Zpráva

Muzikál Casanova se představuje
vydáno: 14.5.2013
Divadlo Broadway uvede 23. května premiéru původního českého muzikálu CASANOVA. Režie se ujal Filip Renč, autorem hudby je hudební skladatel Zdeněk Barták, libreto a texty písní napsal Petr Markov, kostýmy navrhl Roman Šolc a autorem divadelní scény je Martin Černý. Do tohoto týmu také ještě patří autor aranžmá a nahrávky - Daniel Barták. Do role Girolama (Casanova v nejlepších letech) autoři obsadili Josefa Vojtka, do role Hraběte Josefa Emanuela z Valdštejna Mariana Vojtka a Bohouše Josefa, do role Lízy Zdenku Trvalcovou, do role malého Giacoma Filipa Antonia, do role Hraběnky jsou obsazené Dita Hořínková a Radka Fišarová. Na ostatní role proběhly v únoru a březnu veřejné konkursy. Z nich vzešli například Jan Urban, Jan Franc, Eliška Ochmanová, Ladislav Korbel, Jakub Šlégr či Tomáš Trapl.


Autor hudby Zdeněk Barták říká:
„Na začátku každého muzikálu je nejdříve hledání. Hledání dobrého námětu, který má šanci přilákat a oslovit široké publikum a také nás autory. Nápad udělat muzikál CASANOVA ve mně doutnal velmi dlouho, akorát že jsme nevěděli, jak toto lákavé téma uchopit. Některé cesty jsem postupně zavrhnul, až přišla situace, která vlastně rozhodla. Narozeniny. Ano, kulaté narozeniny jednoho z mých nejbližších přátel principála Divadla Pikl - Hluboká nad Vltavou, Zdeňka Pikla, kterému jsem slíbil, že mu ho jako opravdu neobvyklý „dárek“ k jeho životnímu jubileu napíši.
A protože sliby se mají plnit, začali jsme s Petrem Markovem usilovně pracovat. Petr napsal první verzi scénáře, který mě zaujal hlavně tím, jak příběh o tomto světoběžníkovi pojal. Každý totiž zatím viděl jeho osobu jenom jako prostopášníka, milovníka a trochu lehkomyslného člověka. My ho, ale zde představujeme takového, jaký také byl, moudrý, nesmírně vzdělaný a laskavý muž.
Muzikál CASANOVA je velmi hudebně pestrý a žánrově rozmanitý, a tak uslyšíte, jak velké klenuté melodie, výpravné tanečně - muzikálové scény, tak i klasickou či filmovou hudbu. A protože já velmi nerad měním svůj tým spolupracovníků, budete se moci, stejně jako u mých ostatních muzikálů, opět zaposlouchat do krásných aranží a nahrávek, které napsal a natočil můj syn Daniel Barták a vytvořil z tohoto muzikálu opravdový hudební zážitek.
K pražské premiéře nás požádal producent Oldřich Lichtenberg o napsání dvou zcela nových písní. My jsme mu toto přání splnili a věřím, že se budou líbit i Vám.
Velmi si vážím, že nabídku na režii muzikálu CASANOVA  přijal můj dlouholetý přítel a opravdový mistr svého oboru Filip Renč, který zcela jistě využije i všech svých velkých osobních zkušeností při ztvárnění tohoto díla a dovede opravdové pěvecké a muzikálové hvězdy, které přijali hlavní role v tomto muzikálu - Pepu Vojtka a Mariána Vojtka k absolutní dokonalosti.“


Něco o muzikálu Casanova od autora libreta Petra Markova:
„Casanova, kterého uvidíte v pražském Divadle Broadway, je původní český muzikál. Nevychází z žádné literární ani dramatické předlohy a k vytvoření jeho libreta (příběhu) byla použita pouze ověřená historická fakta ze života hlavního hrdiny.
Je to pátý muzikál, který jsem napsal s hudebním skladatelem Zdeňkem Bartákem. Velmi dobře si rozumíme, ať v práci, či v soukromí, o čemž svědčí i fakt, že Zdeněk byl mým svědkem na svatbě. Co se práce na hudebních číslech týče, já jsem schopen otextovat jeho hudbu, Zdeněk zhudebnit můj text. Co vznikne dřív, co později nás netrápí. Máme to už za ta léta secvičené.
Náš předposlední muzikál, Barona Prášila, také režíroval Filip Renč. Má ohromnou invenci, porozumění pro látku, nápady. Proto mě velmi potěšilo, když mu producent Oldřich Lichtenberg svěřil režii Casanovy. Ostatně - kdo by mohl mít k duši onoho vyhlášeného proutníka blíž, než právě Filip?
Na vyhlášené proutníky bude mít muzikál Casanova ostatně štěstí. Pepa Vojtek, Marián Vojtko jsou toho příkladem. Oba si zahráli a zazpívali hlavní roli v Baronovi, a pracovalo se s nimi moc fajn. Kvůli Pepovi jsme dokonce pozměnili scénář, který se loni v létě hrál (a letos opět bude) na zámku Hluboká. V trojjediné postavě Casanovy – dvanáctiletý, v nejlepším věku, jedenašedesátiletý – bude Pepa zpívat a hrát dvojroli.“


