baarové je obsazena půvabná muzikálová herečka Alžbeta Bartošová, která má zkušenosti z Divadla Broadway, Kalich nebo bratislavské Nové scény. Jako Fröhlich se představí Petr Vondráček nebo Daniel Bambas, Goebbelse ztvární Petr Jeništa, Hitlera Aleš Kohout, v ostatních rolích účinkují známé tváře plzeňského muzikálu: Stanislava Topinková Fořtová, Venuše Zaoralová Dvořáková, Roman Krebs, Jozef Hruškoci a další. Scénu vytvořil Daniel Dvořák, kostýmy Ivana Brádková.
Vzhledem ke zvolené, mírně provokativní formě zpracování námětu, není inscenace vhodná pro děti. Dětští herci, kteří jsou obsazeni do rolí Goebbelsových potomků, čekají mezi výstupy s doprovodem v místnosti bez divadelního odposlechu.
zdroj zprávy: Michaela Svobodová
Obdivovaná i zavrhovaná, taková byla filmová hvězda Lída Baarová, jíž se stal osudným vztah s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem. Osud Baarové provokuje fantazii tvůrců napříč žánry, nový muzikál však slibuje zcela jiný pohled. „Muzikál bych představil jako zábavnou, kabaretní, groteskní revue ze života jedné herečky, jednoho nacistického vůdce a jednoho, tedy českého, národa, jeho morálky, politické orientace či dezorientace, statečnosti, zbabělosti, hrdosti, podlézavosti, a to v rámci jeho dějin ve 20. století,“ říká režisér inscenace Roman Meluzín a dodává, že myšlenku na muzikál měl v hlavě řadu let. „Mám rád Mannova Mefista, fascinuje mě otázka, zda vůbec může herec při své profesi zůstat morálně čistý. A to je i téma Baarové,“ vypráví o svém záměru.
(foto: Pavel Křivánek)
Autorem písňových textů je Jiří Ornest, hudbu zkomponoval Aleš Březina, který je mimo jiné autorem hudby k desítkám filmů Jana Hřebejka a autorem oceňovaných oper Zítra se bude… a Toufar. Hudba muzikálu je podle něj žánrově i stylově velmi pestrá: „Liduschka je podobně žánrově svobodná, jako byla má předchozí díla. Sahá od názvuků Rossiniho a Smetany přes německé vojenské pochody, ohlasy jazzu 30. let a budovatelských písní 50. let až k blues, rokenrolu, velkým muzikálovým číslům a beatboxu. Hlavní rozdíl Liduschky oproti mým předchozím dílům vidím v tom, že jsem díky libretu Karla Steigerwalda a písňovým textům Jiřího Ornesta poprvé skládal ryzí grotesku.“
Do hlavní role Baarové je obsazena půvabná muzikálová herečka Alžbeta Bartošová, která má zkušenosti z Divadla Broadway, Kalich nebo bratislavské Nové scény. Jako Fröhlich se představí Petr Vondráček nebo Daniel Bambas, Goebbelse ztvární Petr Jeništa, Hitlera Aleš Kohout, v ostatních rolích účinkují známé tváře plzeňského muzikálu: Stanislava Topinková Fořtová, Venuše Zaoralová Dvořáková, Roman Krebs, Jozef Hruškoci a další. Scénu vytvořil Daniel Dvořák, kostýmy Ivana Brádková.
Vzhledem ke zvolené, mírně provokativní formě zpracování námětu, není inscenace vhodná pro děti. Dětští herci, kteří jsou obsazeni do rolí Goebbelsových potomků, čekají mezi výstupy s doprovodem v místnosti bez divadelního odposlechu.
zdroj zprávy: Michaela Svobodová
Další zprávy
Dítě v Dlouhé 2024 - vítězové
(Divadlo v Dlouhé, 18.4.2024)
Požár slavného dramatika Schimmelpfenniga se poprvé představí na české scéně, navíc s choreografií někdejší členky Les Ballets de Monte-Carlo
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň, 17.4.2024)
LATERNA FEST 2024 - Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nové scéně
(Národní divadlo, 16.4.2024)
Ježíš je na Tinderu – Jeden z nejkontroverznějších světových režisérů Rodrigo García poprvé v Česku!
(Městská divadla pražská, 16.4.2024)
IHOPEIWILL přináší naději v atmosféře obav z budoucnosti – premiéra 22. 4. v divadle PONEC
(PONEC - divadlo pro tanec, 15.4.2024)
Divadlo Bolka Polívky zahájí v Bílém domě premiérou inscenace Sága aneb Vizovský zázrak
(Divadlo Bolka Polívky, 11.4.2024)
Dojemný inspirativní příběh ženy, která i přes postupující nemoc touží zůstat sama sebou
(Východočeské divadlo Pardubice, 11.4.2024)