Zpráva

Od Odcházení k Revizorovi
vydáno: 8.11.2019
Poslední drama Václava Havla (1936–2011) ODCHÁZENÍ uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v premiéře 14. listopadu. Režisér Vojtěch Štěpánek připravil dílo pro jeviště Divadla Antonína Dvořáka. Hra je posledním dílem celosvětově nejhranějšího českého dramatika a její premiéru NDM uvede u příležitosti 30. výročí sametové revoluce.

„Svůj odkaz nebudeme mít v rukou my, ale ti, kteří jej ponesou. Hlavní hrdina si pyšně chystá vlastní pomník, záhy ale zjišťuje, že na politickém piedestalu se už skví pomník jeho soka a nástupce. Postupně přichází o vše: o svou nesmrtelnost, o důstojné stáří, o ženu, o dům i o vlastní svědomí,“ říká režisér Vojtěch Štěpánek, který titul inscenuje s podtitulem Přicházení.

„Nástup nové doby vždy něco stojí, je zkouškou charakterů těch, kteří mají odejít, a ukázkou síly těch, kteří přicházejí. Vůdci bývají spolehlivě milováni a nenáviděni. Kdybyste s nevinným heslem o pravdě a lásce vstoupili do jedné a té samé hospody před třiceti lety a dnes, vyvoláte v tamním osazenstvu zcela protichůdné reakce. Odcházení je tedy do určité míry o konci jedné epochy, o odcházení jednoho člověka od druhého, o odcházení jedné normy a o přicházení normy nové,“ vysvětluje Štěpánek.

Mnozí si příběh Odcházení přímo spojují s politickým odchodem autora hry a prvního českého prezidenta Václava Havla. Hra však v sobě nese mnohem hlubší a univerzálnější témata, než aby byla pouhou divadelní autobiografií. Proto si při jejím psaní (které začalo už na sklonku 80. let) vzal Havel za inspiraci dva z největších světových dramatiků, Williama Shakespeara a Antona Pavloviče Čechova. „Zkuste si představit Shakespearova Krále Leara – muže, který se dobrovolně odříká moci v přesvědčení, že je pořád na vrcholu sil a i v ústraní bude jeho autorita nadále pro všechny nezpochybnitelná – zasazeného do prostředí a atmosféry Čechovova Višňového sadu,“ naznačuje dramaturgyně Sylvie Vůjtková. „Tyto klasiky světové dramatiky se řadí mezi nejlepší hry o pomíjení lidského života, nebo i celé éry, které kdy byly napsány. A tak i Havlův čerstvě bývalý kancléř Vilém Rieger (Jan Fišar) na vlastní kůži zažívá, kterak se moc a lesk dní minulých nevyhnutelně proměňují v bezmoc a bídu dní příštích. Tomu samozřejmě nechybí cynicky kousavý humor, díky němuž Havel rozehrává čechovovskou tragikomedii obohacenou sebeironizujícím nadhledem nad vlastní politickou zkušeností,“ přibližuje hru Vůjtková.

Odcházení je inscenováno v unikátním propojení s Gogolovým Revizorem, který bude mít ve Štěpánkově režii premiéru 12. března nadcházejícího roku. „Odcházení totiž končí ve chvíli, kdy je bývalý kancléř Rieger odvezen na odkladiště dějin a před bývalou vládní vilou se pyšně promenuje její nový majitel, mladý a drzý Klein v podání Vladimíra Poláka. Revizor pak začíná ve chvíli, kdy před ‚tou samou‘ vilou stojí opět Vladimír Polák, tentokrát už ale jako Gogolův Hejtman, a v rukou drží telegram s upozorněním, že do jejich regionu míří revizor,“ říká režisér Vojtěch Štěpánek. „Havel je současný autor, ale jeho hra je ohlédnutím po včerejšku. Gogol je autor značně starší, jeho hra je však o zítřku. Dvě žánrově zcela protichůdné hry dohromady vyprávějí příběh jednoho smutného domu, jednoho malého národa,“ uzavírá Štěpánek.

Odcházení účinkují Jan Fišar, Vladimír Polák, Lada Bělašková, Veronika Forejtová, Tomáš Jirman, Vít Roleček, Aneta Klimešová a další.

Režie a výběr hudby Vojtěch Štěpánek; scéna Jan Tobola; kostýmy Marta Roszkopfová.

Odcházení uvádí NDM poprvé, k ruské klasice Revizorovi Nikolaje Vasiljeviče Gogola se vrací po sto letech. Revizor měl poprvé v Ostravě premiéru v sezóně s číslem jedna (1919–1920).

zdroj zprávy: Šárka Swiderová