Filip Renč se o svých plánech s muzikálem Casanova vyjádřil takto:
„Oslovil mě producent Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg s nabídkou režie muzikálu Casanova a já ji rád přijal. Rozhodli jsme se povýšit představení z letního zámeckého nádvoří na Hluboké do kamenného divadla. Mám pár nápadů, bude to trochu náročné. Chceme operetku odlehčit a naším cílem je v první řadě, diváky zaujmout a pobavit. Je potřeba celé představení obohatit o dialogy, výpravu scény i kostýmů a vše přizpůsobit divadelnímu prostředí. Moc se na to těším, se Zdeňkem Bartákem (autor hudby) se známe již dlouho, vzájemně se respektujeme, víme, co od sebe očekávat. Co se týká obsazení Josefa Vojtka, byla to jasná volba. Pepa je matador muzikálové scény, je to „profík“, a přesto má obrovskou divadelní pokoru. Spolupracoval jsem s ním na muzikálech Baron Prášil a Andílci za školou, a rád na to vzpomínám. Jedním slovem „PEPA NEFŇUKÁ“.

Karolína z Dubna, Radka Fišarová:
„V muzikálu Casanova hraji roli Karolíny z Dubna. Je to rozverná dáma, čeká mě velice výrazná a komediální role. Mám z této příležitosti vážně radost, protože většinou hraji vážnější role a teď si můžu po čase zase trochu zablbnout. Ovšem zároveň se hodně naučit. Vlastně jsem si až teď uvědomila, jak těžké je tzv. dělat legraci. Za prvně, ne vždy člověk vstane se super náladou a pak je to dost fyzicky náročné. Dalším oříškem je pro mě to, že naše Karolína zpívá i tak trochu operně, což pro mě není přirozené. Ale v rámci naší role je to nutné. Jinak je to muzikál s krásnou hudbou, vtipem a řadou skvělých lidí a výkonů. Zkrátka jsem ráda, že mi Filip Renč s panem Bartákem dali tuto možnost.“


Na otázku, co má společného Casanova a Josef Vojtek, představitel titulní role uvedl:
„Giacomo Girolamo Casanova, ne neznámá osoba v dějinách světové i české historie, dožil svůj život 8.6.1798 v Duchcově, ve městě v severních Čechách.
Shodou okolností jsem se já, Josef Vojtek, narodil také v severních Čechách deset kilometrů od Duchcova ve městě Teplice, ale o 167 let a 13 dní později. Zdánlivě neslučitelné propojení, kdyby se Zdenek Barták a Petr Markov nerozhodli napsat o tomto člověku muzikál a mě obsadit do role právě zmíněného Giacomo Casanovi. Byl italský kněz, spisovatel, intrikán, špión a diplomat. Ale hlavně proslulý dobrodruh a svůdce krásných žen. A tak by měla postava v tomto muzikále vypadat. A aby to nebylo tak jednoduché, byla tato role napsána jako dvojrole.
Mladý Casanova - člověk plný života, energie, užívající žen a života plnými doušky.
Casanova „důchodce“ - nepříjemný stařík, unavený vlastním životem, zavřený právě v Duchcově. Kde jediným odreagováním bylo udržování knihovny, psaní dopisů a podvádění při hraní karet s jeho hostitelem hrabětem Josefem Emanuelem z Valdštejna.
Tak to je má role v muzikálu Casanova. Věřím, že společně s režisérem Filipem Renčem a všemi účinkujícími vytvoříme dílo hodné tohoto velikána světové historie a že se pan Casanova nebude otáčet v hrobě.“



Muzikál Casanova, synopse a úvaha:
Jméno Casanova, stejně jako Don Juan, je synonymem pro dobyvatele ženských srdcí. Dnes, v době běžně přístupných pornofilmů, to ale rozhodně není nejzajímavější úhel pohledu na tuto neobyčejnou, vpravdě „renesanční“ osobnost. Kdyby náš muzikál líčil pouze jeho milostné avantýry, mohla by to být pěkná nuda. My ale chceme v Casanovovi vidět především galantního muže ze staré školy, který ženy nevyužíval pouze pro svou rozkoš, ale spíš jako mecenášky, přímluvkyně, a často dokonce jako zdroj cenných informací, ze kterých těžil jako diplomat a špión. Náš příběh se odehrává na sklonku jeho života, kdy působil jako knihovník na Duchcově. Dopisoval si a „diskutoval“ tam odtud o politice a filosofii s největšími osobnostmi své doby, jakými byli například Votaire, Jean-Jacqus Rousseau, carevna Kateřina Veliká a další. Byl autorem třiadvaceti knih (dokonce snad i fantastického románu „Cesta do středu Země“, který mu s velkou pravděpodobností „šlohnul“ Jules Verne. Přesto se dokázal proslavit až svojí autobiografií „Historie mého života“, kterou sepsal právě na Duchcově. A tato Casanovova „cesta ke slávě“ bude hlavním motivem našeho komediálně laděného muzikálu.

Hlavní dějová nit:
Na zámek Duchcov přijíždí vzácná návštěva. Je jí sestřenice majitele zámku hraběte z Valdštejna hraběnka Karolína z Dunbna se svojí americkou neteří Adélou Bulitovou. Dámy, zejména hraběnka Karolína, chtějí osobně poznat pana Giacomo Girolamo Casanovu, který pracuje na Duchcově jako knihovník. Tolik už o něm slyšely!
Zatímco Karolína je Casanovou nadšená, pětadvacetileté Adéle stárnoucí „svůdník evropského formátu“ nepadne příliš do oka. Je pro ni zkamenělinou, s jejímiž zastaralými názory na morálku a společnost její generace nemůže najít společnou řeč.
Dojde to tak daleko, že Adéla, kterou Casanovovo vystupování neuvěřitelně dráždí, navrhne tetičce, aby návštěvu okamžitě ukončily. Karolína o tom nechce ani slyšet. Požádá hraběte z Valdštejna o pomoc a ten uzavře s Adélou sázku. Vsadí se s ní o sto rakouských zlatých, že jestliže vydrží na Duchcově ještě deset dní, úplně změní na Casanovu názor. Dost možná, že se jí bude těžko odjíždět. Adéla přijme. Jestli si ten zastydlý středověký kavalír, ten vypelichaný kocour něco zkusí, klidně ho zostudí před celou společností.
„Vsadil jste na mne jako na koně!,“ konstatuje pohoršeně Casanova, který, s Valdštejnovým vědomím, sledoval celý rozhovor z úkrytu.
„Ne, jako na býka,“ poplácá ho po rameni Valdštejn. „A to by jim snad, v jejich věku, mohlo docela lichotit.“
Jak se „boj“ mezi Casanovou a Adélou vyvine dál, nemá smysl prozrazovat. Napovíme vám ale titulem jednoho ze závěrečných duetů, který zpívají Karolína z Dubna s hrabětem z Valdštejna: Nikdo z těch dvou neprohrál.

Slovo závěrem:
Protože naše vyprávění je tak trochu průřez Casanovovým životem – netýká se jen posledních jedenácti let strávených na Duchcově – zvolili, jsme pro prezentaci tohoto obdivuhodného člověka formu trojjediné postavy. Na prknech, která znamenají svět ho uvidíme jako dvanáctiletého chlapce, jako muže v nejlepších letech a jako staršího, více než šedesátiletého pána. Poslední dvě role, jakousi super hlavní dvojroli, ztvární herec a zpěvák Pepa Vojtek. (A samozřejmě i jeho alternant.) Držme jim i ostatním protagonistům palce a popřejme jim divadelní: „Zlomte vaz!“

Petr Markov
autor libreta a textů písní

VSTUPENKY ZDE nebo v předprodeji Divadla Broadway.


zdroj zprávy: Gabriela Šimonová (Divadlo Broadway)